Tips voor slim laden gezocht

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
1sunnyday

Tips voor slim laden gezocht

Bericht door 1sunnyday » 15 feb 2025, 16:11

Straks gaat als het goed is de zon weer wat meer schijnen. Met de de huidige terugleverboete op zonne-energie ben ik op zoek naar mogelijkheden om vooral de auto te laden als ik zonne-energie over heb. Hoe doen jullie dit?

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Tips voor slim laden gezocht

Bericht door case » 15 feb 2025, 16:47

Ik heb een dynamisch contract. Mijn leverancier (Zonneplan) hanteert geen terugleverboete, alleen kan de prijs voor teruggeleverde stroom wat lager uitvallen. Als de prijs negatief wordt (dat kan ook) de zonnepanelen even afzetten, en de auto's zo hard mogelijk laten laden :mrgreen: . Vooral mijn volelektrische KIA helpt dan goed mee om het net weer in balans te krijgen :D
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 15 feb 2025, 20:25

Heel rudimentair kun je de laadtimer zo instellen dat je alleen overdag laadt.

Dat maakt buiten de ingestelde tijden laden meteen ook erg onhandig.
Maar hybride dus als je echt weg moet en de accu is nog niet vol dan kan dat.

Mooier als je auto.pas gaat laden als de zon schijnt en nadat je boiler vol heet water zit en de warmtepomp zn ding gedaan heeft. Dat vergt meer gedoe.

Feit is dat je moet zien te verbruiken als er geproduceerd wordt. Dus wanneer je het niet nodig hebt..... auto overdag laden klinkt leuk maar dat is lastig in de ochtend dat je naar je werk moet, warmtepomp in de zomer? Airco aan terwijl je niet thuis bent enzo.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 15 feb 2025, 21:02

Wat je kunt doen is de laadtimer van de auto laten laden als de panelen stroom leveren. Maar de meeste mensen zijn dan niet thuis met de auto. De auto kan in de zomer wel profiteren van zonnepaneel stroom omdat s'avonds ook nog de zon schijnt.

Je kunt ook een intelligente thuislaad installatie ( paal / wallbox ) laten installeren die alleen stroom aan de auto geeft als er voldoende zonnepaneel stroom is. Zelfde bezwaar : de auto is er niet als de zon de meeste kracht heeft.

Wel het zo dat het volladen natuurlijk maar zo'n 4 uur kost, het is niet zo'n grote batterij. De in de zomer lever je nog minstens 10 uur per dag terug aan het net ook al is de auto wel thuis om te laden.

De enige ECHTE oplossingen liggen dus in een thuisbatterij ( maar wel eentje die nog groter is dan die van de auto ) of een contract die geen teruglever boete kent OF deze teruglever boete niet per uur, dag or maand wordt berekend maar per jaar. Er zijn heel veel varianten, iedere energiemaatschappij doet maar wat.

Er zijn ook dynmische contracten dan je weinig of niets betaald als er veel stroom aanbod is en veel als er veel vraag naar stroom is. Dan kun je optimaal gebruik maken van de laad timer van de auto MAAR moet de auto wederom wel thuis zijn om er gebruik van te maken. Ik heb eens gekeken bij de ANWB die ook zoiets aanbiedt maar hun prognose vna hoe de prijs fluctueert is duur rond 18:00 waneer ik flink stroom trek om te koken, en s'avonds en s'nachts ook niet echt goedkoop ( zonnepanelen van iedereen die ze heeft doen dan niets ) Als iedereen op werk is zakt de prijs ( beginnen de zonnepanelen van iedereen te leveren zonder vraag ) maar daar heb je ook niets aan als je auto ook weg van huis is.....

Ik denk dat een thuisbatterij - die ook een beperkt aantal cycli heeft en wellicht zelfs een hergebruikte autobatterij is bij sommige aanbieders - een erg dure manier is om een eveneens slijtende autobatterij te vullen.

Er zijn projecten zoals de zoutbatterij die veel goedkoper zouden uitpakken, maar die zijn niet of heel beperkt op de markt.

Als je plaats hebt moet je een grote paal in de tuin laten monteren met een betongewicht eraan die op zonnestroom langzaam wordt opgetakeld. Als de zon onder gaat laat je hem weer langzaam zakken met generator werking. Want een stuwmeer volpompen en door een generator laten leeglopen is meestal een beetje buiten onze mogelijkheden :lol:

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 15 feb 2025, 23:32

Bmtouring heeft trouwens wel een punt....met een split unit airco ( ook een warmtepomp ) kun je zomers je huis koelen zonder stroom terug te hoeven leveren of verbuiken van het net, en in de winter je huis verwarmen voor minder geld dan gas zou kosten.

Een warmtepomp met vloerverwarming en lage temepratuurs radiatoren is dan wel efficenter dan de split unit airco, maar ook duizenden euro's duurder. En kan het huis minder goed koelen in zomerhitte en dus de stroom niet goed opmaken voor de panelen gaan terugleveren aan het net.

Nadeel is dat je auto in dat alles geen grote rol heeft, behalve dat hij in de namiddag en avond ( als je ongeveer kantoor uren werkt ) nog stroom uit de panelen kan opnemen.

Het huis in de zomer ( meeste stroom zonnepanelen )koelen en s'avonds auto opladen zonder kosten kan dus nog steeds. Maar overig verbruik gaat ( weer ) geld kosten zonder salderingsregeling.

Ik heb zelf om eens te kijken hoe het een en ander uitpakt met stroomverbruik van koelen en verwarmen een jaar geleden een goedkope mobiele airco warmtepomp gekocht die iets minder efficient is dan een split unit airco. Die gebruikt tijdelijk potsierlijk dezelfde muurdoorgang naar buiten als de afzuigkap in de keuken. Verwarmen en koelen van de hele benede verdieping ( 12x6 m ) kan dat ding heel overtuigend , maakt enkel met 60 db teveel lawaai. Dat doen split unit airco's binnen niet. Ik overweeg dus om het hele huis te voorzien van een split unit airco...en dat hebben meer huizen in mijn wijk en stad gedaan.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 16 feb 2025, 09:21

In de praktijk brengen van alle theorie hieromtrent vind ik het moeilijkste. Al gauw verzand je in een brij aan mogelijkheden gebaseerd op allerlei aannames en inschattingen. Vooral de variatie in prijzen van brandstofsoort en belastingen/subsidies/kortingen maakt het erg ondoorzichtig en daardoor leg ik het al gauw weer wat gedemotiveerd naast me in de todo bak.

Je moet zowat elke kWh en m3 gaan plaatsen in tijd en plaats in huis om er wat zinnigs mee te kunnen besluiten over kunt nemen voor de langere termijn. En dan speel je nog met duizenden euro's die je investeert in allerlei spullen die je niet meer zelf in de gaten kunt houden. En van derden kun je niet veel opaan, de een preekt voor eigen parochie, de ander weet niet meer dan z'n leverancier voorkauwt en de volgende heeft wel de juiste ideeen maar uitvoering kost alweer zo veel dat je toch wel graag zeker wil weten dat je over een paar jaar niet weer aan de beurt bent doordat de kosten weer veranderen.

Split airco's werken goed, we hebben er een paar. Wel is het niet comfortabel als enige verwarming als die niet constant aan kan. De warme luchtstroom die de ruimte op gang moet krijgen is niet fijn in vergelijking met de klassieke radiator of vloerverwarming. Even een zet geven naar warmte gaat wel goed, en dan geldt bij koeling ook.

Voor de winterperiode zonder zon is het allemaal niet leuk en niet aardig: dan verbruik je gas of veel electriciteit van het net. Daar spaar je vooral met isoleren, maar die kosten zijn al gauw erg hoog voor een korte periode; weer een rekensom.

Maar de lente en najaarsperiode is wel een periode waar je wat kan besparen met airco's. Het hele cv circuit op gang brengen en houden kost dan veel en is dan al gauw overbodig zodra het zonnetje binnen schijnt, slaat de boel af, koelt het af en als de zon weer weg is stookt de boel weer op etc. De airco's kunnen dan de kilte weghalen en de cv kan langer uitblijven.

Het geheel dynamisch maken met sturingen van apparatuur met input van het weer, zon, kamers in gebruik of niet etc is bij nieuwbouw al een moeilijke klus - al kun je dan kiezen voor 1 merk, hetgeen het functioneel eenvoudiger maakt maar tegen hoge kosten en je zit aan dat concept van die leverancier vast. Bij bestaande woningen - zeker als er al e.e.a. aan- en bijgebouwd is - moet je al twee rechterhanden hebben en halve installateur zijn om uit te vogelen hoe het kan werken. Als je dat moet laten doen loop je leeg, kun je net zo goed de energieleverancier blijven betalen.

Helaas zoals met zoveel tegenwoordig moet je zelf heel veel uitzoeken om niet met de gebakken peren te zitten. En niet eens zodat de installateur z'n huisje in Portugal kan bouwen voor z'n pensioen (dat zou ik 'm nog gunnen voor goed werk) maar voor de inkomsten van de overheid en buitenlandse aandeelhouders.

Als je dus wat gaat aanschaffen, zorg dan dat het op afstand bediend kan worden, liefst met een beetje bekend protocol. Anders zit je met een ketel die alleen met z'n eigen merk thermostaat praat, een laadpaal die alleen via Amerika of China met je brakke app praat, verlichting die alleen met een account bij een chinees ingesteld kan worden zolang je internetverbinding het doet en zo voort.

Vandaar mijn opmerking over in grote lijnen de laadtimer op overdag instellen als je panelen hebt. Volgens mij kun je de auto wel aan het laden zetten via de app maar dat is zo'n treurige bezigheid (die app) dat je dat al gauw spuugzat bent. Ik heb er een oude iphone voor liggen die ooit wel verbinding kon maken met de auto. Maar als ik diens klok goedzet is het weer mis... Alle latere telefoons heb ik met wisselend succes gekoppeld gehad maar nooit echt lekker.

De moderne Kia ook niet trouwens, dat gaat via het internet en is ook nog eens onlogisch in gebruik. Je zou haast twee EV's nodig hebben: overdag laden terwijl de andere onderweg is en de dag erop autos wisselen. Misschien zijn de kosten van het net als batterij gebruiken dan toch nog wat lager :)

Wat je nergens kan voor zover ik weet, is de werkelijke variabele in dit alles gebruiken om te laden/koelen/verwarmen of niet en dat zijn die dynamische prijzen of opbrengsten. |En dan bedoel ik met alle apparaten in en om huis, met 1 apparaat lukt dat nog wel maar alles geintegreerd en slim bestuurd. Dat is technisch absoluut mogelijk (zie tweakers) maar niet als je ook nog een gewone baan hebt (buiten de IT)

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 17 feb 2025, 14:42

Ik kan misschien mijn ervaring delen met jullie, misscien kunnen jullie wat idee overnemen.

Een beetje voorgeschiedenis - we hebben in 2021 een huis gekocht, bouwjaar 2005 maar was een klushuis dat ik besloot zelf af te bouwen. Flinke uitdaging geweest maar ik wilde gelijk voor het toekosmt voorbereiden. Dus heel veel die nutig is voor slimladen, home automation etc zat al bij de verbouwing bij mij hoog in de belangstelling. Ik ben geen IT, geen bouwvakker, alleen hobby.

Om te beginnen, het huis is dus van het gas af, alles gebeurt met elektriciteit, was energieklass A en na de verbouwing is meer richting A+/++, muren en dakken zijn extra nageisoleerd, vaak dubbel van de oorspronkelijke Rd waarde, overal vloerverwarming. Ik heb veel zonnepannelen, thuisbettrij(en), warmtepomp dat zorgd voor constante temepratuur in de hele huis de hele jaar door.

Ik heb altijd opgepast dat alle systemen zullen in het toekosmt met elkaar kunnen comuniceren en zullen via een algemene portal via API toegang bestuurbaar zijn. Solar is Enphase, thuisbatterij van Sessy, warmtepomp Nefit/Bosch bestuurbaar via slime thermostat en auto laden via Easee laadpaal. Ik heb ook geprobeerd met de Mitsubishi lader en slim stopcontact stekker maar die werkte vrij onstabiel met veel foutmeldingen. Al deze systemem kunnen afzonderlijk maar ook samen met een dynamiasche contract werken. Het plan is in de komende jaren nog 10 kW aan batterij capaciteit van Sessy of Enphase aan te schaffen en naar dynamisch contract over te gaan (eerst contract dus en dan de extra batterijen, voor de BTW teruggave)

Alles wordt bestuurd via Home Assistant en alle scenario's kunnen voorgeprogrameerd worden.

Zo ziet mijn huidige monitoring scherm in HA.
.
battery managment.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie