Voorstelen 2019 Instyle+

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 10:47

Ik dacht toch even voorstelen. Ik ben Peter en ik rij in een prive aangeschaft PHEV uit 2019 met de 2.4 motor en 13.8kw accu, al 40 000 km met veel plezier.

Ik gebruik de auto ook voor woon-werk verkeer, pre-corona dagelijks 120 km, met twee keer laden thuis en op kantoor. Ik moet zeggen dat de Outlander heeft mijn inderdaad al duizenden euro's bespaart aangezien dat ik volledige km vergoeding krijg en ook nog wat extra omdat ik geen auto van de zak gebruik.

Naast de PHEV heb ik een hobby auto, weer een Mitsubishi. Ik ben in de tussen tijd relatief handig geworden met met tuning van moderne benzine auto's, de werking van ICE's, onderstel en chassis tuning - mijn hobby auto heb ik zelf opgebouwd van een Lancer 1.8 tot turbo 300pk trackday race klaar auto. Ik tune zelf 2009+ Lancers en Outlanders, maar de PHEV laat ik voorlopig met rust (tot dat de garantie voorbij is..).

Ik ben in het algemeen een "grote Mitsubishi fan", sinds 2005 alleen Mitsubishi's gereden met een Carisma als student, Galant, 2x Colt, Eclipse, Lancer en dat is mijn tweede Outlander.

Ik heb in de laatste jaar mezelf verdiept in de werking van de PHEV en de problemen met batterij. Echter dat is niet te voorkomen bij plug in hybrides, accu wordt continu geladen en afgeladen, en ook nog altijd heel zwaar belast (capaciteit vs. el motor vermogen ratio). Maar ik heb wel een woon-werk auto nodig, dat ook nog familie auto moet zijn voor lange vakantie ritten. En ook nog af en toe naar het strand of supermarkt, of de kinderen naar school brengen puur op elektriciteit moet kunnen. Ja, ik heb weinig min punten aan de PHEV kunnen vinden voor mijn doeleinden. En ik mag maximaal maar twee auto voor me deur parkeren, daar heb je het.

Ik heb de Intense+ versie, helaas was dat in 2019 nog zonder de all around monitor, en grootste misser - elektrische bestuurder stoel met geheugen - we hebben 30cm verschil in hoogte met mijn vrouw, en dat is even regelen als we gaan wisselen achter de stuur. Navigatie mis ik helemaal niet, Android Auto is veel beter en altijd up to date.

20200804_093400res.jpg
20200813_135410res.jpg
20160923CF_1544_zpsfqklhs4b.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door RX-Men-8 » 16 sep 2020, 11:37

Wow, welkom, mooie hobby!

Mitsubishi had best veel moois in het programma, ik zag onlangs nog een mooie Sapporo GSR in mijn buurt staan.

Veel rijplezier!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 13:02

Nou ja, jammer dat Mitsubishi als auto fabrikant erg afhankelijk zijn van hun corporate leiding van uit Mitsubishi corporation. Geen evolutions meer, niet alle voordelen kunnen krijgen uit de voorsprong behaald met de PHEV in 2013-14 - deze zijn allemaal "managment" fouten door cash preseravation beleid. In tegenstelling doet Subaru veel beter onder Fuji heavy industries, met veel meer vrijheid. Ze hebben ook een flink market aandeel in USA, en toch in de hele wereld blijven aanwezig. En nu gaat Mitsubishi weg van Europa...

Trouwens, voor jullie informatie, ik heb ook MUTIII Mitsubishi software om DBCAM's zelf uit te kunnen voeren, onder andere, en veel andere extra's. Eigenlijk alles dat de dealer kan doen zonder software aanpassingen.

Oorspronkelijke redenen hiervoor was dat aanstaande maand moeten van Preuninger de BMU software update installeren, en ze zeiden dat DBCAM toch niet in de instructies hoort en ik moet zelf voor de extra "service" betalen. Nou het is paar knoppen drukken en wachten procedure, maar wordt gerekend op anderhalf uur werkplaats kosten. (in werkelijkheid heb ik op in UK phev groep op facebook een kopie van de instructie van Mitsubishi naar de Duitse dealers gezien, waarin duidelijk staat dat de software update gevolgd moet worden door DBCAM en niet alleen een soft reset van de BMU)

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 19:53

Voor de 2019 is 100 000 km en 5 jaar alleen. Aan Corona te danken, ga ik niet binnen 3 jaar boven 100 000km, maar ik zit al op 40 700km in minder dan 2 jaar... gaat snel

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 711
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door Bmtouring » 16 sep 2020, 20:56

Onlangs zo'n rode als leenauto mogen rijden. Erg mooie kleur moet ik zeggen, mooier dan op de foto's. Ik neem even aan dat er maar 1 rode kleur is. Echt jammer dat de interieurs allemaal zwart of zwart zijn, hier zou ik een licht interieur mooi bij vinden (niet alleen de stoelen, vooral tapijten (zijden) en portieren. Niets is onmogelijk maar alles alsnog gaan bekleden schuif ik nog even voor me uit...)
De leenauto had een soort alcantara achtig materiaal, prettiger spul dan de geperforeerde zeef op mijn zittingen (zit prima hoor, maar schoon ziet het er nooit uit). Al heb ik dan wel weer BillGrill in 2 standen die je met wipschakelaars uit de jaren 80 op Medium of Well-Done kunt zetten.

Nou ik het schrijf; ik moet achterin nog wat aan BillGrill's regelen, dat was de voorwaarde van m'n jongste om de vorige in te mogen ruilen voor deze :lol:

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 18 sep 2020, 15:03

Lieveling spel van mijn 2 jarige dochtertje is "even" de stoelverwarming van papa en mama aan te zetten zonder dat ze het merken. Rijden we dan en het voelt een beetje oncomfortabel warm... stoelverwarming stond op 2.. Maar inderdaad, deze knoppen zijn echt van begin jaren 90 nooit verandert. Echt onhandig plek ook, moet gewoon op de dashbord staan.

Over de kleur , we hebben getwijfeld tussen de zwart perl met paarse tint, en deze, en uiteindelijk konden we de rode sneller krijgen, en mijn andere Mitsubishi is ook Orient Red. Ik moet zeggen dat we hebben uiteindelijk nooit spijt van gehad, met zwarte SUV ben je een en gemiddelde lease rijder en het is onze familie auto, mag wat kleurrijker zijn, de kinderen herkennen het meteen op straat. Het is ook net wat andere tint dan de
P26 Orient Red op de Lancer, mist de oranje "flakes". Ik zag onlangs een Silver PHEV, en zag ook niet verkeerd, zeker met de domme grijze "diffuser" achter, past helemaal niet met de rode kleur, maar verdwijnt op de zilver metalic.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 03 nov 2020, 14:30

Ik moet jullie zeker Preuninger afraden als dealer, laten we zeggen dat dit niet mijn eerste slechte ervaring is met Preuninger maar ik had even geen keuze - mijn oorspronkelijk dealer was niet meer Mitsubishi+Honda dealer maar ging naar Toyota+Honda. Voor de 40 000 km beurt moest ik dus naar de oplichters bij Preuninger.

Ik moet beginnen dat ik wilde perse de BMU update (van versie BD907A naar versie BD908A) Dat loost de sterke initiele artificiële degradatie van de batterij voor de MY19-20 Outlander. Er is en officiële service newsletter van Mitsubishi naar alle dealer medio juni 2020 met uitleg hoe en waarom. Ze moesten ook olie, filters en remvloeistof verversen.

Als de auto terug was ik heb meteen opgemerkt dat er absoluut niks verandert aan de batterij, en BMU software nog steeds met de oude versie. Dan dacht ik, daar gaan we weer, even de rest van de werkzaamheden checken - olie blijkt bruin, met zwarte residu - 1 dag oude olie.. kapjes op de remapparaten - droog en opgeraakt.

1 dag oude olie...
20201031_132104sm.jpg
Uiteindelijk een DBCAM gedaan om de batterij capaciteit terug op realistische niveau te krijgen met goede resultaten (van 80% 35.1Ah naar 90% 39.9 Ah). DBCAM is natuurlijk een tijdelijke oplossing omdat er verandert niks aan de BMU, degradatie algoritme blijft de foutieve originele, dus over een jaar zou het weer nodig zijn.
123381341_10158569523998950_3112846748373847395_n.jpg
Voor de rest batterij health blijkt goed, 90% is redelijk resultaat voor 500 cycle (dat mijn batterij al heeft). Ook in vergelijking met de rest van de MY2019+ auto data op PHEV Watchdog. Hierbij wat info over de LEV46R cells die in de MY2019_ Outlander zitten (tov de LEV40 in de MY2013-2018 Outlander) Let opdat capaciteit is -5% vanaf het begin, je krijgt 44 Ah in plaats van de maximale 46 Ah van 10x LEV46 pack, en tijdschaal is in SQRT(cycles) dus 500 cycles is ~22 etc. Idee is dat batterij pack blijft boven boven 80% (of 75% bruikbaar) capaciteit na 10 jaar gebruik van een Outlander PHEV 2019+.
123381341_101jhkgj3847395_n.jpg
Dit is natuurlijk de batterij fabrikant, Mitsubishi hebben de BMU software verpest en de schijnbare degradatie wijk te veel van de GS Yuasa verwachting (meer dat ze dachten ze hebben ingebouwd) en daarom de update. Outlanders gebouwd na Maart 2020 hebben de nieuwe software.

Of jaarlijkse DBCAMs...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 11 mei 2022, 18:42

Weer een beurt, weer nieuwe dealer en weer geprobeerd een update van de BMU software te krijgen... En weer geen succes, volgens hun was geen nieuwe versie beschikbaar. Nou we hebben altijd de optie van de DBCAM, laptop erbij en hoppa capaciteit weer omhoog. 39ah na dbcamm, met 36.2ah voor.

SmartSelect_20220511-183048_Chrome.jpg

Een van de betere accu prestaties van de 2019+ modelen in ieder geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 161
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door NoAcars » 13 mei 2022, 14:28

trancedrift schreef:
16 sep 2020, 13:02
Nou ja, jammer dat Mitsubishi als auto fabrikant erg afhankelijk zijn van hun corporate leiding van uit Mitsubishi corporation. Geen evolutions meer, niet alle voordelen kunnen krijgen uit de voorsprong behaald met de PHEV in 2013-14 - deze zijn allemaal "managment" fouten door cash preseravation beleid. In tegenstelling doet Subaru veel beter onder Fuji heavy industries, met veel meer vrijheid. Ze hebben ook een flink market aandeel in USA, en toch in de hele wereld blijven aanwezig. En nu gaat Mitsubishi weg van Europa...

Trouwens, voor jullie informatie, ik heb ook MUTIII Mitsubishi software om DBCAM's zelf uit te kunnen voeren, onder andere, en veel andere extra's. Eigenlijk alles dat de dealer kan doen zonder software aanpassingen.

Oorspronkelijke redenen hiervoor was dat aanstaande maand moeten van Preuninger de BMU software update installeren, en ze zeiden dat DBCAM toch niet in de instructies hoort en ik moet zelf voor de extra "service" betalen. Nou het is paar knoppen drukken en wachten procedure, maar wordt gerekend op anderhalf uur werkplaats kosten. (in werkelijkheid heb ik op in UK phev groep op facebook een kopie van de instructie van Mitsubishi naar de Duitse dealers gezien, waarin duidelijk staat dat de software update gevolgd moet worden door DBCAM en niet alleen een soft reset van de BMU)
Waar is deze MUTIII software te verkrijgen? Ik wil zo’n dbcam ook wel eens zelf doen.
Een kale PHEV MY16

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 05 aug 2022, 17:05

MUTIII software is echter een combinatie van de werkelijke software van Mitsubishi genoemd MUTIII die makkelijk op het internet te vinden is (zijn natuurlijk geen "officiële" koppies, dus oppassen met het bron. Dat is de makkelijke deel, je hebt ook een OBD2 tool die met J2534 protocol werkt, dus een tool die kan communiceren met auto ECU en ook de ECU programmeren. Dit is ook niet te moeilijk, ik gebruik Tactrix Openport 2.0 omdat ik het al had - ik tune hobbymatig Mitsubishi 's. Dan komt de moeilijke gedeelte - er is ook een driver nodig voor de software en de OBD tool met elkaar te kunnen communiceren, de driver is specifiek voor Mitsubishi en is "locked" op een computer/laptop. Je ziet ook vaak ook in dealer garages de mechanici rondlopen meet een oude laptop voor een merk auto's - dezelfde redenen. Er is een rus die op facebook zijn diensten verkoopt, hij heeft de code van de driver gekraakt en kan een driver maken specifiek voor je laptop hardware ID, dus dat is de laatste stap. Het is moeilijk omdat je moet zijn code invoeren in de software tool dat je krijgt van hem - en daar ligt de risico natuurlijk, je runt een dubieuze stuk software op je laptop met de risico je laptop onderdeel van een bot-net te maken :) een beetje overdreven maar moet je wel zorgen voor goede antivirus en beter geen gevoelige info hebben op die laptop.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 10 feb 2025, 13:13

Een korte update, waarom niet.

Ik heb in de tussen tijd besloten om de Outlander PHEV te wisselen met iets groters, een Explorer PHEV. Echt een totaal andere auto, dat ik heb gekocht voor de 450pk/800Nm V6 bi-turbo en niet zo zeer voor de 20km elektrische range..

Maar de Outlander blijft in de familie, en ik heb hem een full service gegeven. Ik dacht misschien interessant voor andere liefhebbers - ik heb de ATF olie van de voor en achter trasaxles (electromotoren/versnellingsbakken/differentielen) verwisseld. Ze hebben allebij ATF SPIII olie nodig, achter 0.85l, voor 3.6-3.8 liter - de olie dus, niet de koelvloeistof, omdat ze hebben ook aparte koeling, eentke met antifies maar de andere gek genoeg met CVT olie.

Oke, dus ze waren allebij zwart, voorkant duidelijk donkerder. De redenen dat ik wilde deze olie wissel doen is dat 1) ik geloof niet is lifetime liquids, en Mitsubishi aanbevling is 40 000km bij "zwaar" gebruik, en heel veel valt onder zwaar 2) Ik merkte dat de auto wilde gewoon niet de directe overbrengling naar de voorwilen inschakkelen (parallel mode), ik moet de auto altijd forceren (even gas terugnemen en dan ietsjes harde accelereren is de manier) Ik voeg me altijd waarom is het moelijker geworden om naar parallel mode te gaan, was het mijn rijstij of was het de auto...

Ik heb nu de aantwoord - het was de auto, en meer specifiek de ATF olie van de voor transaxle! De Outlander rijdt nu beter, schakkle echt onmerkbaar tussen series en parallel (boven 70 kmph) en bovendien, gaat zelf snel naar Parallel mode, terwijl eerdar dat nooit gebeurde!

Dus mensen, wissel jullie voormotor ATF olie! Elke 50-60 000km is zeker aanbevollen, vraag het gewoon bij de dealer, ze kunnen het makkelijk doen. Ik weet niet hoeveel zou het bij de dealer kosten, maar als je het zelf doet zijn de kosten ~60 euro, de kosten voor de 5 liter ATF SPIII olie.

Komende dagen ga ik voor de laatste keer een update doen, deze keer over BMU reset via Battery manintenance procedure (aka Tripple procedure - BMU reset + reprogram + DBCAM). Ik doe regelmatig DBCAM maar ik merkte dat de autolader heeft 13.5 kW (41.5Ah ~90%) geladen terwijl de BMU zegt dat de capaciteit maar 10.9 kW (36.4 Ah ~79%) is en dit komt waarschijnlijk door de BMU cycle en leeftijd deterioration percentage.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door BoW » 10 feb 2025, 13:56

Zou je misschien kunnen zeggen ( of zelfs foto's laten zien gezien je ook foto's had geplaatst van de auto ) hoe je dr bijkomt ;)

Bij mijn vorige auto kroop ik eronder en leegde en vulde de differenteels, tussenbak en automaatbak zelf, en smeerde de assen met de smeernippels maar van deze auto weet ik ( nog ) niks.

"vroeger" had ik ook van iedere auto een Haynes werkplaats handboek. Die kan ik mooi niet meer vinden ( papieren versie dan ) voor de Outlander, allemaal online gedoe enz.

Ik heb ook meerdere Mitsubishi's gehad hoewel die sneller danwel een stuk ruiger waren is dit toch de sterkste van het stel. Mijn allereerste auto was een '80 jaren Galant 2l turbo van 170 PK. Daar lag een grote tubro in met turbogat zodat de auto optrok als een normale 2l maar aan 3000 rpm je ineens een schop in je rug kreeg. Omdat het ook nog een achterwiel aandrijver was zorgde dat nogal eens voor ongewenste uitbreek capriolen die wel uitdagend waren voor een beginnend bestuurder. :lol:

De andere auto was een '90 2l Eclipse die het platform deelde met de Eagle Talon."Slechts" 150 pk maar door de extreme stroomlijn kon ie daadwerkelijk 230 km/u rijden wat ik destijds ook vaak deed. Toen ook ( niet heel raar :lol: ) een optreden gehad in "blik op de weg" die voor mij behoorlijk met een sisser afliep, want de politie ( Volvo ) had moeite met op mij inlopen en deed daar kilomters over. Zolang dat ik in de gaten kreeg dat er iets op ruimte afstand hard achter me aan reed. Ze hebben de kans niet gekregen mijn snelheid officieel vast te stellen dus niet rijbewijs kwijt en geen boete. ( in de uitzending doen ze net alsof ik zwaar bestraft zou worden :lol: :lol: )

Tegenwoordig rij ik niet meer sneller dan 100 km/u, ik ben mijn wilde haren kwijt en heb gelukkig nooit iemand mee geschaad. ;)

phev
Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door phev » 10 feb 2025, 14:59

voor en achter trasaxles , nooit gelezen dat de dealer in mijn 295.000 km outlander deze vervangen heeft. Ga ik zeker achteraan!!

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 10 feb 2025, 15:18

Hoi,

Het is vrij makkelijk, achterkant is open, voorkant moet je wel een plastic cover weghalen, zit vast met 6 m10 boutjes en 2 klips, daarna is er zee van ruimte m10 inbus denk ik voor beide kanten.

Normaal gesproken zal ik voor zo'n klus een DHZ brug huren maar het leek me vrij makkelijk klus dus gewoon voor mijn garage gedaan. De auto heb ik op 4x 3-ton asssteunen zodat het lekker waterpas is (is belangrijk voor de bijvulen).
front axle.jpg
Pas op dat deze grafieken zijn gespieged, vul plug kijkt naar de linker / bestuurder zijde.
Ik heb de voorkant gevuld wel via de wiel kant, dus ik heb de linke voorwiel weggehaald. Leek me veel makkelijker en sneller op deze manier. En ik heb een 500ml Olie vloeistof pomp, ik zou niet aan beginen zonder zoiets, of een andere soort van olie pomp. Zoals deze, 500ml HBM oilie pomp, 15e
olie pomp.jpg
Zoals ik zei de achter kant is nog makkelijker, en waarschijnlijk niet nodig, de olie was niet super zwart maar donker paars soort van. Maar dan waarom niet als je toch bezig bent. Het is vrij straight forward. De grijze lijnen op het plaatje zijn de aandrijfassen, er zit geen gat op de transaxle :D
rear axle.jpg
In de instructies voor de voorkant staat eerst soort van ondervullen met 3.1 liter dan de auto 15 min daarna rijden en weer bijvullen met 0.4 liter. Zo dat alle lucht weg is.. Nou ik heb direct 3.5 liter gevuld (7x met de pomp) en snel de vul plug dicht gedaan. 15 min gereden en dan even open gedaan, het wilde nog steeds uitstromen dus ik dacht genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 10 feb 2025, 15:32

phev schreef:
10 feb 2025, 14:59
voor en achter trasaxles , nooit gelezen dat de dealer in mijn 295.000 km outlander deze vervangen heeft. Ga ik zeker achteraan!!
Ja, ik heb gekeken in de service boekje, olie pijl checken staat als engine elke 20 000km maar als je kijkt naar de "zwaar" gebruik onderhoud intervallen staat ineens elke 40 000km olie vervangen. Ik dacht nou dat is een flink verandering, van nooit verversen naar elke tweede motor olie wissel ook de atf olie vervangen. En onder zwaar verstaan ze dingen zoals, rijden meer dan 50% boven 120kmph bijvoorbeeld.

Nog gekken ik zocht daarna online voor service intervals en bijvoorbeeld Mitsubishi Australia heeft voor de 2019 outlander dit:

Replace front transaxle oil R: Every 30,000km
Replace rear transaxle oil R: Every 30,000km

Niet "inspect" maar gewoon de olie wissleen, elke 30 00km ook nog. :roll:
Hun motor olie intervallen zijn 15 000km, dus alweer elke tweede keer, ook de tansaxles olie wissleen, en verplicht ook, niet alleen bij zwaar gebruik.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 10 feb 2025, 15:48

Nu dat ik mijn eigen post lees, eerst ik zie veel typfouten, en tweede, ik zie dat het zegt dat je moet de 15 min rijden stuk doen alleen als je de interne onderdelen van de transaxle hebt vervangen. Dus het was onnodig bij een normale olie wissen, alleen 3.1 +/- liter inspuiten en dat is alles.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door BoW » 10 feb 2025, 16:18

Dank je.

En ik ben ook van het halveren van vloeistof intervallen vanwege het vervallen van de additieven, want vloeistof/olie is goedkoop en versleten tandwielen, kettingen en natte koppelingsplaten e.d. laten vervangen niet.

Bij mijn Sorento kwam er misselijk makend geurende grijze vloeistof uit de differentieels nadat ik had gemerkt dat deze heet werden, en na dat zelf te hebben vervangen was het altijd net zo helder bruin als dat het erin ging, en zonder heet worden of ander gedoe. Lifelong bestaat niet, dan zijn de additieven tegen corrosie vorming, vlokvorming, schuimvorming, juiste vicscositeit bij gegeven temperatuur enz enz allang vervallen. En je wilt het ijzerslijpsel waar altijd wel een beetje sprake van is na tienduizendene kilometers ook uit je vloeistof hebben ( ook al ligt het wellicht tegen een magnetische plug op de bodem van het reservoir )

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 10 feb 2025, 22:54

Trouwens, voordat ik het vergeet, een laatste stuk advies - altijd eerst de vul plug open doen. Niet zozeer om de olie daarna makkelijker uit zal lopen, maar om te zorgen dat je de vul plug open kan krijgen, voordat de afvoer plug open is en de olie weg is :) Ze zitten goed vast, de pakkingen zijn gewoon (klopper) ringen, voor eenmalig gebruik, ik heb ze allebei vervangen,vooral omdat ik had zulke ringen liggen, de originele waren goed plat maar ja als je geen nieuwe heb ze zullen ook werken.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door BoW » 11 feb 2025, 07:52

Duidelijk, ik gebruikte ook altijd verse koperen ringen die je maar 1 x plat drukt met aandraaien ( juiste koppel natuurlijk ) dan weet ej zeker dat zulke vloeistof niet gaat lekken en je alsnog schade krijgt. Ik weet dan ook zeker dat mijn vorrige 20 jaar oude auto geen druppel op straat heeft gelekt. :mrgreen:

trancedrift
Forumlid
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 11 feb 2025, 12:08

Oke, laatste bericht :)

Een tip - je kan originele Mitsubishi ATF SPIII vinden via ATO24 (punt) de. Een ook niet alleen originele Mitsubsihi vloeistoffen maar ook andere OEM vloeistoffen (ik heb bijvoorbeeld verschillende Ford Motorcraft vloeistoffen aangeschaft via deze website, ze leveren zeer snel). Al dat ik heb dit gezegd, ik heb Ravenol ATF SPIII gebruikt, het is niet perse bijzonder goedkoper dan de OEM Mitsu maar ik heb goede ervaringen met deze merk, volledig sysntetische olie en ik gebruik het in een aantal van mijn auto's en naar mijn mening overtreft soms OEM olien die niet perse altijd top of the class full synth zijn maar gewoon rebranded semi-synth olie is (Mitsubishi = ENEOS bijvoorbeeld).

Nu, de laatste update -

Ik heb zojuist de BMU reset age/capacity gedaan en dan alweer een DBCAM. Ook al de auto heeft 13.2 kW geladen volgend de Eease laadpaal, blijft de capaciteit berekening van de BMU gelijk aan de berekening voor de reset (ook na DBCAM) 36.1 Ah Dus, een BMU reset doet niks toe, en een DBCAM per jaar is ruim voldoende de volledige reseterend capcitet van je accu te benutten, zonder dat de accu in risico is gebracht (overcharge, overdischarge)
De accu age en cycle counters zijn wel gereset dus dat zal helpen met de degradatie lijn.

.
SmartSelect_20250211_112513_PHEV Watchdog Lite.jpg
Screenshot_2025_02_11_11_28_12.png
Dit is dus mijn inschatting van de degradatie lijn, rond 30 Ah bij 200 000 km (~25-30 km electrish, winter - zomer), mijn auto is ongeveer 50-55% electrisch rederen en zal op vergelijbare manier verder gereden worden.
.
Screen5900.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie