We zijn nu 2 weken in de Alpen geweest. Ik maakte me zorgen over of het vermogen voldoende zou zijn , en hoe hij het zou doen zonder oplaadmogelijkheid. Ik heb alle forums en alle info filmpjes van YouTube en Facebook afgekeken. Ik kwam maar weinig tegen over bergritten in de kou en het vermogen bij een maximaal geladen auto.
Ik wil de afgelopen ervaring graag delen, hopelijk heeft iemand hier iets aan.
De trip ging naar de zuidelijke Alpen +/- 1000km enkele reis, daarna vele lokale kilometers met veel hoogte verschil en een erg steile offroad oprit naar ons verblijf. De phev was maximaal beladen, 5 (!) volwassenen erin, de achterbak vol bagage en een grote skikoffer op het dak. Banden nieuwe all weather goodyear gen3. Met vol opgeladen accu en volle benzine tank gestart. En de koplampen wat naar beneden bijgesteld. Er was geen mogelijkheid om de auto op te laden bij ons verblijf.
Tijdens de heenreis de batterij d.m.v. charge afgewisseld met de normaal stand om de accu tussen de 60-80% opgeladen gehouden. Zo hadden we ruimschoots genoeg vermogen om volgeladen de Ardennen- en later de Alpen te beklimmen. De B5 stand bij afdalen werkt prima. Dit opladen zorgde ervoor dat bij sterkere hellingen omhoog de sportstand wel prettiger was, zeker als je zo zwaar beladen was als wij. Hiermee gingen we met gemak flink steile hellingen op, ook met stilstaan en weer wegrijden. Hiermee gaat de batterij wel snel leeg, maar daarna weer naar beneden en de chargestand gebruiken, hiermee snel weer herstel van de batterij. Er is geen moment dat we vermogen misten, of dat we ons zorgen moesten gaan maken.
De oprit naar ons verblijf was een off road weggetje van 100m , flink steil met een haarspeldbocht erin. Na wat uitproberen ging dit stapvoets in de lock stand het makkelijkst. Ook zonder lockstand kwam hij boven maar met lock voelde het beter. Ook wegrijden vanuit stilstand bergop was geen enkel probleem.
Verbruik was gemiddeld 1l/10km. Opvallend was dat als bij het tanken de tankspuit afslaat , er nog zeker 5 liter bij kan als je het handvat wat terugtrekt en langzamer laat inlopen.
Ik ben erg tevreden over hoe deze toch zware auto zich gedraagt in de bergen. Ik ben erg tevreden over verbruik, vermogen, weggedrag, ruimte voor mensen en spullen. Er is geen moment geweest dat we ons zorgen maakten.
So far, erg tevreden