Van Duitse Diesel naar half stekkeren

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
AndreO
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2020, 11:25

Van Duitse Diesel naar half stekkeren

Bericht door AndreO » 11 sep 2020, 09:41

Hallo Allemaal,

sinds kort heb ik mijn Duitse Diesel (BMW318d uit 2010 met 350k op de klok) verkocht en een Outlander uit 2015 weer gekocht. De enorme wegenbelasting en het steeds verdergaande dieseldiscriminatie waren in eerste instantie nog net niet genoeg om mij over te halen om een Outlander te kopen (stond wel al op het verlanglijstje), maar de uitspraak van mijn vrouw 'DIE AUTO WIL IK' heeft me over de streep getrokken. We kwamen naar de betreffende garage voor een proefrit in een Peugeot 508 2.0 HDI (in verband met de beruchte THP motoren geen benzine versie), maar na een teleurstellende proefrit in de Peugeot ook even in de Outlander gereden. Resultaat: dikke zwarte Outlander op de oprit!
Trekgewicht van 1500kg is natuurlijk ook fijn voor de caravan, alleen moet ik vanwege het hoge eigen gewicht nu ook mijn BE rijbewijs gaan halen 8-)

Uiteraard zat het dunne blikwerk vol met allerlei kleine deukjes en krasjes, dus deze eerst maar even vakkundig laten herstellen en spuiten zodat hij er weer picobello bij staat. Nu nog uitvissen hoe het multimediagebeuren (met name bluetooth) werkt :geek:

Na een paar weekjes rijden moet ik zeggen dat de auto fantastisch bevalt, alhoewel ik het geluid en gevoel van een stampende diesel wel mis, maar dat gaat wel wennen. Als werktuigbouwkundige ben ik nu eenmaal meer gehecht aan mechaniek dan aan elektriek. :?

Groeten,
AndreO

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Van Duitse Diesel naar half stekkeren

Bericht door RX-Men-8 » 11 sep 2020, 13:29

Welkom!

Ik geef je gelijk, het is een comfortabele, fijne auto vergeleken met veel ander auto's. Mensen die ongeduldig zijn of altijd haantje de voorste willen zijn, zullen het hier misschien niet mee eens zijn. Soit. Je gaat vanzelf relaxed rijden en van de stilte en het comfort genieten.
Inderdaad je mag met rijbewijs B een caravan met max totaalgewicht van 3500 - 2310 = 1190kg trekken.
Met rijbewijs BE mag je een caravan met een gewicht van 1500kg trekken, ook al is het max totaalgewicht van de caravan hoger.
Prima caravantrekker, de dubbele kracht van accu en verbrandingsmotor is fijn. Maar ook daar geldt, niet voor mensen die continue hard willen rijden met de caravan.

Veel fijne kilometers gewenst!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

AndreO
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2020, 11:25

Re: Van Duitse Diesel naar half stekkeren

Bericht door AndreO » 11 jan 2022, 13:24

Zo, nu inmiddels bijna 1,5 jaar aan de PHEV en ik moet bekennen dat ik gemengde gevoelens heb: Het comfort van de auto is perfect en minder vaak bij de pomp, maar het verbruik (met name in de wintermaanden) valt me nog behoorlijk tegen. Mijn woon-werkverkeer is maar 25 km enkele reis, maar toch nog 4l/100km verbruik (in de zomer ongeveer 1l/100km) en bij een lege accu ongeveer 8l/100km. Afgelopen zomer even met de sleurhut erachter in NL gereden en helemaal geschrokken: 17l/100km over de vlakke Nederlandse wegen, dat geeft weinig vertrouwen om aankomende zomer naar Italië te rijden.
Ook heeft de hulpaccu mij nu al twee keer in de steek gelaten (waarvan de de eerste keer ook meteen vervangen), waarbij je dus helemaal niks meer kunt met de auto, zelfs niet uit zetten of op slot doen.
Nu toch serieus aan het overwegen om weer terug te gaan naar een diesel (waarschijnlijk een Outlander), financieel zit ik toch ongeveer op het omslagpunt.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Van Duitse Diesel naar half stekkeren

Bericht door NoAcars » 14 jan 2022, 21:22

2 hulpaccu's in 1,5 jaar is best veel. Balen!
Ik zit zonder accu ook op 8l/100km. Geen wonder met zoveel gewicht en non-aerodynamica. Mijn Kangoo uit 2001 doet ook 8 a 9km per 100, en heeft geen comfort. Ik vind het wel acceptabel.
Wat mij zorgen baart is de hoeveelheid condensvorming in deze wintermaanden in de auto, Vorige week mocht ik ijs van de voorruit schrapen, maar dan wel aan de binnenkant. Nog nooit bij een auto meegemaakt. De auto is duidelijk niet bedoeld om in de wintermaanden te stekkeren. Ik zie ook roestvorming bv bij de achterbank. In de auto!
Verder een hele fijne auto.
Dieselherrie mis ik ook. maar links wil dit nu eenmaal :)
Een kale PHEV MY16

Plaats reactie