Vol elektrisch rijden
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
Vol elektrisch rijden
Goedemiddag allen!
Een vraag betreft het volledig elektrisch rijden. Gister met volle accu weg rijden van huis. Zie ik heel vaak de blauwe pijl richting de accu aan en uit gaan (regelend dus) en van de accu naar de wielen.
Hij rijd dus wel elektrisch maar de verbrandingsmotor fungeert ook als generator, maar waarvoor? Ik hoor toch gelijk elektrisch weg te kunnen rijden zonder dat er een generator de accu helpt? Komt dit omdat de airco aan staat ( liever altijd aan ivm de aircopomp kwaal bij Outlanders.
Of komt het door een eco modus? Of zonder?
Kan iemand mij het goed uitleggen hoe het werkt vanaf je parkeerplaats tot aan je bestemming?
Bedankt!
Gr Bob
Een vraag betreft het volledig elektrisch rijden. Gister met volle accu weg rijden van huis. Zie ik heel vaak de blauwe pijl richting de accu aan en uit gaan (regelend dus) en van de accu naar de wielen.
Hij rijd dus wel elektrisch maar de verbrandingsmotor fungeert ook als generator, maar waarvoor? Ik hoor toch gelijk elektrisch weg te kunnen rijden zonder dat er een generator de accu helpt? Komt dit omdat de airco aan staat ( liever altijd aan ivm de aircopomp kwaal bij Outlanders.
Of komt het door een eco modus? Of zonder?
Kan iemand mij het goed uitleggen hoe het werkt vanaf je parkeerplaats tot aan je bestemming?
Bedankt!
Gr Bob
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Vol elektrisch rijden
motor gaat aan voor de verwarming indien nodig en voor de airco indien nodig. maar vertrek bij warmte en airco aan trekt ie eerst de accu leeg, daar gaat ie dus niet meteen de motor voor aan zetten. Kachel wel.
teveel vermogen vragen met je rechtervoet en de motor gaat aan. de bandbreedte voordat de motor aan gaat vergroot je door ECO aan te zetten. Dan werkt de airco en verwarming en accelleratie ook allemaal wat minder geloof ik.
een lichte rechtervoet helpt als je de motor uit wilt laten. De motor gaat eerst aan om als generator te dienen en/of voor de kachel. En kan ook aan gaan als je nog meer vermogen vraagt dan de electromotoren op dat moment kunnen leveren, dan werkt de motor ook mee richting de wielen. Zie je ook op je schermpje.
probeer 'm maar eens weg te zetten met de kachel op 'off' als het buiten net te koud is, dan slaat de motor voor de kachel i.i.g. niet aan. Dan kun je testen wat ie doet met je gasvoet.
teveel vermogen vragen met je rechtervoet en de motor gaat aan. de bandbreedte voordat de motor aan gaat vergroot je door ECO aan te zetten. Dan werkt de airco en verwarming en accelleratie ook allemaal wat minder geloof ik.
een lichte rechtervoet helpt als je de motor uit wilt laten. De motor gaat eerst aan om als generator te dienen en/of voor de kachel. En kan ook aan gaan als je nog meer vermogen vraagt dan de electromotoren op dat moment kunnen leveren, dan werkt de motor ook mee richting de wielen. Zie je ook op je schermpje.
probeer 'm maar eens weg te zetten met de kachel op 'off' als het buiten net te koud is, dan slaat de motor voor de kachel i.i.g. niet aan. Dan kun je testen wat ie doet met je gasvoet.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
Re: Vol elektrisch rijden
Bedankt voor je reactie!
Ik denk dan dat het door de kachel komt, even straks op eco en kachel off wegrijden.
Als je dan een tijdje elektrisch onderweg bent en je accus zijn warm en lekker in gebruik, kan je dan wel je lachel via de accu gebruiken og gaat altijd de generator helpen?
Ik denk dan dat het door de kachel komt, even straks op eco en kachel off wegrijden.
Als je dan een tijdje elektrisch onderweg bent en je accus zijn warm en lekker in gebruik, kan je dan wel je lachel via de accu gebruiken og gaat altijd de generator helpen?
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Vol elektrisch rijden
Wellicht dat het met een lichte rechtervoet mogelijk is.
Wat beter werkt is de voorverwarm functie gebruiken wanneer de auto nog aan de laadpaal staat. Dan stap je in een aangenaam warme (of gekoelde) auto en hoeft de verwarming/koeling onderweg niet aan.
Wat beter werkt is de voorverwarm functie gebruiken wanneer de auto nog aan de laadpaal staat. Dan stap je in een aangenaam warme (of gekoelde) auto en hoeft de verwarming/koeling onderweg niet aan.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
Re: Vol elektrisch rijden
Helaas is er bij mijn uitvoering geen standkachel aanwezig
dat is wel een groot nadeel in de winter, nu is t niet zo erg als je zonder kachel wegrijd. Is er ook een mogelijkheid om je auto die aan de lader staat handmatig aannte warmen dan zonder dat de motor aanslaat?

- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Vol elektrisch rijden
jawel: simpel badkamerkacheltje met omvalbeveiliging in je auto zetten, verlengsnoer, tijdklok..... jaren gedaan, werkt prima en eenvoudig de klok te overrulen vanuit huis
accu opwarmen regelt ie zelf, zonder motor. Motor gaan aan voor het interieur slingert ie volgens mij altijd de motor aan vanaf een bepaald verschil tussen binnen en buiten temperatuur

accu opwarmen regelt ie zelf, zonder motor. Motor gaan aan voor het interieur slingert ie volgens mij altijd de motor aan vanaf een bepaald verschil tussen binnen en buiten temperatuur
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Vol elektrisch rijden
Ook hier jaren met een straalkacheltje gedaan in de vorige auto.
Werkt prima!
Werkt prima!
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Vol elektrisch rijden
Inderdaad, met een lange kabel vanuit de garage in ons geval, maar kan natuurlijk ook door een raam oid.
Ons kacheltje lijkt erg veel op deze:

https://www.bol.com/nl/nl/p/bo-camp-ker ... vkQAvD_BwE
Je moet oppassen dat ie niet omvalt want de hete lucht kan het plastic van je interieur wel smelten.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
Re: Vol elektrisch rijden
Perfect, dankjewel!
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Vol elektrisch rijden
voor de veiligheid: kacheltje op een plankje monteren. Stekkers binnen en niet buiten waar het nat kan worden. keramisch kacheltje op laagste stand is al voldoende, je hoeft maar net boven het vriespunt te komen. Heel heet stoken heeft geen zin want het gaat er om dat de lucht langs de ramen gaat en die boven nul brengt. Daar is niet veel voor nodig.
Ik zette het plankje met kachel op de armsteun achterin, blazend naar voren op laagste stand en verwarming laagste stand. Zet je 'm vast op die steun dan hoef je alleen het snoer te verwijderen en laat je 'm staan.
Ik zette het plankje met kachel op de armsteun achterin, blazend naar voren op laagste stand en verwarming laagste stand. Zet je 'm vast op die steun dan hoef je alleen het snoer te verwijderen en laat je 'm staan.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30 jun 2021, 20:50
Re: Vol elektrisch rijden
Bedankt voor de tip man ik ga even kijken!
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Vol elektrisch rijden
Je verzekering betaald sowieso niet uit tenzij je je auto uit 2014 nog all risk verzekerd hebt.
Enig gezond verstand gebruiken. Geen straalkachel van 3000 watt gloeidraad maar een keramisch badkamerkacheltje met omvalbeveiliging. Op de laagste stand en uiteraard niet achter je stoel in de voetenruimte zetten
er is maar weinig warmte nodig. Veel minder dan je zou verwachten. Belangrijker is dat de warme lucht circuleert dan dat die heel erg warm is.
Enig gezond verstand gebruiken. Geen straalkachel van 3000 watt gloeidraad maar een keramisch badkamerkacheltje met omvalbeveiliging. Op de laagste stand en uiteraard niet achter je stoel in de voetenruimte zetten

er is maar weinig warmte nodig. Veel minder dan je zou verwachten. Belangrijker is dat de warme lucht circuleert dan dat die heel erg warm is.
-
- Forumlid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: Vol elektrisch rijden
Voorheen, voordat ik een Outlander had loste ik dit ook zo op. Het kacheltje zat dan wel vastgemonteerd op een stevige, brede plank. Omvallen was echt niet mogelijk. Als je dit doet, dan moet je het goed (veilig) doen. Dan hoef je ook niet na te denken over je verzekering. Het werkte destijds prima! 

Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Vol elektrisch rijden
@Ikj: Wij hebben onze meningen al elders besproken en het lijkt mij niet zinvol om in dit topic over andere onderwerpen te beginnen (dat heet off topic geloof ik) en mij daarop aan te spreken. Ik reageer ook niet elke keer op jouw verwijzingen naar het boekje, de regels of je mening over de dealer. Laten we dat zo houden, dat komt het forum ten goede.
Het staat je vrij om te denken wat je wilt, ook over mij. Wil je dat met mij persoonlijk bespreken dan is daar het priveberichten systeem voor.
Over verzekeringen, jij noemt ook niet specifiek WA+ maar generiek verzekering. En gaat er van uit dat iedereen die keuze heeft gemaakt. Als je dan toch graag volledig en detailspecifiek correct wilt zijn....
Ik ga hier verder niet over bonen tellen, noem het kort door de bocht, jouw woorden. Ik ga niet graag in te veel detail want ik ga er van uit dat de mede forummers zelf intelligent en eigenwijs genoeg zijn om er het hunne van te denken en niet op verkeerde benen gaan staan.
Het staat je vrij om te denken wat je wilt, ook over mij. Wil je dat met mij persoonlijk bespreken dan is daar het priveberichten systeem voor.
Over verzekeringen, jij noemt ook niet specifiek WA+ maar generiek verzekering. En gaat er van uit dat iedereen die keuze heeft gemaakt. Als je dan toch graag volledig en detailspecifiek correct wilt zijn....
Ik ga hier verder niet over bonen tellen, noem het kort door de bocht, jouw woorden. Ik ga niet graag in te veel detail want ik ga er van uit dat de mede forummers zelf intelligent en eigenwijs genoeg zijn om er het hunne van te denken en niet op verkeerde benen gaan staan.
-
- Forumlid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07
Re: Vol elektrisch rijden
Dit is het vreemdste wat ik ooit gehoord heb. Een straalkachel in de auto plaatsen
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Vol elektrisch rijden
Het is gewoon een handig alternatief als je geen standkachel hebt maar wel je auto wil voorverwarmen om zonder krabben in een warme auto weg te rijden.
Wel goed weten wat je doet (zie de diverse bijdragen eerder in deze discussie) en het slimst is om uiteindelijk een auto te kopen waar het standaard in zit (de Instyle en Instyle + modellen van de Outlander).
Niet zeker van jezelf, dan gewoon krabben en de verwarming via de brandstofmotor gebruiken. Werkt ook.
Wel goed weten wat je doet (zie de diverse bijdragen eerder in deze discussie) en het slimst is om uiteindelijk een auto te kopen waar het standaard in zit (de Instyle en Instyle + modellen van de Outlander).
Niet zeker van jezelf, dan gewoon krabben en de verwarming via de brandstofmotor gebruiken. Werkt ook.