B0 t/m B5

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

B0 t/m B5

Bericht door Bmtouring » 11 jun 2021, 17:25

Nou was ik al bekend met de B3 of B5 keuze door de pook naar achteren te tikken. Niet te snel achterelkaar, dat werkt niet.

En via de flippers kun je B2 t/m B5 op en neer kiezen. En bij (rechts) vasthouden terug naar D zonder B

Je kunt echter ook naar B1 en B0 zo lang je langzaam rijdt kun je dus van D (vergelijkbaar met B2) nog verder terug en dan sta je er versteld van hoe lang de Outlander uit kan rollen. Had het al eens geprobeerd door 'm in N te zetten maar ja, dan moet je steeds terug naar D

Helaas springt ie wel weer terug naar B2 boven een bepaalde snelheid en kun je 'm dan niet terug naar B0 krijgen.

Best jammer want eigenlijk is de PHEV met z'n electrische pompjes voor remmen perfect in staat om lang uit te rollen in z'n 'vrij'. Dat was immers altijd het argument tegen een auto in z'n vrij uit te laten rollen: dan zou de rembekrachtiging het niet meer kunnen bijbenen. En bij automaten werkt de koeling dan minder doordat er minder hard rondgempompt wordt. Nooit werkelijk vastgesteld overigens, zal wel met risico-beperking te maken hebben voor als er iemand van een berg af dendert en dan een noodstop moet doen, of de snelheid verkeerd inschat en de bocht uit vliegt of zoiets.

Voor normale situaties als een afslag verderop terwijl je 105 rijdt, kun je veel eerder uit rollen dan je zou denken.

Je regenereert dan niet, klopt, maar dat levert toch al bar weinig op en per definitie minder dan wanneer je dat niet via langer aandrijven, dan regenereren terug moet krijgen.

Zou toch mooi zijn als je dat B gedrag gewoon als default kunt instellen in plaats van die flipperflauwekul. Nu veranderd de karakteristiek van de auto steeds (bij volle accu en B5 is dus geen B5 bijv) en dat vind ik minder prettig.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
Locatie: regio Eindhoven
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: B0 t/m B5

Bericht door case » 11 jun 2021, 17:30

B1 en B0 kun je wel instellen, maar die standen werken niet samen met de cruise control. CC aan -> B2 of hoger.
Niet vreemd: als je met B0 een helling afgaat, wordt er niet geregeneremd, en ga je steeds harder naar beneden; dan kan de CC de snelheid dus niet meer vasthouden.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: B0 t/m B5

Bericht door Bmtouring » 12 jun 2021, 08:27

He, dat is me niet opgevallen. Dat het niet aan de snelheid ligt maar aan de CC, bedankt voor de tip.

heb ik weer wat te doen tijdens de dagelijkse commute

martin07
Forumlid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: B0 t/m B5

Bericht door martin07 » 12 jun 2021, 09:52

Ik flipper veel als ik naar beneden rij als de snelheid 70 km per uur moet zijn zorg ik naar beneden dat ik 70 km heb. Als ik onder de 70 km per uur kom ga je een standje lager zeg van B4 naar B3 of nog iets lager verder kan dit tussen de B0 of B5 zijn in Nederland zul je niet zo vaak gebruik hiervan maken maar rond Paderborn Duitsland gebruik ik het vaak.
Flipper ook vaak als ik bij een stoplicht kom probeer de remmen niet te gebruiken.
Is een kwestie van aanwennen hoe ze gebruikt.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: B0 t/m B5

Bericht door Bmtouring » 12 jun 2021, 17:28

Een nieuwere versie zou zonder flippers kunnen door het gaspedaal 'liften' ook te gebruiken als proportionele rem. Dus niet aan/uit in diverse standen zoals nu maar variabel naar gelang de stand van je pedaal. Dan kun je echt met 1 voet alles doen. En dan 1 knop op je stuur om de snelheid vast te zetten in de CC en klaar. dus niet eerst cc aan, set kiezen, wachten tot ie 'm heeft en dan pas gas los. maar direkt: tik en vast. Ideaal als er zo'n afstandsradar CC aan zit maar ja, die heb ik niet.

ach, dit ding is best goed voor 2014 (ontwikkeling 2012+ dus) en de nieuwsten zijn zoveel slimmer niet.

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 675
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: B0 t/m B5

Bericht door erichendri » 12 jun 2021, 22:22

Met je rempedaal kun je ook genereren.
Hoe harder je trapt des te meer genereer je.
Tot je bij een weerstand komt, dan pas ga je je remblokken gebruiken, kan ook geen kwaad eigenlijk ivm aanwezige roest.
Heuvel af gebruik ik de B1-5 ook, na gelang de steilte.
Verder rij ik altijd op B nul.
Doet hij bij volle accu ook.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: B0 t/m B5

Bericht door RX-Men-8 » 16 jun 2021, 13:41

Inderdaad, de remblokken knijpen niet op de remschijven als er nog regeneratie mogelijk is, dus (licht) remmen of flipperen maakt onder de streep niks uit behalve dat je remlicht brandt (en dat had slimmer kunnen zijn, maar is traditioneel en underengineered). Kijk naar je power meter en je kunt het ook zien.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

martin07
Forumlid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: B0 t/m B5

Bericht door martin07 » 01 jul 2021, 08:33

Had eens een YouTube filmpje gezien over het remlicht tijdens gebruik van in de B stand als je naar beneden rijd als ik mij niet vergis zeiden ze dat het remlicht werkt als je in B5 zit.
Zou ook niet zo vreemd zijn de auto remt dan sneller af dan alleen als de voet van het gas is.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: B0 t/m B5

Bericht door Bmtouring » 01 jul 2021, 11:28

regeneratie interesseert me ook niet, het gaat me om het rijden met alleen het gaspedaal voor accelereren en vertragen. En dat zou ik liever homogeen willen hebben.
Geflipper om de variatie in decelleratie te verminderen is dan soms wel de moeite waard. B0 zou eigenlijk het meeste opleveren want uitrollen vs op snelheid houden en dan afremmen is een simpele som. Maar bij electrisch nog beter dan bij een ICE want die verbruikt ook bij het uitrollen.

resterende km stand als vergelijking gaat eigenlijk ook niet, zelfs als je dezelfde route meerdere keren in dezelfde stand aflegt levert dat verschillende waarden op. Variatie in verkeer, wind, kachel, airco, raam, dakraam en temperatuur en weet ik wat nog meer de guess-o-meter meeneemt in z'n onnovolgbare wijsheid.

Van mij mag die hele middenconsole ook wel weg, gewoon met knoppen op het stuur zoals de cruise control, flippers of wat ook. De mechanische link van vroeger tussen pedaal, pook en stuur kan weg, maar we houden vast aan de posities van die dingen. Eigenlijk helemaal niet meer nodig.

Waarom is er nog een P én een handrem? die laatse is vaak electrisch, dus een knopje en dus kan dat ook ingeschakeld worden als je 'm in P zet.

Waarom die pook, je gebruikt alleen D of R en dat kan met twee knopjes op stuur of dashboard. De P knop is ook zoiets raars, halve oplossing: je duwt wij een normale automaat van D door R naar P. Hier kun je in D opeens in P. Dat klinkt handig maar levert enorme knallen op als je dat doet terwijl je nog niet stilstaat, combi met handrem en stilstand is m.i. logischer.

awd knop kan ook elders, gebruik je zelden tot nooit.

stoelverwarming zit daar weggemoffeld, kan naar de temperatuurknoppen links / rechts. Al vind ik de klassieke tuimelschakelaar die aan blijft en dus je volgende rit gewoon weer aan staat wel erg fijn. Vaak resetten die 'slimme' knoppen zich allemaal na contact uit.

kun je er ook een bank van maken.

heee?! lijkt wel een amerikaan uit de jaren zestig dan? Geschiedenis herhaalt zich :lol:

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 675
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: B0 t/m B5

Bericht door erichendri » 01 jul 2021, 21:36

Een verbrandings motor verbruikt niks bij afremmen op de motor, er wordt pas weer benzine ingespoten onder de ±1200 toeren.
Uitrollen in zijn vrij verbruikt hij wel, draait dan stationair en verbruikt dan max 1 liter per uur dacht ik.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 720
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: B0 t/m B5

Bericht door Bmtouring » 02 jul 2021, 07:37

Eens, maar dan gaat het afremmen bij uitrollen weer te snel en zou je de koppeling in moeten trappen of in z'n vrij zetten en dat is weer gedoe.

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 675
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: B0 t/m B5

Bericht door erichendri » 02 jul 2021, 10:22

Alles is gedoe maar regelmatig handig, onhandig of een uitkomst.

Eric. :mrgreen:
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie