Enkele vragen
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Enkele vragen
Hallo allemaal,
Ik heb me nu voorgenomen om een Outlander PHEV aan te schaffen 2e hands. En dan het facelift model.
De meesten zitten wel lekker in de opties, het is alleen de vraag of we ACC en collision warning erbij willen hebben.
Voor nu heb ik toch al enkele vragen:
1. Wat is de meerwaarde van de 2.4 liter? Is deze echt stukken zuiniger in de praktijk omdat het een Atkinson motor is?
Dan heb ik het over lange ritten op benzine zonder opladen.
2. Zijn er 2015-16-17 versies die lekker in de opties zitten (Instyle bijv.) maar wel de zwarte kunstofranden hebben onderaan?
Ik zie de meeste namelijk alles meegespoten hebben. Dat ziet er wel leuk uit, maar ik heb eignelijk liever zwart kunststof wat iets kan hebben, gezien de auto bij ons ook echt wel offroad gebruikt zal worden.
Eigenlijk is mijn vraag, welke uitvoeringen van de facelift (2015) hebben nog zwarte kunststof randen?
Van de nieuwe versies is alles meegespoten, van de pre-facelift (2013/2014) was er nog veel met zwarte randen.
Toch vind ik afbeeldingen van facelift model met zwarte randen. Maar ik denk dat die hier nooit geleverd zijn, wellicht zijn dat voornamelijk buitenlandse modellen die geen PHEV zijn.
3. Vehicle-to-grid/home/x - kun je daar nou daadwerkelijk een geschikte laadpaal voor kopen?
Als ik het goed begrijp heeft de Outlander geen eigen inverter bi-directioneel voor 230v, maar is het de Chademo die bi-directioneel DC toestaat. Dat vertaalt zich automatisch in vrij prijzige V2G / V2X laadpalen.
4, De auto heeft als ik het goed begrijp 2x 60KW, 120KW in totaal elektrische motoren. Maar in de verhalen over de PHEV Box (voor puur elektrisch rijden) zie ik dat je elektrisch maar 60 KW mag aanspreken.
Betekent dit dat de auto in puur elektrische modus dan alleen de voorste elektromotor (bij de cvt/benzinemotor) gebruikt en niet allebei?
Dit komt zeker door de limitaties in het accupakket? Dat kan continu denk ik maar iets van 70 of 80kw leveren als ik de info over de cellen bekijk.
Alvast bedankt!
Ik heb me nu voorgenomen om een Outlander PHEV aan te schaffen 2e hands. En dan het facelift model.
De meesten zitten wel lekker in de opties, het is alleen de vraag of we ACC en collision warning erbij willen hebben.
Voor nu heb ik toch al enkele vragen:
1. Wat is de meerwaarde van de 2.4 liter? Is deze echt stukken zuiniger in de praktijk omdat het een Atkinson motor is?
Dan heb ik het over lange ritten op benzine zonder opladen.
2. Zijn er 2015-16-17 versies die lekker in de opties zitten (Instyle bijv.) maar wel de zwarte kunstofranden hebben onderaan?
Ik zie de meeste namelijk alles meegespoten hebben. Dat ziet er wel leuk uit, maar ik heb eignelijk liever zwart kunststof wat iets kan hebben, gezien de auto bij ons ook echt wel offroad gebruikt zal worden.
Eigenlijk is mijn vraag, welke uitvoeringen van de facelift (2015) hebben nog zwarte kunststof randen?
Van de nieuwe versies is alles meegespoten, van de pre-facelift (2013/2014) was er nog veel met zwarte randen.
Toch vind ik afbeeldingen van facelift model met zwarte randen. Maar ik denk dat die hier nooit geleverd zijn, wellicht zijn dat voornamelijk buitenlandse modellen die geen PHEV zijn.
3. Vehicle-to-grid/home/x - kun je daar nou daadwerkelijk een geschikte laadpaal voor kopen?
Als ik het goed begrijp heeft de Outlander geen eigen inverter bi-directioneel voor 230v, maar is het de Chademo die bi-directioneel DC toestaat. Dat vertaalt zich automatisch in vrij prijzige V2G / V2X laadpalen.
4, De auto heeft als ik het goed begrijp 2x 60KW, 120KW in totaal elektrische motoren. Maar in de verhalen over de PHEV Box (voor puur elektrisch rijden) zie ik dat je elektrisch maar 60 KW mag aanspreken.
Betekent dit dat de auto in puur elektrische modus dan alleen de voorste elektromotor (bij de cvt/benzinemotor) gebruikt en niet allebei?
Dit komt zeker door de limitaties in het accupakket? Dat kan continu denk ik maar iets van 70 of 80kw leveren als ik de info over de cellen bekijk.
Alvast bedankt!
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Enkele vragen
offroad met de outlander zou ik wat nader bekijken dan alleen die randen. Er blijft best veel zooi in de wielkasten hangen aan hoekjes en randjes. Zeker geen goed afdekkende kunststof wielkastbescherming aanwezig. Spatlappen heb je sowieso nodig als je vaker door de prut rijdt maar ik zou de binnenbekleding van de wielkasten ook aanpakken.
vehicle to home: mooi concept en idee van toen maar de capaciteit van deze accu stelt m.i. niets voor in vegelijking met wat er door een huis verstookt wordt. Anders misschien voor off-grid in de natuur met je tentje maar daar kun je via 12v prima oplossingen voor maken.
die box en het geleverde vermogen heeft ook te maken met de ECO knop, mogelijk zit daar een verschil in?
vehicle to home: mooi concept en idee van toen maar de capaciteit van deze accu stelt m.i. niets voor in vegelijking met wat er door een huis verstookt wordt. Anders misschien voor off-grid in de natuur met je tentje maar daar kun je via 12v prima oplossingen voor maken.
die box en het geleverde vermogen heeft ook te maken met de ECO knop, mogelijk zit daar een verschil in?
- case
- Forumlid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
- Locatie: regio Eindhoven
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Enkele vragen
Vwb het vermogen: Als je accu voldoende lading heeft, kun je daar 60-70kW uit trekken. Met de benzinemotor + generator kun je nog eens eenzelfde vermogen bijschakelen.
Met de EV-box, die probeert zoveel mogelijk elektrisch te doen, heb je met alleen de accu dus inderdaad het halve vermogen. De auto verdeelt dat zelf over voor en achter.
Overigens zijn de elektromotoren 60kW elk, maar dit is het (korte tijd) maximum vermogen. Continu kunnen ze elk ca. 25-30 kW leveren.
Met de EV-box, die probeert zoveel mogelijk elektrisch te doen, heb je met alleen de accu dus inderdaad het halve vermogen. De auto verdeelt dat zelf over voor en achter.
Overigens zijn de elektromotoren 60kW elk, maar dit is het (korte tijd) maximum vermogen. Continu kunnen ze elk ca. 25-30 kW leveren.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: Enkele vragen
Dit behoeft toch enige nuance.
Hier staat een uitgebreid relaas over de hybride techniek:
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... 516214.pdf
In het kort, je hebt in EV modus ca 60kW - verdeeld over voor en achter - want dat is het maximum van de drive battery.
In serieel hybride modus, tussen 0 en 125km/h heb je maximaal 120kW (60kW voor en 60kW achter)
In parallel hybride modus, tussen 65 en 170km/h heb je een oplopend vermogen (grafiek in het stukje) met het toerental van de verbrandingsmotor, tot een maximum van 149kW (89kW verbrandingsmotor op de voorwielen en 60kW elektrisch op de achterwielen)
In schildpadmodus heb je alleen de 89kW van de voluit draaiende verbrandingsmotor, de accu is dan te leeg.
De nieuwste Outlanders hebben als optie een 230V aansluiting achterin. Ik hoorde ook verhalen dat Outlander PHEVs in het door de tsunami getroffen gebied als generatoreen werden gebruikt.
Volgens mij is het 1e model Outlander pas vanaf de update van 2015 uitgerust met de kunststof spatbordranden. Het facelift model vanaf 2017 niet. Vanaf 2019 heb je de 2.4 en een 70kW elektromotor achter en een wat groter accupakket.
Serieus offroaden is niet heel tof met de Outlander, met de open differentiëlen en S-AWC werkt pas op snelheid en is bedoeld voor het weggedrag. Dus als in de modder voor en achter een wiel zonder grip is zit je vast. Niet eens elektronische sperwerking door remingrepen, het andee wiel draait door.
Hier staat een uitgebreid relaas over de hybride techniek:
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... 516214.pdf
In het kort, je hebt in EV modus ca 60kW - verdeeld over voor en achter - want dat is het maximum van de drive battery.
In serieel hybride modus, tussen 0 en 125km/h heb je maximaal 120kW (60kW voor en 60kW achter)
In parallel hybride modus, tussen 65 en 170km/h heb je een oplopend vermogen (grafiek in het stukje) met het toerental van de verbrandingsmotor, tot een maximum van 149kW (89kW verbrandingsmotor op de voorwielen en 60kW elektrisch op de achterwielen)
In schildpadmodus heb je alleen de 89kW van de voluit draaiende verbrandingsmotor, de accu is dan te leeg.
De nieuwste Outlanders hebben als optie een 230V aansluiting achterin. Ik hoorde ook verhalen dat Outlander PHEVs in het door de tsunami getroffen gebied als generatoreen werden gebruikt.
Volgens mij is het 1e model Outlander pas vanaf de update van 2015 uitgerust met de kunststof spatbordranden. Het facelift model vanaf 2017 niet. Vanaf 2019 heb je de 2.4 en een 70kW elektromotor achter en een wat groter accupakket.
Serieus offroaden is niet heel tof met de Outlander, met de open differentiëlen en S-AWC werkt pas op snelheid en is bedoeld voor het weggedrag. Dus als in de modder voor en achter een wiel zonder grip is zit je vast. Niet eens elektronische sperwerking door remingrepen, het andee wiel draait door.
-
- Forumlid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 10 jun 2020, 14:44
Re: Enkele vragen
Volgens mij hoort de kunstofrand bij de x-line uitvoering
Outlander phev exective x-line 2015
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Re: Enkele vragen
Bedankt voor de reacties.
Mijn beeld van de aandrijflijn klopte niet (ik dacht meer ala Toyota/Lexus) dus ik begrijp het nu beter.
Het is meer een EV, 2x een I-Miev motor plus een generator, die een directe koppeling heeft met de vooras in 1 lange versnelling, voor de hogere snelheden. En de accu kan inderdaad maar een deel leveren.
Ik heb eerder al een scootertje omgebouwd naar de LEV40 cellen, maar dat is weinig vermogen.
Ik heb nog geen Nederlandse Outlander kunnen ontdekken die de facelift heeft en zwarte kunststof randen. Voor de facelift was het idd X-line.
Maakt niet uit, voor het offroad rijden zou ik inderdaad wat aanpassingen doen. @bmtouring: dat ga ik nakijken.
Mijn beeld van de aandrijflijn klopte niet (ik dacht meer ala Toyota/Lexus) dus ik begrijp het nu beter.
Het is meer een EV, 2x een I-Miev motor plus een generator, die een directe koppeling heeft met de vooras in 1 lange versnelling, voor de hogere snelheden. En de accu kan inderdaad maar een deel leveren.
Ik heb eerder al een scootertje omgebouwd naar de LEV40 cellen, maar dat is weinig vermogen.
Ik heb nog geen Nederlandse Outlander kunnen ontdekken die de facelift heeft en zwarte kunststof randen. Voor de facelift was het idd X-line.
Maakt niet uit, voor het offroad rijden zou ik inderdaad wat aanpassingen doen. @bmtouring: dat ga ik nakijken.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Re: Enkele vragen
Bedankt. Ik heb zelf een achtergrond in tradioneel 4x4 en lange reizen. Denk dan aan een oude diesel waar je echt 4x4 moet inschakelen om op ieder as sowieso 1 wiel draaiend te hebben en ook nog low-gearing hebt.
Dat is heel krachtig, vooral met low-gearing. Maar de Outlander PHEV heeft al per as een motor, dus heb je ook minimaal per as een draaiend wiel. Daarnaast hebben de elektromotoren al lekker koppel. Dus ik denk dat het voor de meeste gevallen krachtig genoeg is.
Uiteindelijk zijn wij meestal ook niet in de modderbak te vinden. En rijdt je op vakantie / reis toch wat behoudender. Lijkt mij dat de Outlander PHEV zijn mannetje wel staat met deze aandrijflijn. En kom je van de bergen weer naar beneden heb je allemaal gratis extra kilometers
Dat is heel krachtig, vooral met low-gearing. Maar de Outlander PHEV heeft al per as een motor, dus heb je ook minimaal per as een draaiend wiel. Daarnaast hebben de elektromotoren al lekker koppel. Dus ik denk dat het voor de meeste gevallen krachtig genoeg is.
Uiteindelijk zijn wij meestal ook niet in de modderbak te vinden. En rijdt je op vakantie / reis toch wat behoudender. Lijkt mij dat de Outlander PHEV zijn mannetje wel staat met deze aandrijflijn. En kom je van de bergen weer naar beneden heb je allemaal gratis extra kilometers

-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Re: Enkele vragen
Ja ik begrijp het verschil goed. Voor de meeste gevallen is het genoeg verwacht ik.
Andere vraag. Ik dacht dat het stopcontact in de achterbak niet in Nederland/Europa geleverd was, maar het lijkt er zo af en toe wel te zijn vanaf de facelift modellen. Duutse modellen lijken het wel te hebben. Welk type moet je hebben om dat te krijgen?
Het is een 1500 watt omvormer toch? Zuivere sinus of blokgolf waar niet alles op kan?
Andere vraag. Ik dacht dat het stopcontact in de achterbak niet in Nederland/Europa geleverd was, maar het lijkt er zo af en toe wel te zijn vanaf de facelift modellen. Duutse modellen lijken het wel te hebben. Welk type moet je hebben om dat te krijgen?
Het is een 1500 watt omvormer toch? Zuivere sinus of blokgolf waar niet alles op kan?
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Re: Enkele vragen
Ik zie nu bij de nieuwe modellen staan:
** Sommige apparaten mogen niet worden gebruikt, zelfs als ze het nominale stroomverbruik van 1500W niet overschrijden. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor aanvullende informatie.
Dat betekent vermoedelijk dat het geen sinusomvormer is.
** Sommige apparaten mogen niet worden gebruikt, zelfs als ze het nominale stroomverbruik van 1500W niet overschrijden. Raadpleeg de gebruikershandleiding voor aanvullende informatie.
Dat betekent vermoedelijk dat het geen sinusomvormer is.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:38
Re: Enkele vragen
Weet iemand, voor de jaren 2015 tot 2018, bij welke je de 1500 Watt omvormer krijgt?
Het lijkt te zijn op de Instyle+ en hoger?
Bij de nieuwe auto's, gewoon op de site van Mitusbishi is het op de Instyle (zonder +) al beschikbaar, maar dat was volgens mij niet het geval bij de eerdere bouwjaren.
En het is vaak slecht te zien op de foto's van aangeboden auto's.
Alvast bedankt.
Het lijkt te zijn op de Instyle+ en hoger?
Bij de nieuwe auto's, gewoon op de site van Mitusbishi is het op de Instyle (zonder +) al beschikbaar, maar dat was volgens mij niet het geval bij de eerdere bouwjaren.
En het is vaak slecht te zien op de foto's van aangeboden auto's.
Alvast bedankt.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 jul 2020, 18:11
Re: Enkele vragen
Nu lees ik dat mitsubishi gaat verdwijnen uit Europa.
Toch geen fijn vooruitzicht, vooral als je net in het bezit bent van een nieuwe outlander.
Het is een fijne auto, maar met dit bericht weet ik eigenlijk niet of een mitsubishi kopen op dit moment wel een goede keuze is.
Toch geen fijn vooruitzicht, vooral als je net in het bezit bent van een nieuwe outlander.
Het is een fijne auto, maar met dit bericht weet ik eigenlijk niet of een mitsubishi kopen op dit moment wel een goede keuze is.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Enkele vragen
Ik lees dat de bestaande modellen ondersteund zullen blijven worden.
De vraag is meer of je fiscaal gezien nog wel een nieuwe PHEV wil aanschaffen.
Als het belastingvoordeel er helemaal af gaat is een volledig elektrische auto misschien toch betaalbaarder (ondanks de range).
De vraag is meer of je fiscaal gezien nog wel een nieuwe PHEV wil aanschaffen.
Als het belastingvoordeel er helemaal af gaat is een volledig elektrische auto misschien toch betaalbaarder (ondanks de range).