PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
OutSander
Forumlid

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door OutSander » 10 nov 2015, 21:14

Zo, vandaag de 120.000 beurt gehad. Nog speciaal even navraag gedaan omtrent de accu-status. Deze stond nu op 35.3 Ah, waar de fabrieksmeting 38.5 Ah was. Dit is dus na 120.000 kilometer met een wisselend laadgedrag. Ik heb de auto regelmatig aan de lader hangen (gemiddeld 4 keer per week), verder rijd ik ook af en toe op de chargestand, en verder natuurlijk nog veel in hybridemodus met lege accu.

De dealer gaf mij overigens nog als tip dat de accu gelevelled kan worden. Dit kan de capaciteit van de accu een beetje herstellen. Hiervoor moet de auto wel een nachtje overblijven om aan een speciale kast gehangen te worden. Heeft voor mij niet zo heel veel zin, maar het kan voor iemand die eerder het elke keer net wel haalde en het nu elke keer net niet haalt.

Overigens nog even off-topic. Dit was de auto die ik vandaag meekreeg:
IMG_1247.JPG
Was gewoon de nieuwe 2.0 CVT "fossiele plafkoets" uitvoering. Maar wat schetst mijn verbazing als ik erin ga zitten:
IMG_1248.JPG
Van de benzine en diesel is het interieur niet ge-upgrade! Beetje jammer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 10 nov 2015, 23:34

Dank je Outsander voor deze update.
Ziet er toch nog best goed uit voor jou accu en geeft ons ook wat perspectief.

Alleen vraag ik me af wat dat levelen dan in gaat houden.... :?
Als het goed is gebeurd dat toch al door de autolader zelf, elk keer als je hem met de standaard bijgeleverde lader oplaad :?:

egroesbeek

Bericht door egroesbeek » 11 nov 2015, 06:41

In het algemeen houdt egaliseren in, dat je langdurig met een lage stroom, of pulserend, een batterij oplaad. Het lijkt erop dat dit bij de dealer veel langer gebeurd dan met de standaard lader. Misschien zelfs met (korte) ontladingen in de procedure. Daarmee haal je een beter resultaat. Maar geen 10-tallen procenten.

Over het ontladen: de beste resultaten krijg je met gelijkmatig ontladen en laden van alle gebruikte cellen. Voor zover ik weet haal je ook over de hele levensduur de meeste energie uit een batterij met redelijke ontladingen. Denk dan aan 50-60% ontladingsdiepte. Bij onze batterijen geven korte ladingen en onderbroken ladingen geen negatief resultaat.

Helemaal ontladen was vooral vroeger bij NiCd batterijen van belang. Helemaal opladen is vooral voor loodbatterijen belangrijk.

tadango

Bericht door tadango » 11 nov 2015, 08:46

Ik laad volgens de paal nooit meer dan 8.4 a 8.6 kw/h in de auto. Als dat door levellen verbeterd kan worden dan is dat voor mij zeker een optie. Ik haal het nu vaak net niet (0.3 l/km verbruiks enz). Zal de dealer eens vragen hierna.

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 11 nov 2015, 12:02

egroesbeek schreef:In het algemeen houdt egaliseren in, dat je langdurig met een lage stroom, of pulserend, een batterij oplaad. Het lijkt erop dat dit bij de dealer veel langer gebeurd dan met de standaard lader. Misschien zelfs met (korte) ontladingen in de procedure. Daarmee haal je een beter resultaat. Maar geen 10-tallen procenten.
Wel wat off-topic aan:
Dan zou dat laden bij de dealer met een speciale lader dus via de snel-laad aansluiting moeten gebeuren, dan is de laad-elektronica in de PHEV er tussenuit die achter de 'gewone' laad-aansluiting zit en het laadproces op cel niveau stuurt (levelen) :?:
Wat ik daarbij dan weer niet begrijp is dat zover ik weet via de snel-lader alle cellen gelijktijdig met een hoge stroom worden vol gejast. Daarom is snel laden ook slechter voor je accu. Ik weet niet of er in de PHEV ook nog sturende elektronica achter deze snel-laad aansluiting zit...
Hoe ze dan van buiten af op cel niveau kunnen monitoren en sturen mat de 'speciale' laad-kast van de dealer....... :?
Gewoon nieuwsgierigheid / onduidelijkheid van mijn kant. :roll:

egroesbeek

Bericht door egroesbeek » 11 nov 2015, 18:52

Goede vraag, al moet het volgens mij ook via de normale laadstekker kunnen. Maar van Outlander weet ik minder dan van batterijen. Ik rijd erin. Laad indien mogelijk (35-45 keer per maand) daar stopt mijn kennis. Niet mijn interesse.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 12 nov 2015, 05:50

tadango schreef:... (0.3 l/km verbruiks enz). Zal de dealer eens vragen hierna.
Zou ik zeker even doen ... :mrgreen: Sorry ;) Maar inderdaad, ik heb dat op dit moment ook bijna dagelijks. Zeker nu de winterbanden ( :roll: ) er op zitten.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Bericht door tadango » 12 nov 2015, 08:03

Winterbanden??? Met dit weer?? :mrgreen:

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 12 nov 2015, 09:34

tadango schreef:Ik laad volgens de paal nooit meer dan 8.4 a 8.6 kw/h in de auto. Als dat door levellen verbeterd kan worden dan is dat voor mij zeker een optie. Ik haal het nu vaak net niet (0.3 l/km verbruiks enz). Zal de dealer eens vragen hierna.
Als je een 'lege' accu oplaadt gaat er (bij mij) altijd zo'n 9.3-9.5 kWh in. Dat is al twee jaar hetzelfde. Als het een kWh minder is lijkt mij dat een significant verschil; zeker de moeite om eens naar te laten kijken. Als je accu niet echt leeg is kan het natuurlijk wel kloppen. Mijn laatste (5) kilometers zijn altijd over 50-60 kilometer wegen dus is de accu ook echt leeg als ik thuis kom. Ik heb het idee dat de accu leger wordt als de laatste kilometers langzaam gaan.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 12 nov 2015, 09:39

Ik heb het idee dat de accu leger wordt als de laatste kilometers langzaam gaan.
Dat is ook zo. Ik heb iets soortgelijks en door goed te plannen kom ik regelmatig met een SOC van 27 of 27.5% thuis. Terwijl je bij hogere snelheden normaal niet onder de 30.5% komt. Nu is het verschil maar 3% * 12 kW = 360 wH. Of daarmee het verschil verklaard wordt .....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Bericht door tadango » 12 nov 2015, 10:02

sigmasailor schreef:
tadango schreef:Ik laad volgens de paal nooit meer dan 8.4 a 8.6 kw/h in de auto. Als dat door levellen verbeterd kan worden dan is dat voor mij zeker een optie. Ik haal het nu vaak net niet (0.3 l/km verbruiks enz). Zal de dealer eens vragen hierna.
Als je een 'lege' accu oplaadt gaat er (bij mij) altijd zo'n 9.3-9.5 kWh in. Dat is al twee jaar hetzelfde. Als het een kWh minder is lijkt mij dat een significant verschil; zeker de moeite om eens naar te laten kijken. Als je accu niet echt leeg is kan het natuurlijk wel kloppen. Mijn laatste (5) kilometers zijn altijd over 50-60 kilometer wegen dus is de accu ook echt leeg als ik thuis kom. Ik heb het idee dat de accu leger wordt als de laatste kilometers langzaam gaan.
Ik rij het laatste stuk 80, dan gaat hij niet maximaal leeg. Toch is hij snel vol voor mijn gevoel, en is ook de actie radius op ev altijd al laag geweest.

Normaal als ik hem leeg rij en de motor aan slaat in 50 gebied is hij na 2 uur 'vol'. Hij laad dan nog wel maar het balkje is volledig gevuld. Hij laad dan no zeker een uur door. Verbruik op de paal is ongeveer 3.4kw het eerste stuk dus in 2 uur zou dat 6.8kw zijn.

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 12 nov 2015, 15:04

2015-11-12_145906.png
2015-11-12_145817.png
Wijkt duidelijk af van wat ik zie.
Het laden start om 23.10, is grotendeels klaar om 01.40 (2,5 uur met een vereffeningspauze van 10 minuutjes) en druppelt dan nog een uur na.
Zie bijgaande plaatjes van mijn enelogic; die van twee jaar terug zijn precies zo.
Dit bleek volgens TNM 9,26 kWh te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

egroesbeek

Bericht door egroesbeek » 30 nov 2015, 16:23

Na 16 maanden 60k beurt. (Km stand 62450). Accu nog 34.5 Lijkt me redelijk in lijn met wat ik hier verder lees.

Ik laad 6-7 keer per week via de 10A lader en een aantal keren met de 16A. Snelladen tot nu toe minder dan 1x per week.

Nick
Forumlid

Bericht door Nick » 01 dec 2015, 13:31

Na 24 maanden 40k beurt. (Km stand 36500). Accu nog maar 34,0. Lijkt me aan de lage kant. Volgens dealer komt het doordat de accu niet vol zat (8 km mee gereden naar garage).

tadango

Bericht door tadango » 01 dec 2015, 14:25

Volgens mij heeft die dealer geen idee wat hij zegt. De accu wordt volledig opgeladen en daarna leeg getrokken. De staat voor de meting maakt dus niets uit.

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 01 dec 2015, 17:56

Eens, als in een emmer 10 liter past (capaciteit) gaat dat er nog steeds in ook al zit hij maar half of desnoods bijna vol.
Als er in die emmer een dikke korst achterblijft past er nog maar 8 liter in (capaciteit afgenomen); het maakt dan niet uit hoe vol hij is als je dat meet.

Ergens gaat er iets fout met de begrippen capaciteit en SOC (10 of 8 resp. 5 in mijn voorbeeldje)

Voor de techneuten:
Volgens P=UxI (ergens zit er de h van uur nog in: Ah) krijg je Ph (kWh) = U (vast op 300) * Ah (was 40 en nu nog 34) =10,2 waar je op 12 kWh begon. Analoog aan de emmer zorgt de PHEV er voor dat er altijd een bodempje van rond de 20-30% achterblijft. Nuttig had je zo'n 9 kWh, nu dus minder dan 8.

Ben wel benieuw hoe die Ah meting gaat. Echt betrouwbaar zou zijn: helemaal vol en dan 'leeg'maken en de kWh's meten. Nu wordt er een stukje uitgelezen. En niemand weet precies hoe dat tot stand komt. Zal zeker nuttig zijn om te vergelijken (als het algoritme niet veranderd). Of zie ik dat fout en wordt er echt een lange meting gedaan?

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 01 dec 2015, 19:06

Er wordt denk ik niets gemeten, opgeladen of ontladen. Er wordt gewoon een waarde uitgelezen. Voor degenen met een WiFi OBDII dongle:

Verbindt je laptop of computer met het WiFi netwerk van de dongle.
Open een telnet sessie naar 192.168.0.10 poort 35000. Werk het volgende riedeltje af (was er achter de ">" staat type je zelf in, de rest zijn reacties van de dongle):

Code: Selecteer alles

>ATZ
ATZ

ELM327 v2.1

>ATL1
ATL1
OK

>ATH1
ATH1
OK

>ATSP6
ATSP6
OK

>ATSH761
ATSH761
OK

>ATFCSH761
ATFCSH761
OK

>ATFCSD300000
ATFCSD300000
OK

>ATFCSM1
ATFCSM1
OK

>2101
2101
762 10 37 61 01 A2 A4 0F DF 
762 21 06 0F DC 5A 0C B2 49 
762 22 40 45 1C 01 99 00 00 
762 23 00 00 00 01 00 01 30 
762 24 0F 0F XX YY 00 FF 6F 
762 25 FE 00 03 0F DC 86 8C 
762 26 64 00 00 00 00 00 00 
762 27 00 00 0F DE 00 02 00 

>
Pak de waarden die je vindt op de plek van de XX YY hierboven, zet die om van hexadecimaal naar decimaal en deel het resultaat door 10. Dan heb je je waarde. Bij mij is die waarde altijd gelijk, ongeacht de laadtoestand van de batterij. Alleen zie ik hem langzamerhand, met een tiende tegelijk, terug lopen :cry:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

robdekok
Forumlid

Bericht door robdekok » 01 dec 2015, 20:36

De opgeslagen gegevens die je uitleest moeten eerst gemeten zijn en dus niet bv voorgeprogrammeerd. De "Battery University" geeft hier http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries enkele technieken van meten zonder ontladen.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 01 dec 2015, 21:37

Rob,

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar het ging er mij om dat er bij mijn weten 'tijdens het verblijf bij de dealer' helemaal niets gemeten wordt, alleen uitgelezen. In reactie op:
tadango schreef:De accu wordt volledig opgeladen en daarna leeg getrokken. De staat voor de meting maakt dus niets uit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

egroesbeek

Bericht door egroesbeek » 02 dec 2015, 09:27

Daar heeft Anko natuurlijk gelijk in. Alleen al het feit dat een beurt 60 tot 90 minuten duurt, bewijst dat laden en ontladen niet kan. Vandaar ook de opmerking van de dealer over temperatuur en ladingstoestand. Waarbij vooral die laatste niet veel invloed hoort te hebben. Voor die eerste zou een ingecalculeerde compensatie logisch zijn

tadango

Bericht door tadango » 02 dec 2015, 13:32

De waarde is gelijk wat de toestand van de auto ook is. De waarde wordt bepaald tijdens gebruikt en dus continu gemonitord. Je leest dus alleen de laatste bekende waarde uit. Dat zal echt niet alleen van de laatste cycle zijn maar een gemiddelde over x cycles.

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 02 dec 2015, 22:28

Dacht ik ook al; is geen echte meting maar uitlezen. Was even in verwarring door mogelijke andere berichten.

mitsufietsie
Forumlid

Bericht door mitsufietsie » 16 dec 2015, 10:14

Nick schreef:Na 24 maanden 40k beurt. (Km stand 36500). Accu nog maar 34,0. Lijkt me aan de lage kant. Volgens dealer komt het doordat de accu niet vol zat (8 km mee gereden naar garage).
copy and paste Nick :

Na 24 maanden 40k beurt. (Km stand 42863). Accu nog maar 33,5. Lijkt me aan de lage kant. Volgens dealer komt het doordat de accu niet vol zat (14 km mee gereden naar garage)
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 16 dec 2015, 10:32

Onzin, lijkt me. Als dat zo is, wat is dan het nut van een meting? Of de waarde van de uitkomst? Als de vullingsgraad van de accu relevant was voor een goede meting, dan hadden ze hem eerst op moeten laden. Toch?

Met een OBDII adapter kun je de vermeldde waarde vrij eenvoudig zelf uit lezen. Je zult dan zien dat deze vrijwel constant is en zeker niet beïnvloed wordt door de actuele lading van de accu. Hij gaat alleen langzaam naar beneden, als gevolg van de tand des tijds die zijn werk doet.

Het percentage SOC (wat de basis is voor de weergave op je dashboard) wordt overigens bepaalde door de actuele lading van je accu te vergelijken met de waarde die je op het diagnose rapport terug vind (Remaining Capacity [hoeveel zit er nog in] / Current Capacity [hoeveel kan er nog in]). Als de Current Capacity naar beneden zou gaan bij een teruglopende accu, dan zou je altijd een hele hoge SOC blijven zien.

Die 33.5 komt mij overigens wel bekend voor. Helaas. Van mezelf, maar ook van een collega hier.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Nick
Forumlid

Bericht door Nick » 16 dec 2015, 14:16

Net even bij de dealer geweest (achterlichten vervangen ivm groene aanslag). Ik kreeg daar te horen dat de verminderde accucapaciteit vaak te wijten is aan defecte cellen en dat deze cellen individueel te vervangen zijn. Aangezien deze informatie mij nog niet bekend voorkwam leek het mij goed om dit hier eens voor te leggen. Klopt dit en heeft iemand al ervaring met het controleren / vervangen van accucellen?

Plaats reactie