PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 08 feb 2015, 18:12

erikkoudijs schreef:van de week bij de dealer accu check laten doen hij kwam uit op 34% moet ik me zorgen maken?
auto is van juni 2014 en heeft 15000 gelopen? :?
34% of 34 Ah? Ik neem aan het laatste. De theoretische waarde bij levering is 40 Ah, praktijkwaardes die hier worden gerapporteerd liggen rond de 36. Of 34 Ah iets is om je zorgen over te maken is dus lastig te zeggen, maar ik zou zeker overwegen hier met de dealer over te spreken. Immers, het pakket moet het 5 jaar blijven doen (exacte grenzen aan capacitiet in relatie tot garantie zijn mij niet bekend).
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door sigmasailor » 08 feb 2015, 19:16

Bij 34% zou ik me heel veel zorgen maken. Bij 34Ah wat minder.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

erikkoudijs
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jun 2014, 21:32

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door erikkoudijs » 08 feb 2015, 21:32

ok ga het nog even checken bij de dealer! 8-)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 09 feb 2015, 20:28

Hansjebrinkers schreef:... Immers, het pakket moet het 5 jaar blijven doen (exacte grenzen aan capacitiet in relatie tot garantie zijn mij niet bekend).
Sterker nog, afname van capaciteit wordt uitgesloten van de garantie als "gevolg van slijtage". Of ze daar in extreme gevallen mee wegkomen moet natuurlijk blijken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 04 mar 2015, 20:41

Vandaag 40K beurt ± 15 maanden in gebruik.
status 34.3 Ah.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 07 apr 2015, 17:23

Update:

november 2013 - 0 km - 37,8 Ah
augustus 2014 - 22000 km - 34,5 Ah
december 2014 - 30000 km - 34,2 Ah
april 2015 - 40000 km - 33,9 Ah

Het lijkt er op dat de capaciteitsafname, na de eerste grote hap, inderdaad wel mee valt. Nu maar hopen dat met het mooie weer en de zomerbanden ook het hogere bereik weer een beetje terug wil komen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door sigmasailor » 07 apr 2015, 20:59

Mooie dalende trend! Ik vraag me wel af of die 40Ah ooit echt bestaan heeft of dat alleen in de boeken zo staat. Is die eerste meting ook door de dealer gedaan?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 07 apr 2015, 22:39

Die eerste meting is de officiële nul meting. Niet de 40 Ah die op het formulier aangegeven staat als nul meting. MMSN gaf ook aan dat het eerste verval "dus lang niet zo groot was als ik zelf dacht". Dus 8,7% in plaats van de door mij berekende 14%. Of je daar dan blij van moet worden, dat is de vraag ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 08 apr 2015, 12:11

Anko schreef:Update:

november 2013 - 0 km - 37,8 Ah
augustus 2014 - 22000 km - 34,5 Ah
december 2014 - 30000 km - 34,2 Ah
april 2015 - 40000 km - 33,9 Ah

Het lijkt er op dat de capaciteitsafname, na de eerste grote hap, inderdaad wel mee valt. Nu maar hopen dat met het mooie weer en de zomerbanden ook het hogere bereik weer een beetje terug wil komen.

Wat in ieder geval wel gunstig is, de afname wordt minder.

Even kort door de bocht, maar als je de laatste trend doorzet 0.3 Ah/4 mnd.
Dus 5 jaar na aanschaf (nog 43 mnd) zit je op ongeveer op 30Ah, 75% van je (oorspronkelijk beloofde) accu capaciteit.

Edit: op dit moment ben je al afgezakt naar 85%

Groet,
WHB

kobus1967
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door kobus1967 » 08 apr 2015, 14:54

Ik verwacht dat uit de metingen na 5 jaar zal blijken dat we allemaal op minimaal 81% zitten.
De garantie is nl dat er na 5 jaar nog minimaal 80% capaciteit over is.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 08 apr 2015, 19:08

Ik denkt at je jezelf rijk rekent. Lees even van hier en verder: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =25#p42533
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 185
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 08 apr 2015, 22:57

Ik ben zeer benieuwd maar de eerste schermutselingen hierover. Uiteindelijk is er hier, zoals zeer, zeer vaak sprake van mooie verhalen en uiteindelijk waarschijnlijk weinig daden.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Reinier L » 17 apr 2015, 08:29

Opgave mitsubishi 40Ah
0 meting. 38Ah
21.000km. 34,7Ah
43.000km. 34,3Ah

Opgegeven mogelijke range elektrisch gedaald van gemiddeld 52 km naar 42km. Is iets meer afname dan je zou denken op basis van de accu afname.
Wel weer de bekende afvlakking.
OUTLAND(CRUIS)ER

enijeboer
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 dec 2013, 16:16

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door enijeboer » 13 mei 2015, 10:04

Net 40k beurt gehad (41500km). Auto is van nov 2013.
Accu nu 34.2. Ik weet de waarde niet bij de 0-meting of 20k beurt. Lijkt wel overeen te komen met de andere rijders.
Er werd mij gezegd dat bij de eerste twee metingen de grootste daling te zien is, en dat het daarna stabiel blijft. Ze hebben ook een PHEV in onderhoud met 120k km op de teller en die zit ook rond deze waarde.

Man
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Man » 13 mei 2015, 13:41

Ik had bij de 40 k beurt ( 41865 km) een waarde van 35,2 Ah.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door sigmasailor » 17 aug 2015, 11:14

40k beurt: 35,8 Ah.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

WHB
Forumlid
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 28 sep 2015, 11:30

WHB schreef:Vandaag 40K beurt ± 15 maanden in gebruik.
status 34.3 Ah.
Vandaag 60.000 km beurt, nu is de capaciteit nog 33 Ah. :oops:

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 08 okt 2015, 16:07

Vorig jaar 19 december, 1 jaar oud bij ± 9.000 km, accu 34,8 Ah. :(
Nu 5 oktober, bij ± 30.000 km stand, een 40.000 km beurt gehad, accu 34,5 Ah :o
Gelukkig een erg grote afvlakking / stabilisering van de capaciteitsafname. :D

robdekok
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door robdekok » 09 nov 2015, 18:28

Vandaag bij 40.000 km beurt: 35,9.
Nooit aan de snellader geweest.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 220
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 09 nov 2015, 19:29

Prijs je gelukkig met zo'n waarde. ;)

Die van mij elke keer zoveel als mogelijk leeg gereden voor het weer volledig opladen, alleen maar met de bijgeleverde 10 A lader (mooi rustig, is beter).
Toch al 13,75 % capaciteit kwijt van de theoretisch nieuw waarde van 40 Ah in twee jaar.
Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Zijn er echte kilometervreters die er al b.v. 80.000 km of meer mee gereden hebben en ook (heel) veel geladen hebben die hun accu capaciteitswaarde willen delen :?:

Ik ben nog steeds van mening dat je het meest optimaal gebruik maakt van een accu (levensduur) als je hem zoveel mogelijk eerst leeg maakt voor je hem weer volledig oplaadt.

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door OutSander » 09 nov 2015, 20:38

Morgen gaat de mijne voor de 120K beurt. Zal er specifiek nog even naar vragen wat de battery-status is.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 138
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Reinier L » 09 nov 2015, 23:59

JanPHEV schreef:Prijs je gelukkig met zo'n waarde. ;)

Die van mij elke keer zoveel als mogelijk leeg gereden voor het weer volledig opladen, alleen maar met de bijgeleverde 10 A lader (mooi rustig, is beter).
Toch al 13,75 % capaciteit kwijt van de theoretisch nieuw waarde van 40 Ah in twee jaar.
Ik ben erg benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Zijn er echte kilometervreters die er al b.v. 80.000 km of meer mee gereden hebben en ook (heel) veel geladen hebben die hun accu capaciteitswaarde willen delen :?:

Ik ben nog steeds van mening dat je het meest optimaal gebruik maakt van een accu (levensduur) als je hem zoveel mogelijk eerst leeg maakt voor je hem weer volledig oplaadt.
Beste Jan. Je moet de accu van onze phev zien als allemaal kleine accu's. Deze worden om de beurt leeg "gereden". En ook weer om de beurt geladen. Halfleeg of helemaal leeg moet dan niet uitmaken. Bij halfleeg zijn de helft van de cellen dan leeg (tot de ong 20% die ze altijd moeten houden) en de andere helft nog helemaal vol.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door jaapv » 10 nov 2015, 01:34

Helemaal leegmaken en volledig opladen is helemaal niet zo goed voor Li-Ion accus. meerdere deelladingen is beter. Gelukkig laat de auto je maar tot een % of 30 ontladen.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door jaapv » 10 nov 2015, 01:37

Waar heb je dit gelezen? Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Alle cellen gaan dan verschillende spanningen afgeven, wat voor de electronica zeer ongunstig zou zijn. Het is veel logischer alle cellen gelijk te belasten.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 715
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 10 nov 2015, 05:54

+1. Sterker nog, de laadcyclus kent een balanceer fase, waarin de cel ladingen gelijk getrokken worden als er te grote verschillen ontstaan. Verschil tussen grootse en kleinste spanning is m.i. normaal gesproken niet groter dan 10 mV of zo.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie