schuifdak_schakeling_verkleind.JPG
Eerder heb ik aangegeven welke softwareveranderingen ik heb gedaan, waarmee het mogelijk wordt om het schuifdak te sluiten met de afstandsbediening.
Nu heb ik eindelijk eens de hardware-matige aanpassing opgeschreven, waardoor het schuifdak automatisch dicht gaat als het "contact" uitgezet wordt. Ik snap dat dit niet voor iedereen geschikt zal zijn, maar waarschijnlijk wel voor mensen die genoeg kennis hebben om het aan te durven, hoewel het niet echt moeilijk is.
In het plaatje is de rechterbovenhoek standaard onderdeel van het schuifdak, daaronder is de schakeling te zien, zoals ik hem in elkaar geknutseld heb. Korte uitleg van de schakeling:
Wanneer de 12V op komt, veranderen beide ingangen van de Exor (HEF4070) direct mee. Hierdoor zal de uitgang van de Exor laag blijven (uitgang van een Exor is alleen hoog als de ingangen verschillend zijn). Er gebeurt dus niets en ook het relais zal niet geactiveerd worden.
Als de 12V afvalt, verandert ingang op pin 1 direct mee, maar de andere ingang zal vertraagd naar "0" gaan, omdat de 100uF condensator zich eerst moet ontladen over de 10k weerstand.. Hierdoor zal de uitgang van de Exor eventjes naar "1" gaan en die puls wordt doorgegeven door de tweede transistor die het relais bekrachtigt. Hierdoor zal de schakelaar in het relais omklappen en zal de "CLOSE" ingang even verbonden worden met Ground, waardoor het schuifdak dicht zal gaan.
Terwijl ik dit tik, bedenk ik me dat ik de voeding van de CPU in het schuifdak ook nog heb verbonden met een continue 12V lijn, maar daarvan ben ik achteraf eigenlijk niet zeker of dat noodzakelijk was, omdat ik via de software heb geregeld dat alle ramen nog 1o minuten te bedienen zijn nadat het contact uitgezet wordt. Hierdoor wordt het ook mogelijk het schuifdak binnen 10 minuten weer te openen als je dit echt wilt.
De verbindingen in de auto heb ik overigens gewoon gesoldeerd. Alle benodigde verbindingen kunnen aan de kabelboom bij het schuifdak gedaan worden. De stekker moet dan eerst uit de module los gemaakt worden (zit vanaf de opening van de binnenverlichting naar linksachter) en de kabelboom kan links van de opening los gemaakt worden van het frame waardoor je iets meer bewegingsruimte krijgt.
Hopelijk helpt dit weer een paar mensen.
Vragen zijn altijd welkom natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.