Maximaal EV bereik volle accu na opladen
-
Sjeff
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Ik was vorige week in Frankrijk (Afstand 519 Km) . Helaas kon ik mijn auto daar niet opladen, dus de terugweg was volledig op benzine terwijl de heenreis begon met een volle accu.
Heen had ik uiteindelijk een benzineverbruik van 1 op 15,70 en terug, wat mij totaal niet tegenviel, nog altijd een verbruik van 1 op 13,27.
Beide verbruiken zijn berekend op basis van de tankbeurt(en) en de kilometerstand.
Ik rij op de snelweg gewoon 120-130 en heb ook de airco nog een tijd aan gehad. Moet er wel bij zeggen dat het op de terugweg druk was en de snelheid daardoor wat lager lag, maar nog altijd veelal boven de 100.
Ben wel iets rustiger gaan rijden dan ik hiervoor in mijn Mazda 5 (benzine) deed, maar die haalde met rustig rijden zelfs maar 1 op 12 en een beetje. (Met mijn rijstijl zat ik meestal tussen de 1 op 10 en 1 op 11)
In Nederland, haal ik op een volle accu meestal rond de 45 km. Ik laad op met een gewoon stopcontact, dus dat duurt iets langer, maar heb wel het idee dat je hiermee meer uit je accu's kan halen.
Heen had ik uiteindelijk een benzineverbruik van 1 op 15,70 en terug, wat mij totaal niet tegenviel, nog altijd een verbruik van 1 op 13,27.
Beide verbruiken zijn berekend op basis van de tankbeurt(en) en de kilometerstand.
Ik rij op de snelweg gewoon 120-130 en heb ook de airco nog een tijd aan gehad. Moet er wel bij zeggen dat het op de terugweg druk was en de snelheid daardoor wat lager lag, maar nog altijd veelal boven de 100.
Ben wel iets rustiger gaan rijden dan ik hiervoor in mijn Mazda 5 (benzine) deed, maar die haalde met rustig rijden zelfs maar 1 op 12 en een beetje. (Met mijn rijstijl zat ik meestal tussen de 1 op 10 en 1 op 11)
In Nederland, haal ik op een volle accu meestal rond de 45 km. Ik laad op met een gewoon stopcontact, dus dat duurt iets langer, maar heb wel het idee dat je hiermee meer uit je accu's kan halen.
-
jaapv
Ik vind het knap, ik heb nog nooit meer dan 40 km uit de accu gehaald, wat ik ook probeer...
- sigmasailor
- Forumlid
Vandaag 43 km E gereden met nog 12!! over. Was van Hillegom naar Rijswijk over de A4. OK, geschuild achter een vrachtwagen (circa 90 op de teller) veel harder mag je daar toch niet. Verder Navi, telefoon (toch nutteloos) en verwarming uit. Na opladen ter plaatse beloond met 57 km (persoonlijk record) range. Die 52 kan echt wel!
Terug was 44 km (buitenbochten) en weer gehaald maar deze keer maar net aan (0 over) omdat er geen behulpzame vrachtwagen was. Zou in de luwte van een vrachtwagen rijden (veilige afstand op CC) echt 25 % uitmaken? Ik zou het graag op de ACC doen maar vermoed dat die onzuiniger is door het nerveuze gedrag.
Morgen nog eens.
Terug was 44 km (buitenbochten) en weer gehaald maar deze keer maar net aan (0 over) omdat er geen behulpzame vrachtwagen was. Zou in de luwte van een vrachtwagen rijden (veilige afstand op CC) echt 25 % uitmaken? Ik zou het graag op de ACC doen maar vermoed dat die onzuiniger is door het nerveuze gedrag.
Morgen nog eens.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
micphev
Beste BramPHEV,BramPHEV schreef:Op dit moment haal ik rond de 50 km E., woonwijk en provinciale weg, niet harder dat 80-90km/uur. Geen airco ed, wel evt verwarming en dakraam (niet te gelijk hoor) gebruiken.
Is dit 50km puur op akku? Ik haal ook ca 50km met volle accu, maar ik weet ook dat de benzinemotor steeds bijschakelt. Zeker de 1e paar KM bij koude start. Maar ook bij warme motor schakelt die soms bij. Ik hou de indicator op de boardcomputer steeds in de gaten.
Ik denk dat ik effectief 40-42 km puur op akku rij en heel rustig;...is volgens mij nog steeds netjes
-
Hansjebrinkers
Wat bramphev stelt is zeker mogelijk. Mijn record staat op 46 km met 4 km over, waarbij de benzinemotor geen seconde heeft gelopen.
- sigmasailor
- Forumlid
Vandaag weer 43 (deze keer met 4 over want meestesn geen vrachtwaggel) en terug 44 met deze keer 1 over. Daar zit 30 kilometer A4 met tussen de 80-100 bij.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
-
BramPHEV
Hoi allen,
Om de 50 km te halen (of in de buurt ervan te komen) enkele tips (waarbij ik in mijn situatie baat bij heb):
- provinciale wegen ed. B0 goed anticiperen en dus veel laten uitrollen;
- in stad / dorp: B5 en met het gaspedaal spelen;
- altijd gedoseerd (eco / groen) optrekken, accelereren.
Snelwegen rijd ik bijna nooit. Als ik eventueel de snelweg opdraai, zet ik hem op save zodat ik op benzine rijd, snelweg af, weer op E.
Gr. Bram
Om de 50 km te halen (of in de buurt ervan te komen) enkele tips (waarbij ik in mijn situatie baat bij heb):
- provinciale wegen ed. B0 goed anticiperen en dus veel laten uitrollen;
- in stad / dorp: B5 en met het gaspedaal spelen;
- altijd gedoseerd (eco / groen) optrekken, accelereren.
Snelwegen rijd ik bijna nooit. Als ik eventueel de snelweg opdraai, zet ik hem op save zodat ik op benzine rijd, snelweg af, weer op E.
Gr. Bram
-
Denniss
Mijn persoonlijke ervaring is dat de 50km niet zonder 'hulp van buiten' te halen is.
Vandaag heb ik getest met windstil, op een 70km/u weg niet achter een andere (vracht)auto.
De temperatuur was vrij warm wat goed zou moeten zijn voor het bereik.
De weg was meer dan 50km en ik heb tussendoor vrijwel niet hoeven te remmen.
Op de snelweg heb ik met 70-80km/u met veel wind in de rug en vlak achter een vrachtwagen de 50km wel gehaald.
Vandaag heb ik de 50km niet kunnen halen.. ik kwam net over de 40km.
Mogelijk was het met 50km/u wel gelukt maar dat is onnatuurlijk en in mijn beleving totaal niet representatief.
Vandaag heb ik getest met windstil, op een 70km/u weg niet achter een andere (vracht)auto.
De temperatuur was vrij warm wat goed zou moeten zijn voor het bereik.
De weg was meer dan 50km en ik heb tussendoor vrijwel niet hoeven te remmen.
Op de snelweg heb ik met 70-80km/u met veel wind in de rug en vlak achter een vrachtwagen de 50km wel gehaald.
Vandaag heb ik de 50km niet kunnen halen.. ik kwam net over de 40km.
Mogelijk was het met 50km/u wel gelukt maar dat is onnatuurlijk en in mijn beleving totaal niet representatief.
-
OutSander
De up-date is vorige week vrijdag gedaan. Heeft geen invloed op de range-na-laden. Blijft bij mij onder de 40 kilometer!!!
Toch de dealer nog maar eens benaderen of zijn er meer die niet meer kilometers in de accu krijgen?
Toch de dealer nog maar eens benaderen of zijn er meer die niet meer kilometers in de accu krijgen?
-
JanPHEV
Ik zie nu 's morgens na volledig opladen regelmatig 42 tot zelfs 46 km bereik op de teller staan.
Deze (b)lijken nu ook echt haalbaar met de hogere temperaturen van nu.
Ik kan nu makkelijk twee keer woon-werk en terug doen, ongeveer 40 km, en ik heb dan nog regelmatig een aantal kilometers over.
Ook is het leuk om te zien dat 's middags bij vertrek het rest-bereik een paar km hoger is dan 's morgens bij aankomst op het werk.
Die hogere temperattur overdag doet mooie dingen voor het milieu
Maar verder dan 46 km bereik heb ik nog niet gezien, ook niet toen ik een week echt fluwelig gereden heb.....
Toen het nog kouder was zag ik ook wel 40+ km bereik op de teller na het laden, maar was het ruim voor de 40 km al op.
Deze (b)lijken nu ook echt haalbaar met de hogere temperaturen van nu.
Ik kan nu makkelijk twee keer woon-werk en terug doen, ongeveer 40 km, en ik heb dan nog regelmatig een aantal kilometers over.
Ook is het leuk om te zien dat 's middags bij vertrek het rest-bereik een paar km hoger is dan 's morgens bij aankomst op het werk.
Die hogere temperattur overdag doet mooie dingen voor het milieu
Maar verder dan 46 km bereik heb ik nog niet gezien, ook niet toen ik een week echt fluwelig gereden heb.....
Toen het nog kouder was zag ik ook wel 40+ km bereik op de teller na het laden, maar was het ruim voor de 40 km al op.
-
neuroticz
Gisteren had ik een ev bereik van 42 KM, thuis aangekomen ( 38 km ) had ik nog 16 km over dus die heb ik nog even opgereden, 54 KM hele nette score dacht ik
en vanmorgen gaf het scherm aan EV bereik van 59 KM
was helaas al leeg naar 44 KM 

en vanmorgen gaf het scherm aan EV bereik van 59 KM

Laatst gewijzigd door neuroticz op 22 mei 2014, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
DuikKees
Ik werd vanmorgen verrast door een EV-bereikje van 57 km
. En dat terwijl ik de laatste tijd vooral geniet van het acceleratievermogen en de airco.
Vanavond maar eens kijken hoeveel echte ev-km's ik gehaald heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
RonvanD
Gistermiddag vanaf kantoor vertrokken met volle accu. Aangegeven EV bereik 42km.
Nu vanmorgen weer op kantoor aangekomen met een lege accu (dat wil zeggen, resterend EV bereik was 0). In totaal dus een retourtje kantoor-huis gedaan met ruim 49km volledig electrisch. Da's een nieuw persoonlijk record voor mij
Nu vanmorgen weer op kantoor aangekomen met een lege accu (dat wil zeggen, resterend EV bereik was 0). In totaal dus een retourtje kantoor-huis gedaan met ruim 49km volledig electrisch. Da's een nieuw persoonlijk record voor mij
-
DuikKees
Dat waren er dus 48, waarvan 15 op de snelweg.DuikKees schreef:Vanavond maar eens kijken hoeveel echte ev-km's ik gehaald heb.
Helemaal niet ontevreden.
-
JanPHEV
Gisteren middag via de A2 naar Schiphol heen en weer geweest (± 200 km), gestart met volle accu, totaal verbruik 5,2 liter/100km. Overal netjes de toegestane snelheden gereden en terug de 120 / 130 stukken hier en daar wat langzamer. Toch netjes.
En als "beloning" vanmorgen 49 km accu bereik
Wat snelweg erbij lijkt dus positief voor een groter accu bereik; dan alleen maar binnendoor rijden.....
En als "beloning" vanmorgen 49 km accu bereik
Wat snelweg erbij lijkt dus positief voor een groter accu bereik; dan alleen maar binnendoor rijden.....
Laatst gewijzigd door JanPHEV op 27 mei 2014, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
DuikKees
Oef, één druk uurtje met wat meer acceleratie en stoppunten en ik zit weer op 35km.
-
Hansjebrinkers
Dat is niet vreemd, het groot deel van de energie van het rijden gaat zitten in accelereren. Zeker bij een zware outlander. Ik heb dezelfde ervaring. 52 km is dus prima haalbaar, maar dan moet er niet te veel stevig gas en remwerking in zitten.
-
willem1
Ben jaloers wanneer ik al die verbruikscijfers zie! Ik kom gemiddeld aan 32 - 34 km EV, 95% snelweg. Wellicht ligt het aan mijn zware voet, mijn vrouw haalt 42 km, nou ja! Bij benzine gemiddeld: 1:11,5. Ik tank ook met regelmaat in D en B, dat scheelt gemiddeld € 0,20/ltr. Dat scheelt ook in de kosten alleen weer gedoe met verrekenen BTW
Zo blijven we wel bezig-
-
Hansjebrinkers
Je antwoord staat in je eigen reactie. Overigens haal ik met uitsluitend snelweg de 50 ook nietwillem1 schreef:Ik kom gemiddeld aan 32 - 34 km EV, 95% snelweg. Wellicht ligt het aan mijn zware voet, mijn vrouw haalt 42 km
-
willem1
Verbazend alle verbruikscijfers te zien, ik gaf slechts aan dat ik daar nooit aan kom, wellicht te wijten aan mijn zware voet? Ik behoor tot de categorie die 'normaal' rijd (wat dat ook moge zijn). Hobbel nml. gewoon mee met het verkeer, geen snelheidsduivel en geen zuinigheidsfreak. En met EV kom ik niet verder dan 32 - 34 km bij 95 % gebruik van de snelweg........
-
Eelco Koning
vorige week vrijdag ook voor mij een persoonlijk record: 56 km puur elektra..gaaf hoor. nog 2 km EV range over zelfs. de omstandigheden waren 20 graden, max 60 km/h en weinig remmen en optrekken.
het leek mij toch interessant om dat eens om te zetten naar een "benzine beleving" qua energieverbruik. doen jullie even mee!
56 km met 9 kWh. 1 kWh = 3,6 MJ. 56 km met 32,4 MJ. in 1 ltr benzine zit ca 35 MJ. 56/32,4 *35 = 60,5
omgerekend naar benzine verbruik je dan dus 1:60.....
nb: als je dus het verbruik wil uitrekenen in het kader van de CO2 uitstoot, dan kan je elektrische energie (mits groen opgewekt natuurlijk) helemaal vergeten.
het leek mij toch interessant om dat eens om te zetten naar een "benzine beleving" qua energieverbruik. doen jullie even mee!
56 km met 9 kWh. 1 kWh = 3,6 MJ. 56 km met 32,4 MJ. in 1 ltr benzine zit ca 35 MJ. 56/32,4 *35 = 60,5
omgerekend naar benzine verbruik je dan dus 1:60.....
nb: als je dus het verbruik wil uitrekenen in het kader van de CO2 uitstoot, dan kan je elektrische energie (mits groen opgewekt natuurlijk) helemaal vergeten.
-
Brock
Ik doe echt mijn best, maar kom niet verder dan 42. Ook niet met dit warmere weer. Maar: komt dat niet door de 29% acculading die altijd achterblijft? Als je dat omrekent naar 0% (dus: 42 km gereden op 71%) dan kom je op 59 km op een lading.
Overigens valt mij de extra range bij warm weer wat tegen (of: valt de kleinere range bij koude me mee
B
Overigens valt mij de extra range bij warm weer wat tegen (of: valt de kleinere range bij koude me mee
B
-
leftbacksteef
Dit is bij mij ook het geval. 35 km woon-werk en elke ochtend kom ik net iets te kort. 's Middags op de terugweg red ik het meestal wel (ruim).willem1 schreef:Verbazend alle verbruikscijfers te zien, ik gaf slechts aan dat ik daar nooit aan kom, wellicht te wijten aan mijn zware voet? Ik behoor tot de categorie die 'normaal' rijd (wat dat ook moge zijn). Hobbel nml. gewoon mee met het verkeer, geen snelheidsduivel en geen zuinigheidsfreak. En met EV kom ik niet verder dan 32 - 34 km bij 95 % gebruik van de snelweg........
-
Anko
Daar komt het volgens mij niet door. Dat is bij iedereen zo. En er zijn mensen die, ondanks die 29%, wel verder komen.Brock schreef:Maar: komt dat niet door de 29% acculading die altijd achterblijft?
Kan me ook niet voorstellen dat MMNL 52 km EV bereik zou (mogen) rapporteren als die zelfs theoretisch niet haalbaar was.
Wat wel mee kan spelen is of je het laatste deel van je EV bereik op de snelweg of in de bebouwde kom verbruikt. Bij snelheden onder de plm. 50 km/h wordt de accu verder ontladen dan bij hogere snelheden. Dat zou eenparig km kunnen schelen. Als ik er voor zorg dat ik de rand van de bebouwde kom haal, dan haal ik mijn huis ook, weet ik uit ervaring. Is niet heel veel verder, maar elke km is er één.