Maximaal EV bereik volle accu na opladen
-
BramPHEV
Re: Maximaal EV bereik volle accu na opladen
Op dit moment haal ik rond de 50 km E., woonwijk en provinciale weg, niet harder dat 80-90km/uur. Geen airco ed, wel evt verwarming en dakraam (niet te gelijk hoor) gebruiken.
-
Zorro
Ik haal elke keer met gemak de 65 km. Jullie doen echt iets verkeerd, hoor!
-
Hansjebrinkers
Dat is wel erg veel Zorro. Ben benieuwd wat de 50km groep dan verkeerd doet, aangezien wij al erg gericht zijn op zuinig rijden.
-
OutSander
Die van mij blijft onder de 40 kilometer. Laden met Lolo. Volgende week terugroep-bezoek aan dealer. Ben benieuwd wat het daarna doet.
- sigmasailor
- Forumlid
Het hangt enorm van de snelheid af. Als ik niet harder dan 50-70 rij haal ik ook wel eens de 50 kilometer; dat komt praktisch nooit voor (ik fiets en loop ook vaak). Bij (voor mij) normaal gebruik 70-80 voor 10 kilometer en dan de snelweg op (100-110) haal je de 40 niet.
Wil je 65 kilometer halen zul je fietssnelheid moeten aanhouden?
Wil je 65 kilometer halen zul je fietssnelheid moeten aanhouden?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
Hansjebrinkers
Ik wacht nog even op de uitleg van Zorro.....als ik zie dat ik met de outlander de fabrieksopgave haal, en dit met een 14% bijtelling diesel ook kan (3,3 liter /100 km als ik erg m'n best doe) durf ik mezelf te bestempelen als een zeer zuinige rijder (mijn vouw en kinderen bevestigen dit, tot hun frustratie
). Als er vervolgens iemand zegt 65 km te kunnen doen wil ik graag weten hoe...... Laat ik het zo zeggen: ik zie een uitdaging 
-
JanPHEV
En dan is natuurlijk ook de vraag of er 65 km bereik op de teller staat en/of dat er ook echt 65 km afstand op één acculading gereden is, zonder bijladen via de verbrandingsmotor....
Ik voel een broodje aap verhaal
Bewijs is voor mij een foto van de teller met 65 km bereik erop.
Ik voel een broodje aap verhaal
Bewijs is voor mij een foto van de teller met 65 km bereik erop.
-
tadango
Dan woon je boven op een berg zekerZorro schreef:Ik haal elke keer met gemak de 65 km. Jullie doen echt iets verkeerd, hoor!
-
ampera
Dat wordt voor Zorro een avondje provinciale weg rijden met 60 km/h 
-
Zorro
Nee, joh, natuurlijk is dat broodje aap, 65 km... dat kan helemaal niet.
Kom nu net aan de 40, net zoals iedereen. Op een écht warme dag misschien een keer 45 ofzo, maar dan moet je de auto zelfs niet aan de snelweg laten ruiken, want dan ben je er 10 kwijt. Dat redt je alleen als je stilletjes met 70 km/u VLAK achter een vrachtauto rijdt op een provinciale weg.
Was alleen even benieuwd of nu ook iemand zou gaan beweren dat hij wel 70 km kon halen
... maar dat gebeurde (gelukkig) niet! Ik denk wel dat veel mensen die beweren 50+ te halen toch eens goed moeten kijken of niet toch ergens de motor aanslaat. Daar merk je in het algemeen weinig van. En het laatste stukje door de woonwijk (met <40 km/u) rij je altijd elektrisch, al was je accu nog zo leeg. Maar dat zou misschien wel kunnen leiden tot de gedachte dat je alles elektrisch hebt gereden, terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn.
Kom nu net aan de 40, net zoals iedereen. Op een écht warme dag misschien een keer 45 ofzo, maar dan moet je de auto zelfs niet aan de snelweg laten ruiken, want dan ben je er 10 kwijt. Dat redt je alleen als je stilletjes met 70 km/u VLAK achter een vrachtauto rijdt op een provinciale weg.
Was alleen even benieuwd of nu ook iemand zou gaan beweren dat hij wel 70 km kon halen
-
Hansjebrinkers
De 50 km zijn inderdaad niet mogelijk als je de snelweg gebruikt... Ik rij veel op 80 km wegen, en merk daar dat de actieradius met name wordt bepaald door het versnellen en vertragen. De motor slaat overigens niet aan in dergelijke gevallen, dit is op de tripcomputer goed te zien, op het moment dat de motor aanslaat gaat de 100% direct naar 99%. Ik denk dat dit het maximum zo ongeveer ook wel is, wellicht zijn er nog een paar Km's uit te knijpen, maar veel meer zal het niet leveren. Ik verwacht dat de accu's bij temperaturen rond 18-20 graden op z'n best zijn, en dat de capaciteit bij hogere temperaturen weer iets terugloopt. Ook het gebruik van de airco op warmere dagen zal een aantal km's schelen.
-
Anko
Zullen we hier mee op houden? Na dat ge-OH over software updates en 285 pk en zo waren we het er toch over eens dat we niet op dit soort verzinsels zaten te wachten? Nog even en je moet alles wat geschreven wordt challengen. Please ...
Die mort je misschien eens nader toelichten. Want mij ontgaat het ...Zorro schreef:En het laatste stukje door de woonwijk (met <40 km/u) rij je altijd elektrisch, al was je accu nog zo leeg. Maar dat zou misschien wel kunnen leiden tot de gedachte dat je alles elektrisch hebt gereden, terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn.
-
Zorro
Heb ik vaak genoeg gezien. Onderweg draait de motor, maar als je dan het allerlaatste stukje door de woonwijk rijdt (dus langzaam), ga je toch elektrisch. Op lagere snelheden staat het ding een lagere SOC toe. Is toch oud nieuws, dacht ik?
En het was relevant omdat sommigen - vermoed ik - wellicht niet in de gaten hebben dat de ICE tijdens de rit wel degelijk geholpen heeft. Je komt dan elektrisch aan (dus zonder ICE) en denkt dan de hele rit elektrisch gereden te hebben. Mispoes, dus. Maar zo kom je wel aan 60 km (heb ik een tijd geleden een keertje geclaimd zien worden).
En het was relevant omdat sommigen - vermoed ik - wellicht niet in de gaten hebben dat de ICE tijdens de rit wel degelijk geholpen heeft. Je komt dan elektrisch aan (dus zonder ICE) en denkt dan de hele rit elektrisch gereden te hebben. Mispoes, dus. Maar zo kom je wel aan 60 km (heb ik een tijd geleden een keertje geclaimd zien worden).
-
Anko
Inderdaad oud nieuws. Maar staat m.i. los van het gegeven of je motor onderweg wel of niet gelopen heeft. Vandaar dat de relevantie mij ontging.Zorro schreef:Heb ik vaak genoeg gezien. Onderweg draait de motor, maar als je dan het allerlaatste stukje door de woonwijk rijdt (dus langzaam), ga je toch elektrisch. Op lagere snelheden staat het ding een lagere SOC toe. Is toch oud nieuws, dacht ik?
En het was relevant omdat sommigen - vermoed ik - wellicht niet in de gaten hebben dat de ICE tijdens de rit wel degelijk geholpen heeft.
Jij wil zeggen dat er mensen zijn die aannemen dat als de rit elektrisch eindigt, dat die dan ook volledig elektrisch moet zijn geweest? Zou kunnen. Mijn fout is dan dat ik er zomaar van uit ging dat die twee zaken voor iedereen vanzelfsprekend los van elkaar stonden.
Overigens, als ik twijfel en wil weten of een rit puur elektrisch is geweest kijk ik naar de verbruiksmeter. 0.1 of meer betekent dat de motor gelopen heeft. 0.0 betekent helemaal elektrisch. Als de motor eenmaal gelopen heeft tijdens een rit krijg je de verbruiksmeter nooit meer op 0.0 (zonder reset).
-
Denniss
Ik heb (volgens mij) 1x 50+ km gehaald..
In het basismodel heb je te weinig info om het gebruik van benzine volledig uit te sluiten maar zover ik heb kunnen constateren heb ik...
- op de snelweg
- de hele tijd achter een vrachtwagen
- met max 70-75 km/u
- behoorlijk veel wind in de rug
- op een relatief warme dag
- na opladen bij een eigen punt (lolo's lijken mij minder bereik te geven)
...net iets over de 50km kunnen halen.
De 52km is dus in extreem uitzonderlijke gevallen die weinig met normaal rijden te maken hebben mogelijk.
In het basismodel heb je te weinig info om het gebruik van benzine volledig uit te sluiten maar zover ik heb kunnen constateren heb ik...
- op de snelweg
- de hele tijd achter een vrachtwagen
- met max 70-75 km/u
- behoorlijk veel wind in de rug
- op een relatief warme dag
- na opladen bij een eigen punt (lolo's lijken mij minder bereik te geven)
De 52km is dus in extreem uitzonderlijke gevallen die weinig met normaal rijden te maken hebben mogelijk.
-
Hansjebrinkers
Onverlet dat, de 52km is wel haalbaar, en dat is geenszins het geval met het brandstofverbruik van alle traditioneel aangedreven auto's (waarbij afwijkingen van 30-45% eerder regel zijn dan uitzondering).Denniss schreef:
-
Anko
Ook in de Intense+ kun je het brandstofverbruik van de huidige trip toch zichtbaar maken in het middelste schermpje? Of vergis ik me daar in?Denniss schreef:In het basismodel heb je te weinig info om het gebruik van benzine volledig uit te sluiten maar ...
De indicatie 0.0 betekent alles elektrisch. Elke andere indicatie betekent dat de motor mee heeft gedaan.
-
Denniss
Klopt.. Eerlijk is eerlijk. In mijn eerdere beleving was het compleet onhaalbaar. Nog steeds vind ik de afwijking extreem maar er zijn ongemakkelijke situaties waarin het wel mogelijk is.Hansjebrinkers schreef:Onverlet dat, de 52km is wel haalbaar, en dat is geenszins het geval met het brandstofverbruik van alle traditioneel aangedreven auto's (waarbij afwijkingen van 30-45% eerder regel zijn dan uitzondering).Denniss schreef:
-
Denniss
De informatie in het display tussen de klokken is een stuk beperkter dan de info in de duurdere modellen.Anko schreef:Ook in de Intense+ kun je het brandstofverbruik van de huidige trip toch zichtbaar maken in het middelste schermpje? Of vergis ik me daar in?Denniss schreef:In het basismodel heb je te weinig info om het gebruik van benzine volledig uit te sluiten maar ...
De indicatie 0.0 betekent alles elektrisch. Elke andere indicatie betekent dat de motor mee heeft gedaan.
Soms slaat bij mij de motor aan en duurt het best lang voordat hij van de 0.0 af gaat.
Het zal met afronding te maken hebben denk ik.
Hetzelfde geld ook voor de verwarming. Als ik de auto aan zet en mijn vrouw heeft gereden en de verwarming aan laten staan. Dan schiet meteen de motor aan. Ik zet dan de verwarming op 15 en als ik de de straat dan uit ben springt de motor pas uit. Toch kan ik dan nog een 0.0 rit hebben.
-
Anko
Hmmm, die zag ik niet aankomen. Op basis van mijn eigen waarnemingen ben ik zo'n beetje tot de conclusie gekomen dat een koude start minstens 50 CC aan brandstof kost. Zelfs als je daarna 50 km elektrisch rijdt, dan zou dat neerkomen op 0.1 liter / 100 km. Waarom die bij jou dan toch 0.0 aangeeft is mij niet duidelijk. Misschien toch een versie verschil.
-
Hansjebrinkers
Op e-vlak de afwijking beperkt tot nihil.Denniss schreef: Klopt.. Eerlijk is eerlijk. In mijn eerdere beleving was het compleet onhaalbaar. Nog steeds vind ik de afwijking extreem...
De afwijking zit 'm in het benzine-aandeel in het verbruik. Algemeen bekend is dat de huidige testcyclus bij "normale" auto's al enorme afwijkingen geeft, en bij plug-ins nog meer. Kortom: de cyclus heeft z'n tijd gehad. Mitsubishi heeft, net als alle anderen de cyclus gebruikt om tot een theoretisch verbruik en een theoretische actieradius te komen. Een auto van ongeveer 2000 kg met een groot frontaal oppervlak kan nu eenmaal geen 800 km rijden op 40 liter benzine, dat is pure marketing-praat.
"Normale" auto's van dit kaliber verbruiken 1:8 - 1:10, de outlander 1:10 - 1:12 (vanaf het moment dat de acculading uit het stopcontact is verbruikt). De e-aandrijving verhoogt de efficiency dus met 25 tot 50%. Eigenlijk een prima score
-
Zorro
Nou, die 52 km is dus eigenlijk niet haalbaar. Tenzij je - zoals gezegd - met 60 of 70 km/u VLAK achter een vrachtauto kruipt, de wind dan ook nog eens mee hebt en verder nergens aankomt. Maar dan kun je met traditioneel aangedreven auto's ook de fabrieksopgave wel halen.Hansjebrinkers schreef:Onverlet dat, de 52km is wel haalbaar, en dat is geenszins het geval met het brandstofverbruik van alle traditioneel aangedreven auto's (waarbij afwijkingen van 30-45% eerder regel zijn dan uitzondering).
In de laatste autoweek een test met een Merc ML en een Beemer X5. Allebei nu met 4 ipv 6 cilinderdiesels, maar het vermogen is wel hetzelfde gebleven (204 en 218 pk). Op papier nu een stuk zuiniger (1 op 17,5!). Maar raad eens? In de praktijk nog gewoon 1 op 11,5 (diesel) en dat is precies het testverbruik dat ze ook met die 6 cilinders haalden.
En dat is dus een trend. Voorheen kon je met enige inspanning en redelijk rustig rijden de fabrieksopgave nog wel halen. De praktijkcijfers weken niet zo enorm van het normverbruik af. Tegenwoordig is dat vrijwel uitgesloten. En dat is sinds die downsize trend in de motoren. Op papier werkt dat fantastisch, in de praktijk moeten die torretjes er zo verschrikkelijk hard voor werken dat ze gewoon net zoveel verbruiken als voorheen. Ook wel logisch eigenlijk; de te verrichten arbeid is helemaal niet afgenomen, want er zit nog steeds 110 pk in zo'n drie-pitter en de auto's worden er al bij al ook niet minder zwaar op.
Mazda is de enige die er niet aan meedoet. De zg. skyactiv techniek die zij toepassen werkt gewoon heel goed. Alleen op papier niet en daarom heeft Mazda dus ook geen enkele auto in het 14% tarief. Zou er gekeken worden naar het werkelijke verbruik dan werd het een heel ander verhaal.
-
pheventje
Maar ik vind dat als je met een beetje welwillend rijden maar zonder veel moeite (van de snelweg af) 45 km EV haalt, en dus een meerverbruik van 15% tov het testcylusverbruik, dat dat helemaal niet zo slecht is. Testcycli geven toch alleen maar antwoord op wat er in uiterste gevallen mogelijk is, als een soort recordwaarde, eigenlijk, met beperkte relevantie. Er zijn ook maar weinig mensen die met een handgeschakelde auto de acceleratiewaarden uit de folder kunnen halen.
-
Hansjebrinkers
Dat is niet correct Zorro. Één van mijn klanten (waar ik regelmatig kom) zit op 46 km rijden, en ik ben vrijwel altijd in staat dit op uitsluitend de accu te doen. Ik tracht me daarbij in te houden qua acceleratie, dat wel, maar het is volstrekt niet zo dat je als een slak op de achterbumper van een vrachtauto moet rijden.Zorro schreef: Nou, die 52 km is dus eigenlijk niet haalbaar. Tenzij je - zoals gezegd - met 60 of 70 km/u VLAK achter een vrachtauto kruipt, de wind dan ook nog eens mee hebt en verder nergens aankomt.
Met 125 of 130 op de 4 baans weg lukt het overigens niet.
Tegen alle berichten en meningen in haalt de phev dus de fabrieksopgave, daar waar het gaat over de elektrische actieradius.