De Nieuwere Outlander uit 2014
Geplaatst: 26 nov 2025, 21:51
De Outlander is weg, lang leven de Outlander. Zoals eerder genoemd is mijn 2013 Ice blue geruild voor een 2015 antraciet grijs.
Van deze is de accu slechter maar de staat beter, met 175k vs 245k en anders gebruikt dus best een verschil. Het leer is nog stroef - zeker achterin - de facelift maakt iets uit in geluidjes en het rijdt wat strakker.
Nadelen zijn er ook: de trekhaak heeft zo'n klepje in de bumper met domme schroeven die je niet met de hand weghaalt. De stekker en losbreek-kabel krijg je lastig vast. Maar dat is overkomelijk, minder is het dat de electrische verwarming het niet doet. Dat had mijn vorige ook opeens: electrische pompje stuk. Dus bij deze dezelfde route maar afleggen: filtertje schoon en of weg, thermostaat schoonmaken, warmtewisselaar spoelen en pompje controleren op werking. Gelukkig hoef ik voorlopig niet ver dus een badkamerkacheltje erin op een tijdklok doet wonderen en kan ik toch als EV naar m'n werk en terug. Eerst maar weer wat koelvloeistof inslaan.
Vervelender is dat de wifi module niet (meer) meedoet. Die heeft het ooit gedaan (ik ken de vorige eigenaar) maar zendt nu niks uit. Heb er een code bij maar of die klopt is nog maar de vraag. Volgens mij is het nooit gelukt om verbinding te maken (maar toen hing er dus wel een remotexxx in de lucht rond de auto)
Ik dacht de sleutel hack te gaan doen, kijken of dat wel werkt maar helaas: ik heb destijds 100 knopjes gekocht, mijn sleutels aangepast, een paar opgestuurd naar mede-knutselaars. Maar de overige 80 of zo zijn niet te vinden! Nou zijn 80 van die dingen een zakje vol van formaat vingerhoed dus ok. Maar jammer: tussen alle resten sleutel behuizingen liggen ze niet meer. Dus nieuwe besteld, kost haast niks maar wel tijd...
Inmiddels ook maar een OBD stekker gezocht voor MUT III en daarna (tja...) mijn hele oude originele interface alsnog gevonden. Maar goed, nu te koud. MMcodingwriter schijnt ook de wifi code te kunnen tonen, dus die zal ik ook maar gaan proberen. Een paar soorten OBD dongles heb ik nog liggen, hopen dat er eentje tussen zit die daarmee samenwerkt. Ik kijk graag ook electronisch in mijn autos, vandaar dat ik die heb.
Wat me opviel: ik heb de 12V accu er een tijdje afgelaten, soort reset zeg maar. Hielp niet maar toen ik 'm weer aansloot hoorde ik vanuit de linker C-stijl een toetertje/zoemer! Maar daar zit toch niks? Ik heb geen PDC en zou niet weten waar dat ding voor zou kunnen zijn. De achterklep-valt-je-aan pieper is het niet: die is afgekoppeld.
Het zal zich wel wijzen zodra de bekleding eraf gaat, daar zit immers de wifi module, kijken wat daar mee is.
Nog een vreemde: het slangetje van het ruitensproeiervloeistofreservoir (!) naar de achterruit is precies boven de veerpoot doormidden gescheurd. Hoe dan!? Maar goed: verklaard de vieze achterruit en het schuim onder de kap ook wel weer
Tot slot klinkt de motor wat rauwer en bij he afzetten hoor ik een soort zetje-na wat ik niet ken van mijn vorige. Deze heeft veel meer op de ICE gereden verwacht ik, moet de watchdog ook nog laten kijken en dan niet vergeten een screenshot te maken van die lange lijst weetjes.
Van deze is de accu slechter maar de staat beter, met 175k vs 245k en anders gebruikt dus best een verschil. Het leer is nog stroef - zeker achterin - de facelift maakt iets uit in geluidjes en het rijdt wat strakker.
Nadelen zijn er ook: de trekhaak heeft zo'n klepje in de bumper met domme schroeven die je niet met de hand weghaalt. De stekker en losbreek-kabel krijg je lastig vast. Maar dat is overkomelijk, minder is het dat de electrische verwarming het niet doet. Dat had mijn vorige ook opeens: electrische pompje stuk. Dus bij deze dezelfde route maar afleggen: filtertje schoon en of weg, thermostaat schoonmaken, warmtewisselaar spoelen en pompje controleren op werking. Gelukkig hoef ik voorlopig niet ver dus een badkamerkacheltje erin op een tijdklok doet wonderen en kan ik toch als EV naar m'n werk en terug. Eerst maar weer wat koelvloeistof inslaan.
Vervelender is dat de wifi module niet (meer) meedoet. Die heeft het ooit gedaan (ik ken de vorige eigenaar) maar zendt nu niks uit. Heb er een code bij maar of die klopt is nog maar de vraag. Volgens mij is het nooit gelukt om verbinding te maken (maar toen hing er dus wel een remotexxx in de lucht rond de auto)
Ik dacht de sleutel hack te gaan doen, kijken of dat wel werkt maar helaas: ik heb destijds 100 knopjes gekocht, mijn sleutels aangepast, een paar opgestuurd naar mede-knutselaars. Maar de overige 80 of zo zijn niet te vinden! Nou zijn 80 van die dingen een zakje vol van formaat vingerhoed dus ok. Maar jammer: tussen alle resten sleutel behuizingen liggen ze niet meer. Dus nieuwe besteld, kost haast niks maar wel tijd...
Inmiddels ook maar een OBD stekker gezocht voor MUT III en daarna (tja...) mijn hele oude originele interface alsnog gevonden. Maar goed, nu te koud. MMcodingwriter schijnt ook de wifi code te kunnen tonen, dus die zal ik ook maar gaan proberen. Een paar soorten OBD dongles heb ik nog liggen, hopen dat er eentje tussen zit die daarmee samenwerkt. Ik kijk graag ook electronisch in mijn autos, vandaar dat ik die heb.
Wat me opviel: ik heb de 12V accu er een tijdje afgelaten, soort reset zeg maar. Hielp niet maar toen ik 'm weer aansloot hoorde ik vanuit de linker C-stijl een toetertje/zoemer! Maar daar zit toch niks? Ik heb geen PDC en zou niet weten waar dat ding voor zou kunnen zijn. De achterklep-valt-je-aan pieper is het niet: die is afgekoppeld.
Het zal zich wel wijzen zodra de bekleding eraf gaat, daar zit immers de wifi module, kijken wat daar mee is.
Nog een vreemde: het slangetje van het ruitensproeiervloeistofreservoir (!) naar de achterruit is precies boven de veerpoot doormidden gescheurd. Hoe dan!? Maar goed: verklaard de vieze achterruit en het schuim onder de kap ook wel weer
Tot slot klinkt de motor wat rauwer en bij he afzetten hoor ik een soort zetje-na wat ik niet ken van mijn vorige. Deze heeft veel meer op de ICE gereden verwacht ik, moet de watchdog ook nog laten kijken en dan niet vergeten een screenshot te maken van die lange lijst weetjes.