Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 09:45
Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Sinds augustus dit jaar rij ik de nieuwe Outlander 2025. Ik merk dat ik - met een volle accu, zonder dat het erg koud is en zonder plankgas te geven - in EV mode de benzine motor telkens bijspringt. Niets helpt om dit te voorkomen. Ik heb geprobeerd in eco modus te rijden, de airco niet te gebruiken, etc. Maar ik kom vrijwel iedere rit uit op een verbruik tussen de 1 en 2 liter per 100 km. Nu is dat geen rampzalig verbruik, maar bij mijn vorige Outlander gebeurde dit zelden of nooit. De benzine is ook niet te oud, dus dat kan het ook niet zijn. De dealer vind het niet nodig om deze vraag te beantwoorden of weet het niet. Ik krijg van hen in elk geval geen reactie (tot zover de 'after sales' zullen we maar zeggen). Ik vermoed dat het een software probleem is. Misschien heeft iemand van jullie een idee of dezelfde ervaring?
-
- Forumlid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Misscien een Outlander zonder standkachel?
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Gebruik je de knop ev mode om in ev te rijden?
Als uw vorige outlander na 2019 was had die ook een ev knop.
Daarmee leg je de nadruk op ev en voorkom je dat hij af en toe de motor start.
Geen standkachel zou ook kunnen maar probeer eens een rit met de temperatuur op 16 graden of zet hem helemaal uit.
Kijk wat hij dan doet.
Eric
Als uw vorige outlander na 2019 was had die ook een ev knop.
Daarmee leg je de nadruk op ev en voorkom je dat hij af en toe de motor start.
Geen standkachel zou ook kunnen maar probeer eens een rit met de temperatuur op 16 graden of zet hem helemaal uit.
Kijk wat hij dan doet.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Mij schiet ineens wat te binnen....bij in EV rijden met een volle batterij, zijn er op jouw route afdalingen of gebruik je hogere B standen waarbij de auto regeneratief wil afremmen op de e-motoren maar niet kan omdat de batterij vol is ?
Bij Outlander III heb je dat probleem niet zo omdat na een gering aantal kilometers de kleinere batterij al snel niet meer vol is en er toch nog wel wat stroom de batterij in kan. Dat is bij de veel grotere batterij onder de Outlander IV PHEV misschien anders.
Als de auto aanzienlijk moet afremmen bij volle batterij start de ICE en gebruikt de auto stroom van de regenererende/remmende e-motoren om met behulp van de generator de draaiende ICE tegen te werken. Zo raakt de auto de stroom toch kwijt als het niet in de batterij kan. Anders dan een in een versnelling afremmende auto die voornamelijk lucht comprimeert en de injectie tijdelijk uitschakelt, gebruikt de Outlander WEL brandstof bij dit proces. En de ICE zal willen blijven draaien tot bedrijfstemepratuur is bereikt om condensvorming tegen te gaan.
Het enige andere wat ik heb gevonden is bij het gebruiken van de voorruit ontwaseming, dat schijnt ook de ICE te starten. Alsmede airco gebruiken in ECO mode.
Bij Outlander III heb je dat probleem niet zo omdat na een gering aantal kilometers de kleinere batterij al snel niet meer vol is en er toch nog wel wat stroom de batterij in kan. Dat is bij de veel grotere batterij onder de Outlander IV PHEV misschien anders.
Als de auto aanzienlijk moet afremmen bij volle batterij start de ICE en gebruikt de auto stroom van de regenererende/remmende e-motoren om met behulp van de generator de draaiende ICE tegen te werken. Zo raakt de auto de stroom toch kwijt als het niet in de batterij kan. Anders dan een in een versnelling afremmende auto die voornamelijk lucht comprimeert en de injectie tijdelijk uitschakelt, gebruikt de Outlander WEL brandstof bij dit proces. En de ICE zal willen blijven draaien tot bedrijfstemepratuur is bereikt om condensvorming tegen te gaan.
Het enige andere wat ik heb gevonden is bij het gebruiken van de voorruit ontwaseming, dat schijnt ook de ICE te starten. Alsmede airco gebruiken in ECO mode.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Of bovenstaande waar zou kunnen zijn heb je snel genoeg door als de ICE start na afremmen bij een volle batterij. Dan kun je misschien nog experimenteren met de B-standen.
En zal het duidelijk zijn dat de auto met een iets minder volle batterij niet meer spontaan de ICE start na afremmen.
En zal het duidelijk zijn dat de auto met een iets minder volle batterij niet meer spontaan de ICE start na afremmen.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Ook bij afremmen of zoals jij uitlegt dat de generator de motor gaat afremmen bij volle accu stopt de inspuiting want milieu dingetje.
Daarbij met dat stationaire mengsel remt de motor minder hard af dan als er niks wordt ingespoten.
Bij mijn auto is het wordt er niks gestart bij volle accu en rem je af met de remblokken.
Laatst na een laadsessie ging hij pas na ±4 weer regenereren.
Eric
Daarbij met dat stationaire mengsel remt de motor minder hard af dan als er niks wordt ingespoten.
Bij mijn auto is het wordt er niks gestart bij volle accu en rem je af met de remblokken.
Laatst na een laadsessie ging hij pas na ±4 weer regenereren.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Volgens mij start de 2025 outlander elke keer als je start in de "normal" modus.
In deze stand rijdt hij eerst de accu leeg, vraag je wat meer vermogen dan start de motor.
Met de EV knop voorkom je dat.
Je zult dus elke keer de EV knop moeten indrukken.
Eric
In deze stand rijdt hij eerst de accu leeg, vraag je wat meer vermogen dan start de motor.
Met de EV knop voorkom je dat.
Je zult dus elke keer de EV knop moeten indrukken.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander 2025 - in EV mode toch ondersteuning van de benzine motor
Eric, een auto met een versnellingsbak remt bijna niet op de motor in de 6e of 5e versnelling. Je zult eerst moeten terugschakelen en dan de motor al lucht comprimerend moeten laten remmen in die lagere versnelling. In dit geval drijven de wielen de motor aan, en de weerstand van lucht comprimeren remt de motor en wielen af.
Welnu, dat kunnen Outlander niet. Niet in Series hybrid ( helemaal geen fysieke verbinding wielen ) en niet in Parallel hybrid wegens een te hoge "versnelling" / te lage reductie.
Als je met de generator de ICE zou aandrijven om die dan ook lucht te laten comprimeren gebeurd er te weinig, want er is geen lagere versnelling / grotere reductie bij betrokken. De ICE remt ook niet de wielen af, dat doen de e-motoren. Maar alleen als ze hun stroom kwijt kunnen.
Dus de stroom opgewekt door de regenerende e-motoren - en dat is behoorlijk wat zoals we weten, gemakkelijk 30+ KW - moet ergens worden verbruikt om de e-motoren te laten door remmen. Het kan dus niet in de volle batterij. Treinen hebben daarvoor remweerstanden, die zetten stroom om in hitte die wordt afgevoed onder de trein of op het dak aan de omgevingslucht. Heeft de Outlander niet.
Stroom kwijtraken die nergens heen kan doet de Outlander door de ICE te starten en die vermogen te laten leveren - dit kost dus benzine ! - die TEGEN de generator in werkt. De generator kan dus energie kwijtraken met de ICE tegenwerken. Omdatde auto nu wel de stroom kan verbruiken kunnen de e-motoren doorgaan met regenetratief remmen, en remt de auto af.
Dit is dus totaal wat anders dan op de motor remmen in een versnelling, waarbij de injectie wordt uitgeschakeld en geen benzine wordt gebruikt. En om deze reden ZOU de ICE dus gestart kunnen worden met volle batterij. De auto kan dan ergens de stroom van remmende e-motoren kwijt.
Het gebeurd dus vrijwel niet bij Outlander III omdat die kleine batterij al snel ruimte heeft na de eerste kilomters toch stroom te kunnen opnemen. Dat is de theorie daarachter.
Welnu, dat kunnen Outlander niet. Niet in Series hybrid ( helemaal geen fysieke verbinding wielen ) en niet in Parallel hybrid wegens een te hoge "versnelling" / te lage reductie.
Als je met de generator de ICE zou aandrijven om die dan ook lucht te laten comprimeren gebeurd er te weinig, want er is geen lagere versnelling / grotere reductie bij betrokken. De ICE remt ook niet de wielen af, dat doen de e-motoren. Maar alleen als ze hun stroom kwijt kunnen.
Dus de stroom opgewekt door de regenerende e-motoren - en dat is behoorlijk wat zoals we weten, gemakkelijk 30+ KW - moet ergens worden verbruikt om de e-motoren te laten door remmen. Het kan dus niet in de volle batterij. Treinen hebben daarvoor remweerstanden, die zetten stroom om in hitte die wordt afgevoed onder de trein of op het dak aan de omgevingslucht. Heeft de Outlander niet.
Stroom kwijtraken die nergens heen kan doet de Outlander door de ICE te starten en die vermogen te laten leveren - dit kost dus benzine ! - die TEGEN de generator in werkt. De generator kan dus energie kwijtraken met de ICE tegenwerken. Omdatde auto nu wel de stroom kan verbruiken kunnen de e-motoren doorgaan met regenetratief remmen, en remt de auto af.
Dit is dus totaal wat anders dan op de motor remmen in een versnelling, waarbij de injectie wordt uitgeschakeld en geen benzine wordt gebruikt. En om deze reden ZOU de ICE dus gestart kunnen worden met volle batterij. De auto kan dan ergens de stroom van remmende e-motoren kwijt.
Het gebeurd dus vrijwel niet bij Outlander III omdat die kleine batterij al snel ruimte heeft na de eerste kilomters toch stroom te kunnen opnemen. Dat is de theorie daarachter.