batterij wakker houden
Geplaatst: 02 sep 2025, 11:37
Ik las ergens van een Outlander Phev gebruiker dat zijn actieradius toenam door af en toe extra hard op te trekken in de EV modus, dit zou goed zijn volgens de laatste inzichten. Dit las ik op Autobahn.eu : Sneller optrekken om je batterij te sparen? Dit idee verbaast experts
Een opmerkelijke Amerikaanse studie, uitgevoerd over twee jaar en gebaseerd op bijna honderd soorten lithiumbatterijen, breekt met een hardnekkige mythe. Niet alleen slijten batterijen veel minder snel dan we dachten, maar intensiever gebruik blijkt zelfs goed te zijn voor hun levensduur.
Batterijslijtage minder groot dan gedacht
Veel automobilisten vrezen dat de batterij van hun elektrische auto te snel zal verslijten, met hoge vervangingskosten als gevolg. Maar moderne accu’s zijn ontworpen om lang mee te gaan. Geavanceerde batterijbeheersystemen, temperatuurcontroles en beschermende software zorgen ervoor dat de cellen optimaal beschermd blijven.
Onderzoekers van de Stanford University benadrukken dat een batterij van een elektrische auto geen wegwerpproduct is. Zelfs op de lange termijn kan een accu nog prima worden ingezet voor stationaire energieopslag of volledig worden gerecycled.
Stilstand is slechter dan rijden
Een verrassend inzicht uit het onderzoek: niet rijden is vaak schadelijker voor een batterij dan intensief gebruik. Een elektrische auto staat het grootste deel van de tijd stil, en het verstrijken van de tijd – in combinatie met een te hoge of te lage laadstatus – zorgt voor meer slijtage dan regelmatige laad- en ontlaadcycli.
De onderzoekers wijzen op een ideale laadtoestand (State of Charge) die de chemische veroudering kan vertragen. Autofabrikanten zouden via software-updates beter kunnen inspelen op deze kennis, om de levensduur van batterijen nog verder te verlengen.
Waarom je af en toe flink mag optrekken
Misschien wel het meest verrassende resultaat van de studie: plotselinge pieken in stroomafname, zoals bij stevig accelereren, vertragen juist de degradatie van de batterij. Waar men vroeger dacht dat zulke pieken schadelijk waren, blijkt nu het tegendeel waar te zijn. Af en toe "doortrekken" zou de batterijchemie zelfs positief beïnvloeden.
Hetzelfde geldt voor remmen: een krachtigere regeneratieve remactie blijkt niet schadelijk te zijn en kan, mits af en toe toegepast, bijdragen aan een betere batterijconditie. Uiteraard betekent dit niet dat je je rijstijl roekeloos moet aanpassen of de verkeersregels mag negeren, maar het laat zien dat elektrische batterijen best wat piekbelasting kunnen hebben.
Wil je de levensduur van je batterij optimaal benutten, wees niet bang om af en toe een korte, krachtige versnelling of stevig remmoment in te lassen.
Een opmerkelijke Amerikaanse studie, uitgevoerd over twee jaar en gebaseerd op bijna honderd soorten lithiumbatterijen, breekt met een hardnekkige mythe. Niet alleen slijten batterijen veel minder snel dan we dachten, maar intensiever gebruik blijkt zelfs goed te zijn voor hun levensduur.
Batterijslijtage minder groot dan gedacht
Veel automobilisten vrezen dat de batterij van hun elektrische auto te snel zal verslijten, met hoge vervangingskosten als gevolg. Maar moderne accu’s zijn ontworpen om lang mee te gaan. Geavanceerde batterijbeheersystemen, temperatuurcontroles en beschermende software zorgen ervoor dat de cellen optimaal beschermd blijven.
Onderzoekers van de Stanford University benadrukken dat een batterij van een elektrische auto geen wegwerpproduct is. Zelfs op de lange termijn kan een accu nog prima worden ingezet voor stationaire energieopslag of volledig worden gerecycled.
Stilstand is slechter dan rijden
Een verrassend inzicht uit het onderzoek: niet rijden is vaak schadelijker voor een batterij dan intensief gebruik. Een elektrische auto staat het grootste deel van de tijd stil, en het verstrijken van de tijd – in combinatie met een te hoge of te lage laadstatus – zorgt voor meer slijtage dan regelmatige laad- en ontlaadcycli.
De onderzoekers wijzen op een ideale laadtoestand (State of Charge) die de chemische veroudering kan vertragen. Autofabrikanten zouden via software-updates beter kunnen inspelen op deze kennis, om de levensduur van batterijen nog verder te verlengen.
Waarom je af en toe flink mag optrekken
Misschien wel het meest verrassende resultaat van de studie: plotselinge pieken in stroomafname, zoals bij stevig accelereren, vertragen juist de degradatie van de batterij. Waar men vroeger dacht dat zulke pieken schadelijk waren, blijkt nu het tegendeel waar te zijn. Af en toe "doortrekken" zou de batterijchemie zelfs positief beïnvloeden.
Hetzelfde geldt voor remmen: een krachtigere regeneratieve remactie blijkt niet schadelijk te zijn en kan, mits af en toe toegepast, bijdragen aan een betere batterijconditie. Uiteraard betekent dit niet dat je je rijstijl roekeloos moet aanpassen of de verkeersregels mag negeren, maar het laat zien dat elektrische batterijen best wat piekbelasting kunnen hebben.
Wil je de levensduur van je batterij optimaal benutten, wees niet bang om af en toe een korte, krachtige versnelling of stevig remmoment in te lassen.