Kogeldruk ?
Geplaatst: 12 jun 2025, 12:03
Bij reviews wordt weleens een lage maximale kogeldruk van 65 kg genoemd wat de Outlander III PHEV to matige caravan trekker maakt. In tegenstelling tot de Outlander III benzine model die 100 kg kogeldruk mag hebben. Dat heeft bij de PHEV zeker met het meergewicht van de batterij en e-motoren te maken.
Maar nu keek ik eens bij de papieren van de trekhaak die ze eronder hebben gezet toen ik hem kocht en dat is 100 kg. Dat is natuurlijk dezelfde constructie als bij de benzine motor Outlanders. Die constructie en bevestiging aan de auto is het probleem dus niet, dus waarschijnlijk de achteras ophanging die dat niet aankan.
Keek ik in het instructieboekje kwam ik "trekstang belasting" ( uit Duits vertaald ) van 80 kg tegen. Ik mag dus aannemen dat de kogeldruk 80 kg kan zijn en dat de ophanging van de achteras beschouwd moet worden als het kritieke deel daarin ?
En als de achteras de beperking is, zou je dan ipv vakantie bepakking achterin de auto wat zomaar 100 kg kan zijn - die ook op de achteras rust - niet 10-20 kg meer kogeldruk kunnen toepassen ? Of zou de auto dan instabieler worden ?
Het geval is dat mijn 7,5 m lange caravan ( 6 m opbouw ) veel kogeldruk nodig heeft om niet al te bewegelijk achter de auto te hangen. Bij de Sorento was dat geen probleem, die kon moeiteloos 100k kg hebben en de dissel van de caravan ook.
Maar nu keek ik eens bij de papieren van de trekhaak die ze eronder hebben gezet toen ik hem kocht en dat is 100 kg. Dat is natuurlijk dezelfde constructie als bij de benzine motor Outlanders. Die constructie en bevestiging aan de auto is het probleem dus niet, dus waarschijnlijk de achteras ophanging die dat niet aankan.
Keek ik in het instructieboekje kwam ik "trekstang belasting" ( uit Duits vertaald ) van 80 kg tegen. Ik mag dus aannemen dat de kogeldruk 80 kg kan zijn en dat de ophanging van de achteras beschouwd moet worden als het kritieke deel daarin ?
En als de achteras de beperking is, zou je dan ipv vakantie bepakking achterin de auto wat zomaar 100 kg kan zijn - die ook op de achteras rust - niet 10-20 kg meer kogeldruk kunnen toepassen ? Of zou de auto dan instabieler worden ?
Het geval is dat mijn 7,5 m lange caravan ( 6 m opbouw ) veel kogeldruk nodig heeft om niet al te bewegelijk achter de auto te hangen. Bij de Sorento was dat geen probleem, die kon moeiteloos 100k kg hebben en de dissel van de caravan ook.