"laad ervaring"

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum

"laad ervaring"

Bericht door BoW » 14 mei 2025, 16:58

Ik hoorde net een reclame van Fastned, die het opladen van een EV tot "ervaring" verklaarden. Dat deed mij afvragen hoeveel van ons Outlander PHEV rijders ooit bij Fastnet komen om te snelladen, of hoe vaak "wij" openbare laadpalen gebruiken voor een normale oplaad sessie.

Ik heb welgeteld 1x bij Fastned een snellading gedaan uit nieuwsgieirgheid en kijken of de gebruikte auto nog wel in orde was dat hij dat kan. Mijn ervaring is dat er al snel een wachtrij ontstond van echte EV wat mij enigzins oncomfortabel maakte gezien de uitlaatpijp en PHEV aanduiding op de auto duidelijk zichbaar zijn en zij niet verder kunnen zonder stroom en ik wel. Bovendien was de stroom wel 5x zo duur als opladen thuis, wat mij doet afvragen of buiten zakelijk verkeer zulke laadstations wel een verdienmodel hebben, want mensen die niet thuis kunnen laden zullen of geen EV willen, of laden aan minder dure langzamere installaties in wijken enz. En 15 minuten laden ( hij sloeg af bij 70 % ) resulteerde ook in 15 minuten EV kunnen rijden voor het weer leeg was....dat is niet een serieuze overweging.

Ik heb ook nog welgeteld 3 x geladen in diverse parkeergarages, maar ook daar was de stroom fors duurder ( minstens 2x zo duur ) als thuis laden. Als dat duurder is dan 50 cent per KW ervaar ik dat rijden op benzine goedkoper is, zeker nu de benzineprijs ook nog is gedaald.

Sinds onze Outlanders zichzelf ook nog veranderen in een MHEV als de batterij leeg is, is ergens anders opladen dan thuis of aan een lader in de woonwijk wel iets wat Outlander rijders doen of overwegen ?

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: "laad ervaring"

Bericht door case » 14 mei 2025, 19:22

Met de Outlander laad ik eigenlijk nooit bij publieke laadpalen, en al helemaal niet bij snelladers. Op vakantie laad ik nog wel eens op de camping, met de 'granny'lader, als dat is toegestaan.
Met de EV alleen genoeg laden aan de snellader om thuis te komen. Dan bij voorkeur bij Tesla, meestal rond €0,40-€0,45 per kWh.
Tesla heeft geen Chademo, dus dat is voor de Outlander sowieso geen optie. Bovendien geldt dan, wat jij al opmerkte, dat je even lang staat te laden als je met die stroom kunt rijden. Zonde van de tijd.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 14 mei 2025, 20:40

nooit gedaan buiten thuis op 1 x na in een (hotel) parkeergarage in Berlijn. Was wel zo prettig voor het stadsverkeer die dagen maar verder nooit buiten geladen.

wel getankt. Best vaak ook op zo'n lange rit. ;)

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 15 mei 2025, 08:59

Ergens anders laad ik ondanks dat 't tegenwoordig iets duurder is zoveel mogelijk wanneer ik buiten huis ben). Wil zoveel mogelijk electrisch rijden I.v.m. lagere CO2 uitstoot. Hiervoor gebruik ik de ecotap pas (heeft geen abo kosten en alleen 1 cent opslag per kwh). Vroeger toen ik speciale pasjes had waarmee je goedkoop kon snelladen deed ik dat geregeld als tussenstop en om ervoor te zorgen dat de batterij degredatie wat sneller ging (en ik net binnnen garantie een nieuwe rij-batterij kreeg). Tegenwoordig alleen met de caravan af en toe in t buitenland (met een maingau laadpas).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 15 mei 2025, 13:47

Ik laad bij zonnig weer en als ik thuis ben gewoon thuis daar wij ook 9 panelen hebben op het dak.
Dat doe ik met een instelbare granny lader op 6A of 8A, blijf daardoor onder de opbrengst van de panelen.
100mtr vanaf ons huis staat ook een openbare paal.
Is van total energies en 1kw kost daar 0,50€.
Ik sta daar ook regelmatig te laden als het wat sneller moet.
Doe dat met een anwb pas en door een abonnement (3,95) heb ik dan geen startkosten.

Ben benieuwd hoe fanatiek ik de auto nog oplaad bij regen etc…

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 mei 2025, 10:09

Gisteren viel me ook weer op dat laadinfrastructuur op de "verkeerde" plaats lijkt te staan : Almere is een relatief grote stad ( 5 treinstations ) en heeft meerdere grote parkeergarages, maar in die grote parkeergarages zijn er 2 tot 4 ( !!) parkeerplekken met een oplader.

Terwijl je daar nou juist wel met de PHEV gebruik zou kunnen maken van stroom laden terwijl je in de stad bent en geen last hebt van laden. Want onderweg moeten stoppen om 20 minuten te gaan zitten wachten op een (snel)laadsessie doe je niet met een ~40 km range PHEV. ( omdat die stroom ook in 20 minuten weer opgebruikt is ) Toch staat buiten de bebouwde kom of aan de rand daarvan juist de laadinfrastructuur waar je met meerdere voertuigen gebruik van kunt maken. Dat zijn de commerciele locaties natuurlijk en de stroom is daar ook absurd duur. ( behalve bij Tesla laders dan zeggen jullie, geen ervaring mee )

Ik vraag me af of die 2 tot 4 laders in parkeergarages - daar waar je ze in pricipe wilt - nou kenmerkend is voor de rest van Nederland. In mijn eigen stad is het niet veel anders. Als dat zo zou zijn is Nederland nog helemaal niet klaar voor een groot aandeel EV of PHEV. Of zou dit het resultaat zijn van de MHEV als populaire keus als je je benzine auto moet vervangen ? Of zou het gewoon de situatie zijn van buiten de randstad wonen, waar het aandeel EV wel lager zal zijn ?

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 23 mei 2025, 20:50

Mehv is niks, gewoon een wegrijhulpje.
Wat wel populair wordt is de hev wat weer door toyota hybride wordt genoemd.
De phev wordt ook weer populairder en langzaam aan komen er ook rev's aan.
Dat zijn auto's met een generator aan boord die de stroom levert voor de aandrijving /accu oplaad.
Motor heeft geen verbinding met de wielen.
De aandrijving wordt verzorgd door 1 of 2 elektromotoren.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 10 aug 2025, 23:10

Vandaag bij een rust stop eindelijk eens in een ( verdom) hoekje Japanse autos aan een kabel gezien, en jawel tussen de wel 40 CCS laders een 4 tal armzalige ChaDeMo laders en eens niet allemaal bezet.

Als ik me niet vergis was het een 50 KW lader dus sterker dan wat de auto aankan. Ingeplugd, bankkaart tegen de lezer en hij startte. Nadat ik zon 20 minuten later weer uit dat winkelcentrum ( lang de snelweg ) was, was de lader ook klaar. Kostte me 2 pond.

Tot zover het positieve want snel makkelijk en goedkoop, en niet daadwerkelijk o gewacht want pauze die ik anders ook had genomen.

Maar eenmaal EV rijdend op de snelweg ( 55 mph ) was die lading van 2 euro net zo snel verdwenen als dat het laden had gekost !!

Die snellaad poort en onderweg snelladen is voor een 13.8 KW batterij dus een oefening in zinloosheid, en met caravan, waar de batterij een boost geven nuttig zou kunnen zijn zou je moeten afkoppelen dus ook al niet zon succes. Misschien had ik beter Sport mode die 30 % boven de 50% kunnen laten verbruiken, die doet er veel langer mee dan EV maar verbruikt natuurlijk nog wel iets benzine.

Ook duidelijk zichtbaar dat ChaDeMo hier echt bijna verdwenen is. Gezien bovenstaande lijkt een duur CCS - ChaDeMo koppelstuk ook vrijwel zinloos. Je kunt de auto beter zijn eigen stroom laten maken, en voor die 1,33 pond die een liter E10 hier kost al helemaal.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 11 aug 2025, 10:51

Daar zeg je wat.. moeten EV caravanners afkoppelen of is daar aan gedacht?

Wordt nog wat met campers....

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 11 aug 2025, 12:12

Volgens een jubel artikel dat vergoeilijkte dat de trekauto van het jaar van vorige edities een EV was, en een caravan trekken met een EV een onterecht slechte reputatie heeft, ontdekken uitbaters van laadstations langs de snelweg steeds meer dat ze laadstations net zo moeten bouwen als benzine tankstations.

Dan kunnen de vele werk busjes met aanhanger, lichte vrachtwagens, campers en caravan combi's er makkelijker bij.

Ik denk ook wel dat dat gaat gebeuren maar in het heden en in het buitenland nog luchtfietserij. Hier zie ik alleen auto parkeervakken.

Als het werkelijkheid is geworden zal ik eens overwegen of de volgende auto een EV wordt. Tot die tijd en ik denk dat het jaren kost ben ik blij dat deze auto zijn eigen stroom kan maken.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 11 aug 2025, 13:38

Moet nog veel gebeuren in EV land.
Grotere accu's en lager verbruik.
Meer trekgewicht.
Lagere prijs snelladen.
En voor NL een roverheid die steeds het beleid veranderd, je weet nooit wat er gaat gebeuren.
Etc…..
Ik houdt het nog bij een phev die ook steeds sterker en meer ev reikwijdte krijgen.
Bij ons hooguit een EV als 2de auto voor mijn vrouw.
Gaan we samen weg dan rijdt ik altijd.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 11 aug 2025, 18:44

Roverheid idd. Ik las vandaag met aanstaande verkiezingen dat rekeningrijden moet terugkomen op de agenda omdat inkomsten uit benzine accijnzen dalen, maar niemand politieke zelfmoord durft te plegen het op de verkiezingsagenda te zetten.

1 ding is zeker : EV rijden wordt helemaal niet goedkoper en met aangewezen zijn op openbare laadpalen ben je het eerst de klos want die stroom kan hoger worden belast dan huisstroom. Op benzine rijden ook.

Ik verwacht eigenlijk wel dat er een belasting komt op meer dan - zeg - 2200 KW per jaar verbruiken aan huisstroom. Dan laten ze huis gebruik buiten schot maar pakken de thuis laders en wat dat betreft ook de warmtepomp stokers die geen gas meer afnemen.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 11 aug 2025, 21:25

Een kw grens van 2200kw krijgen ze er nooit door.
Wij als 2 persoons huishouding verbruiken al 2000 kw en dat was nog voor de outlander.
Dus laat staan wat gezinnen met kinderen verbruiken.
Ook liggen hier 9 panelen op het dak die ±2000 kw opwekken op jaarbasis.
Helaas op het oosten dus tot ±16:00 kan ik mijn auto opladen met zonnestroon wat zoals velen denken niet gratis is.
Ook sinds vorig jaar een airco die ook kan verwarmen, daardoor wel minder gas verbruikt.
Wij zaten op ±850m³ gas per jaar.

Eigenlijk werdt het tijd dat ev's mrb gaan betalen, zou het wel eerlijk vinden dat dat over ⅔ van het gewicht gaat ivm de zware accu's.
En laat de phev's op ¾ staan, deze auto's zijn ook gezonder voor het milieu.
Ik bijvoorbeel heb nu al ±110 km gereden en heb nog 15 ltr benzine in de tank zitten of is het klotsen?
Dus veel stekkeren loont echt en is beter voor get milieu.

Eric

case
Forumlid

Bericht door case » 11 aug 2025, 23:22

BoW schreef:
11 aug 2025, 18:44
...
Ik verwacht eigenlijk wel dat er een belasting komt op meer dan - zeg - 2200 KW per jaar verbruiken aan huisstroom. Dan laten ze huis gebruik buiten schot maar pakken de thuis laders en wat dat betreft ook de warmtepomp stokers die geen gas meer afnemen.
Dan worden diegenen, die een warmtepomp hebben, daarvoor extra belast. Dat is moeilijk te verkopen.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 12 aug 2025, 05:38

Die kleine toetsjes ook, de 110km moet 1100 km zijn..

Eric :D

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 aug 2025, 09:33

case schreef:
11 aug 2025, 23:22

Dan worden diegenen, die een warmtepomp hebben, daarvoor extra belast. Dat is moeilijk te verkopen.
Dat is het punt ervan..nu jij en steeds meer Nederlanders geen belasting en heffingen meer betalen over " vervuilend " aardgas dat nu men ruzie heeft met Rusland duur is en liever aan de industrie word geleverd dan aan huishoudens, moeten dat wegvallen van belastingen en heffingen voor de schatkist op gas door huisstook wel worden gecompenseerd

Als alle stroom duurder wordt gemaakt kunnen velen niet meer rondkomen dus stellen ze een drempel in die redelijk lijkt. Die voornamelijk thuis laders en warmtepomp stokers overschrijden die dus geen belasting en heffingen voor benzine en gas betalen.

Je ziet ook al met stijgende teruglever kosten dat je daar wordt gepakt. Dat zonnepanelen goedkope stroom leveren is in toenemende mate voorbij. Het enige dat ontbreekt is dat ze eigen opwek of gebruik ook belasten.

Ik weet niet of ze het zo doen of via MRB maar ze hebben nu al een miljarden gat door gemiste benzine accijnzen. Niet EV maar MHEV en PHEV zitten stevig in de lift qua verkopen.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 12 aug 2025, 17:31

Wat ze ook moeten aanpakken is voorkomen dat deze gesubsidieerde ev's na de lease naar het buitenland gaan.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 aug 2025, 12:21

Gestopt op meerdere grote rustplaatsen in UK van 2 baans snelwegen tot 5 baans nabij Londen. Overal kun je CCS laden, heel sporadisch nog ChaDeMo. En die laders zijn typisch maar 2 of 4 kabels voor een parkeerplaats van honderden voertuigen, dus bezet. CCS zijn typisch indrukwekkend lange rijen, ook die niet van Tesla zijn.

In het stadje waar mijn camping is slechts twee type 2 aansluitpunten en maar 7 KW. Dat kan de auto zelf nog sneller stationair draaiend, die doet 8,1 KW.

Daar de batterij laden voor de terugweg zal dus veel langer duren dan het super(hyper)markt bezoek op welke parkeerplaats die staat.

Maar ik was toch al van plan met lege batterij terug te rijden met caravan om te ervaren wat er dan gebeurd. De brandstof is hier fors goedkoper dus wel een experiment waard. Indien het verschrikkelijk lawaaiig wordt of de auto niet sneller kan dan 70 km/u laad ik hem met charge+lock of stationair draaiende op een rustplaats. Dan is die situatie zo weer opgeheven.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 aug 2025, 16:07

"Fastned, de grootste Nederlandse uitbater van snellaadstations, verdiende in het afgelopen half jaar veel meer geld, maar maakte toch fors verlies. De laadprijzen moesten omhoog vanwege hogere stroomkosten en het bedrijf geeft tegelijkertijd veel geld uit om nieuwe locaties te openen.

De omzet steeg doordat er meer elektrische auto's in Europa rijden en doordat er meer geladen wordt, maar ook doordat de laadprijzen omhooggingen vanwege hogere stroomkosten.

Fastned-CEO Michiel Langezaal vertelt aan NU.nl dat de stijgende stroomkosten deels moesten worden opgevangen door de laadprijzen te verhogen. "Elektrisch laden blijft wel nog steeds veel goedkoper dan benzine tanken." De benzineprijzen zijn in het afgelopen half jaar wel gezakt, vanwege de dalende olieprijs.

Het Nederlandse bedrijf opende in de afgelopen jaarhelft zeventien nieuwe laadstations langs Europese snelwegen. Het heeft nu 363 stations, waarvan 181 in Nederland. Fastned wil in 2030 duizend laadstations in Europa hebben. Voor die uitbreiding geeft het veel geld uit: het nettoverlies steeg in het afgelopen half jaar met 60 procent tot 18,3 miljoen euro.

De Europese autoverkoop daalde het afgelopen half jaar, maar het aandeel elektrische auto's steeg. Langezaal staat daarom achter zijn plannen om snel meer Fastned-laadstations te openen. "Wetgeving van de Europese Unie spoort bedrijven aan de komende jaren elektrische auto's en vrachtwagens te kopen. Daar houden we nu al rekening mee."
Elektrisch rijden wordt stap voor stap verplicht en duurder

Vanaf 2035 mogen er helemaal geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor meer worden verkocht in de EU.

Verschillende landen, waaronder Nederland, bouwen ondertussen hun subsidies en kortingen voor elektrische rijders af. Zo moeten eigenaren sinds dit jaar voor het eerst een deel van de wegenbelasting betalen en volgend jaar een nog groter deel. Bij de dealer wordt de elektrische auto steeds betaalbaarder, maar erin rijden wordt wel duurder."

Daar gaan we al....ik moet eigenlijk waarzegger worden op een kermis :lol: :lol:

Zien jullie nog veel flits maaltijdbezorgers die als paddestoelen uit de grond schoten, overal gehate dark store rooms in panden realiseerden met overlast voor omwonenden, elkaar agressief overnamen om nog sneller te groeien....en nu hoegenaamd verdwenen zijn omdat de vraag tegenviel ??

Dat zie ik ook gebeuren met snellaadstations langs de snelweg e.d. Degenen die het kunnen, laden natuurlijk goedkope stroom thuis of op werk. Sommigen met een openbare oplaadpaal in de woonwijk. Dat kon op benzine helemaal nooit, daarvoor had je echt een tankstation voor nodig. Waarvoor heb je een laadstation onderweg nodig met VEEL hogere stroom prijzen ?? Voor de paar keer dat je lui bent of je hebt vergist in range ? Is dat een gezond verdien model waarop je aan miljoenen voor moet expanderen voor de baten uit ?

En neem dit mee : de range van nieuwe EV neemt nog steeds toe. Dus nog minder vaak ergens anders dan thuis/in de wijk of op werk laden, en je minder vaak vergissen in range !!

En ja zakelijke rijders zullen wel een pasje habben en het niet uitmaken waar ze stroom laden. Maar dat is maar 10 % van het wagenpark als ik het goed heb gezien...

Dat stroom laden nog steeds goedkoper is dan op benzine rijden is een keiharde leugen, als het gaat om SNEL laadstroom.

case
Forumlid

Bericht door case » 17 aug 2025, 22:17

" Dat stroom laden nog steeds goedkoper is dan op benzine rijden is een keiharde leugen, als het gaat om SNEL laadstroom."

Dat ligt eraan. Met mijn elektrische auto laad ik op langere ritten, bijv. naar Frankrijk, altijd bij de Tesla Superchargers. Daar kost een kWh afhankelijk van het moment tussen 40 en 50 cent {voor niet-Tesla rijders). Hiermee rijd ik op de snelweg 5 tot 7 km (sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, airco aan/uit), dus per km zeker niet duurder dan met een benzineauto.
Dat Ionity, Shell en Fastned zulke belachelijke prijzen rekenen is jammer; ik kom er niet (meer).
Voor de Outlander zijn de Superchargers natuurlijk geen optie (alleen CCS).

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 aug 2025, 23:56

Idd ik bedoelde ook niet Tesla, die van overleving ook niet afhankelijk zijn van de rendabiliteit van hun laadnetwerk, wat natuurlijk voor Fastned als core business wel zo is. En nu je er zo bij nadenkt...welke Tesla zou ooit bij Fastned laden als Tesla zelf zo'n uitmuntend en goedkoper laadnetwerk heeft ? Dus een aanzienlijk deel van de (zakelijke ) EV komt ook niet naar Fastned.

Volgens mijn berekeningen kan een prijs van 50 cent per KW voor de Outlander nog net uit, hoger en op benzine rijden is goedkoper. Deze vakantie nog gemerkt dat de auto met lege batterij 1:17 l/km ( in Normal mode ) kan halen aan 98 km/u GPS. ( snelheidsmeter auto bijna 110 km/u ) Die rare snelheden komt door Engelse snelheids limieten, ik liet Tomtom gewoon de toegestande snelheden afbeelden in mph en de gereden snelheid in GPS, ook in mph paste ik daarop aan.

Moderne EV zullen wat efficienter met stroom zijn dan de Outlander, maar ik lees veel testen en dat is niet altijd zo. Toch zal daar ook 60 cent wel echt de hoogste grens zijn voor ze duurder uit zijn dan rijden in een benzine model.

Fastned lijkt voor mij meer en meer Fastgrow als in paddestoel. :mrgreen:

Plaats reactie