Hi zoals de titel al verteld heb ik 2 soorten laders.
1 is een vaste aan de muur van ICU en die doet zijn werk al jaren prima.
Met gewoon een 1fase lader die met 16amp mijn MO volgooit met stroom.
Nou heb ik een 2de lader en die heeft een 220 stekker met een regelkast ertussen.
En daar kan je instellen 8, 10, 12, 14, en 16amp.
Deze gebruik ik meestal op vakanties. Mist toegestaan.
Leuke bijkomstigheid is, wij houden van kleine gemeente Campings in Frankrijk. En daar doet men bijna nooit moeilijk. Bij de grotere commerciële campings hebben ze al gezien dat je met een stekkerauto aankomt. En dan krijg je al bij voorbaat te horen dat het niet kan of mag.
Maar goed dat terzijde.
Maar wat mij nu opvalt en ik heb het thuis ook al een paar keer getest. Is dat als ik de stekker uitvoering op 8 amp de MO laat laden. De auto aangeeft 37km
En als ik hem met de muuruitvoering volgooi. 30 a 32 km
En als ik na 1 keer met de stekker uitvoering dat gedaan heb. En de volgende lading met de ICU laat. Deze ook met 37km op de proppen komt.
Dat loopt dan langzaam terug na wat ladingen naar 30a32km en als ik dan weer 1 keer de stekker uitvoering gebruik. Zijn we weer bij 37km
Nou wie weet hier het antwoord op. Bvd.
Groet Zweitse
2 soorten laders.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Re: 2 soorten laders.
Hmm, ik zou niet weten hoe dat komt maar langzamer laden gaat dieper in de accucellen denk ik en de accu wordt minder warm.
Alleen bij snelladen (±20kw) beperkt hij dat laden tot 80%.
Ik heb de outlander nu bijna 1 week, hij ligt nu aan de 220V granny lader.
Heb net een instelbare besen lader besteld (6A tot 16A)
omdat ik met de standaard outlander lader meer kw verbruik dan wat mijn zonnepanelen op een zonnige dag opbrengt. (Op dit moment ±1800W)
Met een homewizzard socket zie ik dat er met 2280W geladen wordt.
Ook vind ik de instelbare lader handiger en veiliger tijdens onze vakanties en thuis, (stopcontacten)
Tevens bij die leverancier (ev-plug) een verlengsnoer van 20 mtr (3x25²] besteld voor de vakanties en thuis
Eic
Alleen bij snelladen (±20kw) beperkt hij dat laden tot 80%.
Ik heb de outlander nu bijna 1 week, hij ligt nu aan de 220V granny lader.
Heb net een instelbare besen lader besteld (6A tot 16A)
omdat ik met de standaard outlander lader meer kw verbruik dan wat mijn zonnepanelen op een zonnige dag opbrengt. (Op dit moment ±1800W)
Met een homewizzard socket zie ik dat er met 2280W geladen wordt.
Ook vind ik de instelbare lader handiger en veiliger tijdens onze vakanties en thuis, (stopcontacten)
Tevens bij die leverancier (ev-plug) een verlengsnoer van 20 mtr (3x25²] besteld voor de vakanties en thuis
Eic
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Ligt het wel aan de lader ?
Want in mijn geval zie ik erg sterk dat range aan buiten temperatuur ligt. Lijkt het warm en iedereen loopt in T shirts door de wijk zegt de tempratuurmeter in de auto dat het toch maar 16 graden is. Range is dan ~ 37 km. Als de temperatuur daadwerkelijk richting de 18+ graden gaat kan hij ineens 43 km. En volgens mij kan de range ook nog veranderen zonder stroom te te voegen, alleen maar door een temperatuurwisseling.
Onder de 10 graden schommelt hij rond de ~ 32 km en rond de 0 graden 28-30 km.
Batterij is een chemisch proces, temperatuur heeft er grote invloed op. De batterij lijkt net als mensen van kamertemperatuur te houden, maar ook niet veel warmer dan dat. 20-25 graden is ideaal.
Wellicht is het zelfs zo dat de batterij wat warmer wordt door laadweerstand als je met sterkere stroom kunt laden, maar dat temperatuur verschil zou dan alleen kunnen voorkomen als je de auto niet lang na volledig opladen gebruikt.
Want in mijn geval zie ik erg sterk dat range aan buiten temperatuur ligt. Lijkt het warm en iedereen loopt in T shirts door de wijk zegt de tempratuurmeter in de auto dat het toch maar 16 graden is. Range is dan ~ 37 km. Als de temperatuur daadwerkelijk richting de 18+ graden gaat kan hij ineens 43 km. En volgens mij kan de range ook nog veranderen zonder stroom te te voegen, alleen maar door een temperatuurwisseling.
Onder de 10 graden schommelt hij rond de ~ 32 km en rond de 0 graden 28-30 km.
Batterij is een chemisch proces, temperatuur heeft er grote invloed op. De batterij lijkt net als mensen van kamertemperatuur te houden, maar ook niet veel warmer dan dat. 20-25 graden is ideaal.
Wellicht is het zelfs zo dat de batterij wat warmer wordt door laadweerstand als je met sterkere stroom kunt laden, maar dat temperatuur verschil zou dan alleen kunnen voorkomen als je de auto niet lang na volledig opladen gebruikt.
-
Wesu
- Forumlid
Wat ook mee kan spelen is wanneer je gaat rijden/gaat kijken hoevol je accu is. Doe.je dit direct/vrij snel nadat 't werkelijk laadproces is afgelopen dan zit je accu vaak op +- 105% geladen (te zien via watchdog). Wacht je een tijdjedan daalt dit veel naar zo'n 100%.
Overigens heb ik de laatste tijd 5 a 6 keer 6A geladen ipv 16A. En is m'n ah waarde van de actual battery capacity (SOH) zowaar met 0,5 ah gestegen.
Overigens heb ik de laatste tijd 5 a 6 keer 6A geladen ipv 16A. En is m'n ah waarde van de actual battery capacity (SOH) zowaar met 0,5 ah gestegen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
- Zweitse
- Forumlid
Dank voor het meedenken.
Ik ben mij ervan bewust dat de buitentemperatuur invloed heeft op de accu.
Heb de MO al wat jaren en ook veel mee in warmere omgevingen geweest. En de ontdekking deed ik met nagenoeg de zelfde temperatuur.
Ik ga eens een periode met ( de granny) opladen. En dan op 8 amp. kijken wat het brengt.
En idd met zonnepanelen en een thuisaccu is het soms ook lekker om rustig te laden. Zodat en de auto en de thuisaccu tegelijk geladen worden door de zonnepanelen. Win win.
Ik ben mij ervan bewust dat de buitentemperatuur invloed heeft op de accu.
Heb de MO al wat jaren en ook veel mee in warmere omgevingen geweest. En de ontdekking deed ik met nagenoeg de zelfde temperatuur.
Ik ga eens een periode met ( de granny) opladen. En dan op 8 amp. kijken wat het brengt.
En idd met zonnepanelen en een thuisaccu is het soms ook lekker om rustig te laden. Zodat en de auto en de thuisaccu tegelijk geladen worden door de zonnepanelen. Win win.