PHEV ( lege batterij ) versus HEV
-
BoW
- Sponsor van dit forum
PHEV ( lege batterij ) versus HEV
Ik heb eens een nationaal mobiliteits jaarverslag gezien van de BOVAG en nog een paar partijen waaruit blijkt dat HEV een ENORME opmars aan het maken zijn en EV maar ook PHEV totaal overschaduwen. Dat was ook wel te verwachten omdat diegenen die niet thuis de auto kunnen opladen weinig aan een EV of PHEV hebben*. En in de nabije toekomst ook zal blijken dat stroom afnemen van oplaadpalen duurder blijkt dan op benzine rijden, omdat de overheid compensatie zoekt voor de afgenomen acijnzen en belastingen op benzine, en voor miljarden moete uitbreiden van het stroomnet. Overduidelijk kunnen ze stroom voor huisgebruik niet peperduur maken omdat ze dan ALLE Nederlanders zonder EV/PHEV te grazen nemen, maar stroomtarieven uit laadpalen worden wel politiek gepakt.
Het is dus logisch dat Nederlanders MASSAAL aan de HEV gaan die hun eigen stroom maken en toch ook veel efficienter rijden op benzine, en minder voor de EV of PHEV kiezen.
Daarom ging ik eens neuzen in hoeverre onze PHEV in staat is om als HEV te rijden en hoeveel inefficenter dat is vergeleken met HEV's. Om geen appels met peren te vergelijken middelgrote SUV met HEV aandrijving.
Kia Sportage : 1: 15,4 l/km
Toyota Highlander : 1:14,9 l/km
Hyundai Tuscon : 1:15,2 l/km
Subaru Forester : 1:14,9 l/km
Ik heb zelf gemeten dat als je van alle knoppen afblijft ( geen Charge mode, geen Save mode, geen Sport mode ) en dus echt rijdt met LEGE batterij de 2.4 Outlander gemiddeld ~ 1:14 l/km haalt. Dat is toch niet zoveel slechter dan HEV met hele lichte batterij, hele lichte e-motor en vaak geen AWD ?
Ik wil daarmee maar zeggen dat als de overheid stroom ( weer ) belachelijk duur maakt we tenminste een keus hebben of we wel stroom willen laden, want ook onze auto kan stroom zonder op knoppen te drukken** zelf maken. ( in Normal mode dus ) Volgens mij is de Outlander maar een iets minder efficiente HEV, nog altijd een stuk efficienter dan een benzine versie.
* Het was mij niet eerder opgevallen maar mijn wijk heeft 6 mennekes oplaadpalen x 2 aansluitingen bij een klein aantal parkeerplekken. Dit is natuurlijk volstrekt onvoldoende voor de honderden auto's in de wijk, maar 1/4 van de huizen hebben een eigen oprit voor of naast het huis. En de stroom kost ook nog eens 42 -58 cent per KW, wat gelijk aan of duurder is dan benzine met het electrisch verbuik van PHEV en EV van het gewicht van de Outlander.
** Door toenemende laadweerstand gaat de ICE steeds meer benzine verbruiken in modi die de batterij laden. Hoe voller de batterij, hoe meer benzine wordt verbuikt deze verder op te laden. Daarom rijdt de auto in Normal mode de batterij ook direct leeg, als de ICE dan aangaat verbruikt hij de minste benzine en hij laad ook niet verder op dan ~ 4 km EV range voor hij dat weer verbuikt .
Als ik enorme fouten heb gemaakt met aannames en rekenmethoden hoor ik het graag. Ik ben voorzichtign positief verrast dat de Outlander PHEV behalve ook HEV kunnen rijden, niet eens zo heel erg minder efficient is dan echte HEV van dezelfde maat.
Het is dus logisch dat Nederlanders MASSAAL aan de HEV gaan die hun eigen stroom maken en toch ook veel efficienter rijden op benzine, en minder voor de EV of PHEV kiezen.
Daarom ging ik eens neuzen in hoeverre onze PHEV in staat is om als HEV te rijden en hoeveel inefficenter dat is vergeleken met HEV's. Om geen appels met peren te vergelijken middelgrote SUV met HEV aandrijving.
Kia Sportage : 1: 15,4 l/km
Toyota Highlander : 1:14,9 l/km
Hyundai Tuscon : 1:15,2 l/km
Subaru Forester : 1:14,9 l/km
Ik heb zelf gemeten dat als je van alle knoppen afblijft ( geen Charge mode, geen Save mode, geen Sport mode ) en dus echt rijdt met LEGE batterij de 2.4 Outlander gemiddeld ~ 1:14 l/km haalt. Dat is toch niet zoveel slechter dan HEV met hele lichte batterij, hele lichte e-motor en vaak geen AWD ?
Ik wil daarmee maar zeggen dat als de overheid stroom ( weer ) belachelijk duur maakt we tenminste een keus hebben of we wel stroom willen laden, want ook onze auto kan stroom zonder op knoppen te drukken** zelf maken. ( in Normal mode dus ) Volgens mij is de Outlander maar een iets minder efficiente HEV, nog altijd een stuk efficienter dan een benzine versie.
* Het was mij niet eerder opgevallen maar mijn wijk heeft 6 mennekes oplaadpalen x 2 aansluitingen bij een klein aantal parkeerplekken. Dit is natuurlijk volstrekt onvoldoende voor de honderden auto's in de wijk, maar 1/4 van de huizen hebben een eigen oprit voor of naast het huis. En de stroom kost ook nog eens 42 -58 cent per KW, wat gelijk aan of duurder is dan benzine met het electrisch verbuik van PHEV en EV van het gewicht van de Outlander.
** Door toenemende laadweerstand gaat de ICE steeds meer benzine verbruiken in modi die de batterij laden. Hoe voller de batterij, hoe meer benzine wordt verbuikt deze verder op te laden. Daarom rijdt de auto in Normal mode de batterij ook direct leeg, als de ICE dan aangaat verbruikt hij de minste benzine en hij laad ook niet verder op dan ~ 4 km EV range voor hij dat weer verbuikt .
Als ik enorme fouten heb gemaakt met aannames en rekenmethoden hoor ik het graag. Ik ben voorzichtign positief verrast dat de Outlander PHEV behalve ook HEV kunnen rijden, niet eens zo heel erg minder efficient is dan echte HEV van dezelfde maat.
-
Bobdiesel
- Forumlid
Re: PHEV ( lege batterij ) versus HEV
Leuk en aardig
Alleen betaal je straks voor deze zware auto +- € 45 p,m meer aan mrb
Daar tank je een aardig aantal ltrs brandstof voor
Gisteren in Belgie voor € 1,462 de ltr,
Alleen betaal je straks voor deze zware auto +- € 45 p,m meer aan mrb
Daar tank je een aardig aantal ltrs brandstof voor
Gisteren in Belgie voor € 1,462 de ltr,
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Niet iedereen woont vlak bij de grens van België of Duitsland.
Ook kan er 10 ct verschil zijn van benzine in NL.
In Diever (drenthe) scheelde het 10 ct met hier in Doorn bijvoorbeeld verleden week.
Eric
In Diever (drenthe) scheelde het 10 ct met hier in Doorn bijvoorbeeld verleden week.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Ik was gewend aan een Kia Sorento 3,5 l V6 van 2100 kg die een verbruik had van 1:6 l/km. Deze Outlander is met 1:14 l/km ( zou je hem rijden zonder batterij laden ) veel goedkoper in verbruik en zelfs nog iets goedkoper in MRB als die 100 % is geworden. En nog iets groter ( langer ) ook.
Je moet natuurlijk wel auto's ter vergelijk nemen van ruwweg vergelijkbaar gewicht, vermogen en maat, en wat dat betreft AWD wat altijd ook iets efficientie kost. Bij mechanische AWD veel meer dan een e-motor op iedere as, maar ook de Outlander is daardoor iets minder stroom/brandstof efficient. Als je dat niet wil moet je een voorwiel aangedreven SUV kopen uiteraard. Of een maat kleinere auto nemen als MRB te bezwaarlijk is.
Er is een reden waarom mild hybrids ZO succesvol zijn op dit moment. Piepkleine batterij, weinig meergewicht en toch zeer efficient met benzine. De kleinere/lichtere SUV kunnen zelfs 1:18 l/km halen. Maar ook peperdure topmerken/modellen gebruiken mild hybrid.
Nadeel van mild hybrids tov PHEV is wel dat ze altijd benzine moeten tanken en dus onderhevig zijn aan aanzienlijke prijsschommelingen. Als je zonnepanelen hebt kun je met een PHEV en de juiste aanpak toch maandenlang ( na einde salderingsregeling ) zeer voordelig of zelfs gratis ( mijn panelen hebben zichzelf al afbetaald ) rijden. Daar komt hun effcientie vandaan.
Zoals veel EV/PHEV tegenstanders zeggen zijn plug ins wel voor de relatief weinigen met een eigen oprit of (eigen) parkeerplek met laadpaal. Daarom breken die ook niet verder door dan de zakelijke markt ( mijn Outlander is dan ook ex-lease en ik heb een eigen oprit ) en hebben mild hybrids zonder plug nu juist enorm veel succes.
-
Bobdiesel
- Forumlid
Re: PHEV ( lege batterij ) versus HEVl
Over all ,weet ik ook dat niet iedereen zo veel goedkoper kan tankenerichendri schreef: ↑19 mar 2025, 12:00Niet iedereen woont vlak bij de grens van België of Duitsland.
Eric
Maar van € 75 naar € 120 mrb volgen jaar is een flinke sprong
We moeten het ook niet te mooi makem met de MO
Had die welke ik wilde kopen een beter accu pakket gehad ,was de koop denk ik door gegaan
Maar dan om de grotere laad ruimte en awd ook een pré
Zo als bij alles ,overal is wel iets voor of tegen te zeggen
Maar tanken doe ik wanneer ik denk dat het nodig is,moet
De belastingdienst schrijft altijd af , al rijd je geen meter
Nog ff door met de. IX 35 is de goedkoopste oplossing , echter bij aankoop al gezegd
Tussen de 4 & 5 jaar houd ik hen ,en dan,,dat is nu ff kijken
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Toch is er hoop voor PHEV's, steeds meer gemeentes geven toestemming voor een gootje in de stoep.
EV's hoeven minder vaak te laden dus kunnen aan de paal.
Zij kunnen vaak wel 4 dagen net de accu doen.
Ik heb een oprit en zonnepanelen dus gaat goed komen.
Eric
EV's hoeven minder vaak te laden dus kunnen aan de paal.
Zij kunnen vaak wel 4 dagen net de accu doen.
Ik heb een oprit en zonnepanelen dus gaat goed komen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
De outlander vind ik idd als HEV prima rijden met de kanttekening dat ik 'm dan wel met 'save' op een derde vol ongeveer probeer te houden.
Want écht stadsverkeer vind ik waardeloos op de ICE, dat is nou juist het fijne aan de Outlander: zware bak en toch soepel plus stil manouvreren en rijden/stoppen etc.
Geldt vooral voor de eerste versie, die maakt meer lawaai dan de latere exemplaren. De rare CVT-stijl-loei staat me na een tijdje tegen, zeker na een tijd als EV gereden te hebben want dan is alle geluid al gauw teveel.
Volladen door de ICE doe ik sowieso nooit, dat is echt voor gevallen waar ik weet dat ik de volgende rit een volle accu wil hebben en tot dan niet aan een stekker kan komen. Bijvoorbeeld op reis bij een hotel in een stad. Dan wil ik de stad en parkeren op de accu doen en laat ik 'm laden op de snelweg ernaartoe, dan draait de ICE toch al en kost het het minste denk ik dan.
Want écht stadsverkeer vind ik waardeloos op de ICE, dat is nou juist het fijne aan de Outlander: zware bak en toch soepel plus stil manouvreren en rijden/stoppen etc.
Geldt vooral voor de eerste versie, die maakt meer lawaai dan de latere exemplaren. De rare CVT-stijl-loei staat me na een tijdje tegen, zeker na een tijd als EV gereden te hebben want dan is alle geluid al gauw teveel.
Volladen door de ICE doe ik sowieso nooit, dat is echt voor gevallen waar ik weet dat ik de volgende rit een volle accu wil hebben en tot dan niet aan een stekker kan komen. Bijvoorbeeld op reis bij een hotel in een stad. Dan wil ik de stad en parkeren op de accu doen en laat ik 'm laden op de snelweg ernaartoe, dan draait de ICE toch al en kost het het minste denk ik dan.
- Zweitse
- Forumlid
Als je toch met vergelijking bezig bent.
Ik dit een leuke site. https://www.spritmonitor.de/
Ik heb van dag 1 dat ik mij MO heb hier mijn benzine verbruik in bij gehouden. En daar zitten dus ook de vakantie ritten met caravan bij.
Ik zit nu gemiddeld op 1op17
Maar ik moet wel eerlijk zijn. Door het jaar heen zijn mijn afstanden dusdanig. Dat ik erg veel electra rijd.
Met caravan zit ik meestal rond de 1op9 a 10. Eriba van 900kg
Ik dit een leuke site. https://www.spritmonitor.de/
Ik heb van dag 1 dat ik mij MO heb hier mijn benzine verbruik in bij gehouden. En daar zitten dus ook de vakantie ritten met caravan bij.
Ik zit nu gemiddeld op 1op17
Maar ik moet wel eerlijk zijn. Door het jaar heen zijn mijn afstanden dusdanig. Dat ik erg veel electra rijd.
Met caravan zit ik meestal rond de 1op9 a 10. Eriba van 900kg
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Ja MET batterijlading en dan op hybride benzine verder als de batterij leeg gereden is leidt to allerlei verbruikscijfers, ligt er maar net aan hoever je gaat rijden. Nu de temepraturen oplopen kan ik ook volledig in EV rijden en kan ik opscheppen over een verbruik van 1:1000 l/km of wellicht nog gekker.
Daarom nam ik ook het actute verbruik in hybride benzine bedrijf als de batterij bij de start leeg is en dat is zo'n 1:14 l/km en bij snelheden tussen 100-120 km/u. Dat is gewoon erg netjes voor zo'n best grote en zware auto* en dus bijna vergelijkbaar met mild hybrids van dezelfde maat en gewicht. Het zijn waarschijnlijk de 2 e-motoren en de AWD die hem niet iets minder efficient maken.
* Ik heb altijd van die auto's die groot zijn, maar klein lijken. Meestal is de Outlander een enorme kolos vergeleken met de andere auto op de supermarkt parkeerplaats. Maar op de parkeerplaats bij de sportschool stonder er toch wel een Mercedes SUV naast die een slagje groter was
Daarom nam ik ook het actute verbruik in hybride benzine bedrijf als de batterij bij de start leeg is en dat is zo'n 1:14 l/km en bij snelheden tussen 100-120 km/u. Dat is gewoon erg netjes voor zo'n best grote en zware auto* en dus bijna vergelijkbaar met mild hybrids van dezelfde maat en gewicht. Het zijn waarschijnlijk de 2 e-motoren en de AWD die hem niet iets minder efficient maken.
* Ik heb altijd van die auto's die groot zijn, maar klein lijken. Meestal is de Outlander een enorme kolos vergeleken met de andere auto op de supermarkt parkeerplaats. Maar op de parkeerplaats bij de sportschool stonder er toch wel een Mercedes SUV naast die een slagje groter was
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Een plug-in is een ideale auto als je naast je huis kunt opladen en stroom
van je zonnepanelen kunt gebruiken.
Dat is helaas niet gratis want laad je teveel (meer dan je paneleln opleveren) op jaarbasis
moet je de stroom die je thuis gebruikt weer inkopen bij essent.
DE PHEV is ideaal als je veel korte stukjes tot zeg maar 6 km rijdt.
Met mijn toyota avensis ligt het verbruik dan rond de 1op 7.
Vandaag weer wezen kijken naar een 2013 instyle, het gaat geen instyle+ worden
want nu ik er op let is de adaptive cruise controle niet te gebruiken in NL.
Velen gaan te snel weer naar rechts na het inhalen en dan remt de auto af.
Eric
van je zonnepanelen kunt gebruiken.
Dat is helaas niet gratis want laad je teveel (meer dan je paneleln opleveren) op jaarbasis
moet je de stroom die je thuis gebruikt weer inkopen bij essent.
DE PHEV is ideaal als je veel korte stukjes tot zeg maar 6 km rijdt.
Met mijn toyota avensis ligt het verbruik dan rond de 1op 7.
Vandaag weer wezen kijken naar een 2013 instyle, het gaat geen instyle+ worden
want nu ik er op let is de adaptive cruise controle niet te gebruiken in NL.
Velen gaan te snel weer naar rechts na het inhalen en dan remt de auto af.
Eric
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Idd ik heb achteraf alleen spijt van dat ik niet heb opgelet dat mijn auto helemaal geen rijhulp systemen heeft. Vooral de automatische noodstop.
Maar ik kijk zo nu en dan video's van de ANWB, autovisie e.d. en dan blijkt regelmatig dat dat soort rijhulpen rijden met een caravan tot een hel maakt. Alarmen als je je ogen van de weg af haalt, geen cruisecontrol ( dus ook geen voordeel van adaptive ) met gekoppelde caravan enz enz.
Die van mij bleek alleen PONG geluiden te maken omdat de ingebouwde Tomtom flitswaarschuwing heeft en ik dat niet kon wijzigen omdat de touchscreen kapot was ( reageerde niet op USB muis ) Ik zou het niet prettig vinden als ie de hele tijd loopt te pongen omdat je niet netjes geneog tussen de lijnen rijdt ( en zelf met het stuur corrigeren doet zelfs de 2025 Outlander niet ) of even ergens anders naar kijkt.
Toch zou ik vooreen volgende auto wel het een en ander aan die systemen willen - bij andere merken kan de auto zichzelf inparkeren ! - en vind het dan ook tegenvallen dat de 2025 Outlander dat nog steeds niet op orde heeft.
Maar ik kijk zo nu en dan video's van de ANWB, autovisie e.d. en dan blijkt regelmatig dat dat soort rijhulpen rijden met een caravan tot een hel maakt. Alarmen als je je ogen van de weg af haalt, geen cruisecontrol ( dus ook geen voordeel van adaptive ) met gekoppelde caravan enz enz.
Die van mij bleek alleen PONG geluiden te maken omdat de ingebouwde Tomtom flitswaarschuwing heeft en ik dat niet kon wijzigen omdat de touchscreen kapot was ( reageerde niet op USB muis ) Ik zou het niet prettig vinden als ie de hele tijd loopt te pongen omdat je niet netjes geneog tussen de lijnen rijdt ( en zelf met het stuur corrigeren doet zelfs de 2025 Outlander niet ) of even ergens anders naar kijkt.
Toch zou ik vooreen volgende auto wel het een en ander aan die systemen willen - bij andere merken kan de auto zichzelf inparkeren ! - en vind het dan ook tegenvallen dat de 2025 Outlander dat nog steeds niet op orde heeft.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Nouououh.....
Inparkeren kost mij seconden, de automaat minuten je schaamt je kapot. Het bijzondere is er wel van af dus de kijker staat vooral te wachten op.jou ipv onder indruk te kijken naar de prestaties van je moderne auto.
Botswaarschuwing klinkt prachtig maar kent nogal erg veilige marges, evenals de rest van de rijhulp troep.
Adaptive cruise mét navi aan boord en een paar miljoen dollar ontwikkelingskosten levert niet op wat je verwacht met enige rijervaring.
Lane departure snapt de idiote non-middellijn maar wel onderbroken zijlijnen totaal niet dus moet je dat weer met allerlei rare bewegingen en menu's uitzetten.
Het is gewoon nog dure onderontwikkelde zooi voorlopig.
Dat is niet erg, ook de omliggende systemen aan overheidsbemoeienissen moeten nog ingeregeld worden maar op enig moment zou er toch wel een balans mogen ontstaan tussen alle belanghebbenden. Lees: idereen z'n euros en gaan met die eco-banaan.
Inparkeren kost mij seconden, de automaat minuten je schaamt je kapot. Het bijzondere is er wel van af dus de kijker staat vooral te wachten op.jou ipv onder indruk te kijken naar de prestaties van je moderne auto.
Botswaarschuwing klinkt prachtig maar kent nogal erg veilige marges, evenals de rest van de rijhulp troep.
Adaptive cruise mét navi aan boord en een paar miljoen dollar ontwikkelingskosten levert niet op wat je verwacht met enige rijervaring.
Lane departure snapt de idiote non-middellijn maar wel onderbroken zijlijnen totaal niet dus moet je dat weer met allerlei rare bewegingen en menu's uitzetten.
Het is gewoon nog dure onderontwikkelde zooi voorlopig.
Dat is niet erg, ook de omliggende systemen aan overheidsbemoeienissen moeten nog ingeregeld worden maar op enig moment zou er toch wel een balans mogen ontstaan tussen alle belanghebbenden. Lees: idereen z'n euros en gaan met die eco-banaan.
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Tja ik heb 4 x mijn autorijbewijs moeten halen* terwijl ik alle 4x direct slaagde en 3 x voor motor rijbewijs, ook 3 x direct geslaagd. Gelukkig hoefde C, D en E maar 1 x. Rij ervaring zat. 
Maar je wordt toch ouder, vaardigheden nemen langzaam af en je reactievermogen zeker. Daarom vind ik het spijtig dat een automatische noodstop niet standaard is. Ik heb maar 1 x van mijn leven op een ander voertuig gebotst en dat was op de 06-18 baan op schiphol omdat ik in slaap viel van slaaptekort buiten mijn schuld ( dubbele dienst van 2x 12 uur ) in een colonne sneeuwschuivers** die halt hield. Maar ik kan me voorstellen dat het een op een snelweg keer zou kunnen gebeuren, dan is zo'n systeem schade en misschien wel levensreddend.
Ik heb de laatste keer Oostenrijk met caravan in 3 rijdagen gedaan, voorheen altijd 2. Dus nooit in 1 dag erheen jakkeren. Kortere rijdagen/uren scheelt ook enorm in alertheid en frisheid. Toch toch toch...baal ik een beetje dat ik niet heb opgelet een Instyle(+) te nemen ipv een Intense+ want gebruikt maakt dat nog maar weinig uit in prijs. Maar ja nu de Outlander 2025 in Nederland wordt geimporteerd en ze die massaal aan het reviewen zijn blijkt dat de meeste uitvoeringen ook zonder rijhulpsystemen komen. Best vreemd gezien dat bij de concurrentie wel anders is.
* 1x normaal, 2 x militair ( 2e keer ivm uitzending ) en een keer voor staatsdiploma rijinstructeur. Motorfiets ongeveer hetzelfde maar dan 1 x militair.
** In mijn tijd met de botsing waren het nog Mercedes maar ik heb deze MAN ook nog gereden en de borstels e.d. onderhouden https://www.youtube.com/watch?v=83BuEu7Ipd8
Maar je wordt toch ouder, vaardigheden nemen langzaam af en je reactievermogen zeker. Daarom vind ik het spijtig dat een automatische noodstop niet standaard is. Ik heb maar 1 x van mijn leven op een ander voertuig gebotst en dat was op de 06-18 baan op schiphol omdat ik in slaap viel van slaaptekort buiten mijn schuld ( dubbele dienst van 2x 12 uur ) in een colonne sneeuwschuivers** die halt hield. Maar ik kan me voorstellen dat het een op een snelweg keer zou kunnen gebeuren, dan is zo'n systeem schade en misschien wel levensreddend.
Ik heb de laatste keer Oostenrijk met caravan in 3 rijdagen gedaan, voorheen altijd 2. Dus nooit in 1 dag erheen jakkeren. Kortere rijdagen/uren scheelt ook enorm in alertheid en frisheid. Toch toch toch...baal ik een beetje dat ik niet heb opgelet een Instyle(+) te nemen ipv een Intense+ want gebruikt maakt dat nog maar weinig uit in prijs. Maar ja nu de Outlander 2025 in Nederland wordt geimporteerd en ze die massaal aan het reviewen zijn blijkt dat de meeste uitvoeringen ook zonder rijhulpsystemen komen. Best vreemd gezien dat bij de concurrentie wel anders is.
* 1x normaal, 2 x militair ( 2e keer ivm uitzending ) en een keer voor staatsdiploma rijinstructeur. Motorfiets ongeveer hetzelfde maar dan 1 x militair.
** In mijn tijd met de botsing waren het nog Mercedes maar ik heb deze MAN ook nog gereden en de borstels e.d. onderhouden https://www.youtube.com/watch?v=83BuEu7Ipd8
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Ikvind de rijhulpsystemen iritant.
Zitten ook op de ID3 waar ik regelmatig mee rijdt.
Ergste is nog wel dat verkeersborden slecht gelezen worden.
Denk maar aan ventweggetjes naast de snelweg zodat de auto ineens fors afremt naar 60kmh.
Adaptive CC is leuk als je alleen op de weg rijdt en kan je auto ook afremmen tot (bijna) stilstand maar bij druk verkeer een drama.
En als het regent of sneeuwt doet niks het meer en moet je zelf rijden.
Eric
Zitten ook op de ID3 waar ik regelmatig mee rijdt.
Ergste is nog wel dat verkeersborden slecht gelezen worden.
Denk maar aan ventweggetjes naast de snelweg zodat de auto ineens fors afremt naar 60kmh.
Adaptive CC is leuk als je alleen op de weg rijdt en kan je auto ook afremmen tot (bijna) stilstand maar bij druk verkeer een drama.
En als het regent of sneeuwt doet niks het meer en moet je zelf rijden.
Eric