4,728 euro per verloren cyclus

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum

4,728 euro per verloren cyclus

Bericht door BoW » 03 mar 2025, 11:44

In een chart die ik om een of andere reden niet bij kan voegen staat dat het type batterij cellen die de Outlander ook gebruikt in 2022 0,0591 euro per cel per cyclus kost. De Outlander heeft 80 cellen dus wordt dat 4,728 euro per verloren gegane cyclus. Vermenigvuldig dat met 2000 cyclussen en dan zit je ook inderdaad wel op de vervangingswaarde van de batterij.

Misschien willen julie dat niet horen maar zoiets zou je moeten meerekenen met de prijs van electricitiet die je gebruikt, en je toch bij dagelijks ~30 km EV rijden wel een cylcus per 2-3 dagen zult verbruiken.

Ik wil daarmee zeggen dat wij hybride auto's rijden, en erg veel in EV rijden uiteindelijk niet zo super goedkoop is als het lijkt. En dat de auto of jijzelf de ICE start en benzine verbruikt dat in verhouding helemaal niet duurder is. De kosten zijn alleen veel directer en niet verscholen achter vervangingswaarde of hogere afschrijving. ( die dus terecht is )

Die chart ging uit van algemene Lithium batterij technologie. Met gebruik van andere materialen, lagere spanning en temperatuurbeheersing kunnen er meer cycli uit een batterij worden gehaald. Maar cycli afschrijven, dat gebeurd onherroepelijk. Al kunnen de werkelijke kosten wellicht lager zijn dan die genoemde 4,7 euro. En daar hoor je geen enkele autojournalist over.

En nee ik ben nog steeds erg blij met mijn Outlander, maar me ook bewust dat aan hybride rijden ook een prijskaartje hangt die door bijna iedereen wordt vertekend door alleen de stroomkosten te rekenen ( en soms die ook nog weg te laten bij supergunstige gemiddelden op benzine ) En ik het wat vaker gebruiken van de benzinemotor al heel wat acceptabeler vind.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: 4,728 euro per verloren cyclus

Bericht door Bmtouring » 03 mar 2025, 17:06

Ben niet zo van de exactheid van zulke sommetjes. In feite geeft dat aan dat de accu minder wordt en daarmee de auto als geheel. Dat is niet onwaar. Echter spelen bij die laatste waarde veel meer factoren dan het aantal cycli.

Dat een Outlander met minder capaciteit in z'n accu minder waard is dan eentje die meer heeft is wel een feit maar in de praktijk is dat niet zo exact te bepalen. hoogstens in 2 of 4 soorten: best goed, niet zo goed meer. En dan meer of minder opties, km's en de aanbod/vraag verhouding (en vooral: wat de MRB kosten zullen zijn)

Als de auto past bij je dagelijkse routine van 20-25km heb je een andere waarde in je hoofd dan wanneer je 40km nodig hebt.

Zal nog wel even duren voordat bij de verkoopprijs van EV en PHEV's ook dit soort zaken staan, zou wel beter zijn: een of ander onafhankelijk testresultaat die de staat van de accu t.o.v. nieuw weer kan geven. Nu weten de meeste kopers niks en als ze geluk hebben dan hebben ze zich ingelezen via o.a. dit forum en gehoord van accu degradatie en wat je daarmee aan moet.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 03 mar 2025, 18:22

4,70 extra ( fictief want afschrijving ) per ~ 90 km EV rijden extra bovenop de stroomkosten is ook weer niet zo aardschokkend, maar in plaats daarvan vaker op benzine rijden is dan ook niet meer zo'n vreselijk idee. Er is gewoon een keus. En ik ben met je eens dat het nog maar de vraag is of je die afschrijving echt voor je kiezen krijgt, als je lang met de auto doet of de auto al ouder is zal het de prijs van inruil niet meer sterk bepalen, en betaal je die kosten dus minder of helemaal niet.

Ik wilde er enkel op wijzen omdat autojournalisten nogaleens vergeten om zelfs de stroomkosten mee te nemen in het gemiddeld verbruik van hybrides. Laat staan dat ze het hebben over de kosten van het batterij verval/slijtage.

Voorlopig als ik mijn nieuwe energiecontract voorstel zie blijft electrisch rijden bij thuis opladen best interessant, al krijg ik nu wel voor het eerst te maken met terugleverkosten. Daar kan de batterij laden een paar uur per dag ook bij helpen.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 03 mar 2025, 20:38

die journos vergeten wel vaker hoofdzaken die het ingewikkeld maken.....

Zoals wat je ritten zijn voor het merendeel en wat minder vaak voorkomt. En dus komen ze steeds zeuren over die wintersportvakantie die de auto in 1 rit moet kunnen zonder lade, met 380kmh en met alle bagage van alles en iedereen en zn moeder in de dakkoffer.

MRB is voor mij nu zon 90 euro, dat komt toch dicht in de buurt van mijn 1600kg zware andere benzine auto. Die kost meer aan benzine en onderhoud en is ongeschikt voor de korte ritjes die ik nu met de Outlander is. Eigenlijk ook voor de lange ritten vanwege de ruimte (cabrio) die de Outlander wel biedt maar zodra dat minder nodig is, is de vergelijking toch weer anders.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 03 mar 2025, 22:55

Zolang er mensen zijn die denken dat ze gratis rijden vanwege hun zonnepanelen ben ik festopt met eekenen.
Oh ja, mijn avensis 2.0 automaat rijdt op de korte stukjes die ik nu rijdt (±5¯6 km) 1 op 7 dus er moet zsm een outlander komen. 😀

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie