Nieuw lid dus even voorstellen!

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Mepelsteeltje
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2025, 00:57
Locatie: Krimpenerwaard

Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door Mepelsteeltje » 27 feb 2025, 10:17

Hallo Outlanders de Lage Landen!

Vanaf begin volgende week ben ik de trotse eigenaar van een Mitsubishi Outlander PHEV. Na een poosje flink huiswerk doen en twee uitgebreide proefritten, ben ik als een blok gevallen voor een Intense+ uit 2020. De overweging was eigenlijk simpel: ik doe 80% van mijn werk binnen een straal van 25 km en ik heb zonnepanelen. Vanaf dat punt kom je dan eigenlijk altijd uit op dezelfde auto. En toen er bij Norbert Driessen in Woerden eentje overstak die precies had wat ik zocht, kon ik natuurlijk geen kant meer op.

De auto
Het is een uit Duitsland geïmporteerde Intense+ met bijna alle toeters en bellen aan boord. Ik rijd nu nog een Mercedes C250 waar ik de afgelopen drie jaar prima mee heb gereden maar hij is dorstiger dan ik en niet bepaald een ruimtewonder. Vooral die twee zaken waren voor mij doorslaggevend. De Mitsubishi ziet eruit als nieuw. Het enige dat er niet op zit is voorruitverwarming (wat je sowieso bijna nooit tegenkomt), lederen bekleding (wat ik helemaal niet erg vind) en een open dakje. Dat laatste is fijn omdat ik dan geen 'bobbel' in mijn plafond heb. Bovendien heb ik een hobby-SLK, dus als het dak eraf moet dan pak ik die wel!

Ik zelf
Ik kom uit Krimpen aan de Lek, vlakbij Rotterdam. Ik werk als dirigent en muzikant, en ik ben productspecialist bij een grote importeur van muziekinstrumenten. Vooral dat werk betekent dat ik regelmatig mijn auto helemaal volprop met spullen. Heel veel spullen! Dus die Outlander komt goed van pas...

Ik heb in het verleden al heel wat auto's gehad. Van een hele serie Fords, vooral Mondeo's, een Toyota Avensis Verso, twee Volvo V70's en een Mercedes B- en C-klasse. Nu dus een overstap naar Mitsubishi. Ik denk dat we wel vriendjes gaan worden...

Ik hou van sleutelen aan auto's. In het verleden deed ik het meeste onderhoud allemaal zelf maar tegenwoordig beperk ik dat tot de SLK. Het modernere spul is daar niet zo geschikt voor. Ook de Mitsubishi zal ik lekker door de specialist laten doen. Maar de kleinere dingen doe ik wel. Ik hoop hier op het forum de nodige info te kunnen vinden...

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door BoW » 28 feb 2025, 13:11

Ik neem aan dat je een laadkabel bij huis hebt gezien de keus voor een PHEV, en indien dit het geval is ga je geen voorruit verwarming nodig hebben : bij deze auto kun je instellen dat hij op een bepaald tijdstip de auto voorverwarmd. Dan zijn niet alleen je ruiten ontdooid maar ook het interieur lekker warm als je instapt. :mrgreen:

Dat sleutelen zal voorlopig wel beperkt zijn, je wilt immers de fabrieksgarantie handhaven ivm de batterij. Net als jij deed ik het meeste onderhoud zelf aan de vorige auto maar nu beperk ik me tot halveren van de olie verversings intervals, die zijn te lang naar mijn zin. Misschien nog eens kijken naar het gangbaar houden van de schuivende remblokjes gezien die weinig door de auto gebruikt worden omdat het eerste deel van het rempedaal/loslaten van het gaspedaal de auto regeneratief laat remmen.

Veel plezier ermee. ;)

Mepelsteeltje
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2025, 00:57
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door Mepelsteeltje » 09 mar 2025, 00:17

Inmiddels ruim een week gereden... wat een feest! Ik heb nog maar een paar liter benzine verbruikt en de rest allemaal elektrisch gereden. Ik heb het 'zeilen' op B0 ontdekt, dat werkt te gek. Wat rijdt dat nog een eind door! Ik rij veel over de N210 van rotonde naar rotonde, dan is dat echt te gek. Je kunt zo ongeveer een derde van de afstand uitrollen! Ik ga van Krimpen aan de Lek naar Gouda, daar gaat hij dan een uurtje aan de laadpaal en weer terug. Geen brandstof! Thuis 'gratis' aan de zonnepanelen en in Gouda €1,17 aan elektra getankt.

Ik heb nog wel een paar dingetjes waar ik af en toe ruzie mee heb. Alle piepjes en tingeltjes... daar moet ik echt aan wennen. Als mijn Mercedes dat deed kon ik de wegenwacht bellen dus ik schrik me steeds een rolberoerte! En het laad-regime, ik wil de accu graag lang zo goed mogelijk houden. Moet ik dan steeds helemaal leeg rijden en weer helemaal vullen? Of is het slimmer om tussendoor steeds te laden van 20% naar 80%? En wat is de deal met banden? Ik heb er een setje Kumho winterbanden bij gekregen op 17" velgen. Hij staat nu op de Yokohama zomerbanden (18"). Wat is wijsheid? Zo houden? Of toch overstappen naar all-seasons? En welke banden hebben de voorkeur? Ik zag dat er standaard Toyo R37 onder gaat, is dat wat? Ik ben zelf nogal van de Goodyears maar dit is wel een totaal andere auto. En wat zijn hier de favoriete winterbanden?

Tenslotte: Ik heb de auto gekleid, gepolijst en gewaxt. Zijn er nog tips qua sealant of iets dergelijks? Of duwen jullie hem gewoon door de wasstraat?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 712
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door Bmtouring » 09 mar 2025, 07:47

Leuk dat ie je bevalt!

Banden is vaak 'glaubenssache' oftewel: ieder heeft zo z'n filosofie gebaseerd op n=1 plus van horen zeggen. Zelf ben ik teruggekeerd naar de Toyo's en geen winterbanden meer. Sowieso geen all-seasons, de auto maakt al lawaai genoeg via de banden. Vooral wegdek gerelateerd, dat wel.

Piepjes zijn te temmen, zie elders op dit forum. Ook hier voor- en tegenstanders natuurlijk maar de nieuwigheid van een stille EV in het verkeer is er we af dus de 'whale sound' van toen is minder noodzakelijk geworden. EV's hebben er ook de gekste riedeltjes voor dus helemaal zinloos is het niet (denk aan blinden en slechtzienden) maar de achterklep-piep is wel een achterhaalde rotherrie. Zo nog wel een paar, heb ze ooit allemaal aangepakt en weet inmiddels niet beter dan zelf opletten bij de klep, zelf m'n riem omdoen, zelf dakraam sluiten (daar was dan geen piep voor) etc.

De lak is zacht, het blik is dun. Dus voordeel nadeel: krasje is gauw gemaakt maar krasje is ook gauw weggepolijst. Beetje warmte erin wrijven en klaar. Goede wasstraat kan ie goed hebben, afhankelijk van de kleur, dus er ligt wel een extra doekje en kwast om de auto rap weer schoon te krijgen. Al was ik in de zomer liever gewoon zelf met de hand, heb ik alles weer even nagekeken en ben ik weer op de hoogte van de staat van de auto. En met 230.000 op de teller valt er niks te klagen eigenlijk.

putje/deukje is vervelender: die zitten er heel gauw in en eruithalen kost altijd best wat geld. Door de grote vlakke deuren zie je ze ook goed zitten dus wel de moeite om weg te laten halen.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door BoW » 09 mar 2025, 13:02

De batterij heeft een Battery Management System die bij opladen de boel regelt. Die staat niet toe dat je de batterij tot 100 % kunt vullen ( een vol batterij symbooltje op je dashboard of infotainment is in werkelijkhied geen 100 % ) al was het maar omdat Lithium batterijen dan onstabiel worden en in brand kunnen vliegen en dat laat Mitsubishi echt niet (meer) gebeuren. :lol:

Er zijn 5 dingen die de batterij sneller laten slijten dan waar de BMS je niet helemaal tegen kan beschermen : 1) vaak ChaDeMo snelladen 2) Overmatig de B5 stand gebruiken 3) Uitsluitend in EV rijden 4) Snelladen in extreme hitte of een defecte airco hebben 5) Auto (weken) lang laten stilstaan met volle of lege batterij.

Het komt overwegend neer op dat baterijcellen chemisch proses gebaseerd zijn en niet van hitte houden. Sterkte stromen in hebben een hitteproducerend effect door laadweerstand, bij een bijna volle batterij is die het hoogst. Als je laadweerstand begrijpt, snap je ook waarom rijden met een lege batterij het minste benzine verbuik kost en waarom de auto in Normal mode eerst de batterij probeert leeg te rijden in EV.

Punt 3 lijkt een vreemd iets maar de batterij slijt gewoon iedere keer dan je de - ik neem aan 13,8 KW - batterij helemaal een keer 13,8 KW hebt opgeladen. Dat heet een cyclus, en gezien we weten dat de auto Yuasa LEV 46 batterijen heeft weten we ook dat je minimaal 2000x en maximaal 5500x de baterij helemaal 13,8 KW kunt opladen voordat de range echt flink is gezakt en de auto niet meer kan wat ie in nieuwstaat kon. Als je meer in EV rijdt zul je vaker moeten laden, maakt niet uit hoe je dat doet. Typisch zul je bijna 2 x helemaal "vol" laden om 1 cyclus te doorlopen omdat je er door de BMS maar gemiddeld ~9 KW in krijgt, als de batterij niet "leeg" ( ~ 30 % onbenutbare reserve ) was minder dan dat.

De auto is een hybride, benzine verbuiken is niet onwenselijk en die uiters betrouwbare en laagbelaste motor krijg je echt niet versleten voor je de auto wegdoet. Elders op het forum zul je wel tegenkomen dat afschrijving op de batterij + stroomkosten weleens net zo duur kunnen zijn als op benzine rijden, afhankelijk of je de batterij ook echt een keer moete vervangen buiten de garantie of de auto relatief jong inruilt en dus daadwwerkelijk met de afschrijving op de batterij te maken krijgt. Je zult wel snel doorkrijgen dat ergens anders dan thuis laden tegen betaling ECHT duurder is dan op benzine rijden, en je veel beter de auto als HEV kunt doorrijden met lege batterij dan die onderweg opladen

Mepelsteeltje
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2025, 00:57
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door Mepelsteeltje » 16 mar 2025, 18:49

Top! Dat is een verhelderend verhaal. Ik heb tot nu toe vooral heel veel thuis opgeladen en heel veel elektrisch gereden. Maar wat ik hieruit leer is dat ik dus wat ruimer kan omgaan met het opladen en zal moeten accepteren dat ik af en toe gewoon lekker op benzine rijdt. Overigens is dat al een paar keer gebeurd en dat was alles behalve een straf. Dan rijdt hij ook heel fijn en zuinig. Ik ben nog niet onder het gemiddelde van 1 op 30 geweest. Dus weinig redenen tot klagen wat dat betreft.
De echte lange ritten moeten nog komen. En ik denk dat ik dan wat minder moeilijk ga doen over opladen en elektrisch rijden. Zeker omdat ik een vakantie in Spanje in het vooruitzicht heb waar de gemiddelde temperatuur wel iets verder boven het vriespunt ligt dan hier! ;-)

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 603
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Nieuw lid dus even voorstellen!

Bericht door BoW » 16 mar 2025, 21:33

Mepelsteeltje schreef:
16 mar 2025, 18:49
en zal moeten accepteren dat ik af en toe gewoon lekker op benzine rijdt. Overigens is dat al een paar keer gebeurd en dat was alles behalve een straf. Dan rijdt hij ook heel fijn en zuinig. Ik ben nog niet onder het gemiddelde van 1 op 30 geweest.
Idd, maar dat wist ik ook niet voor ik de auto kocht. In HEV bedrijf ( Normal mode, lege batterij, steeds opladen tot ~4 km range en dan in EV weer opmaken enz enz ) rijden is ook 1 van de trucjes van deze auto waardoor die toch zuiniger kan rijden dan een vergelijkbaar model op benzine motor alleen. Zulke dingen moet je je vooral niet teveel mee bemoeien tenzij je een aanhanger trekt of van de harde weg af gaat. :mrgreen:

Plaats reactie