Pagina 1 van 1

Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 12 feb 2025, 17:03
door BoW
Ik zag een YT van een Toyota monteur die de "dont's" van een hybride besprak. Toyota heeft een andere aandrijflijn maar toch :

Hij had het over het verschil van met een start accu en reguliere start motor aan ~ 200 toeren een verbrandingsmotor starten zoals in normale auto's het geval was, of aan 1200+ toeren met enorme kracht de verbrandingmotor aan slingeren door het hybride aandrijf systeem die onmiddelijk een mogelijk hoog aantal toeren moet gaan lopen.

Volgens hem was het oliepeil daarom iets kritisch geworden, waarbij iewat overvulling wat normaal niet zoveel doet ( zo vaak gedaan bij vorige auto's ) veroorzaakt dat de motorolie met kracht naar plaatsen word geslingerd en geperst waar het niet hoort zolas PCV klep en leiding e.d

Het klinkt allemaal wel aannemelijk. Hij vertelde dat bij olie vullen dat met een warme motor moet, of bij koude motor nooit mag navullen als je denkt dat het peil nog net niet max is.

Hij ging door over rijden in de B standen die niet alleen regenererend remmen op de e-motoren maar ook de compressie van de ICE kan gebruiken. Dat is wellicht minder van toepassing op de Outlander, want geen versnellingsbak of continu verbinding met ICE -> wielen. Maar ik heb ergens weleens gelezen dat ook de Outlander PHEV op de ICE kan remmen ( waarschijnlijk boven de 70 km/u )

Remmen op de ICE als luchtcompressor die wellicht in PHEV hybrides een tijd niet op benzine heeft gedraaid ( in tegenstelling tot normale auto's ) en dus ook een tijd oliedruk en circulatie had en ineens 2000-3000 toeren moet gaan draaien is slecht voor de motor die versneld slijt als je dat vaak doet. Misschein goed om te weten als je een keer overstapt op een ander merk hybride met versnellingsbak.

Zowieso vind de batterij hoge laadstromen niet prettig ( laadweerstand maakt warmte, en veel warmte laat de cellen slijten ) dus dat is ook al een reden niet meer te remmen op de e-motoren dan minimaal noodzakelijk. In D doet de auto dat natuurlijk ook al, maar niet zo sterk.

Als laatste had hij het over starthulp aanbieden aan anderen met accu pech, met de kleine 12 V accu achterin. Ja dat is net zo'n slecht idee als het klinkt maar eigenaren hebben het gedaan :lol: Die accu is geen startaccu en is niet bedoeld hoge stromen te leveren om een startmotor aan te slingeren. Niet doen dus, misschien is aanslepen ( als het niet ook een hybride is ) of aanduwen ( hoewel autos zijn tegenwoordig wel erg zwaar ) te proberen.

Vinden jullie dat nuttige informatie ? Of toch wat meer voor Toyota hybrides ?

Re: Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 12 feb 2025, 20:32
door Bmtouring
Auto op ready en het boordnet staat op laadniveau, dus wat je dan aan starthulp geeft, komt uit de rij accu. Hoeveel dat mag zijn is vers twee, maar je trekt het dus niet alleen uit het kleintje.

Teveel olie is nooit goed maar er is een marge, anders was er wel een overloop ipv dit onhandige vulle,mete, vulle, mete, wete systeem

Stroomsterktes bij het remmen zijn allang bedacht met marges voor gebruikers door mitsuboys, daar hoeft de consument niet ook nog eens extra voorzichtig mee te doen.

Niet anders dan de tijd voordat de mini motortjes in zwang raakten: mechanica moet werken zoals ze bedoeld is. Opwarmen, toeren maken, temperatuur bereiken, afkoelen, etc.
Het nieuwe rijden werkte dan ook averechts en alles vervuilt van de korte ritjes met alle gevolgen van dien. En kostbare reparaties terwijl men 'zo voorzichtig rijdt'
Met de kleine wegwerpmotortjes tegenwoordig maakt het minder uit: levensduur is altijd kort.

Re: Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 12 feb 2025, 21:17
door erichendri
Bow, in D rijdt je standaard in B2.
Rijdt je in B0 en je zet de cruiscontrole aan gaat hij ook in B2.
Er bestaan al een tijdje klepjes in het oliecircuit die de oliedruk vasthouden.

Eric

Re: Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 13 feb 2025, 09:16
door BoW
Die gast had nog een opmerking over benzine tanken die mogelijk ook opgaat voor de Outlander :

Als je het luikje van de benzinetank met de knop bediend gaat die niet meteen open. Dat komt doordat het EVAP systeem bij PHEV's anders werkt dan bij auto's waarvan de benzine motor altijd aan is om de opgevangen benzinedamp te verbranden.

Hij zei dat er een sticker in het klepje geplakt is die waarschuwd dat je na 30 minuten de dop er weer op moet hebben. Doe je dat niet kan de benzine damp en mogelijk ook benzine er uit komen spuiten.

Ik heb tegenwoordig een leesbril nodig, maar niet nodig voor auto rijden dus ik heb die sticker nog niet gelezen :lol: Maar er is er wel eentje en dat luikje gaat idd pas na 2 sec open.

Re: Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 13 feb 2025, 20:00
door Bmtouring
Grappig, bij de mijne (2014) is het gewoon een mechanisch kabeltje en de klep ploinkt open, en de tankdop draai ik er gewoon af. Net een gewone auto....

Re: Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden

Geplaatst: 13 feb 2025, 20:58
door BoW
Misschien is toen een of andere have gare die 30 minuten in het tankstation ging winkelen of kletsen besproeid met benzine ? :lol:

Of hadden ze die rigoreuze millieu normen nog niet bedacht en die druk installatie in de brandstoftank gebouwd, of dat afgewenteld op tankstations wat vulpistolen zuigen ook benzine damp af die weggedrukt wordt met de tank vullen.

Nu ja benzeen is geen gezond goedje.

Ik had me inderdaad al eens afgevraagd of het knopje niet goed werkte, omdat het met zoveel vertraging reageert. Bij de Sorento 1 ging het ook electrisch maar die bleef vaak hangen van ouderdom en corrosie in de scharnieren ( ondanks smeren ) Dus dat aws klikkerdeklikerdeklik :lol: :lol: