Teveel motorolie bijvullen en rijden in de B stand, starthulp aanbieden
Geplaatst: 12 feb 2025, 17:03
Ik zag een YT van een Toyota monteur die de "dont's" van een hybride besprak. Toyota heeft een andere aandrijflijn maar toch :
Hij had het over het verschil van met een start accu en reguliere start motor aan ~ 200 toeren een verbrandingsmotor starten zoals in normale auto's het geval was, of aan 1200+ toeren met enorme kracht de verbrandingmotor aan slingeren door het hybride aandrijf systeem die onmiddelijk een mogelijk hoog aantal toeren moet gaan lopen.
Volgens hem was het oliepeil daarom iets kritisch geworden, waarbij iewat overvulling wat normaal niet zoveel doet ( zo vaak gedaan bij vorige auto's ) veroorzaakt dat de motorolie met kracht naar plaatsen word geslingerd en geperst waar het niet hoort zolas PCV klep en leiding e.d
Het klinkt allemaal wel aannemelijk. Hij vertelde dat bij olie vullen dat met een warme motor moet, of bij koude motor nooit mag navullen als je denkt dat het peil nog net niet max is.
Hij ging door over rijden in de B standen die niet alleen regenererend remmen op de e-motoren maar ook de compressie van de ICE kan gebruiken. Dat is wellicht minder van toepassing op de Outlander, want geen versnellingsbak of continu verbinding met ICE -> wielen. Maar ik heb ergens weleens gelezen dat ook de Outlander PHEV op de ICE kan remmen ( waarschijnlijk boven de 70 km/u )
Remmen op de ICE als luchtcompressor die wellicht in PHEV hybrides een tijd niet op benzine heeft gedraaid ( in tegenstelling tot normale auto's ) en dus ook een tijd oliedruk en circulatie had en ineens 2000-3000 toeren moet gaan draaien is slecht voor de motor die versneld slijt als je dat vaak doet. Misschein goed om te weten als je een keer overstapt op een ander merk hybride met versnellingsbak.
Zowieso vind de batterij hoge laadstromen niet prettig ( laadweerstand maakt warmte, en veel warmte laat de cellen slijten ) dus dat is ook al een reden niet meer te remmen op de e-motoren dan minimaal noodzakelijk. In D doet de auto dat natuurlijk ook al, maar niet zo sterk.
Als laatste had hij het over starthulp aanbieden aan anderen met accu pech, met de kleine 12 V accu achterin. Ja dat is net zo'n slecht idee als het klinkt maar eigenaren hebben het gedaan
Die accu is geen startaccu en is niet bedoeld hoge stromen te leveren om een startmotor aan te slingeren. Niet doen dus, misschien is aanslepen ( als het niet ook een hybride is ) of aanduwen ( hoewel autos zijn tegenwoordig wel erg zwaar ) te proberen.
Vinden jullie dat nuttige informatie ? Of toch wat meer voor Toyota hybrides ?
Hij had het over het verschil van met een start accu en reguliere start motor aan ~ 200 toeren een verbrandingsmotor starten zoals in normale auto's het geval was, of aan 1200+ toeren met enorme kracht de verbrandingmotor aan slingeren door het hybride aandrijf systeem die onmiddelijk een mogelijk hoog aantal toeren moet gaan lopen.
Volgens hem was het oliepeil daarom iets kritisch geworden, waarbij iewat overvulling wat normaal niet zoveel doet ( zo vaak gedaan bij vorige auto's ) veroorzaakt dat de motorolie met kracht naar plaatsen word geslingerd en geperst waar het niet hoort zolas PCV klep en leiding e.d
Het klinkt allemaal wel aannemelijk. Hij vertelde dat bij olie vullen dat met een warme motor moet, of bij koude motor nooit mag navullen als je denkt dat het peil nog net niet max is.
Hij ging door over rijden in de B standen die niet alleen regenererend remmen op de e-motoren maar ook de compressie van de ICE kan gebruiken. Dat is wellicht minder van toepassing op de Outlander, want geen versnellingsbak of continu verbinding met ICE -> wielen. Maar ik heb ergens weleens gelezen dat ook de Outlander PHEV op de ICE kan remmen ( waarschijnlijk boven de 70 km/u )
Remmen op de ICE als luchtcompressor die wellicht in PHEV hybrides een tijd niet op benzine heeft gedraaid ( in tegenstelling tot normale auto's ) en dus ook een tijd oliedruk en circulatie had en ineens 2000-3000 toeren moet gaan draaien is slecht voor de motor die versneld slijt als je dat vaak doet. Misschein goed om te weten als je een keer overstapt op een ander merk hybride met versnellingsbak.
Zowieso vind de batterij hoge laadstromen niet prettig ( laadweerstand maakt warmte, en veel warmte laat de cellen slijten ) dus dat is ook al een reden niet meer te remmen op de e-motoren dan minimaal noodzakelijk. In D doet de auto dat natuurlijk ook al, maar niet zo sterk.
Als laatste had hij het over starthulp aanbieden aan anderen met accu pech, met de kleine 12 V accu achterin. Ja dat is net zo'n slecht idee als het klinkt maar eigenaren hebben het gedaan
Vinden jullie dat nuttige informatie ? Of toch wat meer voor Toyota hybrides ?