Ik heb een Outlander van 2021, dat is hetzelfde model.
Gedrag van de batterij komt erop neer dat als je hem met de kabel ( thuis 230 V normaal stopcontact ) vol laad hij ~ 30 km ( winter met verwarming ) tot ~ 50 km ( zomers alle verbruikers uit ) electrisch kan rijden. Ook op de snelweg tot 130 km/u.
Als de batterij leeg is start de auto ( vaak onmerkbaar ) de brandstofmotor en gaat dan daarop rijden en tegelijk een kleine laadstroom naar de batterij sturen. Als er ongeveer voor ~ 4 km batterijlading is zet de auto de brandstofmotor weer uit en maakt de batterij weer leeg. Daarna start hij weer en herhaalt dat proces zich eindeloos. Zodoende kan hij over lange afstanden een verbuik halen van 1:14 l/km aan ~ 100 km/u.
Veel betere verbruikscijfers worden alleen gehaald als de afstand die electrisch is afgelegd wordr gemiddeld met het benzine verbruik. Zo is op afstanden van 70 km inderdaad 1:24 l/km mogelijk.
Maar hoe verder je rijdt, hoe meer de auto het verbuik van de benzine motor gaat aannemen. Hoe korter de afstand hoe meer ( of volledig ) de auto op stroom zal rijden en goed mogelijk helemaal geen benzine verbruikt. Stroom kost ook geld, dus gratis is het nooit maar bijv van eigen zonnepanelen of met een thuis aansluiting met een gunstige stroomprijs is het goedkoper dan benzine.
Ik rij bijvoorbeeld 2x per dag 17 km, die ik in principe volledig op stroom kan rijden. In de maanden met temperaturen boven de 5 graden zal dat ook zo zijn. Onderd e 5 graden start de auto meestal de benzienmotor om warmte te genereren. Dit kost een beetje benzine en de motor gaat meteen uit als die bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Als de auto op de snelweg langere afstanden ( dan 30-50 km ) aflegt zal hij dat doen op de verbrandingsmotor en ook met een koppeling een vaste verbinding maken met de voorwielen. ( maar zal ook de hybride cyclusden doorlopen zoals hiervoor beschreven ) Hij rijdt dan bijna hetzelfde als een normale benzine voorwiel aangedreven auto, dat hij steeds schakelt tussen benzine motor, directe wielverbinding en electrisch rijden merk je in principe niet.
Dat is als je van alle knoppen afblijft
Omdat de auto echter de batterij meteen probeert leeg te rijden ( een lege batterij geeft minder laadweerstand wat belangrijk is voor die zuinige hybride cyclussen ) zijn er wat meer knoppen voorzien om de batterij NIET leeg te rijden. Dat kan nodig zijn als je het laatste stuk van de reis electrisch wilt rijden. Je kunt op SAVE drukken zodat de auto de lading probeert te bewaren die die batterij had op memnet van indrukken. Dat is echter afhankelijk van de belasting, rij je hard of trek je een aanhanger zakt de batterij waarschijnlijk toch. Daarom is er een knop CHARGE die probeert de batterij te laden met een sterkere laadstroom. Dit levert echter wel een verbruik op van 1:10 l/km, stroom opwekken is niet gratis. Deze mogelijkheid kan de batterij rijdend laden tot 80 %. Maar wel belangrijk is de belasting, wil je met een grote aanhanger 100 km/u rijden is er waarschijnlijk geen vermogen over om laadstroom te generen en loopt de batterij leeg. Aan 80 km/u is er wel een laadstroom, aan 90 km/u ligt het aan de maat/gewicht/tegenwind/helling van de aanhanger.
Waarschijnlijk heeft de auto ook een knop "SPORT" die de afstelling van het stuur, gaspedaal en stabilitietscontrole wat aanpast.
De auto opereert altijd ( bovenbeschreven knoppen hebben daar niet perse invloed op ) in 1 van 3 modi waarvan je niet persee wat hoeft te merken en ook niets voor heoft te doen tenzij bewust :
EV : electrisch rijden, de auto gebruikt een e-motor op de voor en achteras en neemt stroom uit de batterij
Serial hybrid : als hierboven, maar de verbrandingsmotor levert nu ook stroom middels een generator. Het max vermogen is 130 KW
Parallel hybrid : de verbrandingsmotor maakt via een koppeling verbninding met de voorwielen. Afhankelijk van de mode is dat na 70 km/u of 140 km/u. Het maximum vermogen is nu afhankelijk van de rijsnelheid, net voor de 170 km/u wordt 176 KW bereikt.
In modi waar de auto op de electromotoren rijdt ( onder de 70 km/u altijd, en bij volgas of boven de 140 km/u ook ) heeft de auto electronisch geregelde all wheel drive. Hij heeft enige lichte terreinvaardigheid ( vooral geschikt voor sneeuw ) en ook wat extra standen om die vaardigheid iets te verbeteren. Het is echter geen 4x4 terreinwagen ( al was het maar om de geringe bodemspeleing ) maar kan wel van de asfalt weg af.
De ANWB ziet deze auto (bijna) nooit met pech langs de weg, en heeft de reputatie ZEER betroubaar te zijn, de reden waarom voor mij de keus op deze auto viel.
Een exacte indruk va de staat van de batterij kun je krijgen als een dealer die meet een een uitdraai maakt, of je een OBDII dongle koopt en de app Watchtdog op de mobiel download. Als dat niet kan of lukt kun je de dag km teller op 0 zetten en kijken of de aangegeven range bij volle batterij overeen komt met de afgelegde km bij een proefrit. In de winter met verwarming moet dan om en nabij de 30 km zijn, zonder verbruikers of hogere temepraturen buiten rond de 45 km.