Of die accu AGM is of niet is in principe niet bepalend. Wel de laadkarakteristiek: Een loodzuur (is een agm ook) is lekker simpel: laadstroom erop zo lang als er stroom in vloeit en zodra dat afneemt (weerstand neemt toe = accu voller) dan stop je daarmee en ga je over op af en toe een prikje geven (druppel laden, aftoppen van het beetje dat er vanzelf uitgaat als gevolg van het soort chemie waarop de accu is gebaseerd).
Een liPo etc werken anders en hebben een uitgebreidere manier van laden nodig en die is niet zo simpel als boven omschreven. Doe je bovenstaande dan gaan ze kapot omdat ze niet optimaal vol raken. Doe je het wel zoals het moet dan zijn ze erg goed: lang constante spanning leveren en als het moet in korte tijd heel veel spanning en dan ook nog eens heel weinig verlies als je ze vol wegzet.
De outlander kan die tweede niet laden, dat zou alleen kunnen als je er electronica tussen zet die de slimmigheid toevoegt. Dat bestaat wel maar kijk je naar wat die accu moet doen dan is dat totale overkill. Het ding moet even de boel aanzwengelen en korte stukjes overbruggen.
De ontwerpfout van de auto is dat deze de accu ongemerkt leeg kan trekken (contact aan, niet op ready). Nou doen alle auto's dat maar dat vind ik dan ook een ontwerpfout
De boel aanzwengelen houdt in het starten van de electronica. Dat is 1 deel van de functie. Een ander deel is het op spanning houden van het boordnet. Daar gaan alle communicatie berichten overheen en dat gaat met puljes spanningsverschil. Gaat de basisspanning ook fluctueren door een slechte accu, dan gaan er allerlei berichten de verkeerde kant op, reageren er modules op foute meldingen en zo voorts.
Het moment dat de grote accu (de rij accu zeg maar) even niet meedoet (contact aan, niet op ready. tenzij de auto geladen wordt) moet de kleine het even overnemen. Dat gaat heel lang goed want er wordt best goed gezorgd voor de kleine; elke dag even bijladen uit de grote accu en op alle andere momenten (aan de lader, wel op ready) staat er laadspanning op.
Maar ja, elke loodzuur accu gaat een keer versleten zijn en dat merk je pas laat omdat de afgegeven spanning lang goed blijft qua niveau maar niet qua tijdsduur: zodra er dus iets langer gevraagd wordt lukt dat steeds minder vaak. Merk je heel lang niks van want het gaat maar om kleine momentjes bij het starten (daarom is het ook zo'n klein ding) maar er komt een moment dat het niet meer helemaal lukt en dat moment komt eerder bij lage temperaturen omdat de loodzuur het dan toch al moeilijker heeft om te leveren.
In theorie kun je er dus een enorme vrachtwagen accu in leggen, prima voor een noodoplossing maar de auto kan dat ding bijna nooit helemaal goed vol laden, dus rij je rond met een zwaar ding dat ook nog eens afsterft want een loodzuur accu moet zo lang mogelijk zo vol mogelijk zijn en niet minder dan grofweg tot de helft ontladen worden. Hang je altijd aan de lader of rij je constant, tja dan wel maar dan heb je die accu ook nauwelijks nodig en kun je dus met een kleintje volstaan, die is sneller vol (dus goed) en licht en goedkoper.
AGM of niet AGM is een ander verhaal, staat hier ook ergens een discussie over. Qua voltage maakt het niet uit, wel qua veiligheid en verkrijgbaarheid.
Best jammer dat er niet wat meer aandacht naar de kleine accu is gegaan, je meet de capaciteit van een accu onder last (dus niet alleen spanning in rust) en dat kan de auto eigenlijk best zelf met wat software. Of een soort nood-bypass uit de grote accu voor het opstarten: simpele drukknop volstaat (ok, en een spanningsregelaar maar dat bestaat allemaal voor weinig).
Trieste is dat zelfs moderne EV's hierop struikelen: kleine accu leeg = EV niet van z'n plek, hoe vol je rij accu ook zit.
als je vaak accu ellende hebt is de kans op problemen in het laadcircuit vaak een vergeten oorzaak: dynamo niet goed genoeg (meer) of laadproces niet goed (kan ook aan gebruik liggen zoals veel korte ritjes in de kou, dan heeft de auto ook geen kans om het ding vol te maken).