rbs melding

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
marcelvde13

rbs melding

Bericht door marcelvde13 » 03 feb 2025, 17:43

mijn Outlander is van 6 januari 2020 en heeft 45653 km gereden. Prima auto en perfecte caravantrekker, daar hebben we ook deze auto speciaal voor gekocht. Op 17 januari kreeg ik ( op een droge dag) voor het eerst een RBS melding en de auto had geen vermogen meer. de auto op een parkeerplaats uitgezet en weer gestart en reed weer normaal. Naar de dealer geweest waar de auto in onderhoud is en daar werden foutmeldingen geconstateerd. de meldingen zijn gewist met de mededeling dat het kan dat deze melding komt en het kan ook eens en nooit meer zijn. Op 31 januari had ik hetzelfde probleem nadat de auto 100 meter had gereden (ook een droge dag en had onder de carport gestaan. De auto twee keer aan en uit gezet en toen verder kunnen rijden, vooral op benzine. de auto is weer bij de dealer uitgelezen en de meldingen zijn niet gewist met de mededeling dat de auto over drie weken aan de beurt is en dan 3 uur aan de computer wordt gehangen. de foutmeldingen zijn onbekend voor de dealer volgens hem ook niet te vinden bij de importeur. Inmiddels rijdt de auto weer normaal maar het is niet prettig rijden en het vertrouwen is weg.
Is dit herkenbaar zonder dat ik door hoog water heb gereden?

BoW
Sponsor van dit forum

Re: rbs melding

Bericht door BoW » 03 feb 2025, 18:08

Ik heb geen vestand van welke meldingen de auto allemaal kan geven, maar ik heb wel HEEL VAAK gelezen dat een veelheid aan vage storingen veroorzaakt worden door een slecht wordende 12 V batterij. Die 12 V batterij stuurt namelijk de hele electronica aan.

IN PHEV worden die accu's altijd vergeten omdat ze een stuk langer meegaan : ze hoeven natturlijk niet iedere dag een sterke startstroom te leveren om de ICE te starten, dat doet de hoofd batterij. Maar ze slijten wel degelijk en zijn na een aantal jaren ook op.

Ook komt het weleens voor dat een andere dan een AGM loodzuur batterij is geplaatst. De auto is ontzettend hightech, maar de laadkarakteristiek heeft absoluut een AGM loodzuur accu nodig en geen LiFePO4 en dergelijk, hoewel sommigen zeggen dat ze daarvan geen storingen krijgen.

Dus kijk eens naar de 12 v accu achterin. Bron van veel problemen bij een auto die volgens de ANWB probleemloos is.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 03 feb 2025, 18:57

Zoiets had ik laatst ook. Tijdens het rijden met +- 100km/u. Eerst allerlei foutmeldingen achter elkaar (o.a. ev system service required, Sawc uitgeschakeld enz.). Wat bedoelt de TS met RBS melding? Ik kon overigens eerst nog wel doorrijden om op.zoek te gaan naar een veiligere plek, maar daarna werd t vermogen minder. Auto uitgezet en opnieuw gestart en daarna probleem niet meer gezien. Ook bij de dealer langs geweest en bij hun was t compleet onbekend. 12 volt accu is bij de dealer (tegen teveel geld) 5 maanden geleden vervangen. Datgene wat ze konden bedenken is om de brandstoffilter te vervangen (tegen ruim EUR 500,-). Dit is nog niet gebeurt en wordt bij 160k geadviseerd (heb nu 175k op de teller). Of 't nodig is om de filter te vervangen verschillen de meningen hier op 't forum volgens mij wel.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 03 feb 2025, 22:09

Was dat wel een Mitsubishi dealer en hebben ze de juiste AGM accu erin gezet ? Als je die storingen niet eerder had en nu wel zou ik het ook verdacht vinden als de accu er niet heel lang geleden erin is gezet. De lage temperaturen zijn natuurlijk ook van invloed op accu's.

Misschien totaal irrlevant maar met mijn Euro 4 ( met injectie en katalysator ) scooter :lol: heb ik al 3 AGM accu's versleten en 1 van die accu's gaf ook nieuw vanuit de verpakking al de raarste motor en electrische storingen. Konden niks vinden met storingscodes omdat die alleen worden opgeslagen als ze voortduren, wilde storingen verdwijnen. Toen ik weer een neiuwe AGM accu erin zette omdat de oude ineens de geest had gegeven ( na 1/2 jaar meestal goed rijden maar soms ineens afslaan of minder vermogen + check engine lampje ) waren alle problemen ineens weer weg. Dat was dus overduidelijk een ondeugdelijke accu vanaf fabriek. Productiefout of iets dergelijks.

Kennelijk zijn accu's die electronica voeden ERG storingsgevoelig als de stroom niet constant is, of het ding van binnen kortsluiting maakt of iets dergelijks.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 04 feb 2025, 08:01

Of die accu AGM is of niet is in principe niet bepalend. Wel de laadkarakteristiek: Een loodzuur (is een agm ook) is lekker simpel: laadstroom erop zo lang als er stroom in vloeit en zodra dat afneemt (weerstand neemt toe = accu voller) dan stop je daarmee en ga je over op af en toe een prikje geven (druppel laden, aftoppen van het beetje dat er vanzelf uitgaat als gevolg van het soort chemie waarop de accu is gebaseerd).

Een liPo etc werken anders en hebben een uitgebreidere manier van laden nodig en die is niet zo simpel als boven omschreven. Doe je bovenstaande dan gaan ze kapot omdat ze niet optimaal vol raken. Doe je het wel zoals het moet dan zijn ze erg goed: lang constante spanning leveren en als het moet in korte tijd heel veel spanning en dan ook nog eens heel weinig verlies als je ze vol wegzet.

De outlander kan die tweede niet laden, dat zou alleen kunnen als je er electronica tussen zet die de slimmigheid toevoegt. Dat bestaat wel maar kijk je naar wat die accu moet doen dan is dat totale overkill. Het ding moet even de boel aanzwengelen en korte stukjes overbruggen.

De ontwerpfout van de auto is dat deze de accu ongemerkt leeg kan trekken (contact aan, niet op ready). Nou doen alle auto's dat maar dat vind ik dan ook een ontwerpfout :)

De boel aanzwengelen houdt in het starten van de electronica. Dat is 1 deel van de functie. Een ander deel is het op spanning houden van het boordnet. Daar gaan alle communicatie berichten overheen en dat gaat met puljes spanningsverschil. Gaat de basisspanning ook fluctueren door een slechte accu, dan gaan er allerlei berichten de verkeerde kant op, reageren er modules op foute meldingen en zo voorts.

Het moment dat de grote accu (de rij accu zeg maar) even niet meedoet (contact aan, niet op ready. tenzij de auto geladen wordt) moet de kleine het even overnemen. Dat gaat heel lang goed want er wordt best goed gezorgd voor de kleine; elke dag even bijladen uit de grote accu en op alle andere momenten (aan de lader, wel op ready) staat er laadspanning op.

Maar ja, elke loodzuur accu gaat een keer versleten zijn en dat merk je pas laat omdat de afgegeven spanning lang goed blijft qua niveau maar niet qua tijdsduur: zodra er dus iets langer gevraagd wordt lukt dat steeds minder vaak. Merk je heel lang niks van want het gaat maar om kleine momentjes bij het starten (daarom is het ook zo'n klein ding) maar er komt een moment dat het niet meer helemaal lukt en dat moment komt eerder bij lage temperaturen omdat de loodzuur het dan toch al moeilijker heeft om te leveren.

In theorie kun je er dus een enorme vrachtwagen accu in leggen, prima voor een noodoplossing maar de auto kan dat ding bijna nooit helemaal goed vol laden, dus rij je rond met een zwaar ding dat ook nog eens afsterft want een loodzuur accu moet zo lang mogelijk zo vol mogelijk zijn en niet minder dan grofweg tot de helft ontladen worden. Hang je altijd aan de lader of rij je constant, tja dan wel maar dan heb je die accu ook nauwelijks nodig en kun je dus met een kleintje volstaan, die is sneller vol (dus goed) en licht en goedkoper.

AGM of niet AGM is een ander verhaal, staat hier ook ergens een discussie over. Qua voltage maakt het niet uit, wel qua veiligheid en verkrijgbaarheid.

Best jammer dat er niet wat meer aandacht naar de kleine accu is gegaan, je meet de capaciteit van een accu onder last (dus niet alleen spanning in rust) en dat kan de auto eigenlijk best zelf met wat software. Of een soort nood-bypass uit de grote accu voor het opstarten: simpele drukknop volstaat (ok, en een spanningsregelaar maar dat bestaat allemaal voor weinig).

Trieste is dat zelfs moderne EV's hierop struikelen: kleine accu leeg = EV niet van z'n plek, hoe vol je rij accu ook zit.

als je vaak accu ellende hebt is de kans op problemen in het laadcircuit vaak een vergeten oorzaak: dynamo niet goed genoeg (meer) of laadproces niet goed (kan ook aan gebruik liggen zoals veel korte ritjes in de kou, dan heeft de auto ook geen kans om het ding vol te maken).

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 04 feb 2025, 09:54

De kia niro phev heeft een knopje om de accu handmatig even op te laden.
Het idee van de outlander is ook niet verkeerd, accu op vast tijdstip even op te laden.
Maar het idee van de kia is handiger daar je uiteindelijk niet kunt stranden met een lege accu.

Overigens lees je regelmatig bij de toyota hybrides ook over accu problemen, sommige eigenaren hebben daardoor een jumpstarter aangeschaft.
Heeft de outlander daarvoor trouwens ook een aansluiting voor onder de motorkap?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 04 feb 2025, 14:07

erichendri schreef:
04 feb 2025, 09:54

Heeft de outlander daarvoor trouwens ook een aansluiting voor onder de motorkap?

Eric
Ja tot 2021

https://youtu.be/66cpRkGfjC8?feature=shared&t=217

Vanaf 2022

https://youtu.be/ZuznhJl760Q?feature=shared&t=49

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 04 feb 2025, 20:02

BoW schreef:
03 feb 2025, 22:09
Was dat wel een Mitsubishi dealer en hebben ze de juiste AGM accu erin gezet ? Als je die storingen niet eerder had en nu wel zou ik het ook verdacht vinden als de accu er niet heel lang geleden erin is gezet. De lage temperaturen zijn natuurlijk ook van invloed op accu's.
Bij een mitsubishi garage laten plaatsen. De oude was defect en geen tijd meer om uit te zoeken hoe een zelf te plaatsen. Gelukkig deze melding 1x gehad (vrij lange tijd na de plaatsing en nu ook alweer 6 wkn geleden). Hopelijk blijft het hierbij. Jaren gelede ook eens gehad toen ik met 35graden in de stad en met airco reed. Na stoppen en opnieuw starten werkte alles weer goed.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

Plaats reactie