Een nieuwe accu à 8000 euro in de berekening meenemen vind ik eigenlijk niet zo reëel; er is een kans op dat er iets met je accu is maar ook dat die nog lang genoeg meegaat. Ook economisch gezien, al is dat waarschijnlijk niet heel veel capaciteit. Je zou dan eventueel een revisie kunnen meerekenen à een duizend of 2 - 3. Enkele cellen vervangen is technisch prima te doen, door andere factoren (belasting, lonen, nog meer belasting, kosten pand, spullen etc door o.a. belasting) worden de werkelijke handelingen die niet zo ingewikkeld zijn, heel erg kostbaar helaas, waardoor we onszelf heftig in de voeten schieten.
In een Outlander met 2 ton plus op de teller zou ik geen nieuwe accu laten zetten door een dealer. Sowieso zou ik met zo'n leeftijd niet meer bij de dealer komen, die hebben andere belangen dan mijn belang van zo lang mogelijk in m'n ouwe bak laten rijden en m'n geld niet in een nieuwe stoppen.
Geheel begrijpelijk en als ik dealer was had ik ook geen andere keus gezien maar ook al gun ik ze allemaal een mooi inkomen, dat gun ik mijzelf en m'n naasten ook. Maar goed, dat is een andere discussie.
Als ik op een virtueel bierviltje zo bedenk wat ik aan geld in onderdelen voor mijn auto's heb gestoken voordat deze Outlander op m'n pad kwam, dan kan dit ding makkelijk uit. Ook met normale wegenbelasting en brandstofprijzen. We doen allemaal alsof 1 op 12 exorbitant erg is maar nog geen decennium of twee geleden zaten er 80 liter tanks in auto's en was 1 op 10 normaal. En met een caravan 1 op 6 niks raars.
Ik had wel meer plezier aan het sleutelen en rijden met m'n autos, dat wel. Daar is de Outlander niet schuld aan, die doet het prima voor z'n tijd en soort. Het is gewoon een simpele auto met een - inmiddels verouderde maar toch goed meedoende - elektrieke aandrijflijn.
Ik rij ook vaak met een EV uit 2022, dus ik ken het stille rijden met heel veel koppel. Dat is een hele mooie techniek en in feite is dat wat men al tientallen jaren met steeds grotere en smeuïgere benzine motoren en automaten heeft gezocht. Jarenlang met 3 of 4 traps automaten en 4 - 6 cylinders tot uiteindelijk 8 traps met 12 cylinders in grote wagens. Grote gewichten, heel veel techniek en onderhoud. De top was natuurlijk de S klasse Mercedes en de 750i E38 van BMW maar stel je voor als je in de middenklassers van toen een EV aandrijflijntje had kunnen stoppen met dezelfde prestaties (80-100pk op 800 kg of zo van een Fiesta, 323, polo, golf). In feite is dat waar de markt al lang om schreeuwt maar door de subsidies was het winstgevender om dure topmodellen te maken dan massa produkten. En misschien is het nu wel te laat voor de groten van toen.
Komt er een EV aandrijflijn die dat allemaal kan leveren tegen een fractie van de kosten. Niks onderhoudsmagneet om klanten uit te blijven zuigen, niks inruilwaardes vanwege oplopend onderhoud.... Auw.... geen wonder dat het niet zo goed gaat met de traditionele bouwers en dat een nieuwkomer de markt pakt met een infereur produkt (zeker in het begin) maar de tijdgeest mee had.
In feite is een betere accu (of beter gezegd: stroomleverancier onderweg) het enige wat een doorbraak in de weg staat. Dan kun je wel zo'n beetje alle tankstations en hele productie volgorde tot aan de bron in de woestijn opdoeken en dat zal best wat gedoe geven.
Voor het rijden maakt het geen fluit uit, we - autorijders van 30-60 jaar - sputteren nog over de goede tijden van de ICE maar dat is gekeutel in de marge. Alle bezwaren; reikwijdte, laadmogelijkheden, trekkracht en V8 geluid dat niemand echt heeft, zijn direkt vergeten en voorbij zodra een EV aandrijflijn hetzelfde en beter levert. Dat kan al, behoudens de accu (gewicht, capaciteit, levensduur).
Als je een EV een tijdje hebt dan ga je je storen aan bandengeluid, ruitenwissers en andere auto's voor je. Zelfde effect met een Porsche vroeger: waarom remmen die mensen toch allemaal voor bochten en waarom remmen ze zo vroeg voor een bocht? Dat hoeft toch helemaal niet? Klopt, een Porsche hoeft dat niet maar die kan ook niet door die anderen heen.
Overigens heb ik een V8 gehad (en alle nummers eronder) en dat was eventjes leuk, daarna niet meer om bovengenoemde reden. Dus bepaald geen anti-ICE techniek.
En die power? Die geeft een standaard Kia Nio of hoe heet dit exemplaar aziatisch ontwerp ook weer, meer en beter. Tot aan de bocht. Want wegligging was niet van belang voor de verkoopgetallen en dus kan ie daar niet veel van. Goed te verbergen doordat je af kunt remmen tot de bocht, en daarna heel snel weer weg bent: dat compenseert het verlies in snelheid van een bocht waar je bij een ICE zo druk mee was met ideale lijnen, remmomenten enzo. Hoeft allemaal niet meer. Sla maar over, niemand kan dat straks nog. Wel allemaal lopen leuren met de kekke ontwerpjes, uitvoerinkjes en dat soort flut.
Het ergste vind ik dat de nieuwe mogelijkheden beroerd worden ingezet. Ik ontwerp in m'n hoofd op genoemd virtuele bierviltje, een auto die stilstaat als je geen 'gas' geeft en ook niet remt. (idioot toch: je zet een electromotor in (geen stroom=stilstand) en dan ga je eerst het ding laten duwen in 'D' terwijl je niks doet met rem of gas. En vervolgens ga je een 'hill hold' knop maken om het ding toch stil te laten staan....) En ik zou die hele middenconsole op de schop nemen: die D N R P knop of pook is overbodig, kan ook met een knoppie elders. Of bij je voet, waarom kun je niet met je gaspedaal achteruit?
Ook zou ik alle (!) riedeltjes, toetertjes, signaaltjes etc totaal anders aanpakken. Een voorbeeld: er zit een radar op die vooruit kijkt. Waarom zou je die auto dan constant idiote nintendo geluidjes laten maken? Er zit ook een achteruitradar op, waarom laat je 'm piepen terwijl je achteruit rijd van de muur af (ok, dat kan ook een goedkoop Kia ontwerpje geweest zijn maar toch, not smart). En in mijn EV zie je hoeveel KM je nog kunt op je huidige acculading ZOALS je nu rijdt én wat je kunt doen om je doel (wat je hebt ingesteld in je navi) tóch te halen zonder te laden onderweg.
Het is inmiddels een computer dus hoezo kan ik niet zien hoeveel lading ik nog heb bij aankomst op de bestemming die de navi kent en de route met het soort wegen die het ding ook kent?
Nou kan ik toevallig nog hoofdrekenen maar de volgende generatie beperkt en daarna al helemaal niet.
Tip: als je een keer op de limiet moet (als je bijvoorbeeld 's nachts met een volle bak uit Berlijn komt en je geen tankstation, laadstation meer hebt voor thuis en je precies weet hoe ver je nog moet) schrijf dan je km stand even op. Eventueel met de dagteller voor gevorderden. Wat als het erom gaat spannen, dan geeft de Guess-o-meter geen thuis! dus bij resterende km 51 even noteren wat je km stand is/dagteller op nul. Want na 50 (of zo) gaat die op ---
Erg vervelend als je nog maar 30 moet en je tank is ook leeg.
Overigens doet de 10 jaar jongere Kia dat ook, alleen zeurt die ook nog eens als een jurist dat je moet gaan tanken anders haal je het niet. Hoezo niet? net stond er nog 50 km en ik moet nog maar 13 volgens navi. Wat weet jij dat ik niet weet dan?
Nou niks dus, gewoon thuisgekomen, ding aan de thuislader en niks aan de hand.
Dan neem je toch op een gegeven moment niks meer serieus?
Daarom vind ik de Outlander nog wel leuk, daarbij kan ik nog zelf een beetje slim nadenken en handelen om te krijgen wat ik op dat moment nodig heb van mijn vervoersmiddel.
eh... sorry. wat was de vraag ook weer?
