Exacte vermogen hybride serial mode

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum

Exacte vermogen hybride serial mode

Bericht door BoW » 22 nov 2024, 09:23

Hallo allemaal,

Ik heb net een gebruikte 2021 Outlander PHEV gekocht en heb al heel wat YT filmpjes gezien en informatie gelezen, maar vraag me toch nog wat af.

Zover ik heb kunnen achterhalen levert de generator van dit 2019 model 77 KW en de voorste e-motor 60 KW en de achterste 70 KW. Om het volle vermogen van de e-motoren te kunnen gebruiken heb je dan ook de maximale vermogen uit de batterij nodig, maar die kan ik niet vinden voor dat 13.8 KW batterij pakket. Is dat ook 60 KW maximaal zoals de batterij van de oudere versies en heb ik dan 137 KW (187 PK ) vermogen op de E-motoren, dus genoeg om ze alletwee op maximaal vermogen te kunnen laten draaien ?

En heb ik het goed gelezen dat met de knop "sport" je afdwingt dat de auto alleen de generator en batterij gebruikt op de electromotoren en de ICE geen verbinding maakt met de wielen ? Is dat de beste mode om met een caravan een berg op te rijden met een caravan, gezien als de motor wel verbinding maakt aan 80-90 km/u met de wielen hij niet zoveel toeren meer kan maken ? Of beslist de auto zelf wel wat ie doet en hoef of moet ik die knoppen niet te gebruiken ?

Ik ga ervan uit dat je met batterijlading aan de klim begint, ik neem aan dat zonder batterij lading je tot 77 KW ( 105 pk ) begrenst bent. Klopt dat ?

Ik las ook dat de meesten de hele rit en ook tijdens klimmen "charge" mode gebruiken met caravan, omdat de batterij natuurlijk al de eerste 15 km rijden leeg is getrokken als je de auto zijn gang laat gaan. Maar is dat klimmend wel zo'n goed idee gezien je dan ook vermogen kwijt bent aan laden van de batterij ipv aandrijven van de wielen ? Of moet je wel omdat de batterij anders te snel leeg wordt getrokken en je maar 77 KW van de generator alleen over hebt ?

Ik weet dat het zo simpel kan zijn de auto gewoon te laten doen wat ie doet maar ik wil graag snappen wat ie eigenlijk kan als je wel aan de knoppen zit, en dan vooral met tegen een berg klimmen met een caravan.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Exacte vermogen hybride serial mode

Bericht door Bmtouring » 25 nov 2024, 18:13

Het is een studie waard - als het je interesseert - en je zult veel verschillende meningen en ervaringen moeten filteren tussen de feiten door.

De site van Richie Jennings geeft wat richting aan je zoektocht.

Kort gezegd:
4WD aan = meteen de achterste e-motoren aan het werk.
charge = alle opgewekte kracht eerst naar de e-motoren en dan naar de accu als er nog wat over is. acculaden gaat dus niet voor rijden
4wd en charge aan = efficient in theorie

maar caravanners hebben zo hun eigen strategieen ontwikkeld en schrijven er ook over. Soms zonder uitvogelen en klagen de auto de grond in terwijl anderen met wat andere werkwijze geen problemen ondervinden en er erg blij mee zijn.
Er is dus wat te leren en dat moet je nou net willen. Wil je dat niet dan is het geen fijne auto en kun je beter iets kiezen met een turbodiesel of zo.

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Exacte vermogen hybride serial mode

Bericht door BoW » 15 dec 2024, 11:24

Ik ben er nu wel achter, het reken sommetje is behoorlijk eenvoudig : in serial hybrid mode levert de auto het maximaal vermogen van de e-motoren.

Bij de 2.4 is dat 60 KW + 70 KW = 130 KW / 177 PK. Enige kanttekening is dat de auto daarvoor wel batterijlading heeft zolang de die vermogensvraag duurt. Het voordeel van die mode is dat je erover kunt beschikken bij iedere snelheid.

De verwarring komt omdat 176 KW / 240 pk het maximaal opgegeven vermogen is, maar Mitsubishi niet uitlegt dat door de constructie met de 1 versnellingsbak die van 70 km/u tot 170 km/u reikt de ICE geassisteerd door de achterste e-motor pas maximaal vermogen kan leveren rond de maximum snelheid van 170 km/u. Daar heb je met een caravan natuurlijk niets aan. Al zal bij lage vermogensvraag aan 90 km/u de 1 versnellingsbak waarschijnlijk wel inschakelen en de ICE wat efficienter laten lopen dan als alleen stroomgenerator.

Maar 177 pk beschikbaar aan iedere snelheid is meer dan in orde, en als/waneer de directe versnelling kan worden gebruikt is dat ook een mooie en bruikbare techniek.

Jammer dat Caravan reviewers nooit zulke dingen vertellen. Wat kan mij nou schelen hoe premium het interieur is en welke speledingetjes het infotainment syteem heeft....test belangerijke dingen :idea:

Plaats reactie