Auto verbruikt steeds minder stroom en meer benzine

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Saad

Auto verbruikt steeds minder stroom en meer benzine

Bericht door Saad » 15 nov 2024, 14:14

Goedemiddag allemaal
Ik heb sinds de zomer een outlander PHEV van eind 2015 gekocht met 220000 km op de teller. De auto deed het prima voor mijn einddoelen van dagelijks korte ritten; -verbruikte bijna geen benzine maar bijna alleen stroom en dagelijks laden was voldoende voor die 35 km wat ik oplaadde.
Sins de komst van de winter begon de auto bijna geen stroom te verbruiken, -blijft op 30 km range bijna en verbruikt alleen benzine. Ik rij steeds de korte ritten wat ik gewend ben. Voor de lange ritten gebruik ik en volledig elektrische auto. Kan iemand mij adviseren of de bovenstaande normaal is ivm de winter of er iets anders mogelijk aan de hand is.
Bij voorbaat mijn hartelijke danken
NB: de auto geeft ook geen meldingen aan op de Dashboard

Mvg
Saad

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Auto verbruikt steeds minder stroom en meer benzine

Bericht door Bmtouring » 15 nov 2024, 16:05

Mogelijk start je motor steeds op door de lage temperaturen om de kachel aan te zwengelen.

Als je echt korte stukjes rijdt, wordt de auto toch nooit echt warm en kun je overwegen dat te voorkomen door 'm op 15 graden te zetten bij het parkeren. Opstarten met de kachel op 15 voorkomt dat de motor aanslaat en even later weer uit. Op dit forum nog veel meer tips hieromtrend (AC/temperatuur, start zonder ready - kachel op 15 - nog eens starten naar ready, etc)

Dat je km's electrisch minder zijn komt door de koude.

Saad

Re: Auto verbruikt steeds minder stroom en meer benzine

Bericht door Saad » 15 nov 2024, 17:08

Vriendelijke danken voor de tips

Plaats reactie