Onderhoud van automaat en distributieketting

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door Sushibak1523 » 09 okt 2024, 13:22

Beste mede-forumleden,

Momenteel ben ik in het bezit van een Outlander PHEV van het bouwjaar 2015 (model net voor de facelift).

Ik heb een aantal vragen voor wat het onderhoud betreft:

- Moet de automaat van de Outlander ook onderhouden worden? Zo ja, om de hoeveel km is dat.

- Om de hoeveel km moet de distributieketting van de Outlander gecontroleerd worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door Bmtouring » 09 okt 2024, 22:42

Die heb ik ook!

Automaat: jeen: voor en achter kun je transmissie olie vervangen. Daarmee vervang je in volgens mij alles wat er te vervangen valt.

Ook nog: de rubbers van de ophanging van de electromotoren worden slap/gaan stuk, die kun je vervangen voor een soepeler rijgedrag. De fuseekogels voor idem. Kost weinig in materiaal.

Distributieketting? Geen idee, nooit tegengekomen in de gegevens. bougies wel, koelvloeistof (ook van de accu) ook. Verder Japans machientje: geen olieverbruik en altijd werken.

Ik zit op 233000km toch eens tijd voor die ketting als ie die al heeft als vervangingsonderdeel...

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 01 dec 2024, 15:28

De 4B11 ( 2.0 l PHEVS ) heeft een ketting en de vervangings termijn daarvan is in principe gelijk aan die van de andere Mitsubishi's met die zelfde motor, namelijk 160.000 km.

De vraag is natuurlijk of in PHEV de ICE wel zoveel gedraaid heeft gezien mensen die iedere dag stekkeren en korte afstanden rijden die ICE nauwelijks zal draaien en de ketting natuurlijk ook niet erg veel slijt. Leeftijd van de ketting zal minder een limiterende factor zijn dan bij een rubberen distrieriem, hoewel er wel degelijk rubberen ringetjes in de schakels van een ketting verwerkt zijn die als ze vergaan door ouderdom meer rek en slijtage zullen geven. Een ver gerekte ketting zal kunnen breken of tanden overslaan, en de 4B11 is een interferentie motor dus de zuigers kunnen de kleppen raken.

Kettingen zijn wel erg gevoelig voor op tijd verwisselen van motorolie, longlife oile er lang laten in zitten zal de ketting ( en ICE ) meer slijtage geven.

Wellicht kun je een ruimere marge nemen als je zeker weet dat jij of de vorige eigenaar veel EV hebben gereden en de olie regelmatig is ververst omdat de ketting dan logischerwijs minder slijtage zal hebben opgelopen. Maar als je geen risico's wilt lopen de adviezen van de fabrikant opvolgen uiteraard, zullen zonder twijfel in het onderhoudsboekje staan.

Hele verhaal gaat ook op voor de 4B12 ( 2.4 l ) in de facelift Outlander PHEV.

Ik weet niets van differentieel vloeistof vervangen in deze auto's ( wel van mijn oude AWD Sorento, deed ik zelf ) maar wel weer dat deze motoren niet een zelfstellend kleppenmechanisme hebben, dus de kleppen moeten met enige regelmaat ook worden gesteld.

De 2.0 en 2.4 MIVEC motoren zijn juweeltjes op zich qua techniek die helemaal niet hadden misstaan als enige motor in de Outlander, in andere Mitsubishi's en andere merken ( 4B11 met turbo ) gaan ze tot 290 pk en biij 1 toepassing zelfs 440 pk ( Mitsubishi Evo FQ 440 ) . Zijn ze eigenlijk maar laag belast in een Outlander als voornamelijk stroom generator. Ik denk dat je daar wel conclusies uit kunt trekken ivm de levensduur van de distributie ketting in PEHV's. :lol:

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door Bmtouring » 01 dec 2024, 16:53

Met de watchdog app (via OBD, bluetooth) kun je wel uitvogelen hoeveel de auto als EV heeft gereden, dus dat kan wel een indicatie geven.

Verder draait deze motor natuurlijk veelal als generator, minder toerenverschillen zeg maar, dus minder slijtage.

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 01 dec 2024, 17:35

^^ Dat is een slimme manier van uitvogelen waar de ICE aan toe is, dank je voor de tip :idea:

erichendri
Forumlid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door erichendri » 02 dec 2024, 21:33

Ik zou wat betreft de ketting info opvragen bij de mitsubishi dealer, zij gebben daar ervaring mee.
Maar ben je niet in de war met de distributiesnaar, die kent wel een vervangings termijn, 160000km kan prima.
En ben verbaasd dat er o-ringetjes in zitten, lijkt mij stug.
Dat is wel het geval bij motorfiets kettingen maar die doen hun werk in weer en wind.
Moet ook eerlijk toegeven dat ik in 20 jaar sleutelen bij mazda nog nooit 1 ketting vervangen hebt.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 03 dec 2024, 23:04

"levenslange duur " is volgens autofabrikanten 160.000 km. Dat is ook niet ontoevallig de garantie voor de batterij in kilometers, die dus ook "een auto leven" meegaat.

De algemene levensduur van een distributie ketting is 160.000 km. Die van een distributie riem 60.000 tot 90.000 km.

Als autokopers horen "levenslange duur" denken ze dat ze die ketting nooit hoeven te vervangen. Dat is dus een misvatting, kettingen slijten en rekken op. Kunnen dan tanden overslaan of breken.

Die distributie kettingen in een Outlander PHEV hebben dus wel kanttekeningen :

- ICE en dus ook ketting heeft vrijwel zeker minder kilometers gedraaid dan kilomterteller aangeeft
- 4B11 ( 2 liter ) en 4B12 ( 2.4 liter ) ICE lopen geen 7000 toeren zoals in veel andere Mitsubishi modellen maar slechts 4500 toeren en zijn laag belast
- Mitsubishi wil geen tienduizenden verwoeste motoren onder garantie vervangen dus neemt de slijtage marge van de ketting heel erg risico vrij.

Dus je kunt er eigenlijk wel van uitgaan dat ze veel langer meegaan dan 160.000 km, maar niemand gaat of kan je dat garanderen.

erichendri
Forumlid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door erichendri » 04 dec 2024, 20:57

Snaren kennen een interval tot 160000 km, dat weet ik van VW bijvoorbeeld maar het is of die kilometers of zoveel maanden.
Subaru's in Amerika kennen een langere interval dan Europese subaru's
Uitgerekte kettingen ken ik van Duitse auto's,niet van Jappanners.
De ketting van de outlander is inderdaad laag belast, heeft weinig te leiden doordat schakelmomenten hem vreemd zijn.
Lees vaak snel stijgende toerentallen of snel dalende toerentallen.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door Bmtouring » 04 dec 2024, 21:19

erichendri schreef:
04 dec 2024, 20:57
De ketting van de outlander is inderdaad laag belast, heeft weinig te leiden doordat schakelmomenten hem vreemd zijn.
Lees vaak snel stijgende toerentallen of snel dalende toerentallen.
En dan met name de klappen bij aandrijven-afremmen op de motor stel ik mij zo voor?

Ketting is wel het laatste waar ik aan denk om te vervangen. Kleppenstellen vind ik al iets onwaarschijnlijks, ken ik van m'n 1978 Ford trekker motor en een BMW uit begin jaren 80. En daar gaat het niet zo nauwkeurig hoor, ik vermoed dat er een japanse engineer minutieus de specs en toleranties heel precies heeft uitgevogeld. Maar dat er in werkelijkheid weinig tot niets bij te stellen valt zonder japans-exacte meetapparatuur.

Oliën en rubbers/kogels staan hoger op m'n lijstje.

Daarmee wil ik niet zeggen dan je ongelijk hebt hoor, maak vooral foto's bij de klus want interessant is het zeker. Misschien wel een overweging hoe lang je nog met de auto gaat blijven rijden in relatie tot je investering in werk en geld. Voor de verkoopwaarde hoef je het niet te toen, niemand betaald voor preventief onderhoud.

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 05 dec 2024, 16:56

Ik zag in een filmpje hoe de 4B11 te onderhouden ( en hoe ketting te verwisselen ) en ook dat deze motor erg gevoelig is voor olie kwaliteit : dat MIVEC variable kleptiming syteem omdat het werkt met oliedruk en oliedruk regelaars, en ook de ketting wordt ermee besproeid.

Met andere woorden daar wil je geen vervuilde of te oude motor olie met gedegradeerde additieven in hebben. Of door niet te peilen dus risico op te weinig of geen motor olie. :o

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door Bmtouring » 05 dec 2024, 20:19

Wil je die video delen? Dat is sowieso goed om van te leren.

Olie kwaliteit is belangrijk, die mening deel ik met je, waar ik wel meer idee heb bij vaker vervangen dan bij specialere oliën.

Ik zie de functie van olie als een opvangmiddel van slijtagedelen. Naast het smeren natuurlijk. Olie verzadigd => vervangen voor verse. De smeerfunctie kan m.i. zowat elke olie wel bieden. Waarbij je niet de onderkant van de markt hoeft op te zoeken maar ook niet de top van het aanbod. Dat was/is bij BMW's met VANOS niet anders: te lang met te dikke/vervuilde olie rijden en op langere termijn ben je eerder aan vervanging toe. Preventief vaker verversen met een bewuster gekozen olie kan dan tijd en kosten besparen.

Als je de specs ziet van een olie voor een ouderwetse motor uit de jaren 80 en je zoekt er nu wat voor dan kun je zowat elk aanbod wel nemen. Zo veel beter is de bodem van de markt inmiddels ook wel. En de motoren van 2014 zijn nou ook weer geen rocket science race motoren. Ze zijn wel beter gemaakt met minder toleranties, dat was toen al een kunstje van de Japanse bouwers.

Verversen zijn de kosten niet, als je zelf wat rondkijkt koop je merk olie voor een 8-12 euro per liter en een filtertje kost hooguit 10 euro. Laat het doen bij een lokale garage met een burg en olieopvang ding en nette afvoer van afval en je kunt gerust een beurtje extra tussen de intervallen van de computer door laten doen.

erichendri
Forumlid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door erichendri » 05 dec 2024, 22:00

Mijn ervaring met de klepspeling bij mazda en subaru (beide zonder turbo) is dat deze amper verlopen, zowel bij boutje/moertje systeem.
Bij systemen met klepstelplaatjes is dat nog veel minder.
Toch kan een keer controleren geen kwaad.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 07 dec 2024, 16:14

https://www.youtube.com/watch?v=Bb4zdcD0G-Y

Dat is de 4B11 van een Lancer. Er zullen mogelijk wel wat kleine verschillen zijn maar het blijft een 4B11 die ook in de Outlander de vinden is. En ook de 4B12, omdat die motoren alleen maar van de 4B11 verschillen in de slaglengte.* ( lengte zuiger stang )

Ik vind het interessant dat ze ook met plaatjes uitleggen hoe het een en ander in de regelunits werkt.

* Alle autojournalisten praten elkaar na over de "geheel vernieuwde 2.4 motor" terwijl dat gewoon de 4B11 is met kortere zuigerstangen :roll:

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 252
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door case » 08 dec 2024, 18:53

BoW schreef:
07 dec 2024, 16:14
https://www.youtube.com/watch?v=Bb4zdcD0G-Y

Dat is de 4B11 van een Lancer. Er zullen mogelijk wel wat kleine verschillen zijn maar het blijft een 4B11 die ook in de Outlander de vinden is. En ook de 4B12, omdat die motoren alleen maar van de 4B11 verschillen in de slaglengte.* ( lengte zuiger stang )

Ik vind het interessant dat ze ook met plaatjes uitleggen hoe het een en ander in de regelunits werkt.

* Alle autojournalisten praten elkaar na over de "geheel vernieuwde 2.4 motor" terwijl dat gewoon de 4B11 is met kortere zuigerstangen :roll:
Voor een andere slaglengte is ook een andere krukas nodig!
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Forumlid
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door erichendri » 08 dec 2024, 21:35

De kruktap (van de krukas) bepaald de slag.
Niet de drijfstang.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

BoW
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhoud van automaat en distributieketting

Bericht door BoW » 10 dec 2024, 19:40

erichendri schreef:
05 dec 2024, 22:00
Mijn ervaring met de klepspeling bij mazda en subaru (beide zonder turbo) is dat deze amper verlopen, zowel bij boutje/moertje systeem.
Bij systemen met klepstelplaatjes is dat nog veel minder.
Toch kan een keer controleren geen kwaad.

Eric
Dit klopt exact met wat de dealer vertelde....die heeft voor de grote beurt de kleppen deksel eraf gehad maar hoefde na controle niets te stellen.

Plaats reactie