Automaat

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
abartels
Forumlid

Automaat

Bericht door abartels » 09 okt 2024, 13:00

Ooit had ik een citroen c5 automaat. Onderhoudsvrije bak.
Toch werd in de groep aangeraden om de bak een keer te laten spoelen en nieuwe olie erin te doen. Echt super veel verschil in het positive.

Nu heb ik een phev uit 2013. Zou het hier ook verschil kunnen uitmaken?
Persoonlijk vind ik dat hij vrij snel terug grijpt en hoger toeren maakt dan voor mijn nodig. Ik hanteer een licht voetje.😁

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Automaat

Bericht door case » 09 okt 2024, 18:11

De Outlander PHEV heeft geen 'normale' automatische versnellingsbak. Vanaf ca. 55 km/h kan de verbrandingsmotor aan de wielen gekoppeld worden via 1 (vaste) versnelling (in het display is dan de oranje pijl zichtbaar). Verder kan de motor de generator aandrijven, die dan óf de accu óf de e-motoren van stroom voorziet (blauwe pijl naar de accu). Dit kan ook tegelijk gebeuren tijdens hybride bedrijf. Tot aan ca. 55 km/h is de aandrijving van de wielen dus altijd elektrisch (de verbrandingsmotor zou dan een te laag toerental draaien om direct gekoppeld te kunnen zijn).
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Automaat

Bericht door Bmtouring » 09 okt 2024, 22:47

De hogere toeren komen niet door een slippende koppeling of ander leed van vervuilde olie/versleten automaat. Het is een vervelend kenmerkt van de hybride: die wil eigenlijk meteen het optimale toerental voor de ICE hebben om zo de accu te vullen. Maar ja, die herrie/toeren snapte de overstappende naar hybride rijder niet dus kwam er een soort tussentoerental. Daarom merk je niet heel veel in normaal bedrijf maar loeit het ding de motorkap zowat weg als je teveel gas geeft.

Niettemin is het een goed idee om de olie van de bakken voor en achter om de anderhalve ton of zo eens te vervangen. Gewoon, omdat dat spul vervuild en minder z'n werk kan doen. 2 ton kan ook. of 3. Het is deels een kwestie van geloof. Maar waarom het risico lopen op ellende terwijl het weinig kost.

Plaats reactie