Even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Kalilb

Even voorstellen

Bericht door Kalilb » 28 aug 2024, 11:43

Goedemorgen,
Ik ben Kalil uit Den Haag en bezit sinds een half jaar een Outlander PHEV uit 2019 met 40.000 km. De auto rijdt heerlijk behalve een foutmelding bij het opladen van de auto aan de laadpaal. Ik heb de auto met voorbumper schade gekocht en later bleek de Elektrische waterpump stuk die inmiddels vervangen is. Auto rijdt perfect en laadt ook op tijdens het rijden maar opladen op straat of thuis is voor mij altijd een verassing. Ik heb de auto laten uitlezen en er komt een error code P1D26 maar de garage weet niet hoe op te lossen.

Ik hoop wat informatie uit te kunnen wisselen en uiteraard ook mijn ervaringen delen met de community

Vr. Gr Khalil

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Even voorstellen

Bericht door Bmtouring » 28 aug 2024, 15:43

Welkom!

Aangezien je een pomp (welke?) hebt vervangen is er wat mis gegaan met het koelsysteem. Er zijn meerdere circuits:
- eentje koelt de ICE (brandstofmotor)
- eentje verwarmt het interieur en loopt via een electrisch verwarmingselement
bovenste twee zijn verbonden via een thermostaat en een electrisch pompje (voor als de ICE uit is en de auto electrisch opgewarmd wordt)
- apart circuit voor de accu en dat circuit wordt dus apart rondgepompt (zie ook het andere expansievaatje in de motorruimte).
- dat laatste circuit wordt gekoeld door een eigen verdamper en ventilator (voor zover ik weet, niet helemaal zeker van)

aangezien je wel kunt laden als je aan het rijden bent - aangenomen even dat dat dezelfde lader gebruikt als dc/dc laden - zit er dus iets niet goed in de koeling van de accu.

Wel wat vreemd dat het ding al rijdende dus wel kan laden ondanks die foute input van de temperatuursensor. Geeft toch dezelfde ellende of je nou rijdt of niet.
Of die sensor hangt eruit en wordt gekoeld door de rijwind... Geen idee waar dat dingetje zit, kan ook gewoon stuk zijn natuurlijk.

TROUBLE JUDGEMENT
Check Condition

While the on board charger is allowed to charge from PHEV-ECU.

Judgement Criterion

<Code No. P1D26>
The internal ambient temperature sensor detects the abnormal temperature.
<Code No. P1D27>
The temperature sensor of the power factor correction circuit detects the abnormal temperature.
<Code No. P1D28>
The temperature sensor 1 in the voltage booster circuit detects the abnormal temperature.
<Code No. P1D29>
The temperature sensor 2 in the voltage booster circuit detects the abnormal temperature.

FAIL-SAFE AND BACKUP FUNCTION

The charge is stopped.

PROBABLE CAUSES

The cooling system is failed.
The on board charger/DC-DC converter is failed.

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Even voorstellen

Bericht door erichendri » 28 aug 2024, 22:02

De garage die hem uitgelezen had is dat een mitsubishi dealert?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie