Voorstellen en koopadvies?

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
NieuwsgierignaarPhev
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2024, 11:10

Voorstellen en koopadvies?

Bericht door NieuwsgierignaarPhev » 20 apr 2024, 12:59

Beste allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar volg de discussies al een tijdje. Erg leerzaam.

Ik overweeg aanschaf van een Outlander. Budget rond de 15k. Wat zijn de zaken waar ik specifiek op moet letten naast de reguliere dingen die voor elke aanschaf van een occasion gelden?

Wat adviseren jullie als maximale km-stand ivm de batterij? En is het model uit 2015 (veel) beter dan dat uit 2013? Andere zaken om op te letten?

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Voorstellen en koopadvies?

Bericht door Bmtouring » 21 apr 2024, 10:36

Welkom!

Genoeg te vinden hier om lekker van in de war te raken over de voors en tegens van de Outlander. Gelukkig zijn er niet zoveel varianten, tenminste, de variatie doet er niet zo heel erg veel toe in de praktijk. Dat is vooral persoonlijk en je raakt er aan gewend. De elektrisch sluitende kofferklep bijvoorbeeld, voor de een een zegen en voor de ander een sloom ding dat niet ver genoeg opent. Lees je niet in de accessoirelijst en kom je achter als je de auto al hebt en je doet 'm er niet voor weg.

Is de facelift beter? ja, veel beter? geen idee. Voor mij niet (ik heb een 2014) maar als je een facelift hebt en dan terug zou gaan naar een voor-facelift dan zal het anders voelen.

Ik rij met enige regelmaat een 2019 met 140kkm op de teller. Die accu is niet geweldig maar de auto rijdt dan weer strakker en steviger. De mijne is met 235kkm wat mobieler in de gewrichten zeg maar. Algehele slijtage door z'n grote gewicht in een ontwerp dat weliswaar wat is aangepast maar in feite een benzine auto is waar een andere aandrijflijn ingefrommeld is. Maar ik heb bij 160kkm een nieuwe accu gekregen en dat is dan weer mijn voordeel.

Hoeveel km je nog uit je accu kunt krijgen hangt niet per se van de km stand af. Waarvan dan wel precies is haast niet te zeggen getuige de vele uiteenlopende n=1 ervaringen op het net. 10A baksteen laden of juist 16A aan de paal. Vaak of juist niet vaak, helemaal vol of juist niet etc etc. Niemand weet het echt behalve de fabrikant en die is 'm allang vergeten op wat ergerlijke garantie kwesties na over de accu.

Hoeveel je de auto en de accu waard is hangt af van je rijgedrag/gebruik: rij je veelal korte stukjes dan wil je daarvoor de accu kunnen gebruiken. Rij je toch veelal langere afstanden dan maakt het minder uit. Echt heel veel afstand wordt het nooit, ook niet met een nieuwe accu. Het verschil zit 'm m.i. vooral in het lekkerder rijden op electriek dan op benzine. In de stad dan, op de snelweg maakt dat niks uit. Met wat PHEV ervaring kun je beter met de auto omgaan, je kunt 'm wel gebruiken als een ouwe golf maar je kunt er meer uit halen als je wat meer moeite doet en de computer een beetje helpt met informatie aandragen.

Wat slijt er aan:
remblokken niet maar daardoor kijkt er niemand naar de blokken/schijven dus vervuilt de boel bij te weinig gebruik. Dat kan moeizaam bewegende remklauw opleveren en dat is te voorkomen door preventief onderhoud. Doet geen garage bij onderhoud en ook niet bij verkoop.
fuseekogels: kosten geen tientje en zijn aan de beurt als je een soort kloppend geluid hoor als je over een grasveldje rijdt.
schokdempers: gaan niet stuk maar werking wordt minder zoals bij alle auto's, bij diversen gaan ze kraken. Eerst in de winter en later steeds vaker. Kan ook aan andere rubbers liggen. Klinkt alsof de hele auto centimeters tordeerd bij een drempel
ophangrubber achterste motor. die krijgt elke keer bij gas geven en gas los een klap te verduren, zeker bij regenereren. merk je bij gas los/gas bij als je op B5 rijdt en na meer slijtage steeds eerder tot B1
interieur goed bekijken, dat slijt weliswaar niet snel want het is plastic maar als het eenmaal slijt is het ook lelijk en zegt wat over algemeen gebruik. achter-onder-kant stoelbekleding vervilt/slijt en gaat hangen. Dak krassen van lading krijg je niet weg en als je leer met gaatjes hebt zit daar vaak vuil in wat je er bijna niet meer uitkrijgt. Verder dus als elke andere japanner.
Achterlicht units en 3e remlicht krijgen groene randjes als de auto veel buiten heeft gestaan. Lastig weg te krijgen (ontwerp). Mistlampen/dagrijlampen worden mistig (eerste generatie) daarna minder en er zijn allerlei LED varianten voor met meer en minder kwaliteit

Algemeen: het is een auto uit 2013, eigenlijk veel ouder (benzine/diesel versies) qua ontwerp. PHEV is er later ingefrommeld: laadklep is totaal anders als de bestaande tankklep, knoppen ergomisch vreemd geplaatst en het informatiescherm is ouderwets. Verwacht dus geen 2024 EV oplossingen ook al heten ze ook zo. Lane departure, active cruise, navigatie, wifi-app.... het zijn allemaal vroege versies.
Heeft ook voordelen dat je sommige dingen grondig uit kunt schakelen en ook is het simpelweg een relatief smalle auto met veel laadruimte.

De outlander is destijds verguisd door de media die 'm testte als benzine leasebak (veel lange ritten met alleen aandacht voor gas- en rempedaal) en niet als PHEV bedoeld voor bepaalde gebruikswijze (veel korte ritten, af en toe een lange rit, met enige ervaring in bediening) en dat is jammer want dat is blijven plakken.

Toch is het in de juiste setting een prima auto in Nederland en naar mijn mening best een prestatie om nog steeds actueel te zijn. Ze komen uit de lease en worden opgepikt door de particulieren. Ook met een hogere MRB is het een goede deal: ruimte, zuinig bij juist gebruik en weinig onderhoudskosten. Mooi vinden is persoonlijk maar ze vallen nog steeds op als Outlander en dat tussen al het eenheidsworst design op de weg van allerlei oude en nieuwe merken.

Alleen die accu, dat is de achilleshiel zoals bij elke (PH)EV. Dus bij aanschaf meewegen: hoe oud is de accu. De staat ervan wordt bij elke dealeronderhoudsbeurt geregistreerd en/of kun je uitlezen met de 'Watchdog app met een OBD dongle' diverse forumleden hebben dat en willen vast jouw auto ook wel even uitlezen. Maar ja, dan heb je 'm al gekocht... maar je kunt natuurlijk ook met een aan te kopen outlander naar een dealer en uit laten lezen, kost wat maar dat geeft je wel wat meer idee.

Alleen het getal op het scherm is NIET genoeg voor je aankoopbeslissing! Die is te manipuleren doordat deze o.a. het rijgedrag in het verleden gebruikt en je kunt 'm resetten waardoor deze veel meer aangeeft dan de werkelijkheid. Dan heb je na een paar dagen opeens een heel ander getal voor je en je hebt nul realistisch afdwingbare rechten als het er op aan komt in NL.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Voorstellen en koopadvies?

Bericht door JohanvdH » 21 apr 2024, 17:59

Als je de staat van de accu goed wil kunnen inschatten kan je PHEV Watchdog (app op smartphone) gebruiken en middels een dongle tijdens de proefrit de staat (SOH = State Of Health) van het accupakket uitlezen.

Andere optie is regelen dat ze de auto met een vol accupakket klaarzetten voor een proefrit en een rit maken die vergelijkbaar is qua rijstijl met waar je de auto voor gaat gebruiken.
Als je de kilometerstand bij start en bij accupakket leeg bijhoudt weet je hoe ver je op een acculading kan rijden.

Kilometerstand zegt niks over de staat van het accupakket.
Wat belangrijk is is of de voorgaande eigenaar/eigenaren veel hebben gestekkerd of alleen op benzine hebben gereden.
Ik heb Outlanders gezien met bij 2 ton op de teller met een prima (>90%) accupakket (laadkabel miste) en ook exemplaren met net een ton waarbij de accu minder dan 70% was (van echte stekkeraars).

Ik zie bij de aangeboden Outlanders een hoop exempleren die worden aangeboden als Instyle+ maar dan stiekum toch een Instyle zijn.
Dat is jammer als je de adaptive cruise control functie fijn zouden vinden (zoals ik).
Controle: Check of de knop voor de adaptive cruise control op het stuur zit (de onderste knop rechts onder).

Afbeelding
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

NieuwsgierignaarPhev
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2024, 11:10

Re: Voorstellen en koopadvies?

Bericht door NieuwsgierignaarPhev » 26 apr 2024, 20:26

Wat fijne en informatieve berichten! Veel dank!

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Voorstellen en koopadvies?

Bericht door NoAcars » 27 apr 2024, 12:33

Hier kunnen we een sticky van maken, wat een goede feedback!
Een kale PHEV MY16

Plaats reactie