Beste iedereen,
Sinds een week heb ik een tweedehands outlander phev instyle uit 2013 aangeschaft. Of het een goede koop is zullen we nog meemaken maar heeft al wel ruim 217k op de teller staan.
Heeft iemand op het forum ook een outlander met een wat hogere km stand? De range is natuurlijk aan de lage kant, en begrijp niet waarom de vorige eigenaar niet op zoek is gegaan naar garantie. Het accupakket staat nu rond de 19,5 Ah, dus rond de 50% verloren. Is dit een normale degradatie van de accu op die tellerstand?
Ik wil bij de dealer een 'dbcam' uitvoeren, ze noemen het daar een 'reset'. Ze zeggen dat als ze dat gaan doen, de auto de nacht aan de lader moet blijven daar. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik wil namelijk geen 'cell smoothing'.
Met vriendelijke groet,
Danicus
Voorstelrondje
- Zweitse
- Forumlid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43
Re: Voorstelrondje
Hi Danicus,
Welkom hier.
Als ik jou was zou ik eerst kijken wat je zelf kan doen.
https://youtu.be/PrbQaxrnSxk?si=SvTlRoEqGCknc38J
Deze grappige Duitser. Woont in het land van de kangoeroes
En legt je heel simpel uit wat je zou kunnen doen, om mss een beetje meer uit je bestaande auccu kan krijgen.
Verwacht er geen wonderen van. Maar alle kleine beetjes helpen.
Groet Zweitse
Welkom hier.
Als ik jou was zou ik eerst kijken wat je zelf kan doen.
https://youtu.be/PrbQaxrnSxk?si=SvTlRoEqGCknc38J
Deze grappige Duitser. Woont in het land van de kangoeroes
En legt je heel simpel uit wat je zou kunnen doen, om mss een beetje meer uit je bestaande auccu kan krijgen.
Verwacht er geen wonderen van. Maar alle kleine beetjes helpen.
Groet Zweitse
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 563
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
Re: Voorstelrondje
Ik zit net op 230.000km - met een nieuwe accu op 160.000 km. Nu dus 70.000 met deze accu gereden, zit nu op 80%
DBCAM en smooting kun je allemaal rustig doen. Gewoon inlezen op BMS want het gedrag daarvan maakt het zo'n meervoudig uitgelegd onderwerp. Kort gezegd: de BMS rekent zelf met degradatie die niet per sé gelijk is aan de werkelijke degradatie van de accu. Een reset kiepert die berekende eruit en dat zorgt er voor dat het BMS opnieuw zoekt naar de werkelijke status en vervolgens daarmee verder gaat (en ook weer zelf gaat aannemen hoeveel de degradatie is maar dus opnieuw vanaf nul) Na x tijd zullen ze weer uit de pas lopen.
Smoothing is m.i. niet slecht, je pakket gaat niet opeens slechter preseteren tot de hoogte van de slechtste cel of zoiets.
DBCAM en smooting kun je allemaal rustig doen. Gewoon inlezen op BMS want het gedrag daarvan maakt het zo'n meervoudig uitgelegd onderwerp. Kort gezegd: de BMS rekent zelf met degradatie die niet per sé gelijk is aan de werkelijke degradatie van de accu. Een reset kiepert die berekende eruit en dat zorgt er voor dat het BMS opnieuw zoekt naar de werkelijke status en vervolgens daarmee verder gaat (en ook weer zelf gaat aannemen hoeveel de degradatie is maar dus opnieuw vanaf nul) Na x tijd zullen ze weer uit de pas lopen.
Smoothing is m.i. niet slecht, je pakket gaat niet opeens slechter preseteren tot de hoogte van de slechtste cel of zoiets.