Voorstelrondje

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
danicus
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2024, 09:32

Voorstelrondje

Bericht door danicus » 23 feb 2024, 11:42

Beste iedereen,

Sinds een week heb ik een tweedehands outlander phev instyle uit 2013 aangeschaft. Of het een goede koop is zullen we nog meemaken maar heeft al wel ruim 217k op de teller staan.

Heeft iemand op het forum ook een outlander met een wat hogere km stand? De range is natuurlijk aan de lage kant, en begrijp niet waarom de vorige eigenaar niet op zoek is gegaan naar garantie. Het accupakket staat nu rond de 19,5 Ah, dus rond de 50% verloren. Is dit een normale degradatie van de accu op die tellerstand?

Ik wil bij de dealer een 'dbcam' uitvoeren, ze noemen het daar een 'reset'. Ze zeggen dat als ze dat gaan doen, de auto de nacht aan de lader moet blijven daar. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik wil namelijk geen 'cell smoothing'.

Met vriendelijke groet,

Danicus

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Voorstelrondje

Bericht door Zweitse » 23 feb 2024, 12:05

Hi Danicus,
Welkom hier.
Als ik jou was zou ik eerst kijken wat je zelf kan doen.
https://youtu.be/PrbQaxrnSxk?si=SvTlRoEqGCknc38J

Deze grappige Duitser. Woont in het land van de kangoeroes 😂
En legt je heel simpel uit wat je zou kunnen doen, om mss een beetje meer uit je bestaande auccu kan krijgen.
Verwacht er geen wonderen van. Maar alle kleine beetjes helpen.
Groet Zweitse

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Voorstelrondje

Bericht door PHEVlkj » 23 feb 2024, 14:20

Ik heb ooit een DBCAM laten doen. De auto moet dan inderdaad een nacht blijven.

Dat was bij het uitzoeken of de auto recht zou hebben (ik dus :_) ) op garantie na maximaal 8 jaar.
Na de laatste beurt bij de dealer was de accu meting 25,5 (of vlak daarbij) en na de DBCAM procedure ging de accu naar 26,8 of zo. Prijs ongeveer € 100,00. Ik had wel zeker echt extra bereik en het bereik op het scherm, puur elektrisch.

Later bleek het weer terug te lopen (maar nog wel hoger dan die 25,5), net als daarvoor normaal het geval was.

Ik denk dus dat het zin heeft gehad om die DBCAM uit te voeren.
Maar helemaal garanderen kan je het niet, want je weet niet hoe het verloop van de accu in de toekomst zal zijn. Heeft die DBCAM daarna negatief gevolg voor de accu in de toekomst? Ik heb daar in 11 jaar forum nog niets over gezien. Maar ik ben geen techneut.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Voorstelrondje

Bericht door Bmtouring » 24 feb 2024, 13:16

Ik zit net op 230.000km - met een nieuwe accu op 160.000 km. Nu dus 70.000 met deze accu gereden, zit nu op 80%

DBCAM en smooting kun je allemaal rustig doen. Gewoon inlezen op BMS want het gedrag daarvan maakt het zo'n meervoudig uitgelegd onderwerp. Kort gezegd: de BMS rekent zelf met degradatie die niet per sé gelijk is aan de werkelijke degradatie van de accu. Een reset kiepert die berekende eruit en dat zorgt er voor dat het BMS opnieuw zoekt naar de werkelijke status en vervolgens daarmee verder gaat (en ook weer zelf gaat aannemen hoeveel de degradatie is maar dus opnieuw vanaf nul) Na x tijd zullen ze weer uit de pas lopen.

Smoothing is m.i. niet slecht, je pakket gaat niet opeens slechter preseteren tot de hoogte van de slechtste cel of zoiets.

Plaats reactie