aankoop phev

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
roanmarada
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2024, 19:36

aankoop phev

Bericht door roanmarada » 15 feb 2024, 07:38

hoi ik ben Rob en ben bezig met misschien de aankoop van een outlander 2.4 van 2019 met 121600 km op de teller, ik ga er maandag kijken maar een vraag van mij aan jullie is op een foto van het dashboard staat een bijna volle accu en een bereik van 32 km nu zie ik wel staan dat hij geparkeerd is en onder lading staat dus dit kan een vertekend beeld geven? wat zou na 5 jaar met deze km stand een een redelijke staat van de accu moeten zijn?

verder een pracht auto op de plaatjes maar echt bezoek zal meer uitwijzen, nog tips waar ik op moet en kan letten?

gr Rob

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: aankoop phev

Bericht door Bmtouring » 15 feb 2024, 16:54

Dat getal wat je daar ziet is de fameuze 'guess-o-meter'. En die is ongeveer zo accuraat als het GPS signaal in de Zwarte Zee.

Bij de auto hoort een accu-status rapport (indien bij een dealer zeer zeker), die geeft je meer houvast dan genoemd getal. 32 schrikt mij niet af, gesteld dat het ding wat korte bewegingen (garage, werkplaats, showroom) heeft gedaan (slecht voor het gemiddelde) dan is het nog niet slecht. Het getal is een berekend gemiddelde van de afgelopen ritten. Dus als je dagelijks met de motor aan (koud, kachel bijv) naar een N-weg gaat en daar als EV netjes 75kmh (80 op de teller) gaat rijden als EV, dan gaat dat getal best hoog worden. Rij je plankgas naar de snelweg en 130 naar Groningen dan denk je de volgende ochtend dat je accu gejat is, zo weinig bereik denk je dan te hebben na het opladen.
Heb je de gelegenheid: reset de dagteller, ga PHEV-stijl rijden en kijk hoe ver je komt voor de ICE (benzinemotor) bijspringt. (dit is maar een indicatie, met 'echt' PHEV rijden kom je verder maar dat doe je pas als je een maand of vier de auto hebt en de ICE rijstijl hebt afgeleerd ;) )



Een 2.4 en van 2019 is gewoon jong, mooie vondst, er is m.i. weinig tot niks dat voor die prijzen te koop is met zoveel ruimte. Het is weliswaar oude techniek maar dat merk je eerder in allesbehalve het EV deel en met de rest (ergonomie, materialen, audio/nav software) is goed te leven vind ik. 121k km is weinig, nogmaals een goede vondst.

De prijs zal er naar zijn, maar mogelijk nog zeker z'n geld waard. Daar kan ik verder niet veel van vinden want hangt van jouw gebruik en budget af.

Voor mij is het een lekker ruime auto met weinig (maar niet nihil!) onderhoud en vooralsnog zijn de MRB kosten laag. Dat laatste is wel een puntje om over na te denken want dat gaat veranderen op een nog onduidelijke manier. Hou dus de alternatieven voor Plug-in Hybrid in de gaten want die MRB kan vervelend worden met z'n gewicht.
Anderzijds zal dit nog wel wat voeten in aarde hebben want er rijden er natuurlijk veel van en die gaan evenveel meer kosten. EV net zo goed. Dat een lekker dikke V6 diesel een heel kostbare garagevulling gaat worden is wel duidelijk maar hoe het met 'onze' hybrides zal aflopen....

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: aankoop phev

Bericht door JohanvdH » 18 feb 2024, 08:41

De Mitsu dealer houdt bij elke beurt bij wat de capaciteit van de accu is.
Dat kan je opvragen en dan heb je een indicatie.

Alternatief is zelf meten via een dongle en een app zoals bijvoorbeeld EVwatchdog.
Daar is op dit forum behoorlijk wat info over te vinden.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Plaats reactie