Wanneer 4WD Lock inschakelen

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door Sushibak1523 » 07 dec 2023, 19:55

Beste mede forumleden,

Ik heb een vraag over het inschakelen van de 4WD Lock (rij zelf in een Outlander PHEV van het bouwjaar 2015).

Mag je de 4WD Lock inschakelen tijdens het rijden of moet de voertuig is stilstaan om vervolgens de optie in te schakelen?

En bij welke maximum snelheid mag je de 4WD Lock gebruiken, mag deze ook ingeschakeld zijn als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt?

Alvast bedankt voor jullie reacties

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door NoAcars » 07 dec 2023, 21:27

4WD kun je in-en uitschakelen wanneer je maar wilt. Geen snelheidsbeperking
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door JohanvdH » 08 dec 2023, 08:40

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door Sushibak1523 » 08 dec 2023, 10:39

Ok top, hartelijk dank voor jullie reacties. :D

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door PHEVlkj » 08 dec 2023, 11:58

Ik heb het in het verleden veel gebruikt in het buitenland, met name op onverharde of mindere wegen (grindwegen/ bergen) en het strand.

Nadeel van het gebruik is dat je accu super snel leeg loopt, je ziet het bereik in elkaar knallen zelfs als je niet zo hard rijdt. Dus tijdig de auto op Charge zetten.

Ik zie het ritje langs een Zweeds meer nog zo voor me. In gedachten had ik de eerste keer het idee even lekker snel een eind stil elektrisch te rijden, maar in de praktijk moet je eigenlijk kiezen voor bijna permanent motor geluid om de accu een beetje op peil te houden. Zeker als de auto wat ouder is met bijbehorende accu degradatie.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door Sushibak1523 » 08 dec 2023, 15:14

Thanx voor de info lkj!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door Bmtouring » 09 dec 2023, 09:21

Aardige truc door op de snelweg LOCK aan te zetten en CHRG, hiermee stuur je meer gegenereerde energie direct naar je achterwielen in plaats van naar de accu en dan naar de voorwielen. Helaas rij ik niet vaak genoeg dezelfde routes onder dezelfde omstandigheden om dit goed te kunnen testen. Maar ik rij bijna altijd op LOCK en SAVE of CHRG en rij zo'n 1:12 a 13 gemiddeld over maanden.

Als de kachel aan moet, dan meteen even op CHRG om zoveel mogelijk energie te gebruiken uit de brandstof (alleen kacheltje opstoken kost weinig energie, motor draaien kost dus veel verlies want die pakt zonder veel meerverbruik (geen bewijs, mijn idee) dan meteen het acculaden mee).

Verder voelt het een tikje anders rijden maar dat zal subjectief zijn.

Verder vind ik het ingrijpen/bijschakelen van achterwielen als ik wegrij uit gras of in sneeuw te laat en onnozel bij een 4WD, en daar heb je geen last van als ie op LOCK staat.

Instappen, startknop, kachel check (als het goed is op stand 15 uitgezet gisteren dus motor slaat niet meteen aan), 4wd lock knop, SAVE knop (indien ik niet het kunnen laden en nog wat in de accu heb), riem om, karren maar. Tegen die tijd is het MMCS nog lang niet klaar met opstarten en de navi pas op gang als ik het dorp al zowat uit ben.
Nu nog koffie aan boord, dat vergeet ik steeds.


Hier nog een aardige info over de LOCK functie:

When people ask how to improve their motorway economy, my standard answer is: "SLOW DOWN." These screenshots show two recent trips of 80 and 100 miles, 90% motorway or fast A-roads, targeting 60 mph—ignore the speed limiter display! I've just done a few more round-trips of similar lengths. The results are consistent.

Summary: Using LOCK and CHRG when above 40 mph (and ECO if that's your preference). Remember to switch off the engine in time to use up your battery by your final destination (takes a little practice). The idea here is to avoid cycling generated power in and out of the battery, which incurs losses, and instead to use it on the rear motor.

Update May 2023: Paul notes this does not work on MY2019 and later cars, due to the change in LOCK behaviour (i.e., the cars with spoked wheels/2.4L engine/46Ah battery).

bron

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Wanneer 4WD Lock inschakelen

Bericht door Sushibak1523 » 09 dec 2023, 11:47

BMtouring, hartelijk dank voor de uitgebreide info en de tip!

Plaats reactie