Dimlicht lijkt wel grootlicht

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Martino
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2021, 09:10

Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door Martino » 01 nov 2023, 12:45

Goedenmiddag allemaal,

Wie hebben er meer last van de felheid van de dimlichten, dat tegenliggers gaan seinen omdat ze denken dat het groot licht is? Model 2020
Garage kan hier niets aan doen zeggen ze, omdat het automatisch geregeld wordt!
Grtz…

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door PHEVlkj » 01 nov 2023, 15:18

Bij het wat oudere model was het wel aanpasbaar, dat heb ik zelf laten doen omdat we er ook last van hadden. Ik stond ernaast en mocht de basis hoogteafstelling zelf kiezen.

De oplossing zit er inderdaad niet in dat de automatische afstelling kapot is, dat is inderdaad niet aan te passen, de hoogte wordt automatisch aangepast.

Wat wel is aan te passen is de 'standaard hoogte instelling' van de dimlichten. Die kunnen hoger of lager (bij mij alleen lager), een soort zone (dat heeft kennelijk met de APK te maken) tussen hoogste en laagste basisstand. En op die afgestelde basishoogte wordt dus gebruikt voor automatische hoogteafstelling.

Het lijkt mij sterk dat niet meer zou kunnen bij het nieuwere model. Mijn aanpassing is door dealer (Kardol) Herwers in Tiel gedaan. Daar zou je misschien kunnen informeren of dat met de nieuwere modellen ook nog kan.

Het is wel even werk, want ze moeten per koplamp een soort aquarium ervoor zetten om de instelling te controleren en veranderen.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door erichendri » 01 nov 2023, 22:24

De koplampen zijn gewoon door de dealer af te stellen.
Daar zitten gewoon 2 stelschroefjes voor zoals dat al jaren het geval is.
Is nog geen 5 minuten werk.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door PHEVlkj » 02 nov 2023, 12:07

Beste Eric,

Die laatste zin klopt gewoon niet.

Hierdoor krijgen mensen toch weer de verwachting dat alles gratis kan gezien de geringe inspanning van het autobedrijf. Of kan het aanpassen van de koplampen op de gok zonder gebruik van instelapparatuur? Dan zou het kunnen.

Bij mijn Outlander is per koplamp een soort doorzichtige glazen opstelapparatuur gebruikt waar de koplampen in schijnt. De afstelling wordt daar gezien en kunnen ze zien wat de aanpassing doet. Het mag niet lager/hoger zijn dan een bepaald getal. Door het gebruik van de apparatuur weet je zeker dat de basis hoogte op beide koplampen hetzelfde is. Dat lijkt me ook bij zo'n mooie relatief jonge auto wel het mooiste. Ook weer fijn voor je tegenliggers.

Dus het daadwerkelijke draaien aan de schroefjes zal inderdaad niet meer tijd kosten.... Maar het proces erom heen kost meer tijd....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door erichendri » 02 nov 2023, 20:07

Voor een goede afstelling heb je inderdaad zo'n afstelkast nodig.
Die staat waarschijnlijk in een hoek van de werkplaats want je hebt hem voor de apk ook nodig.
Uitlijnen van die kast t.o.v. de auto is 2 tellen werk.
Afstellen koplampen ook.
Maar ja, de auto moet gehaald worden buiten, naar binnen gereden worden en weer buiten neer gezet worden.

Eric (ex 1ste automonteur)
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Dimlicht lijkt wel grootlicht

Bericht door Bmtouring » 03 nov 2023, 21:44

zomaar wat achtergrond over dat lichtbeeld:

De koplamp bestaat uit een lamp en een reflector. De lamp schijnt vrolijk in het rond en bij het ouder worden neemt diens kracht wel wat af maar niet veel. Heb je Xenon dan gaat deze wat minder wit schijnen en dat zie je nauwelijks. Totdat je bij het tweede onderdeel komt: de reflector.

De reflector zorgt er voor dat er wel licht vóór de auto op de weg terecht komt en niet in de ogen van de tegenligger maar wel in de bermen.

Zet je auto eens op een meter of vier voor een muur in het donker met de lichten aan en je ziet dat er een duidelijke licht-donker scheiding gemaakt wordt door de reflector.
Is die grens tussen licht en donker niet scherp of zie je daar allerlei kleurtjes dan is je lamp mogelijk oud en kun je vervanging overwegen. Soms sta je toch te kijken hoeveel meer licht een nieuwe lamp kan opleveren. Je went aan de degradatie van de oude.

De positie van die grens wordt bepaald door stelschroefjes. Deze instelling is het nulpunt: wettelijk vastgesteld hoe hoog die grens mag liggen en met welke hoek die (rechts) omhoog mag om de berm te verlichten. Deze instelling moet dus gedaan worden met de auto in horizontale positie en om te voorkomen dat je elke te keuren auto voor een muur moet zetten is er die spiegel met lens op wielen om die grens te kunnen vergelijken met een geijkte lijn op de spiegel. Valt niks aan in te stellen verder, aan de auto wel en dat is inderdaad zo gepiept (mits de boel niet vastgeroest/rot zit).
De auto heeft sensortjes op de assen waarmee het ding de koplampen afstelt: auto achterover, lamp iets omlaag richten. auto weer recht, lamp weer in nulpunt stand. Je kunt dus die nulpunt stand verknallen en te hoog afstellen, het aanpassen gaat gewoon zonder daar wat van af te weten en dus blijft die regeling de foute nulpunt stand instellen.

Let wel op bij het vervangen van een lamp: als die niet goed is voor de reflector veroorzaak je problemen: de plek van de pit in de ruimte voor de reflector maakt uiteraard alles uit en veel LED vervangende lampjes zitten niet (helemaal) goed. Strooilicht, irritatie bij tegenliggers en bij zulke kwaliteit eigenlijk ook gewoon matig licht. Te felle lampen werken ook maar beperkt: die kunnen heter worden en zo problemen veroorzaken. Maar soms kan een beetje meer wel werken. Helaas veel rotzooi in de markt en daarmee valt er veel te gokken of je krijgt wat je verwacht.

Zodus en bij deze. Effe laten bijstellen dus voor een tientje koffiegeld.

Veel interessanter is het om te weten of er manier is om de oude originele dagrijarmaturen schoon en fris te krijgen..... zonder er led troep in te zetten.

Plaats reactie