Regeneratie werkt niet?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Pietje
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2023, 21:59

Regeneratie werkt niet?

Bericht door Pietje » 24 sep 2023, 21:17

Goedeavond. Ik heb recentelijk een PHEV gekocht uit 2015 met 175 kkm op de klok. Nu valt het me op dat bij het stevig remmen de naald van de meter slechts een klein beetje naar CHRG gaat. Bij mijn vorige hybride sloeg de naald naar het maximum van CHRG uit. Is dit een groot probleem of kan dit eenvoudig herstelt worden?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door JohanvdH » 24 sep 2023, 22:30

Hoe vol is op dat moment de accu?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door Zweitse » 25 sep 2023, 08:12

Zover als ik weet. (En aub graag reactie als ik het mis heb)
Werkt het opladen van een Outlander niet bij sterk remmen, zoals je aangeeft.
Maar wel bij het loslaten van het gaspedaal. En dan dus het uitrollen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Groet Zweitse

Pietje
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2023, 21:59

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door Pietje » 25 sep 2023, 17:15

JohanvdH schreef:
24 sep 2023, 22:30
Hoe vol is op dat moment de accu?
Het maakt niet uit of de accu vol, half leeg of leeg is. Het lijkt me dat de naald toch wel naar ver CHRG moet gaan ipv 2 of 3 streepjes. Bij andere outlanders waar ik in heb proef gereden was dit wel het geval denk ik. Maar dat kan ik mis hebben.

Pietje
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2023, 21:59

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door Pietje » 25 sep 2023, 17:16

Zweitse schreef:
25 sep 2023, 08:12
Zover als ik weet. (En aub graag reactie als ik het mis heb)
Werkt het opladen van een Outlander niet bij sterk remmen, zoals je aangeeft.
Maar wel bij het loslaten van het gaspedaal. En dan dus het uitrollen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Groet Zweitse
Is het niet zo dat hoe sterker (harder) je remd hoe meer de auto regenereert? Bij de hybride van toyota is dat iig wel zo.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door PHEVlkj » 25 sep 2023, 17:49

@Pietje.

Als het altijd hetzelfde werkt is e.e.a. misschien kapot.

Daarom wordt ook gevraagd of je accu vol is. Want als de accu vol is werkt het regenereren niet bij de Outlander (dat staat ook zo in de gebruiksaanwijzing).
Daar moet je ook altijd op letten als je gaat rijden met volle accu, dan remt het net even wat minder en moet je ook nooit met volle accu de berg afdalen. Zeker bij steile hellingen (en dat heb ik veel gedaan) kun je het laatste stuk omhoog ervoor zorgen dat de rij accu wat leger is geraakt. Dan kun je maximaal remmen met regenereren bij de afdaling.

Als de auto in stand D staat is dat vergelijkbaar met regeneratie in stand B2. Hoe hoger de B stand hoe meer Charge bij hetzelfde indrukken van het rempedaal. Probeer even stand B0 t/m B5 achter elkaar en dan zie de charge steeds hoger wordt bij het hetzelfde remmen of afdalen. Dus niet proberen met volle accu...

Veel plezier met de auto.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door RX-Men-8 » 26 sep 2023, 10:50

Inderdaad, bij elke B-stand zou er regeneratie moeten zijn, en als je bijremt, regenereert hij meer, maar binnen een variabele grens die bepaald wordt door het opnamevermogen in kW van de rij-accu. Dit kan afhangen van:
- Lading van de rij-accu: als ie 100% vol is geen regeneratie want er kan niks meer bij, pas onder de 80% neemt ie vol vermogen aan.
- Buitentemperatuur (eigenlijk accu temperatuur): bij koud weer is het opnamevermogen lager en wordt er minder geregenereerd.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Pietje
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2023, 21:59

Re: Regeneratie werkt niet?

Bericht door Pietje » 26 sep 2023, 19:35

PHEVlkj schreef:
25 sep 2023, 17:49
@Pietje.

Als het altijd hetzelfde werkt is e.e.a. misschien kapot.

Daarom wordt ook gevraagd of je accu vol is. Want als de accu vol is werkt het regenereren niet bij de Outlander (dat staat ook zo in de gebruiksaanwijzing).
Daar moet je ook altijd op letten als je gaat rijden met volle accu, dan remt het net even wat minder en moet je ook nooit met volle accu de berg afdalen. Zeker bij steile hellingen (en dat heb ik veel gedaan) kun je het laatste stuk omhoog ervoor zorgen dat de rij accu wat leger is geraakt. Dan kun je maximaal remmen met regenereren bij de afdaling.

Als de auto in stand D staat is dat vergelijkbaar met regeneratie in stand B2. Hoe hoger de B stand hoe meer Charge bij hetzelfde indrukken van het rempedaal. Probeer even stand B0 t/m B5 achter elkaar en dan zie de charge steeds hoger wordt bij het hetzelfde remmen of afdalen. Dus niet proberen met volle accu...

Veel plezier met de auto.

lkj
DAnk voor de info! Ga dit eens even onderzoeken en ondervinden!

Plaats reactie