Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor
Geplaatst: 23 sep 2023, 14:30
Goedendag allemaal. Ik ben sinds een maand of 2 eigenaar van een mooie Outlander.
Het betreft een Phev 2.0 uit 2014.
Super fijne wagen, maar de accu vertoont gekke kuren helaas.
De outlander verliest vermogen en de accu lijkt " leeg" ,terwijl hij nog 8 tot 12 km zou moeten kunnen rijden (volgens de boordcomputer), gaspedaal reageert niet meer en de auto komt langzaam tot stilstand. Dit heeft in het begin wel tot vervelende situaties geleid; toen ik bijv een vrachtwagen ging inhalen. Alleen als ik gaspedaal helemaal tot het diepste intrap; schiet hij na een paar seconden weer even naar voren, heel schokkerig. maar ook dit levert gevaarlijke situaties op. Het enige wat ik kan doen is snel de charge knop indrukken, en na 5-30 seconden slaat de motor aan. Daarna
rijd de auto weer probleemloos (op benzine).
Het gekke is dat het zich met name voordoet bij thuisladen op 220 volt. Als ik op straat aan een laadpaal oplaad gaat het wel goed, (alhoewel ook
toch een paar keer zelfde euvel gehad) dan rijdt de accu netjes leeg en schakelt hij netjes over op verbrandingsmotor zoals het hoort. Ook gek is dat de auto totaal geen foutmelding geeft. Ik ben bij de Mitsubishi dealer geweest, die snapten er niets van, nog nooit een dergelijk probleem gehad, en ook
geen storingen na 2x uitlezen. Ze willen het probleem op een " bulletin" plaatsen.
Wat is nog meer opvallend: zowel op straat als thuis krijgt de lader er nooit meer in dan 6,5-7 kw. Terwijl je circa 9 kw zou verwachten. Met deze 6-7 kw kan ik dan circa 25-35 km rijden, afhankelijk van weer, snelheid en rijstijl. Als ik op straat ga laden; en de auto hangt er niet te lang aan, dan laad hij hem niet vol, maar hij rijdt hem wel wel netjes leeg. Bij uitlezen vond de dealer dan de accu nog in opvallend goede staat was (38,5kw) voor zijn leeftijd en km stand (240.000km) Ik heb meerdere thuisladers geprobeerd en ook verschillende stopcontacten; maakt geen verschil helaas.
Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand is, alvast dank voor het meedenken.
Mvg, Jelle
Het betreft een Phev 2.0 uit 2014.
Super fijne wagen, maar de accu vertoont gekke kuren helaas.
De outlander verliest vermogen en de accu lijkt " leeg" ,terwijl hij nog 8 tot 12 km zou moeten kunnen rijden (volgens de boordcomputer), gaspedaal reageert niet meer en de auto komt langzaam tot stilstand. Dit heeft in het begin wel tot vervelende situaties geleid; toen ik bijv een vrachtwagen ging inhalen. Alleen als ik gaspedaal helemaal tot het diepste intrap; schiet hij na een paar seconden weer even naar voren, heel schokkerig. maar ook dit levert gevaarlijke situaties op. Het enige wat ik kan doen is snel de charge knop indrukken, en na 5-30 seconden slaat de motor aan. Daarna
rijd de auto weer probleemloos (op benzine).
Het gekke is dat het zich met name voordoet bij thuisladen op 220 volt. Als ik op straat aan een laadpaal oplaad gaat het wel goed, (alhoewel ook
toch een paar keer zelfde euvel gehad) dan rijdt de accu netjes leeg en schakelt hij netjes over op verbrandingsmotor zoals het hoort. Ook gek is dat de auto totaal geen foutmelding geeft. Ik ben bij de Mitsubishi dealer geweest, die snapten er niets van, nog nooit een dergelijk probleem gehad, en ook
geen storingen na 2x uitlezen. Ze willen het probleem op een " bulletin" plaatsen.
Wat is nog meer opvallend: zowel op straat als thuis krijgt de lader er nooit meer in dan 6,5-7 kw. Terwijl je circa 9 kw zou verwachten. Met deze 6-7 kw kan ik dan circa 25-35 km rijden, afhankelijk van weer, snelheid en rijstijl. Als ik op straat ga laden; en de auto hangt er niet te lang aan, dan laad hij hem niet vol, maar hij rijdt hem wel wel netjes leeg. Bij uitlezen vond de dealer dan de accu nog in opvallend goede staat was (38,5kw) voor zijn leeftijd en km stand (240.000km) Ik heb meerdere thuisladers geprobeerd en ook verschillende stopcontacten; maakt geen verschil helaas.
Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand is, alvast dank voor het meedenken.
Mvg, Jelle