Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
jellisimo
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2023, 21:33

Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door jellisimo » 23 sep 2023, 14:30

Goedendag allemaal. Ik ben sinds een maand of 2 eigenaar van een mooie Outlander.
Het betreft een Phev 2.0 uit 2014.

Super fijne wagen, maar de accu vertoont gekke kuren helaas.
De outlander verliest vermogen en de accu lijkt " leeg" ,terwijl hij nog 8 tot 12 km zou moeten kunnen rijden (volgens de boordcomputer), gaspedaal reageert niet meer en de auto komt langzaam tot stilstand. Dit heeft in het begin wel tot vervelende situaties geleid; toen ik bijv een vrachtwagen ging inhalen. Alleen als ik gaspedaal helemaal tot het diepste intrap; schiet hij na een paar seconden weer even naar voren, heel schokkerig. maar ook dit levert gevaarlijke situaties op. Het enige wat ik kan doen is snel de charge knop indrukken, en na 5-30 seconden slaat de motor aan. Daarna
rijd de auto weer probleemloos (op benzine).

Het gekke is dat het zich met name voordoet bij thuisladen op 220 volt. Als ik op straat aan een laadpaal oplaad gaat het wel goed, (alhoewel ook
toch een paar keer zelfde euvel gehad) dan rijdt de accu netjes leeg en schakelt hij netjes over op verbrandingsmotor zoals het hoort. Ook gek is dat de auto totaal geen foutmelding geeft. Ik ben bij de Mitsubishi dealer geweest, die snapten er niets van, nog nooit een dergelijk probleem gehad, en ook
geen storingen na 2x uitlezen. Ze willen het probleem op een " bulletin" plaatsen.

Wat is nog meer opvallend: zowel op straat als thuis krijgt de lader er nooit meer in dan 6,5-7 kw. Terwijl je circa 9 kw zou verwachten. Met deze 6-7 kw kan ik dan circa 25-35 km rijden, afhankelijk van weer, snelheid en rijstijl. Als ik op straat ga laden; en de auto hangt er niet te lang aan, dan laad hij hem niet vol, maar hij rijdt hem wel wel netjes leeg. Bij uitlezen vond de dealer dan de accu nog in opvallend goede staat was (38,5kw) voor zijn leeftijd en km stand (240.000km) Ik heb meerdere thuisladers geprobeerd en ook verschillende stopcontacten; maakt geen verschil helaas.

Ik ben heel benieuwd of iemand een idee heeft wat er aan de hand is, alvast dank voor het meedenken.

Mvg, Jelle

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door MitsuAccu » 23 sep 2023, 21:59

Wat een raar maar interessant verhaal!
Enige waar ik me iets bij voor kan stellen is dat er een draadbreuk in de accu zit waardoor een deel van de cellen soms wel en soms niet meedoet?
Wilde gok hoor...
Sterkte en hou ons op de hoogte!

jellisimo
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2023, 21:33

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door jellisimo » 08 okt 2023, 21:08

Update; was toevallig wat aan het klussen (banden vervangen) aan de auto en heb de auto derhalve een aantal keer " aan" en " uit" gezet. De batterij was helemaal volgeladen, ditmaal op de thuislader. Doordat de auto " aan" maar stond zonder daadwerkelijk te rijden liep de range uitwat af, van 39 naar 36. Daarna een testrit gaan maken en wat schetste mijn verbazing; hij reed de accu netjes leeg voor de eerste keer! Maar daarvoor heb ik dus wel de auto een aantal maal aan en uit moeten zetten en deels laten " drainen" met elektromotor aan. Dit alles zegt mij dat het toch meer een software of sensor achtig probleem is. Hebben jullie nog ideeën?

cooper
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door cooper » 21 okt 2023, 21:01

En hoeveel kw is er toen in gegaan, toen ie helemaal leeg was? Die 9kw die jij zou verwachten, dat is alleen met een nieuw accupakket. Met 150dkm gaat er nog gemiddeld 6 tot 7kw in.

38.5ah accu met 240dkm, dat is of een uitleesfout, of er is heel recent een nieuw accupakket in gekomen.

Als dat laatste het geval is, en je hebt deze problemen, dan zou er iets mis gegaan kunnen zijn met het monteren van deze nieuwe accu. Maar dit zijn wel allemaal aannames.

joostschmidt
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2024, 13:01
Locatie: assen3!

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door joostschmidt » 05 mei 2024, 13:12

jellisimo

Heb je nog steeds problemen met de accu dat hij vroegtijdig leeg is en niet automatisch overschakelt naar de verbrandingsmotor?
Ik ervaar namelijk het zelfde probleem.
Bij mij is het voor zover ik weet ontstaan na het resetten van de BMU (boordcomputer)
Dit om de volledige accu range terug te krijgen, maar met dit als gevolg.

Ik ben benieuwd of je het hebt kunnen verhelpen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 566
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door JohanvdH » 05 mei 2024, 19:18

joostschmidt schreef:
05 mei 2024, 13:12
jellisimo

Heb je nog steeds problemen met de accu dat hij vroegtijdig leeg is en niet automatisch overschakelt naar de verbrandingsmotor?
Ik ervaar namelijk het zelfde probleem.
Bij mij is het voor zover ik weet ontstaan na het resetten van de BMU (boordcomputer)
Dit om de volledige accu range terug te krijgen, maar met dit als gevolg.

Ik ben benieuwd of je het hebt kunnen verhelpen.
Dit heb ik eerder gelezen bij iemand die het BMS/BMU systeem gereset had.
Ik ben ook benieuwd naar wat er aan de hand is en hoe het opgelost kan worden.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Vreemde accu problemen, schakelt niet automatisch over naar verbrandingsmotor

Bericht door Bmtouring » 05 mei 2024, 21:55

Als dat inderdaad opgelost was door een aantal keren te herstarten dan denk ik aan het hercalibreren van de BMU, alleen een reset is niet genoeg want het ding moet dan de nieuwe waarden gaan aanleren. Er hoort bij een reset ook een complete hercalibratie - daarom duurt het zo lang bij de dealer - die de accu dus helemaal leeg, dan reset, en dan weer helemaal vol maakt en misschien nog wel eens om het er goed in te timmeren.

Mogelijk 'wist' de BMU helemaal niet dat de accu leeg was en startte dus de motor niet. Pas na een paar keer herstarten is die waarde veranderd en na een keer vol en weer leeg was het nieuwe volume bekend. Oftewel een niet goed uitgevoerde procedure en zelf aanpassen gaat traag.

Bij automaten en diverse motoren houdt een computer bepaalde waarden bij en stelt die gedurende het gebruik bij. Inspuitvolume per injector bijvoorbeeld, om toch hetzelfde resultaat te krijgen bij veranderingen (vervuiling, productieverschil, slijtage) past de besturing de aansturingsgegevens aan. Verander je vervolgens iets, andere injectoren bijvoorbeeld, dan moet dat opnieuw geleerd worden. Dat gaat na verloop van tijd vanzelf (het ding meet en past met regelmaat aan) maar kun je ook afdwingen door de waarde op nul te zetten waarna het ding meteen met de nieuwe waarde verder gaat.
Zoiets kan ook hier spelen, de BMU meet en past aan, maar neemt ook e.e.a. aan op basis van ingebakken waarden ( x capaciteitsreductie na y jaar bijv) om zo een beetje realistische waarden te hanteren in de meldingen naar de bestuurder. Kennelijk is het dus niet gewoon laden tot er niks meer in gaat maar laden tot er niks meer in gelaten wordt door de BMU ook al kan er nog wel wat bij.

Plaats reactie