vraag over 2e hands outlander en accu

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
ries1969
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2020, 18:56

vraag over 2e hands outlander en accu

Bericht door ries1969 » 19 sep 2023, 15:36

Goedemiddag,

Ik heb 3 jaar met een outlander 2014 gereden voordat deze in Spanje in augustus van achteren werd aangereden en doorschoot naar de voorligger.
Economisch total loss helaas.

Nu zijn wij op zoek naar een andere want vinden het een heerlijke auto.

We hebben een instyle+ gevonden uit september 2015 met 128 duizend op de teller en dus de 12 kwh accu. In smetteloze staat en echt heel mooi.

Mijn vraag gaat toch over de accu. Bij een opgeladen accu gaf het dashboard maar 21 km elektrisch bereik aan. De verkoper heeft een state of health uitgevoerd omdat wij dit niet voldoende vonden en zegt dat er 41 km bereik in beeld is gekomen.

Zijn er nog punten waar ik op moet letten of navragen? Als het niet goed zit heb ik nog drie maanden recht op coulance bij Mitsubishi NL. Is dat iets waar je op kan rekenen als blijkt dat ik straks weer op 21 km bereik uit kom?

Bedankt alvast
Ries

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: vraag over 2e hands outlander en accu

Bericht door P3ps3l » 21 sep 2023, 08:28

Ik begrijp dat jij aanspraak wilt maken op een nieuw accupakket zoals hij er nu voor staat?
Als ik de waardes op km moet inschatten (wat eigenlijk niet kan) dan zou het heel goed wezen dat hij nog boven de 26ah uitkomt na kalibratie door een mitsubishi dealer.
Indien de 8jr garantieperiode erop zit, helaas pindakaas voor deze auto.
Mocht die 40km daadwerkelijke kms wezen dan is het sowieso geen slechte accu maar meten is weten.
Als de staat van accu en electrische kilometers (max ±50km met nieuwe accu) een hangijzer is dan wordt het dus afwegen..

succes

ries1969
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2020, 18:56

Re: vraag over 2e hands outlander en accu

Bericht door ries1969 » 21 sep 2023, 09:37

als blijkt dat ie alsnog te slecht zou wel. Heb ik dan nog 3 maanden voor tot de 8 jaar voorbij is.

maar goed, ik wacht maar even af. Auto is naar de Mitsubishi dealer gebracht voor nog een controle. Welke dat is weet ik niet.

koopcontract op afstand tekenen (optie gezien de afstand) doe ik maar niet. ;)

groet!

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: vraag over 2e hands outlander en accu

Bericht door RoelUtrecht » 21 sep 2023, 16:10

Check iig wat de ah waarde is voor de kalibratie EN erna (kan mitsubishi opmete Opgegeven # Kilometers zeggen niks en hangt compleet af hoe rustig ervoor gereden is.

Hopelijk is de ah waarde onder de 26 of ruim erboven. Suc6!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

cooper
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04

Re: vraag over 2e hands outlander en accu

Bericht door cooper » 16 okt 2023, 12:14

Als het goed is zitten de boekjes bij de auto. Ieder jaar krijgt deze bij zijn beurt een accu check en moet er dus van ieder jaar een capaciteit van de betreffende accu bekend zijn. Je zou dus naar de papieren van de laatste beurt kunnen vragen.

26ah is garantiewaarde. Ze doen nog wel een smoothing procedure voordat je een nieuwe accu krijgt, waarbij de accu capaciteit vaak iets stijgt, dus zeg maar dat je bij 25ah op de grenswaarde van garantie zit.

Waarschijnlijk heeft de verkoper gewoon een boordcomputer reset gedaan, waardoor de auto de informatie van de accu kwijt is en hij weer op 41km staat. Na een weekje rijden heeft ie weer genoeg info en zal ie weer richting de 21km duiken

Plaats reactie