Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Hier alle poll's die we tot nu toe hebben gehad. Wil je graag een nieuwe poll? Laat het ons weten.
Plaats reactie
Irinak
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2023, 12:54

Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door Irinak » 02 sep 2023, 20:11

Hallo allemaal,

Sinds 4 augustus 2023 hebben wij een Mitsubishi Outlander. Wat een geweldige auto! Ik ben lid geworden van jullie forum om meer te leren over deze auto.

Ik had ook meteen een vraag. De actieradius is na kalibreren behoorlijk goed. Hij geeft 47 km aan. Maar de actieradius is altijd minder als ik hem heb stil gezet. Het is afhankelijk van hoe lang hij estil zet, hoeveel minder het is. Bijv: op mijn werk parkeer ik hem met 13 km actieradius om 8 uur. Om 17 uur stap ik in en dan is het nog maar 5. Vandaag 3 uurtjes weg geweest en toen was hij terug gelopen van 44 naar 38. Je ziet het meteen bij het starten. De dealer waar we hebben hem gekocht zegt dat dat normaal is en dat de auto herberekend hoe je rijd. Ze hebben het doorgemeten en zeggen dat ze niets kunnen vinden.

Hebben meerdere dit probleem? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen, want ik weer zeker: als deze auto een week staat is hij compleet leeg.

Groetjes Irina

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door Bmtouring » 05 sep 2023, 07:27

dat is me nooit opgevallen, zal er eens op letten. Maar veel belangrijker: die meter zegt niets, dat is een getal berekend op basis van de afgelopen rit(ten) en geen betrouwbare voorspeller. Wil je dit echt weten dan moet je met de dagteller aan de slag: dagteller op nul en rijden, kijken hoeveel km verder je komt. Met in het achterhoofd dat niet alleen een lege accu zorgt voor aanslaan van de ICE: verwarming/koeling (airo), accelleratie en snelheid doen dat ook en op dat moment wordt je accucapaciteit niet aangesproken.

kortom; op basis van alleen dat cijfer kun je niet veel conclusies trekken. Op basis van je KM teller en kWh's die je er in stopt (als je die apart kunt meten met je laapdaal, of je rekent het uit met de kostenteller in je MMCS (tip: ze de prijs op 1 en je ziet altijd de kWh's)

welkom en genoeg te lezen en te leren hier. Veel over rijtips om minder te verbruiken. Rijgedrag bij stilstand kende ik nog niet ;)

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door Zweitse » 05 sep 2023, 14:43

Welkom op het Forum,
Ik heb mijn auto 3 dagen niet gereden.
En hij hing niet aan mijn laadpaal. En geen km minder.

Heb je een alarm op de auto? Die willen nog al eens zuigen aan je accu.
Nou is dat natuurlijk niet je rij accu. Maar de kleine accu die hem van stroom voorziet.
Maar ik heb wel eens gehoord dat als de kleine op dreigt te raken.
Hij gevoed wordt door zijn grote broer.

Maar dit laatste heb ik van horen zeggen, dus ik lieg in commissie, mocht dat niet zo zijn😜

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door case » 06 sep 2023, 19:17

Het opladen van de 12V accu vanuit de rij-accu gebeurt elke dag om 14:/0 uur. De auto laat dan zachte piepjes horen.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door erichendri » 06 sep 2023, 22:16

Staat voorverwarmen of koelen niet aan?
Zie de MMCS.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door NoAcars » 16 okt 2023, 19:51

Dit gedrag van de Outlander ken ik ook niet. Bij stilstand gaat er geen km af bij mij. Ik denk dat je sluipverbruikers hebt, zoals Eric al aangeeft.

(Wat wel eens voorkomt bij stilstand dat het aantal km vóór en na stilstand anders is, is als de temperatuur flink verschilt. Een paar graden verschil geeft al meteen andere km's. En dat is volstrekt logisch omdat de accucapaciteit temperatuurafhankelijk is)
Een kale PHEV MY16

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door JohanvdH » 17 okt 2023, 20:28

Ik herken het wel hoor.
En zover ik weet heeft de dealer gelijk. Je kan net na opladen het verst rijden volgens de Guessometer.
Wacht je een paar uur of een dag, dan staat er een ander bereik op je meter.

Hoever je uiteindelijk komt met een volle lading is afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden, maar ik ervaar niet dat de auto minder ver komt als hij een tijd heeft gestaan zonder te laden.

Mocht je in de gelegenheid zijn om de auto een week te laten staan, kijk dan eens wat er op de Guessometer staat en test hoever je daadwerkelijk kan rijden op die lading.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Actieradius verminderd tijdens stilstaan

Bericht door PHEVlkj » 28 okt 2023, 16:18

Kennelijk vind Irinak het zelf niet meer interessant om te reageren, terwijl er wel een paar relevante opmerkingen tussen zitten......

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie