Status accupakket - Tips rijden

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 29 aug 2023, 02:51

Beste mede Outlander PHEV rijders,

Sinds afgelopen juni (2023) ben ik in het bezit van mijn Outlander Instyle X PHEV van het bouwjaar 2015. Het is mijn allereerste PHEV voertuig.

Om de status van mijn accu te bekijken heb ik de Watchdog app geïnstalleerd op mijn telefoon en deze geeft het volgende aan:
56,3% en 22,5Ah, Weten jullie toevallig of mijn accupakket nog voldoende is of is de accu degradatie te hoog? Kan ik evt. een gedeelte van de accu vervangen, zo ja waar is dat mogelijk, ik woon zelf in Assen (prov. Drenthe).

Aangezien ik helemaal geen ervaring heb met het PHEV rijden, hebben jullie toevallig ook tips voor mij?
Voor mijn werk rij in ongeveer 56 km enkele reis (retour dus 112 kilometer), waarvan 60 kilometer snelweg, de rest 80 km en 50 km wegen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Met vriendelijke groet,

Sushibak1523 :D

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door RoelUtrecht » 29 aug 2023, 14:25

hoi Sushibak1523,

Dan zou ik snel zijn!
Van welke maand is deze auto in 2015 precies? Wanneer je namelijk nog binnen de 8 jaar zit en je accu is na kalibratie (bij de garage) nog onder de 26ah zit krijg je een volledig nieuw accupakket. M'n ervaringen en ervaringen op dit forum leert dat na kalibratie de AH met ongeveer 1,5 tot 2 omhoog gaat en je dus nog steeds onder de 26 ah zit.
Mogelijk wanneer je auto net iets ouder is dan 8 jaar, dat ze nog iets onder coulance doen. Wees er iig snel bij! Zoek een officiele mitsubishi garage op in de buurt hiervoor en maak zsm een afspraak (en zeg dat je je accu wilt meten en kalibreren om van deze accu garantie gebruik te kunnen maken).

Wanneer je zoek op kaliberen vind je veel info op dit forum.
Suc6 en hou ons op de hoogte van de vorderingen!
gr,
Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 29 aug 2023, 14:39

Hoi Roel,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ga er direct mee aan de slag.
Ik hou jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Sushibak1523

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 29 aug 2023, 14:53

PS de auto is van april 2015

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 29 aug 2023, 15:27

@Roel hieronder een reactie van Mitsubishi Nederland

Dank voor uw bericht.

Vanuit de fabrikant bestaat er een regeling op de accucapaciteit. Wij spreken hiervoor van een coulance en niet van garantie, omdat ten tijde van de verkoop van uw auto deze niet bestaand was. Op latere modellen is Mitsubishi Motors een garantie gaan afgeven en heeft toen besloten om de modellen daarvoor onder goodwill van coulance te voorzien.

Enkel wanneer de waarde van de accucapaciteit onder de norm valt binnen 8 jaar en 160.000 km, kan er aanspraak gemaakt worden op deze regeling. De Mitsubishi dealer zal hiervoor eerst een optimalisatietest moeten uitvoeren. De voorwaarden voor de coulanceregeling op de accucapaciteit zijn:

- Klacht afname accucapaciteit / actieradius beschreven door klant
- Waarde accucapaciteit na optimalisatieprocedure van < 26 Ah.
- Binnen 8 jaar en 160.000 km. (net wat als eerste wordt bereikt)

Uw auto heeft momenteel de 8 jaar is gepasseerd, waardoor uw auto helaas niet meer voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de deze regeling.

Gezien de strikte beoordeling van de voorwaarden door de fabrikant in Japan, maar ook hun al coulante opstelling voor het achteraf invoeren van deze accucapaciteitsregeling, kunnen wij geen uitzonderingen maken. Afwijken van de voorwaarden zou betekenen dat er coulance op de coulance wordt gegeven. Dit kunnen we helaas niet doen.

U geeft in uw bericht aan dat u sinds afgelopen juni in het bezit bent van de auto. Wij willen u voor verdere informatie verwijzen naar de leverende partij.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Peggy de Hondt
Mitsubishi Motors Customer Service


PS ACCUPAKKET VALT NIET ONDER GARANTIE TOEN IK DE AUTO BIJ HET AUTOBEDRIJF HAD GEKOCHT.

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 29 aug 2023, 15:28

Zijn er misschien nog alternatieven om de accucapaciteit te verbeteren.
Bijvoorbeeld kalibreren, wat zijn de kosten daarvan?

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door RoelUtrecht » 29 aug 2023, 16:06

Dat is wel balen, net een paar maanden te laat. Je zou het nog eens via een dealer kunnen proberen?
Kalibreren werd bij m'n dealer meerdere malen voor niks gedaan. Sommige vragen hier +-EUR100,- voor. Het extra rijbereik wordt dan iets hoger (verwacht er geen wonderen van), maar zou ik zeker een keer doen. Verder weet ik geen andere manieren.

gr,

Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Sushibak1523
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 jun 2023, 17:32

Re: Status accupakket - Tips rijden

Bericht door Sushibak1523 » 30 aug 2023, 01:42

Ja inderdaad is het balen, heb dealer ook al benaderd zelfde reactie.
Ga tzt accu wel laten kalibreren. Bedankt voor je reactie Roel!

Mvg,

Sushibak1523

Plaats reactie