BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
BlackAntzSquare
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2023, 12:54

BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Bericht door BlackAntzSquare » 10 mei 2023, 20:36

Hallo allemaal,

Even voorstellen. Ik ben Patrick en ben sinds vorige week vrijdag in het bezit van een Outlander PHEV uit 2014 met 72000km op de teller. Hiervoor reed ik een 7 persoons Mazda 5 uit 2005 met 253000km op de klok.

Voor aanschaf veel onderzoek gedaan naar de eigenschappen van de PHEV. Ik rijdt wekelijks 4tot5 keer naar mijn werk (2x 15km). De rest van de week veel korte ritjes van 3 tot 12 km. De EV range van 30-45km is daardoor dus uitermate geschikt. Heb thuis genoeg zonnepanelen om het gehele verbruik voor ongeveer 12000km te dekken.

Inmiddels ongeveer 2 weken verder en ik kan u melden dat de auto alle verwachtingen waarmaakt. Met een volle batterij haal ik ongeveer 40 km. Zijn een weekendje weg geweest. 170 km, heen met een volle batterij veel stukken 130km/h 1:16.1. terug met een lege accu alles 100 km/h ook 1 op 16. Prima verbruik voor een 1800kg zware auto.

- Adaptive Cruise Control vind ik heerlijk.
- Geluidsinstallatie vind ik zeer goed
- Voelt heel erg degelijk aan.

Paar opmerkingen/vragen?

- Zijn er leden met een PHEV BOX om geheel EV te blijven rijden?
- Bij geheel tot stilstand te zijn gekomen, voel ik een lichte schok (remmen of elektromotoren?).

Wellicht vind ik de antwoorden al met speuren op het forum.

Groetjes
Patrick aka BlackAntzSquare

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Bericht door Zweitse » 10 mei 2023, 21:43

Welkom hier op het forum.
Ik ben ook nog niet zo lang phev rijder. Maar ik kan je vertellen, er valt hier veel te lezen.
Dus geniet ervan.
Groet Zweitse

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Bericht door RoelUtrecht » 15 mei 2023, 08:53

Ja welkom, zeer veel info hier te vinden. Er zijn er genoeg met zo'n box. Ik alleen niet. Persoonlijk heb ik er prima mee leren rijden, maar m'n vrouw heeft 't wat minder door. Maar goed, dat heb ik voor lief genomen.

Relatief veel kms electrisch! Is dat werkelijk gereden of wat de outlander zelf aangeeft?
Iig veel plezier! Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Bericht door Bmtouring » 19 mei 2023, 22:35

Die box was (is?) m.i. erg kostbaar voor wat ie doet. Voor het aanleren eventueel de ECO knop gebruiken, dan heb je wat meer marge voor de ICE aanspringt.

Maar goed, iedere nieuwe bestuurder heeft een bepaalde aangeleerde verwachting aan accelleratie met bijbehorend geluid en dat is bij de Outlander simpelweg totaal anders. Pas nadat je door die leercurve bent gesjeesd begin je te kijken naar je medeweggebruikers en vraag je je af waarom ze vaak zo stompzinnig veel gasgeven en remmen de hele tijd. (omdat je denken op te schieten als ze de stoel in hun rug voelen drukken of bij het remmen de riem) met het geluid er bij. Kijk je op de snelheidsmeter en de reistijd, dan realiseer je je hoe enorm we gewend zijn geraakt aan een overvloed aan overbodige kracht aan boord.

Rij eens met oordoppen in in een 'gewone' auto, ook zo'n raar moment waarop je je bedenkt dat het ontbreken van (motor) geluid je een ander gevoel van snelheid geeft.

Nu nog het rijgeluid wegwerken en EV is helemaal naar m'n zin.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: BlackAntzSquare, 2 weken in bezit van een Outlander

Bericht door JohanvdH » 20 mei 2023, 10:13

Ik heb een paar jaar geleden ook gekeken naar een PHEV box met als idee om de benzine motor bij korte ritten niet per ongeluk te starten wanneer dat niet nodig is.

Ik kreeg van een van de forum leden van het eerste uur deze reactie:

V.w.b. het rijden: zolang je heel beheerst gas geeft kun je sowieso EV rijden. Probleem is dat dat niet altijd lukt. Soms 'druk je hem net over de rand'. De PHEV Box helpt dat voorkomen. Dat werkt echt wel. Je kunt gewoon het gas intrappen tot het kickdown punt en, met het toenemen van de snelheid, de naald in de Power meter in één streep naar de 12 uur positie zien lopen en daar blijven staan. In plaats van zuiniger wordt het denk ik minder zuinig, omdat je meer op de grens kunt rijden.

Wel moet je er rekening mee houden dat stroomverbruik voor de kachel of de A/C er voor kunnen zorgen dat je toch nét over de grens gaat. Dus je moet het kastje zo instellen dat je wat verder onder de 60 kW blijft steken. Of, zoals ik zelf wel heb gedaan, switchen tussen zomer en winter settings.

Met mijn brakke accu was de maximale vermogensafgifte ondertussen redelijk afgeknepen. Dus om het starten van de motor te voorkomen moest ik de gaspedaal mapping zover terug brengen dat er bijna niet meer met de auto te rijden was. Daarom heb ik het kastje er maar uit gehaald en verkocht.


Uiteindelijk heeft deze info en de hoge prijs van de PHEV box mij doen besluiten om niet tot aanschaf over te gaan.
Rijden in de ECO stand gaat prima en de benzine motor start vrijwel nooit tijdens korte ritten.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Plaats reactie