ervaringen delen: zomerbanden!

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
cooper
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04

ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door cooper » 24 apr 2023, 13:18

allen,

Omdat ik momenteel nieuwe zomerbanden zoek, en door het online aanbod "de bomen door het bos niet meer zie", leek het me handig om een draadje "zomerbanden ervaringen" te openen. Niet alleen voor mezelf, maar ook vooral voor iedereen die hier ook nogmee te maken krijgt.

Ik hoor graag de ervaringen van mensen die deze banden hebben.

Vooralsnog zie ik de volgende kandidaten, met er achter de info brandstofverbruik, nat wegdek, en geluid in DB via de kwikfit website (wellicht niet de beste bron, maar it's a start):

Continental premium contact 6 (C, A, 71)
Continental premium contact 7 (C, A, 71)
Continental Ultracontact (B, A, 69)
Continental Ultracontact eco (B, A, 71)
Bridgestone Turanza 6 (B, A, 69)
Hankook Ventus Prime 3 (C, B, 71)
Hankook Ventus Prime 4 (B, A, 69)
Michelin Primacy 4 (A, A, 68)
Pirelli SCorpion (B, B, 69)
vredestein Ultrac (B, A, 69)
Goodyear efficiency grip 2 (B, A, 70)
de originele Toyo' R37 (C, D, 69)

cooper
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door cooper » 24 apr 2023, 13:33

de laatste thread over de banden stamt uit 2014 met een kick uit 2023:

viewtopic.php?t=2850

Inmiddels zijn er vast mensen met versleten setjes en hun mening daarover.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door PHEVlkj » 24 apr 2023, 17:17

De originele Toyo's (inderdaad de R37) heb ik jaren gebruikt.
Ze zijn in de praktijk echt stil en ze gaan lang mee.

Op mijn eerste auto (nieuw gekocht) zaten ze standaard. Dat beviel prima, zeker samen met de combi van winter en zomerbanden heb ik veel gehad, ook qua kilometeraantallen. Later heb ik daar Michelin all season opgezet. Die maakten veel meer herrie dan de Toyo's.

Bij de aanschaf van de 2e auto heb ik 4 nieuwe Toyo's bedongen, maar heb daar nooit spijt van gehad. Volgens de dealer was ik de enige die daarom vroeg, meestal wilden klanten juist extra betalen voor andere merken.

Na 60.000 km raakte er 1 band lek (de conditie van de rest was nog redelijk, dus niet totaal glad of zo), dus toen moest ik wel weer wat anders uitzoeken (Winterbanden).

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door JohanvdH » 28 apr 2023, 09:56

Hier Michelin Primacy 4 zomerbanden in gebruik.
Bevallen prima en zijn naar mijn beleving redelijk stil (maar weinig vergelijkingmateriaal).
We rijden maar zes tot max 10 duizend km per jaar.

Daarvoor zaten er Toyos onder maar die waren al aardig op en toen er in een band een schroef bleek te zitten is de stap naar Michelins gemaakt.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door PHEVlkj » 28 apr 2023, 11:49

Jammer dat het stil blijft bij Cooper. Misschien te veel info gehad? ;)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

cooper
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 aug 2020, 17:04

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door cooper » 01 mei 2023, 19:12

Haha nee hoor. Ik dacht ik wacht gewoon wat reacties af. T zijn er pas 2. Ik neig vooralsnog voor mezelf naar de michelins omdat die op papier de stilste zijn. Maar ik had deze thread ook aangemaakt voor eenieder die in hetzelfde banden aanbod oerwoud als ik terecht komt. Ik hoop vooral op meer ervaringen.

Ik heb ooit een website gevonden met een quadrant erin: slijtage, brandstof, grip nat, grip droog. Die puntjes waren dan met een lijntne verbonden, en Dan zag je precies dat als iets een uitschieter in slijtage had, dat ie inleverde op grip bijvoorbeeld. Zegt iemand dit wat?

Ik kijk het nog een weekje aan en dan leg ik er een ei over. :-)

Cooper

Jelrik
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jun 2018, 23:19

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door Jelrik » 06 mei 2023, 07:56

Ik kocht de auto met winterbanden. Die eerst opgereden en daarna vervangen voor Vredestein All seasons (Quattro Pro M+S met sneeuwvlokje). Inmiddels 30k erop en kunnen nog lang mee. Bevalt goed, ook off road behoorlijk grip voor een straatband.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door Bmtouring » 06 mei 2023, 22:14

Toen ik 'm overnam heb ik er all seasons onder laten zetten. Michelin of Bridgestone, dat moet ik opzoeken, maar na 20k waren ze op.

dus Toyo's type van een miljoen jaar geleden eronder gedaan en inmiddels 40k verder en nog lang niet op.

Ze maken geluid (auto is te stil/slecht geisoleerd) zoals allemaal nadat het nieuwe eraf is. En ze hebben een ochtendhumeur (warm parkeren, koude nacht, ochtend hobbelen want platte stukken) en ze zijn best stug maar dat is het onderstel verder ook.

Oftewel: weinig slijtage, minder vaak vervangen dus goedkoper en de rest accepteren we dan maar vanwege miljeu of zoiets.

(sorry, onlangs een huurauto gereden met een ICE, stilte, power, comfort, en nog zuinig ook)

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: ervaringen delen: zomerbanden!

Bericht door RX-Men-8 » 02 jun 2023, 11:09

Ik rijd Vredestein Ultrac Satin in de zomer vanaf de koop in 2019 nieuw op mijn Outlander uit 2013.
Stil, doen eigenlijk alles goed. Wat ik merk na wat stilstand is wel de zgn "Standplatten" plattek kant waar ie heeft gestaan de eerste kilomenters. Corona ongemak denk ik maar, maar de Vredesteins hebben dit meer dan ik gewend ben.
Omdat ik 's winters een winterset rijd en 15-20 duizend km per jaar rijd, hebben ze nog meer dan 5mm profiel. Slijtage voor/achter ook nagenoeg gelijk, het is dat ik ze bij elke wissel meteen van voor naar achter en omgekeerd wissel, maar eigenlijk nauwelijks nodig. De Outlander gaat zo zacht en soepel met de koppelopbouw vanuit stilstand met 4WD dat er eigenlijk nooit slip is.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie