Trilling stuur

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
armin92
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2022, 22:50

Trilling stuur

Bericht door armin92 » 21 mar 2023, 09:51

Hi, sinds een maand ervaar ik bij ongeveer 70/80km per uur tijdens het afremmen dat het stuur trilt. Heeft er iemand een zelfde ervaring gehad en waar kan het aan liggen?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Trilling stuur

Bericht door JohanvdH » 21 mar 2023, 11:22

Je kan een loodje van een velg kwijtgeraakt zijn.
Een keer de voorwielen balanceren kan geen kwaad.

Wellicht een keer een stoeprandje geraakt?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Trilling stuur

Bericht door erichendri » 21 mar 2023, 21:21

Denk eerder kromme remschijven voor.
Als je niet remt heb je denk ik geen trelling.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Trilling stuur

Bericht door Zweitse » 22 mar 2023, 07:22

Ik heb ooit (met een andere auto) in de limburgse klei gereden. Bleek het aan de binnenkant van mijn velgen te zitten. Dat gaf ook een dergelijke trilling.

armin92
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 apr 2022, 22:50

Re: Trilling stuur

Bericht door armin92 » 22 mar 2023, 14:54

JohanvdH schreef:
21 mar 2023, 11:22
Je kan een loodje van een velg kwijtgeraakt zijn.
Een keer de voorwielen balanceren kan geen kwaad.

Wellicht een keer een stoeprandje geraakt?
geen idee, ben bij kwikfit geweest en bleek geen kromme remschijven te zijn. Wel heb ik te horen gekregen dat de banden een afwijking hebben en balanceren wel zou helpen, maar het probleem niet 100 procent zou verhelpen.
Ik heb ook te horen gekregen dat de banden die ik eronder heb niet goed zijn omdat wat goedkopere merk banden zijn. Krijg ook het idee dat ze het een en ander proberen aan te smeren, want remschijven zitten tegen het minimum en meneer blijft erbij dat de banden het probleem zijn. Ik begin maar eerst met balanceren van banden kijken wat dat gaat doen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Trilling stuur

Bericht door JohanvdH » 22 mar 2023, 17:39

Wat voor merk en type banden zitten er nu op dan?
Je zou ook de voor en achterwielen kunnen verwisselen. Als het dan iets met balans of band is zou je een verschil moeten merken.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Trilling stuur

Bericht door Bmtouring » 22 mar 2023, 20:58

kwikfit........ banden aansmeren terwijl ze je kennelijk ook nieuwe schijven/blokken aan hadden kunnen praten. Maar daarvoor moeten ze gaan werken en dat kunnen ze niet. Banden vervangen gaat nog wel, maar netjes schijven en blokken wordt al een stap te ver van de laptop af.

Ga eens naar een echte garage met vakmensen?

je geeft aan dat je remschijven aan het minimum zitten, hoe kom je daarbij? zijn ze correct opgemeten? (dat is dus niet even kijken en een beetje aan het wiel draaien, daar is apparatuur voor die je moet kunnen instellen) wat is je km stand? tenzij je nooit electrisch rijdt kun je ze verslijten, anders moet je echt goed je best doen op de outlander (ter vergelijk: bij 150.000 waren mijn blokken nog niet eens versleten, nu bij 220.000 de schijven nog steeds niet)

je geeft aan dat je trillingen voelt tijdens het remmen. Is dat zo? of is het dan sterker dan zonder remmen. Bij het remmen drukt het autogewicht op de voorwielen, onderdelen die al versleten zijn maar die je niet voelt zonder remmen kunnen dan opeens wel merkbaar zijn. Zoals ophangrubbers. Maar in combinatie met je opmerking over de schijven zou je inderdaad de remmerij kunnen verdenken.

En als die inderdaad al een eind op weg zijn, waarom vervang je ze niet gewoon. Kost weinig in onderdelen en je kunt er weer anderhalve ton tegenaan als je de PHEV als PHEV en niet als ICE. Genoemde blokken bij 150.000 heb ik vervangen omdat ze me gewoon te oud waren (die dingen worden hard, remt niet fijn) en ze kosten weinig. (zoek je materialen zelf vooraf online op, Nipparts bijvoorbeeld is prima voor de outlander. Maar al ga je voor bekende merken (brembo, bosch, etc) dan nog heb je dan een idee van materiaalkosten. Kom jij op 100 euro aan onderdelen voor dit soort simpele klussen, dan is een offerte van 500 euro tamelijk overdreven. Op mitsubishi.nl kun je ook e.e.a. zien aan geschatte kosten voor dit soort standaard werk. Bel rond, vergelijk en vind zo een garage waar jij je goed bij voelt.

Banden kunnen wel invloed hebben. De originelen zijn gevoelig voor koude (einde dag warm parkeren, koude nacht, in de ochtend een paar km hobbelen voordat ze opwarmen en weer rond worden) en ze kunnen vreemd slijten waardoor de auto naar één kant trekt. L - R wisselen en het is weer 50k km goed. Raar maar waar. Banden zijn vervelende dingen om ervaringen van anderen voor te gebruiken; iedereen vindt z'n nieuwe banden fantastisch; zo lekker stil en soepel. Tja, dat is zowat elke nieuwe band wel. Het verschil begint pas nadat de helft versleten is. Zijn ze dan nog zo stil en soepel?

Echter trillingen krijg je door onbalans en dat voel je inderdaad rond die snelheden maar niet alleen bij het remmen, dan is er toch echt meer aan de hand. Loodjes verlies je zelden allemaal tegelijk zodat je er echt last van hebt.

En aangezien je naar de Kwikfit bent gegaan stel ik mij zo voor dat je je niet hebt verdiept in het vakmanschap wat nodig is voor je auto onderhoud. Vraag rond naar ervaringen en ga naar een universele garage met monteurs boven de 20 jaar oud die met koffie in de hand in laptops zitten te kijken of ga gewoon naar de mitsubishi dealer. Die laatste kost je meer in geld maar heb je ook goede kans dat ze weten waar ze het over hebben (volgens PHIkje en hij heeft daarin een punt) en je kunt op dit forum lezen wat je daar wel en niet moet laten doen (hint: wel grote accu test/registratie, niet kleine accu vervangen)

succes.

PS: banden voor - achter verwisselen is discutabel. Staat wel in het boekje en ik geeft het je te doen op je stoep. Als je het volgens het boekje doet moet je namelijk de achterbanden naar de andere kant voorop brengen.en die voorste moet naar dezelfde kant achterop... met 1 krik en je hebt geen reserveband. Fitness!

Plaats reactie