Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Erik van Ekeren
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:29

Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Erik van Ekeren » 30 jan 2023, 15:31

Hallo allemaal,

Mijn naam is Erik van Ekeren, ben 70 jaar en woon in Siebengewald, Noord-Limburg.
Een paar weken geleden heb ik mijn eerste hybride auto gekocht en wel omdat ik overcapaciteit zonnepanelen heb en de meeste ritjes 2x 5 km zijn, om boodschappen te doen.
Het is een witte Outlander PHEV uit 2014 geworden met 224000 op de teller.
Het is mijn eerste SUV, maar gelukkig met een A-label.
Normaal stond mijn auto voor de deur totdat ik hem nodig had en daar kon soms wel een week overheen gaan.
Nu maak ik dagelijks een ritje en ik vind hem geweldig rijden!
Ik heb ook nog nooit een auto gehad met zoveel snufjes en ben nog steeds van alles aan het ontdekken.
Het instructieboekje is helaas door de vele waarschuwingen die erin staan haast onleesbaar.
Ook ben ik er nog niet zeker van of het nou een Instyle, Intense of een Instyle+ is.
Achter deze benamingen ben ik gekomen via ChatGPT, de online AI-vraagbaak.
IK denk dat ik een Instyle+ heb, gezien de opties.
Overigens hoe komen ze op zo'n rare benaming...Instyle??
Dan heb ik nog de volgende vragen:
Is er ergens een schema van motor, CVT en elektromotoren?
Ik zie op mijn display van die pijlen van motor naar accu, van accu naar wielen en terug en van motor naar wielen, maar hoe zit dat nou in de praktijk? Als er geen pijltje van motor naar accu of wielen gaat is de motor dan uit? Je hoort hem vrijwel niet, alleen als je uitstapt hoor ik hem weleens aanslaan.
En wat zit er op de ingang van de CVT? Alleen de brandstofmotor? En hoe gaat het dan verder, ik heb 4WD, dus 2 elektromotoren, één voor en één achter.....volgens mij moet er een hele kluwe aandrijfassen onder zitten :D :D
Tenslotte, voorlopig, kan je ergens zien dat de motor draait?
Overigens vind ik die CVT wel leuk, ik ben ooit in een DAF begonnen. Daar zat een variomatic in, de voorganger van de CVT.

Groetjes,
Erik van Ekeren
20230125_112440kl.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

W.K.Postma
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 okt 2018, 16:46

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door W.K.Postma » 30 jan 2023, 16:40

Ik rijd in een Instyle+ van 2013 en die is uitgerust met een adaptieve cruise control. De luxste uitvoering. Die cruise houd dus afstand tot zijn voorligger.
Groet Wiebe K. Postma

Erik van Ekeren
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:29

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Erik van Ekeren » 30 jan 2023, 16:57

Oké Wiebe,
Dat zit er dus bij mij niet op. Op mijn stuur zitten rechts maar 4 knopjes, CC, begrenzer, cancel en set.
Bij jou zitten er dus nog 2 knoppen tussen.
Groet, Erik

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door case » 30 jan 2023, 20:45

Hallo Erik,
De CVT is voorbehouden aan de gewone benzineversie van de Outlander. De PHEV heeft 1 versnelling waarmee de verbrandingsmotor aan de voorwielen kan worden gekoppeld. Dat gebeurt pas vanaf ca. 55 km/u, daaronder zou de motor te weinig toeren maken. Bij lagere snelheden rijdt de auto op de elektromotoren, vnl. de voorste. Bij veel gas geven, is het vermogen van de accu niet toereikend voor beide e-motoren, en schakelt de benzinemotor met generator in.
Veel plezier met je Outlander.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 30 jan 2023, 21:44

Hallo Erik,

Welkom, je woont bij mij min of meer om de hoek. Op mijn route naar Goch.

De PHEV heeft geen CVT. Dat misverstand is in de wereld gekomen doordat het rijgedrag 'CVT-like' (lijkend op) genoemd werd bij de introductie.

Je hebt een Instyle ( in stijl ) en geen plus, die zijn er sowieso niet veel en daar zit idd nog wat op een cruise control met afstand meting/aanpassing. En mogelijk ook parkeerpiepers achter en voor. MAar dat kon ook wel weer apart besteld worden destijds geloof ik. Er zitten hier wel mensen van het eerst uur die de folders van de onze (mijne is ook uit '14) versies destijds hebben gehad.

Pijltjes zijn inderdaad de routes van krachtbron naar wielen weergeven. Pijltje van motor naar accu en van accu naar wielen is het meest gebruikelijk als je accu leeg is. Geen pijltje van motor naar accu en ook niet naar wiel geeft aan dat de motor niet meewerkt aan de aandrijving. Maar toch kan die wel aan staan voor de kachel. De rest vergt veel typewerk en dan kun je beter een keer langskomen, dan leg ik je uit wat je wilt weten.

Je hebt drie motoren. Maar weinig assen. Want voorin zijn brandstofmotor (noemen we hier ICE internal combustion engine) en electromotor dicht opelkaar geplakt met een versnellingsbak en koppeling samen. Achter heb je de electromotor, een differentieel en niets tussen voorin en achterin. Je rijdt eigenlijk altijd 2WD (voor) op electro en/of op ICE. Achter komt er bij als een computer door heeft dat voor doorslipt. Of als je op de 4WD knop (middenconsole, naast je handrem) drukt. Dan werken ze meteen mee.

Het spel tussen ICE-accu-electromotor-wielen voor aandrijving is al apart. Daar komt ook nog de laad mogelijkheid (door ICE of door de wielen als vorm van afremmen op de motor) bij.

En een koppeling heb je wel maar bedien je zelf niet direkt: die werkt tussen wielen en ICE als omstandigheden daarom vragen (meer vermogen vragen dan Electro kan leveren, of accu leeg) maar de auto heeft een voorkeur voor ICE -> accu -> omdat dan de motor constanter kan draaien in een efficienter toerenbereik dan bij ICE->wielen.

Als je het forum wat doorspit leer je e.e.a. over rijstijl en verbruik. En gebruik van SAVE / CHARGE knoppen. En de B0-2-3-4-5 standen middels die gekke handvaten aan je stuur. Plat gezegd: als je gaat rijden als een benzine dan rij je 1:8 en loeit je motor om de haverklap. Leer je 'm kennen rij je veelal electrisch en tank je om de maand.

Erik van Ekeren
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:29

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Erik van Ekeren » 30 jan 2023, 22:21

Hallo Bmtouring,
Wat een uitgebreide uitleg!
Bedankt.
Groet,
Erik

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door PHEVlkj » 01 feb 2023, 18:16

Volgens mij bedoel je een schema.

Deze https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... 516214.pdf
maakt volgens mij veel duidelijk over de werking.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Erik van Ekeren
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:29

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Erik van Ekeren » 02 feb 2023, 12:37

PHEVlkj schreef:
01 feb 2023, 18:16
Volgens mij bedoel je een schema.

Deze https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... 516214.pdf
maakt volgens mij veel duidelijk over de werking.

lkj
Dankjewel! Heel mooi artikel met duidelijke schema's.

Erik van Ekeren
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2023, 11:29

Re: Even voorstellen: Erik van Ekeren, Outlander PHEV 2014

Bericht door Erik van Ekeren » 02 feb 2023, 12:41

case schreef:
30 jan 2023, 20:45
Hallo Erik,
De CVT is voorbehouden aan de gewone benzineversie van de Outlander. De PHEV heeft 1 versnelling waarmee de verbrandingsmotor aan de voorwielen kan worden gekoppeld. Dat gebeurt pas vanaf ca. 55 km/u, daaronder zou de motor te weinig toeren maken. Bij lagere snelheden rijdt de auto op de elektromotoren, vnl. de voorste. Bij veel gas geven, is het vermogen van de accu niet toereikend voor beide e-motoren, en schakelt de benzinemotor met generator in.
Veel plezier met je Outlander.
Dank je. Weer wat geleerd.

Plaats reactie