Vastgevroren buitenspiegels

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Vastgevroren buitenspiegels

Bericht door NoAcars » 18 jan 2023, 19:05

Ik heb een MY16 PHEV. Via het set menu had ik de buitenspiegels op automatisch in en uitklappen bij openen/sluiten portieren.
Vanochtend zat de rechterspiegel vast ivm vorst. Vrouw is ermee gaan rijden, wat niet een goed idee was ivm het motortje dat permanent de spiegel probeert uit te klappen. Het was wel een goed idee om zodoende op tijd aan te komen ergens. En het was helemaal een goed idee dat ze hem niet met de hand heeft opengeklapt.
Nu heb ik het automatisch in en uitklappen uit gezet. Zodra vorst periode weer voorbij is dan zet ik de automaat er weer op.
In de handleiding staat dat de spiegels ook met hand in en uitgeklapt kunnen worden. Zo lees ik het tenminste en in de handleiding staat ook dat je ze niet met de hand moet doen als de automaat erop staat (nul positie van motortje die je dan verneukt danwel dat je het motortje stuk maakt).
Dus oplossing als de automaat erop staat en buitenspiegel zit vast: eerst via set menu de automaat eraf halen en dan met de hand de boel openklappen. Wel opletten waarom hij niet open wil. Als dat een stevig stuk ijs is, dan zal het met de hand ook niet lukken en breek je dingen af.
Verdere suggesties?
Een kale PHEV MY16

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Vastgevroren buitenspiegels

Bericht door erichendri » 18 jan 2023, 22:40

Warm water erover en als ze open geklapt zijn in het menu uitzetten.
De tandwieltjes zijn van plastik vrees ik dus goed dat het niet geforceerd is.
De overburen hadden hetzelfde probleem met hun Zweedse volvo. :mrgreen:

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 566
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Vastgevroren buitenspiegels

Bericht door JohanvdH » 19 jan 2023, 14:11

Er zit een beveiliging in waardoor het mechanisme zichzelf niet sloopt wanneer de spiegel niet wil open of dichtklappen.
Dan klikt er wat wanneer de motor draait zonder dat de spiegel beweegt.
Echter, of dat klikken zorgt dat er iets stuk gaat?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Vastgevroren buitenspiegels

Bericht door RX-Men-8 » 21 jan 2023, 12:12

Dat klikken is gewoon een beveiliging, een verende vertanding. Dus je kunt de spiegels handmatig inklappen (klik) of als ze vastzitten draait de motor door die klik heen. Niks aan de hand, zodra ontdooid, gewoon een keer het knopje voor het inklappen een keer drukken en ze zitten weer goed.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Vastgevroren buitenspiegels

Bericht door Bmtouring » 22 jan 2023, 09:28

kleine noot: bij hele lage temperaturen is plastic gevoelig, lijkt me meer kans op schade om dat geklik te hebben bij vorst.

en lauw water, niet heet water.

Liever binnen zetten, water gaat ook weer bevriezen in allerlei hoekjes en gaatjes.

Plaats reactie