ervaring koppeling vervangen?
ervaring koppeling vervangen?
Beste outlander rijders,
Net terug van skivakantie met de outlander van 2016 met 220K KM op de teller. Merkte op de smalle bergweggetjes dat er een stinkende geur van de motor kwam. Paar keer van stilstand de berg op moeten rijden.
Vermoed dat de koppelings platen vesleten zijn. Tijdens de terug rit 1100KM geen problemen maar dan rijd de auto elektrische met de motor die alleen de generator aandrijft. Max 130KM/h gereden
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Is dit snel bij deze KM stand?
Wat zijn de gemiddelde kosten?
Kan ik op een manier testen of de platen echt versleten zijn?
Kan iemand een specialist aanbevelen voorkeur randastad ipv naar de Mitsubishi te dealer gaan.
Ben zeer tevreden over de auto (1st eigenaar) en wil er zeker nog 100K of meer mee rijden. Maar ga tijdens vakantie vaak de bergen in en moet de auto wel goed zijn. Gebruik de auto niet als trek auto.
Alvast dank voor jullie reacties.
Dennis
Net terug van skivakantie met de outlander van 2016 met 220K KM op de teller. Merkte op de smalle bergweggetjes dat er een stinkende geur van de motor kwam. Paar keer van stilstand de berg op moeten rijden.
Vermoed dat de koppelings platen vesleten zijn. Tijdens de terug rit 1100KM geen problemen maar dan rijd de auto elektrische met de motor die alleen de generator aandrijft. Max 130KM/h gereden
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Is dit snel bij deze KM stand?
Wat zijn de gemiddelde kosten?
Kan ik op een manier testen of de platen echt versleten zijn?
Kan iemand een specialist aanbevelen voorkeur randastad ipv naar de Mitsubishi te dealer gaan.
Ben zeer tevreden over de auto (1st eigenaar) en wil er zeker nog 100K of meer mee rijden. Maar ga tijdens vakantie vaak de bergen in en moet de auto wel goed zijn. Gebruik de auto niet als trek auto.
Alvast dank voor jullie reacties.
Dennis
Re: ervaring koppeling vervangen?
Dit is 'normaal' gedrag van deze auto en niet iets om je zorgen over te maken. Zoek maar eens op het forum onder rubberlucht of stank..
Er zit geen koppeling in de Outlander die kan slippen..
Er zit geen koppeling in de Outlander die kan slippen..
Re: ervaring koppeling vervangen?
Er is wel een koppeling maar die koppelt de ICE met het aandrijfsysteem bij snelheden boven 80km/h.
Bij wegrijden op bergwegen gebruikt de auto alleen de elektromotoren.
De ICE werkt dan wel om stroom op te wekken waardoor de uitlaat wel heet wordt.
Wellicht is er iets tegen de uitlaat gekomen wat die geur heeft veroorzaakt?
Bij wegrijden op bergwegen gebruikt de auto alleen de elektromotoren.
De ICE werkt dan wel om stroom op te wekken waardoor de uitlaat wel heet wordt.
Wellicht is er iets tegen de uitlaat gekomen wat die geur heeft veroorzaakt?
Re: ervaring koppeling vervangen?
Dat verhaal van de uitlaat daar heb ik eigenlijk nooit in geloofd. Zie dat er idd een koppeling met frictie-platen aanwezig is:
https://carhoodsecrects.com/mitsubishi- ... ox-clutch/
Die zou je onder omstandigheden wel eens kunnen ruiken...
https://carhoodsecrects.com/mitsubishi- ... ox-clutch/
Die zou je onder omstandigheden wel eens kunnen ruiken...
Re: ervaring koppeling vervangen?
@Dennis
Mijn auto gaat altijd in de wasserette en af en toe laat ik dan de onderkant meenemen in het wasprogramma (zeker ook als er in Nederland pekel is gebruikt in de voorgaande periode). Hieronder leg ik je uit waarom en zou je dus een bepaalde product eigenschap (stinken naar verbrande rubberlucht o.i.d.) daarmee op een bepaalde manier zou kunnen compenseren. Ik heb dit al 9 jaar met dit model auto in de praktijk gemerkt, dus geen geloof van anderen daarin laat ik maar even zitten .
Ik ben net terug van een wintersport reis vanuit Zweden. Veel vuiligheid, inclusief heel veel pekel e.d. met grote smerigheid onder de auto inclusief veel sneeuw e.d. Ook onderweg af en toe last van stank gehad als de motor liep, als je door een dorp rijdt.
Na thuiskomst (voor het schoonmaken) stonk deze ook als een beerput vanaf de uitlaat als je er naast ging staan en de motor startte zichzelf als de knop op Save staat. Door de wasstraat inclusief onderkant wassen. Daarna geen last meer. Een stankvrije auto.
Dus investeer even in een duurder wassen programma (inclusief onderkant) en probeer het uit. Stinkt de auto daarna nog hetzelfde dan kun je alsnog uit laten zoeken of er wat anders aan de hand is.
Omdat het een specifieke koppeling is voor deze auto zou je je kunnen afvragen of er voldoende onafhankelijke specialisten die voldoende ervaring met specifiek deze koppeling hebben. Anders misschien toch een dealer met deze specifieke ervaring.
Topic op dit forum met een foto van de koppeling tijdens het vervangen van de koppeling, hele motor moet eruit. Waarschijnlijk veel oranje kabels in het zicht.....
viewtopic.php?p=55785&hilit=koppeling#p55785
Succes.
lkj
Mijn auto gaat altijd in de wasserette en af en toe laat ik dan de onderkant meenemen in het wasprogramma (zeker ook als er in Nederland pekel is gebruikt in de voorgaande periode). Hieronder leg ik je uit waarom en zou je dus een bepaalde product eigenschap (stinken naar verbrande rubberlucht o.i.d.) daarmee op een bepaalde manier zou kunnen compenseren. Ik heb dit al 9 jaar met dit model auto in de praktijk gemerkt, dus geen geloof van anderen daarin laat ik maar even zitten .
Ik ben net terug van een wintersport reis vanuit Zweden. Veel vuiligheid, inclusief heel veel pekel e.d. met grote smerigheid onder de auto inclusief veel sneeuw e.d. Ook onderweg af en toe last van stank gehad als de motor liep, als je door een dorp rijdt.
Na thuiskomst (voor het schoonmaken) stonk deze ook als een beerput vanaf de uitlaat als je er naast ging staan en de motor startte zichzelf als de knop op Save staat. Door de wasstraat inclusief onderkant wassen. Daarna geen last meer. Een stankvrije auto.
Dus investeer even in een duurder wassen programma (inclusief onderkant) en probeer het uit. Stinkt de auto daarna nog hetzelfde dan kun je alsnog uit laten zoeken of er wat anders aan de hand is.
Omdat het een specifieke koppeling is voor deze auto zou je je kunnen afvragen of er voldoende onafhankelijke specialisten die voldoende ervaring met specifiek deze koppeling hebben. Anders misschien toch een dealer met deze specifieke ervaring.
Topic op dit forum met een foto van de koppeling tijdens het vervangen van de koppeling, hele motor moet eruit. Waarschijnlijk veel oranje kabels in het zicht.....
viewtopic.php?p=55785&hilit=koppeling#p55785
Succes.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: ervaring koppeling vervangen?
Mij valt op dat de geur vaak ontstaat tijdens charge mode. Als de accu bijna leeg is en er wordt veel vermogen gevraagd dan gaat de "koppeling", wat eigenlijk een torque limiter is, werken. Hierbij ontstaat altijd slip. Die geur kan lang blijven na hard werken, ook tijdens minder vermogensvraag. De geur die ik ervaar wijt ik niet aan een vieze uitlaat. Die is namelijk heel snel schoon gebrand onder de beschreven condities. Just my two cents...
Re: ervaring koppeling vervangen?
Prima.
Kennelijk heb ik mijn verhaal verzonnen....
Mijn vrouw heeft ook e.e.a. geroken onderweg, vandaar dat we er speciaal op hebben gelet en uitgezocht.
Nog even een toevoeging.
Op het moment dat ik voor de wasstraat stond te wachten (30 december) en de auto ook zo stonk als de motor liep heb ik mijn vrouw gebeld om te overleggen of we de auto gezien het einde van het jaar nog even naar een garage moesten brengen voor de stank om te kijken of er iets kapot was.
Nadat ik terug thuis was (afstand ongeveer 7 km) hebben we zeker 10 minuten samen geroken zowel op Charge en Save of het stonk en of we de garage moesten bellen. We roken weinig en hebben besloten om weer naar huis te rijden.
lkj
Kennelijk heb ik mijn verhaal verzonnen....
Mijn vrouw heeft ook e.e.a. geroken onderweg, vandaar dat we er speciaal op hebben gelet en uitgezocht.
Nog even een toevoeging.
Op het moment dat ik voor de wasstraat stond te wachten (30 december) en de auto ook zo stonk als de motor liep heb ik mijn vrouw gebeld om te overleggen of we de auto gezien het einde van het jaar nog even naar een garage moesten brengen voor de stank om te kijken of er iets kapot was.
Nadat ik terug thuis was (afstand ongeveer 7 km) hebben we zeker 10 minuten samen geroken zowel op Charge en Save of het stonk en of we de garage moesten bellen. We roken weinig en hebben besloten om weer naar huis te rijden.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: ervaring koppeling vervangen?
Beste allen,
dank voor jullie snelle reacties. Zeer content met dit forum en jullie ervaringen.
Ik wist niet dat de auto pas boven de 80 KM de motor bijschakeled op de voorwielen bij snel optrekken
De ervaring dat de lucht komt van verbrand vuil op de uitlaat is een optie, Ik ga in ieder geval de auto met bodemreiniging door de wasstraat rijden.
Scheelt weer de kosten van koppeling laten vervangen. Was al geschrikken van hoge prijs boven 2KEuro
Groet Dennis
dank voor jullie snelle reacties. Zeer content met dit forum en jullie ervaringen.
Ik wist niet dat de auto pas boven de 80 KM de motor bijschakeled op de voorwielen bij snel optrekken
De ervaring dat de lucht komt van verbrand vuil op de uitlaat is een optie, Ik ga in ieder geval de auto met bodemreiniging door de wasstraat rijden.
Scheelt weer de kosten van koppeling laten vervangen. Was al geschrikken van hoge prijs boven 2KEuro
Groet Dennis
-
- Forumlid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Re: ervaring koppeling vervangen?
Het is gewoon een aan / uit koppeling zoals bij een handgeschakelde auto.
Boven de ±70 kmh verbind deze koppeling de motor met de voorwielen.
Beneden deze snelheid rijdt je op de e-motoren, ook bij optrekken vanuit stilstand.
In sommige rij standen ook weer niet.
Wanneer er extra kracht nodig is helpt de achterste
e-motor mee.
Bij rijden in de bergen is de koeling wat minder omdat de snelheid lager is.
Diverse onderdelen worden daarom dan wat warmer en dat veroorzaakt de stank.
Valt vooral op als je stilstaat.
Eric
Boven de ±70 kmh verbind deze koppeling de motor met de voorwielen.
Beneden deze snelheid rijdt je op de e-motoren, ook bij optrekken vanuit stilstand.
In sommige rij standen ook weer niet.
Wanneer er extra kracht nodig is helpt de achterste
e-motor mee.
Bij rijden in de bergen is de koeling wat minder omdat de snelheid lager is.
Diverse onderdelen worden daarom dan wat warmer en dat veroorzaakt de stank.
Valt vooral op als je stilstaat.
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.