Motor slaat niet aan
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Motor slaat niet aan
Hallo allemaal,
Sinds een dag of 10 is het mij opgevallen dat als mijn hybride accu leeg is dat alleen de generator aanslaat maar niet meer overgaat op verbrandingsmotor.
Ik heb dit ook getest door bijvoorbeeld harder te rijden dan 120 waardoor de Outlander altijd op verbranding over moet gaan maar ook dat is hier hij niet het geval.
Regeneratieve afremmen is ook minimaal ook in hoogste stand bij een lege accu remt de Outlander minimaal af.
Is er iemand die dit ook heeft ervaren?
Gr.Urfali
Sinds een dag of 10 is het mij opgevallen dat als mijn hybride accu leeg is dat alleen de generator aanslaat maar niet meer overgaat op verbrandingsmotor.
Ik heb dit ook getest door bijvoorbeeld harder te rijden dan 120 waardoor de Outlander altijd op verbranding over moet gaan maar ook dat is hier hij niet het geval.
Regeneratieve afremmen is ook minimaal ook in hoogste stand bij een lege accu remt de Outlander minimaal af.
Is er iemand die dit ook heeft ervaren?
Gr.Urfali
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Motor slaat niet aan
Sowieso wordt de generator door de motor aangedreven.
Over welke outlander hebben we het?
Bouwjaar? 2.4?
Eric
Over welke outlander hebben we het?
Bouwjaar? 2.4?
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Dag Eric,
Het gaat om een Outlander 2.0 bj.2016 (facelift model). Idd dat is ook vreemd dat de generator wel aanslaat alleen de motor niet overgaat op aandrijving.
Het gaat om een Outlander 2.0 bj.2016 (facelift model). Idd dat is ook vreemd dat de generator wel aanslaat alleen de motor niet overgaat op aandrijving.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Motor slaat niet aan
de generator is de verbrandingsmotor.
Maar gezien je laatste post bedoel je dat de verbrandingsmotor (ICE) wel werkt en stroom opwekt (pijltje van ICE naar accu en van accu naar wieltje in je dashboard) maar niet van ICE naar wielen.
Klinkt als koppelingprobleem want die wordt alleen daarvoor gebruikt voor zover ik weet.
Echter, regeneratie gebruikt die koppeling (juist) niet dus een link daarmee zou op iets anders wijzen.
Maar gezien je laatste post bedoel je dat de verbrandingsmotor (ICE) wel werkt en stroom opwekt (pijltje van ICE naar accu en van accu naar wieltje in je dashboard) maar niet van ICE naar wielen.
Klinkt als koppelingprobleem want die wordt alleen daarvoor gebruikt voor zover ik weet.
Echter, regeneratie gebruikt die koppeling (juist) niet dus een link daarmee zou op iets anders wijzen.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Dank je wel voor uw reactie, rare is dar er ook geen storing lampje gaat branden.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Nog een update als ik tijdens het rijden de charge knop in druk houdt de auto in (meer een kleine terugschok) en komt het weer tot leven op moment dat de generator inschakeld, verbrandingsmotor blijft uit.
- case
- Forumlid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
Re: Motor slaat niet aan
Zoals eerder door BMtouring en erichendri opgemerkt, de generator kan niet werken zonder de verbrandingsmotor. Wat je hier beschrijft, klinkt als normaal: je rijdt elektrisch (1 pijl: accu->wielen), en zodra je charge inschakelt gaat de verbrandingsmotor draaien (2 pijlen: motor->accu->wielen) en levert extra elektrisch vermogen. Als de snelheid boven de 55 km/u komt, kán de verbrandingsmotor ook de wielen aandrijven (pijl: motor->wielen), maar dat wordt door de auto zelf geregeld. Meestal laadt de motor dan ook de accu bij, en zie je vanaf de motor 2 pijlen, terwijl de pijl van accu naar wielen uit blijft. Regenereren (pijl: wielen->accu) werkt altijd, mits B niet op nul staat.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Klopt helemaal, alleen de verbrandingsmotor drijft de wielen dus niet aan bij een lege accu en op charge en snelheid boven de 120 KM (Dus pijl motor naar wielen direct ) maar hij blijft op motor pijl naar accu en daarvandaan naar de wielen.
Volgens mij klopt dat dan weer niet wanneer alle elektrische gebruikers aan staan (zoals stoel, stuur verwarming en airco ) snelheid van 120 KM/uur in charge stand dat de bijlen van motor niet rechtstreeks naar de wielen gaan icm een lege accu.
Volgens mij klopt dat dan weer niet wanneer alle elektrische gebruikers aan staan (zoals stoel, stuur verwarming en airco ) snelheid van 120 KM/uur in charge stand dat de bijlen van motor niet rechtstreeks naar de wielen gaan icm een lege accu.
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Motor slaat niet aan
Volgens mij klopt dat wel, de stroom gaat via de accu.
Anders krijg je meer extra dikke bekabeling naar de motoren.
Daarbij, een accu is nooit leeg, er blijft altijd ±25% inzitten ter assistentime bij diverse omstandigheden.
Met name nodig bij wegrijden.
Anders moet je eerst even gasgeven voordat de auto vertrekt.
Nu levert eerst de accu dat en neemt de generator dat over.
Ook is de accu op deze manier gemakkelijker te laden.
Anders krijg je meer extra dikke bekabeling naar de motoren.
Daarbij, een accu is nooit leeg, er blijft altijd ±25% inzitten ter assistentime bij diverse omstandigheden.
Met name nodig bij wegrijden.
Anders moet je eerst even gasgeven voordat de auto vertrekt.
Nu levert eerst de accu dat en neemt de generator dat over.
Ook is de accu op deze manier gemakkelijker te laden.
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Nog even een update;
Nu we weer in normale omgevingstemperaturen verkeren gedraagt mijn auto zich weer zoals het hoort.
Regeneratief remmen is weer vanouds en motor drijft de wielen weer aan als de hybride accu leeg is.
Mogelijk had het met de buitentemperatuur te maken wat ik eigenlijk niet acht, maar op dit moment is hij weer helemaal vanouds.
Nu we weer in normale omgevingstemperaturen verkeren gedraagt mijn auto zich weer zoals het hoort.
Regeneratief remmen is weer vanouds en motor drijft de wielen weer aan als de hybride accu leeg is.
Mogelijk had het met de buitentemperatuur te maken wat ik eigenlijk niet acht, maar op dit moment is hij weer helemaal vanouds.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Motor slaat niet aan
Kan dan alleen verzinnen dat de kachel zoveel stroom trok dat de motor daarvoor aan het werk was en niet voor de wielen. Maar tegelijkertijd gaan de wielen altijd vóór dus echt logisch is dat ook niet.
Nou ja, wie weet wordt het nog een keer koud en kun je het nog eens meemaken.
Nou ja, wie weet wordt het nog een keer koud en kun je het nog eens meemaken.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Ik zal jullie op de hoogte houden
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Motor slaat niet aan
@Urfali_63
Afgelopen week in Zweden geweest. Veel sneeuw en temperaturen tot -18 C overdag en -24 C in de nacht. Op alle momenten werkte het regenereren van de energie prima. Dat is ook wel nodig, zeker in de bergen (bergaf, het is een soort terugschakelen) want het is onderdeel van het remmen. Dus aan de kou zou het niet moeten kunnen liggen.
Wel werkt de kachel wat minder snel en goed en moet je twee graden hoger dan normaal doet als binnentemperatuur(versie met standkachel). Maar bij -18 C in de schaduw heb ik daar niet zo een probleem mee.
lkj
Afgelopen week in Zweden geweest. Veel sneeuw en temperaturen tot -18 C overdag en -24 C in de nacht. Op alle momenten werkte het regenereren van de energie prima. Dat is ook wel nodig, zeker in de bergen (bergaf, het is een soort terugschakelen) want het is onderdeel van het remmen. Dus aan de kou zou het niet moeten kunnen liggen.
Wel werkt de kachel wat minder snel en goed en moet je twee graden hoger dan normaal doet als binnentemperatuur(versie met standkachel). Maar bij -18 C in de schaduw heb ik daar niet zo een probleem mee.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 07 apr 2021, 16:52
Re: Motor slaat niet aan
Dank u wel allemaal voor de reacties, vooralsnog doet hij het weer als vanouds, ik hou jullie op de hoogte mochten er veranderingen zijn.
Gr.Urfali
Gr.Urfali
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 apr 2024, 20:55
Re: Motor slaat niet aan
Ik was eigenlijk wel benieuwd waar het probleem nu in zat en wat de oplossing was, gezien wij hetzelfde probleem hebben.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Motor slaat niet aan
Misschien handig om je situatie te beschrijven, het werkelijke probleem is nooit helder geworden.
De ICE (verbrandingsmotor) ís de generator en als de accu leeg is kan de ice via de accu de wielen aandrijven. Ook kán de ice de voorwielen rechtstreeks aandrijven.
Als je m op awd zet dan gaat het sowieso via de accu naar de achterwielen want die zijn uitsluitend electrisch aangedreven.
De ICE (verbrandingsmotor) ís de generator en als de accu leeg is kan de ice via de accu de wielen aandrijven. Ook kán de ice de voorwielen rechtstreeks aandrijven.
Als je m op awd zet dan gaat het sowieso via de accu naar de achterwielen want die zijn uitsluitend electrisch aangedreven.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 apr 2024, 20:55
Re: Motor slaat niet aan
Zodra de accu leeg is, slaat deze normaal gesproken direct over op de motor. Alleen nu springt de motor vaak niet aan. Hij blijft hangen tussen accu en motor. Hierdoor schiet de snelheid naar beneden omdat de motor niet aanspringt en de accu geen vermogen kan leveren omdat deze leeg is. Als de motor wel voor korte duur aanspringt hoor je de motor oplopen in toerental, alleen geeft de meter aan dat je nog in eco zit. Terwijl "normaal" als je het gas intrapt direct naar power schiet. Ook komt er geen vermogen uit de motor op dat moment en gevolg is dus dat de auto sterk in snelheid afneemt.
Ik heb de auto al een paar keer uit laten lezen echter komen hier geen bijzonderheden uit. Ik durf er nu bijna niet meer in te rijden omdat dit steeds gebeurt.
Ik heb de auto al een paar keer uit laten lezen echter komen hier geen bijzonderheden uit. Ik durf er nu bijna niet meer in te rijden omdat dit steeds gebeurt.
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 mar 2022, 10:01
Re: Motor slaat niet aan
12v accu weleens vernieuwd?(simpel werkje,kosten 60euro.Kan je zelf doen))
Die van mij zat er bijna 10jaar in.Om problemen te voorkomen,deze vernieuwd.
In mijn chevy volt en ampera tijd was dat de oplossing namelijk.
Die van mij zat er bijna 10jaar in.Om problemen te voorkomen,deze vernieuwd.
In mijn chevy volt en ampera tijd was dat de oplossing namelijk.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 apr 2024, 20:55
Re: Motor slaat niet aan
Helaas is dat hem niet, deze is recentelijk nog vernieuwd.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Motor slaat niet aan
Vervelende storing, als je op 'CHARGE' drukt springt de motor ook niet aan? M.a.w.: kan die wel starten zodra gevraagd. Kennelijk wel als ik het goed lees doet ie dat onderweg soms wel (wanneer wel / niet?) maar laadstroom geven doet ie dus niet. In die richting zou ik het zoeken.
Uitlezen levert vaak niet veel detail op. Soms kan een dealer dat beter. Liefst eentje die de auto ook kent, ze zijn niet allemaal even kundig als het om de PHEV gaat. Even inlezen/reviews/ervaringen zoeken.
Kun je de accu laden met de ICE, dus stilstaand, op charge drukken? Dan moet de motor aan gaan en de accu geladen worden. Als die dat nu niet kan, kan ie dat onderweg ook niet.
Toch ook nog wat twijfel omdat de ICE het alleen ook niet red terwijl dat wel zou moeten. Tenzij deze gehinderd wordt door het laden van de grote accu. Als ik me goed herinner bypass je de accu als je AWD drukt en charge of save aan hebt staan. Dan gaat de stroom eerst naar de achtermotor en daarna pas de accu in en naar de voorste motor danwel de accu in als er nog wat over is. Maar dit weet ik niet zeker. Zou wel betekenen dat je aandrijving hebt achter als het voor niet werkt.
Vrees echter dat er wat mis is in dat laadgedeelte van ICE naar grote accu en dat dat niet zomaar kan blijven bestaan en er toch genoeg stroom gemaakt wordt.
Ik dacht idd ook eerst aan de 12v accu, dat is de achilleshiel van de auto omdat die ondanks z'n accupakket toch afhankelijk blijft van dat kleine ding om de software op gang te houden.
Is die 12v accu getest, of gewoon meteen vervangen? Die kan alsnog kapot als deze niet of niet goed geladen wordt. Eventueel extern opladen en laadstroom meten. Je kunt er ook tijdelijk een andere bij zetten als je er nog eentje hebt maar je zult toch moeten vaststellen of er wel goed geladen wordt en of de accu dat laden wel aankan. Een andere er bij werkt dan alleen zolang deze vol is en dat is zonder laden natuurlijk eindig. Voor een test kan het, 12v is 12v.
Uitlezen levert vaak niet veel detail op. Soms kan een dealer dat beter. Liefst eentje die de auto ook kent, ze zijn niet allemaal even kundig als het om de PHEV gaat. Even inlezen/reviews/ervaringen zoeken.
Kun je de accu laden met de ICE, dus stilstaand, op charge drukken? Dan moet de motor aan gaan en de accu geladen worden. Als die dat nu niet kan, kan ie dat onderweg ook niet.
Toch ook nog wat twijfel omdat de ICE het alleen ook niet red terwijl dat wel zou moeten. Tenzij deze gehinderd wordt door het laden van de grote accu. Als ik me goed herinner bypass je de accu als je AWD drukt en charge of save aan hebt staan. Dan gaat de stroom eerst naar de achtermotor en daarna pas de accu in en naar de voorste motor danwel de accu in als er nog wat over is. Maar dit weet ik niet zeker. Zou wel betekenen dat je aandrijving hebt achter als het voor niet werkt.
Vrees echter dat er wat mis is in dat laadgedeelte van ICE naar grote accu en dat dat niet zomaar kan blijven bestaan en er toch genoeg stroom gemaakt wordt.
Ik dacht idd ook eerst aan de 12v accu, dat is de achilleshiel van de auto omdat die ondanks z'n accupakket toch afhankelijk blijft van dat kleine ding om de software op gang te houden.
Is die 12v accu getest, of gewoon meteen vervangen? Die kan alsnog kapot als deze niet of niet goed geladen wordt. Eventueel extern opladen en laadstroom meten. Je kunt er ook tijdelijk een andere bij zetten als je er nog eentje hebt maar je zult toch moeten vaststellen of er wel goed geladen wordt en of de accu dat laden wel aankan. Een andere er bij werkt dan alleen zolang deze vol is en dat is zonder laden natuurlijk eindig. Voor een test kan het, 12v is 12v.
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 mar 2022, 10:01
Re: Motor slaat niet aan
Dan is het inderdaad vervelend als de accu 12v al vernieuwd is.
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 mar 2022, 10:01
Re: Motor slaat niet aan
Zelf heb ik in de sigaretten aansteker plek, een metertje waarop ik kan lezen dat de 12v accu 14.5volt aangeeft bij starten. Dat moet de waarde zijn.
-
- Forumlid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 mar 2022, 10:01
Re: Motor slaat niet aan
Even terug komend op jou verhaal, vandaag maakte mijn vrouw mee op de snelweg, accu leegereden, en plots kon ze niet harder dan 80km. Geen foutmeldingen.
Zelf nog niet meegemaakt, maar dacht aan jouw verhaal.
Is er al een oplossing?
Zelf nog niet meegemaakt, maar dacht aan jouw verhaal.
Is er al een oplossing?
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Motor slaat niet aan
Als ze niet harder kon dan 80 denk ik dat je het in de brandstof motor moet zoeken.
Boven de 70 krijgt de motor een vaste verbinding en 115 pk lijkt mij genoeg om sneller te kunnen rijden.
Zit er een limiter op je auto alhoewel je die bij vol gas geven over rulled.
Al uit laten lezen bij de mitsubishi dealer.
Met phev watchdog zje je zelf ook meer wat je auto doet en hoe leeg je accu daadwerkelijk is. .
Eric
Boven de 70 krijgt de motor een vaste verbinding en 115 pk lijkt mij genoeg om sneller te kunnen rijden.
Zit er een limiter op je auto alhoewel je die bij vol gas geven over rulled.
Al uit laten lezen bij de mitsubishi dealer.
Met phev watchdog zje je zelf ook meer wat je auto doet en hoe leeg je accu daadwerkelijk is. .
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.